ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
«Sur mesure» λένε στα γαλλικά την προσαρμογή «στα μέτρα σας» και ο όρος δικαιολογημένα έχει επικρατήσει διεθνώς. Στην προκειμένη περίπτωση όμως, δεν αφορά την ένδυση-υπόδηση και άλλα τέτοια πεζά, αλλά την πρόσληψη του μεγαλύτερου ίσως καλλιτέχνη του 20ού αιώνα Πάμπλο Πικάσο από έναν μετρ της ραπτικής: Τον Πολ Σμιθ. Τον γκουρού της μόδας, όπως τον αποκαλούν αλλά και σπουδαίο επιχειρηματία, αφού η αυτοκρατορία του εκτείνεται σήμερα σε περισσότερα από 200 καταστήματα σε όλο τον κόσμο.
Στη συμπλήρωση 50 χρόνων φέτος από τον θάνατο του Πικάσο, ο σερ Πολ Σμιθ όμως, εισβάλλει και στον κόσμο των εικαστικών ως απροσδόκητος γκεστ, ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στις σχετικές εκδηλώσεις.
Προσκεκλημένος για τη δημιουργία μιας έκθεσης στο Παρίσι, συγκεκριμένα στο Εθνικό Μουσείο Πικάσο, ο Βρετανός σχεδιαστής Πολ Σμιθ επιμελήθηκε έτσι, την έκθεση «Picasso Celebration: The Collection in a New Light», η οποία θα διαρκέσει έως τις 27 Αυγούστου.
Συγκεκριμένα μάλιστα του παραχωρήθηκε «λευκή κάρτα», προκειμένου να επιλέξει από τα 5.000 έργα τέχνης και τα δεκάδες χιλιάδες αρχειακά αντικείμενα, που ανήκουν στο μουσείο, εκείνα τα οποία συγκρότησαν τελικά την έκθεση.
Δικαιολογημένα λοιπόν θεωρεί, ότι το γεγονός υπήρξε γι’ αυτόν μια συναρπαστική ευκαιρία, την οποία αποδέχθηκε «με ταπεινοφροσύνη».
Μια νέα προσέγγιση
Όπως δηλώνει άλλωστε ο Πολ Σμιθ, αν και είναι μακροχρόνιος θαυμαστής του Πικάσο, δεν μπορεί να προσποιηθεί, ότι προσφέρει με την έκθεση μία ακαδημαϊκή προοπτική. «Η προσέγγισή μου αφορούσε σε μεγάλο βαθμό οπτικούς και αυθόρμητους συνειρμούς», λέει.
Έτσι, μία αίθουσα, που είναι αφιερωμένη στην Μπλε Περίοδο του Πικάσο, παρουσιάζεται αμυδρά φωτισμένη και βαμμένη σε σκούρο μπλε χρώμα για να τονίσει τη μελαγχολία των έργων που εκτίθενται.
Μια άλλη, αφιερωμένη στην αγάπη του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου για το θέατρο έχει ταπετσαρία με σχέδια σε μπλε και κίτρινους ρόμβους, που ταιριάζουν με το κοστούμι που φορούσε ο Πολ, το μεγαλύτερο παιδί του, στον πίνακα «Ο Πολ αρλεκίνος» (1924).
Και σε μια άλλη αίθουσα εξάλλου, που περιλαμβάνει μια σειρά παραλλαγών του Πικάσο στο αριστούργημα του Μανέ «Γεύμα στο γρασίδι» ο επισκέπτης συναντά γρασίδι (!) κάτω από τα πόδια του.
Σε γενικές γραμμές λοιπόν, όπως λέει οι ειδικοί, ο Πολ Σμιθ προσφέρει στην έκθεση ακριβώς το ταλέντο και τη φαντασία του, για τα οποία είναι διάσημος στον κόσμο της μόδας.
Έχοντας απορρίψει μάλιστα, τον λεγόμενο «λευκό κύβο», δηλαδή την υιοθέτηση γυμνών τοίχων, οροφών και δαπέδων, κάτι που είναι διαδεδομένο στις εκθέσεις των τελευταίων δεκαετιών, προτιμά μια πληρέστερη και πιο ατμοσφαιρική εμπειρία γκαλερί, η οποία εκτείνεται πέρα από τα ίδια τα έργα τέχνης.
Η άλλη πλευρά του Πικάσο
Ένα άλλο παράδειγμα αυτής της αντίληψης είναι η αίθουσα, που είναι αφιερωμένη στη ριγέ μπλούζα, την οποία φορούσε ο Πικάσο στη διάσημη σειρά εικόνων του φωτογράφου Ρομπέρ Ντουανό, το 1952. Αυτό το ρούχο γίνεται έμπνευση και για τον Πολ Σμιθ, ο οποίος έχει κρεμάσει δεκάδες δείγματα από το ταβάνι, που όλα μαζί κυματίζουν από τον κλιματισμό, πάνω από τα κεφάλια των επισκεπτών.
«Ένα πράγμα που προσπάθησα, ήταν να αναδείξω την παιχνιδιάρικη πλευρά του Πικάσο», όπως λέει ο ίδιος. Κάτι, που βρήκε ένθερμη ανταπόκριση από το κοινό, απόδειξη ότι τα κατάφερε. Σύμφωνα με τον κριτικό της εφημερίδας Le Figaro μάλιστα «Αυτή η έκρηξη μόδας από την άλλη πλευρά της Μάγχης, γεμάτη χιούμορ και φρεσκάδα, θα πρέπει να είναι μεγάλη επιτυχία.»
Η πρόκληση και ο ταύρος
Η έκθεση απλώνεται στον πρώτο, δεύτερο και τρίτο όροφο του Hôtel Salé, του ανακαινισμένου αρχοντικού του 17ου αιώνα στην περιοχή Marais, που φιλοξενεί το Εθνικό Μουσείο Πικάσο.
Καλύπτει εξάλλου, διάφορες πτυχές και στυλ της μακρόχρονης καριέρας του Πικάσο, αλλά όχι με κάποια προφανή χρονολογική σειρά.
«Είναι η περιέργεια του Πικάσο που μου μιλάει πραγματικά, ο τρόπος που ρωτά συνέχεια «γιατί;», που αμφισβητεί τα πάντα και λέει, «φυσικά και μπορώ να το κάνω, ας προσπαθήσουμε» και που ποτέ δεν πτοείται από μια πρόκληση», όπως λέει ο Σμιθ.
Ο ίδιος έχει δημιουργήσει μια παγκόσμια επωνυμία μόδας, με τις ναυαρχίδες του στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Μιλάνο και το Τόκιο. Όταν άφησε το σχολείο, ήθελε να γίνει ποδηλάτης αλλά αναγκάστηκε να αλλάξει τα σχέδιά του, μετά από ένα ατύχημα στο ποδήλατό του, που τον οδήγησε σε εξάμηνη παραμονή στο νοσοκομείο. Και έχει ενδιαφέρον, ότι ο 77χρονος σήμερα σχεδιαστής παραπέμπει μέσα από την έκθεση, και στην προσωπική του ιστορία.
Συγκεκριμένα στην έναρξη της παρουσίασης έχει τοποθετήσει ένα από τα πιο αγαπημένα γλυπτά του Πικάσο, το «Κεφάλι ταύρου» (1942). Ένα έργο, για το οποίο ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε μια σέλα ποδηλάτου και ένα τιμόνι, προκειμένου να δημιουργήσει τη μορφή, που μοιάζει πράγματι με κεφάλι ταύρου.
Στον τοίχο ο Πολ Σμιθ έχει κρεμάσει και μια σειρά από σημερινές σέλες και τιμόνια. Μια νέα άποψη για έναν δημιουργό, για τον οποίο έχουν ήδη ειπωθεί τόσα πολλά.
Διαβάστε επίσης:
Ένας άγριος γορίλας για τη Μύκονο – Έκθεση του Ρίτσαρντ Ορλίνσκι
Εκρήξεις χρώματος και κίνησης στα έργα της Μίνας Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη – Έκθεση στο Ναύπλιο
Καύσωνας και στάσεις εργασίας κλείνουν για ώρες την Ακρόπολη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα