«Αν διαφωνήσεις με την “εξουσία” να είσαι έτοιμος να υποστείς τις συνέπειες. Αν, όμως, έχεις χτίσει τον δικό σου κόσμο γύρω από μια καθαρή και φωτεινή συνείδηση και δεν επιτρέψεις να σου τον μαγαρίσουν και να σου τον καταστρέψουν, δεν έχει και τόση σημασία το αντίτιμο που θα πληρώσεις…». Η ανάρτηση του αρχαιολόγου Νίκου Καλτσά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήχησε ως συναγερμός το μεσημέρι και οι λόγοι αποδείχθηκαν άμεσα. Ο διαπρεπής επιστήμονας, διευθυντής ως πριν από λίγες ώρες του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης απολύθηκε από το μουσείο για λόγους «οικονομικούς», όπως αναφέρεται. Παρά την διακριτικότητα που τον χαρακτηρίζει ωστόσο, αποφεύγοντας να αναφέρεται για τα εσωτερικά του μουσείου, ήταν γνωστό τελευταία στον αρχαιολογικό χώρο, ότι οι σχέσεις του με την ηγεσία απείχαν πολύ από το να θεωρούνται ιδανικές. Εξάλλου, η αναφορά του ίδιου για «διαφωνία» με την «εξουσία» είναι αποκαλυπτική.

Ο Νίκος Καλτσάς, ο οποίος υπήρξε επί εντεκαετία διευθυντής και του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από όπου είχε αποχωρήσει, συμπληρώνοντας τα χρόνια υπηρεσίας του, προσλήφθηκε από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης  διαδεχόμενος τον Νίκο Σταμπολίδη, που ανέλαβε την διεύθυνση του Μουσείου Ακρόπολης. Η ανακοίνωση μάλιστα της συνεργασίας του με το Κυκλαδικό είχε γίνει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό από το μουσείο. Δεκατέσσερις μήνες αργότερα η απόλυσή του γίνεται χωρίς ανακοίνωση, τουλάχιστον ως τώρα, για λόγους «περικοπών». Ας σημειωθεί μάλιστα, ότι ο κ. Καλτσάς δεν πρόφθασε καν να παρουσιάσει έργο του, καθώς η έκθεση την οποία είχε αναγγείλει, σχετικά με το θέατρο και την αρχαιότητα δεν οργανώθηκε ποτέ. Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες μας, η θέση του δεν θα πληρωθεί από το μουσείο, κάτι που συνιστά μία αρνητική πρωτοτυπία.

Η ρήξη

Πλην των «οικονομικών» λόγων που αναφέρονται πάντως, ρήξη στις σχέσεις μεταξύ του διευθυντή και τη ηγεσίας του μουσείου φαίνεται ότι προκάλεσε και η στάση του πρώτου απέναντι στην συλλογή Στερν, τμήμα της οποίας φιλοξενεί το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Κι αυτό, γιατί η απουσία του κ. Καλτσά από τα εγκαίνια, παρά την ασθένεια το ίδιου, είχε θεωρηθεί ως πρόσχημα.

Να σημειωθεί, ότι κατά την επιστημονική πορεία του ο Νίκος Κατσάς έχει συμμετάσχει σε τουλάχιστον 13 επιστημονικά Συμβούλια και έχει διακριθεί ως μέλος και πρόεδρος σε περισσότερες από σαράντα επιστημονικές Επιτροπές εκτίμησης αρχαίων.  Για πολλά χρονιά ήταν μέλος του Συμβουλίου της Επιτροπής για τη σύνταξη του  Μυθολογικού Λεξικού (LIMC- Lexicon Iconographicum  Mythologiae Classicae) με έδρα τη Βασιλεία της Ελβετίας αλλά και μέλος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της UNESCO. ΄Εχει επιμεληθεί πάνω από δέκα περιοδικές εκθέσεις μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι Eros grec. Amour des Dieux et des Hommes στο Grand Palais στο Παρίσι (1989), η επετειακή έκθεση Αγών (2004) με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων, Πραξιτέλης στο Εθνικό Μουσείο (1997), Worshiping Women, Ritual and Reality in Classical Athens (2009) και A World of Emotions. Ancient Greece 700 BC-200 AD. στο Ίδρυμα Α. Ωνάσης στη Ν. Υόρκη και στη συνέχεια στο Μουσείο Ακροπόλεως (2017) και άλλες. Εμβληματική όμως ήταν η έκθεσή τους για το «Ναυάγιο των Αντικυθήρων»  το 2012 στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με την οποία ολοκλήρωσε τη σταδιοδρομία του στην διεύθυνση του μουσείου.

Διαβάστε επίσης

Το θαύμα του αρχαίου δράματος στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Έκθεση του Νίκου Καλτσά

Ο αρχαιολόγος Νίκος Καλτσάς νέος επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης