Τα επαγγέλματα της αρχαίας Αθήνας, συχνά όμοια με τα σημερινά, στην εξέλιξή τους ασφαλώς, είναι το θέμα μιας έκθεσης, που οργανώνεται στο Μουσείο Ακρόπολης.

Γιατί ήταν πολλά τα αφιερώματα των διαφόρων τεχνιτών και συντεχνιών προς την θεά Αθηνά, όπως μαρτυρούν οι επιγραφές, που έχουν διασωθεί, οι ανάγλυφες παραστάσεις, ακόμη και γλυπτά.  Οι διάφοροι επαγγελματίες ήταν εκείνοι, που κατέθεταν στον ναό της Αθηνάς την δεκάτη των εισοδημάτων τους, ποσό υψηλό σε πολλές περιπτώσεις, αποδεικνύοντας την ευρωστία της «επιχείρησής» τους.

1

Αυτό ακριβώς που επιδιώκει και η έκθεση αναδεικνύοντας τον σπουδαίο ρόλο, που διαδραμάτιζαν στην Αθηναίων Πολιτεία όλοι αυτοί οι τεχνίτες, που αν και δεν ήταν σε μεγάλη υπόληψη από την αριστοκρατική τάξη, καθώς η χειρωνακτική εργασία θεωρούνταν υποτιμητική, εν τούτοις η ευημερία τους αντικατόπτριζε και την καλή λειτουργία της Δημοκρατίας.

Γραφείς, κεραμείς και άλλοι θα συγκεντρωθούν έτσι, στο επίπεδο των Αρχαϊκών χρόνων του Μουσείου σε μια μικρή σύναξη, με όχι περισσότερα από είκοσι έργα και με την συνδρομή τριών αγγείων που έρχονται ως δάνειο από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.

Η Κόρη 670 και λεπτομέρεια του γλυπτού από τον οδηγό του Μουσείου Ακρόπολης

Πρόκειται για σπάνιους αμφορείς με παραστάσεις τεχνιτών. Και συγκεκριμένα ενός υποδηματοποιού, ενός ξυλουργού και ενός σιδηρουργού, ενώ σε έναν από αυτούς συμπεριλαμβάνεται και η παράσταση γλύπτη. Να σημειωθεί, ότι η μελέτη αυτών και άλλων σχετικών παραστάσεων δίνει ακριβείς πληροφορίες για τα διάφορα επαγγέλματα και τον τρόπο της άσκησής τους, καθώς η απεικόνισή τους από τους ζωγράφους είναι ιδιαίτερα ρεαλιστική.

Οι αμφορείς θα φθάσουν στο Μουσείο Ακρόπολης τον επόμενο μήνα και θα παραμείνουν ως το τέλος Ιουλίου ενώ σε ανταπόδοση του δανείου θα αποστείλει στο Μουσείο της Βοστώνης μία από την Κόρες (με τον αριθμό 670).

Το άγαλμα του Γραφέα (510-500 π.Χ. )

Τα αφιερώματα

Στην έκθεση που οργανώνει ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης περιλαμβάνεται το περίφημο άγαλμα Γραφέα (510-500 π.Χ.) από μάρμαρο Υμηττού, έργο που είχε βρεθεί σε θραύσματα το 1865 στην περιοχή του ιερού του Πανδίονα στην Ακρόπολη. Επίσης το ανάγλυφο του Κεραμέως (520 -510 π.Χ.) που κρατά δύο κύλικες και προσφέρει στη θεά την δεκάτη από τις εισπράξεις του.

Επίσης επιγραφές, στις οποίες αναφέρονται και άλλες προσφορές.  Συχνά τα αφιερώματα συνέπιπταν με την πρώτη σοδειά, άλλοτε με τα πρώτα κέρδη από μία εργασία ενώ συχνότερα ήταν η γνωστή δεκάτη ενός εισοδήματος. Πολλοί από τους τεχνίτες μάλιστα ήταν ιδιαίτερα ήταν ιδιαίτερα φημισμένοι και με αντίστοιχες αμοιβές.

Το ανάγλυφο του Κεραμέως (520 -510 π.Χ.)

Τα αφιερώματα εξαρτώνταν πάντως από την οικονομική κατάσταση καθενός. Είναι προφανές, ότι οι πλουσιότεροι είτε αριστοκράτες είτε βιοτέχνες με μεγάλα κέρδη αφιέρωναν γλυπτά και ανάγλυφα, μαρμάρινα ή χάλκινα αλλά και πολυτελή αγγεία ενώ οι ασθενέστεροι οικονομικά αρκούνταν σε ειδώλια και γενικά τα αντικείμενα από πηλό.

Είναι γνωστό πάντως, ότι σε περιπτώσεις μεγάλης ανεργίας οι άρχοντες της πόλης αποφάσιζαν την κατασκευή μεγάλων έργων, προκειμένου να την αντιμετωπίσουν. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο εξάλλου, ένας από τους λόγους που ο Περικλής άρχισε το μεγάλο οικοδομικό πρόγραμμα της Ακρόπολης μετά την ολοσχερή καταστροφή των ναών από τους Πέρσες ήταν και η κάλυψη της ανεργίας.

Διαβάστε επίσης:

Οι γκαλερίστες ένοχοι, τα σχέδια του Πικάσο εξαφανισμένα

Ο ιπποπόταμος-μπανιέρα, τα κοπάδια προβάτων και τα γατό-ψαρα – Το εικαστικό σύμπαν των Λαλάν σε δημοπρασία