«Η ζωγραφική αρχίζει εκεί που τελειώνουν τα λόγια», λέει ο Εδουάρδος Σακαγιάν.

Ή, όταν ζωγραφίζει τις περίφημες στέγες του Παρισιού με τις σοφίτες να προβάλλονται στον ουρανό, μπορεί και να αρχίζει από εκεί και πάνω, όπου η δημιουργία είναι ελεύθερη να απογειωθεί.  «Les Toits de Paris» (Οι στέγες του Παρισιού) είναι και το θέμα της έκθεσής του, που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου στην γκαλερί Καλφαγιάν μεταφέροντας «το ιερό φως στις στέγες του Παρισιού», όπως λέει, και στην Αθήνα.

1

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του καλλιτέχνη άλλωστε, βρίσκεται πάντα η μελέτη του φωτός, γεγονός που αποτυπώνεται με γλαφυρό τρόπο σ΄αυτή τη νέα σειρά έργων του, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην γκαλερί Καλφαγιάν. Με το χαρακτηριστικό ζωγραφικό του ιδίωμα, το οποίο διερευνά, πειραματιζόμενος διαρκώς με τα όρια της παραστατικότητας, ο διεθνώς αναγνωρισμένος ζωγράφος με έδρα τόσο στην Αθήνα όσο και το Παρίσι προσκαλεί τους θεατές να περιηγηθούν στον δικό του, μοναδικό ονειρικό κόσμο. Έναν κόσμο όπου παρελαύνουν θεατές, κλόουν, οδηγοί αυτοκινήτων και κολυμβητές.

Η συνθήκη του φωτός

Πρόκειται για « έργα παρατήρησης», όπως εξηγεί ο ίδιος «ως εξισορρόπηση με τα φανταστικά έργα του “Πανηγυριού”, των “Δεσποτών” και γενικότερα των “Θεατών”.  Ύστερα είναι οι καθημερινές σκηνές από τους δρόμους όπου οι άνθρωποι περπατούν και από τους κολυμβητές όπου υπάρχει η αντίθετη συνθήκη, όπου οι γεωμετρίες από τις θέσεις αντικαθιστώνται από την ρευστότητα της θάλασσας. Επίσης ο μαριονετίστας, τα αυτοκίνητα με τα ζευγάρια, τα λεωφορεία με τους ανθρώπους, οι διάφοροι χώροι ως τοπία. Και τα αυτοπορτραίτα.  Και τέλος το έργο “Ηφαίστειο” αντιπροσωπεύει ένα θεμελιώδες κεφάλαιο της ζωγραφικής μου».

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, προηγείται η απαραίτητη συνθήκη, που έχει να κάνει με το φως: «Όταν το φως γίνεται χάος και το χρώμα προηγείται του σχεδίου. Όταν το σχέδιο και γεωμετρία προηγείται του χρώματος και του οργανικού και η ιστορία αρχίζει να ξετυλίγει την φαντασία», όπως λέει. Έργα που προκύπτουν άλλοτε εκ του φυσικού «ζωγραφίζοντας το παράθυρό μου στο Παρίσι» κι άλλοτε είναι «ημερολογιακές σημειώσεις της ρευστότητας του φωτός και των εναλλαγών του κατά την διάρκεια της ημέρας».

Έργο του Εδουάρδου Σακαγιάν

Παραμυθάς και ρεαλιστής

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής, παραστατικής ζωγραφικής είναι ο Εδουάρδος Σακαγιάν με το έργο του να προκαλεί για την ειλικρίνεια και την ποιητικότητά του. Και όπως έχει γραφτεί γι’ αυτόν είναι πάνω απ’ όλα ένας μεγάλος αφηγητής , παραμυθάς αλλά και σκληρά ρεαλιστής ζωγράφος.

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στα εργαστήρια του  Μυταρά και του  Μόραλη και στην École Nationale Supérieure des Beaux- Arts στο Παρίσι στο εργαστήριο του διάσημου Λεονάρντο Κρεμονίνι έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία. Όπως στην  18η Μπιενάλε Αλεξανδρείας (1994) και παλαιότερα με το  «The Trophies of Colour, the Lefranc-Bourgeois National Award for Painting», Lefranc-Bourgeois, Cirque d’Ηivers, Παρίσι (1992), και το Prix de l’ Académie de Médecine de France (1987).

Το έργο του έχει παρουσιαστεί  στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, στο Μπελβεντέρε της Βιέννης, στο Μουσείο του Τελ Αβίβ, στην Εθνική Πινακοθήκη και στο Μουσείο Μπενάκη, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και αλλού. Ενώ έργα του βρίσκονται σε σημαντικές ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό: The Louis-Dreyfous Family Collection στη Νέα Υόρκη,  Ministère de l’Économie στο Παρίσι και Lefranc-Bourgeois, επίσης στο Παρίσι, Εθνική Πινακοθήκη,  Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη,  Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Ίδρυμα Φρυσίρα, Τελόγλειο Ίδρυμα, Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, Συλλογή Σ. Φέλιου,| Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος κ.ά.

Info:

Kalfayan Galleries: Χάρητος 11 , Κολωνάκι

Εδουάρδος Σακαγιάν «Les toits de Paris»

Διάρκεια: 25 Ιανουαρίου – 10 Μαρτίου

Διαβάστε επίσης

Δωρεά στο Νομισματικό Μουσείο η συλλογή νομισμάτων Παπαληγούρα

Ιστορία, πολιτισμός, μνήμη – Η επένδυση στα μουσεία είναι εδώ

Ένας περίπλοκος γάμος: Η αληθινή ιστορία του Λέοναρντ Μπέρνσταϊν και της γυναίκας του