Τον εξέθεσαν διεθνώς, παραβίασαν την ιδιωτικότητά του αποκαλύπτοντας εμπιστευτικά οικονομικά στοιχεία του και γι΄αυτό τους μηνύει. Πρόκειται για τον Αμερικανό δισεκατομμυριούχο επενδυτή Κεν Γκρίφιν, ο οποίος κάνει μήνυση στην φοβερή και τρομερή IRS (Internal Revenue Service) την Εφορεία δηλαδή, των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Citadel, μιας κορυφαίας επενδυτικής εταιρείας που διαχειρίζεται κεφάλαια για επενδυτές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων προγραμμάτων συνταξιοδότησης, δωρεών, ιδρυμάτων και κρατικών επενδυτικών ταμείων αλλά επίσης και διάσημος συλλέκτης ο Κεν Γκρίφιν  είδε ξαφνικά πριν από λίγο καιρό όλα τα εισοδήματά του και τα φορολογικά του στοιχεία να γίνονται κοινό κτήμα, μέσω ενός δημοσιεύματος της ProPublica, μιας ερευνητικής δημοσιογραφικής οργάνωσης.

1

Δεν ήταν μόνον τα δικά του αρχεία ωστόσο, που αποκάλυψε η ProPublica αλλά συνολικά δόθηκαν στη δημοσιότητα λεπτομερείς πληροφορίες για 400 από τους πλουσιότερους Αμερικανούς, μεταξύ των ετών 2013 και 2018. Συγκεκριμένα δημοσιοποιήθηκε το μέσο ετήσιο εισόδημά τους, το ποσοστό του εισοδήματος που αφαιρέθηκε και ο μέσος πραγματικός συντελεστής ομοσπονδιακού φόρου εισοδήματος για εκείνη την περίοδο.

Το τελευταίο απόκτημα του Κεν Γκρίφιν στο Παλμ Μπιτς
Το τελευταίο απόκτημα του Κεν Γκρίφιν στο Παλμ Μπιτς

Με περιουσία 31,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τον Forbes, ο Κεν Γκρίφιν όμως, δεν άφησε την υπόθεση, χωρίς να αντιδράσει. Εκπρόσωπός του κατ΄αρχάς ανέφερε στην  ProPublica, ότι οι φορολογικοί συντελεστές, που παρουσιάζονται στα στοιχεία της IRS δεν είναι σωστοί ως προς τα ποσά που πληρώνει ο δισεκατομμυριούχος, επειδή ο συντελεστής μειώθηκε από φιλανθρωπικές εισφορές και έτσι δεν αντικατοπτρίζει τους τοπικούς και κρατικούς φόρους.

Και επίσης, ότι ο Γκρίφιν πληρώνει φόρους εξωτερικού, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στους υπολογισμούς του πραγματικού φορολογικού συντελεστή της IRS. Δεδομένου όμως, ότι η ProPublica δήλωσε, ότι τα οικονομικά αρχεία είχαν φθάσει από ανώνυμη πηγή, ο Γκρίφιν δεν είχε παρά να στραφεί στην IRS.

Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής και συλλέκτης Κεν Γκρίφιν
Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής και συλλέκτης Κεν Γκρίφιν

Παράνομη αποκάλυψη

Σύμφωνα με δικαστικά αρχεία λοιπόν, που κατατέθηκαν στο Περιφερειακό Δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών για τη Νότια Περιφέρεια της Φλόριντα, η αγωγή του Γκρίφιν θεωρεί ως υπεύθυνη την IRS για την «παράνομη αποκάλυψη» των φορολογικών και των εισοδημάτων του, λόγω «εσκεμμένης και εκ προθέσεως αποτυχίας της δημιουργίας κατάλληλων διοικητικών, τεχνικών , ή/και φυσικών διασφαλίσεων του συστήματος αρχείων της, ώστε να εγγυάται την ασφάλεια και την εμπιστευτικότητα».

Ο Κεν Γκρίφιν με τον γκαλερίστα Λάρι Γκαγκόζιαν
Ο Κεν Γκρίφιν με τον γκαλερίστα Λάρι Γκαγκόζιαν

Επιπλέον στη μήνυση αναφέρεται, ότι η IRS γνώριζε καλά αυτά τα ζητήματα εδώ και καιρό  αλλά «Παρά τις προειδοποιήσεις συνεχίζει να αποτυγχάνει ηθελημένα και σκόπιμα στο να θεσπίσει επαρκείς εγγυήσεις για την προστασία του κ. Γκρίφιν και των εμπιστευτικών πληροφοριών της φορολογικής δήλωσης άλλων φορολογουμένων».

Με την αγωγή του ο  Γκρίφιν μάλιστα, ζητεί από την IRS να πληρώσει για τα νομικά του έξοδα, 1.000 δολάρια για κάθε μη εξουσιοδοτημένη αποκάλυψη και ένα απροσδιόριστο ποσό για αποζημίωση.

Τέχνη και ακίνητα

Στον μεταξύ ο 54χρονος σήμερα Κεν Γκρίφιν, ο οποίος βρίσκεται στη λίστα των 200 μεγαλύτερων συλλεκτών του κόσμου έχει μεταφέρει τελευταία ένα μέρος της συλλογής του από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο όπου βρισκόταν στο Μουσείο Τέχνης Νόρτον στο Δυτικό Παλμ Μπιτς της Φλόριντα. Πρόκειται μάλιστα για μία μετακίνηση, που ακολούθησε την μεταφορά στο Μαϊάμι της επενδυτικής Citadel του Γκρίφιν νωρίτερα αυτό το έτος.

Εργο του Μαρκ Μπράντφορντ
Έργο του Μαρκ Μπράντφορντ

Την τελευταία δεκαετία άλλωστε, ο δισεκατομμυριούχος έχει δαπανήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια δολάρια για ακίνητα στο Παλμ Μπιτς.  Μόλις τον Σεπτέμβριο κατέρριψε το ρεκόρ τιμών του Μαϊάμι αγοράζοντας για 106,875 εκατομμύρια δολάρια ένα παραθαλάσσιο ακίνητο, το πιο ακριβό που έχει αναφερθεί ποτέ για ένα σπίτι στην κομητεία του Μαϊάμι-Ντέιντ. Και τα αρχεία δείχνουν ότι ο Γκρίφιν έκλεψε το ρεκόρ από τον εαυτό του, αφού πέρυσι σημείωσε το προηγούμενο υψηλό όλων των εποχών, όταν έδωσε 75 εκατομμύρια δολάρια για  ένα σπίτι στο Σταρ Άιλαντ, όπου κατοικούν διασημότητες, όπως ο ΛεΜπρόν Τζέιμς και ο Σιλβέστερ Σταλόνε.

«Το Νόρτον  είναι ένα από τα πιο σημαντικά και όμορφα μουσεία της χώρας μας», όπως είπε πάντως ο ίδιος στο Vanity Fair εκφράζοντας τη χαρά του, που οι κάτοικοι και οι επισκέπτες τις περιοχής θα μπορούν να τα  απολαύσουν, μαζί με τα χιλιάδες έργα τέχνης από όλο τον κόσμο που εκτίθενται στο μουσείο. Στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια υπολογίζεται η αξία της συλλογής του εξάλλου, και σ΄ αυτήν περιλαμβάνονται μερικά αριστουργήματα της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης. Ο ίδιος άλλωστε είναι γνωστός για τα χρήματα που δαπανά στην αγορά έργων, καθώς έχουν γίνει πρωτοσέλιδα για τις εντυπωσιακές τιμές τους.

Έργο του Ντέβιντ Ρουμπινστάιν
Έργο του Ντέβιντ Ρουμπινστάιν

Τα αριστουργήματα  της συλλογής

Αγόρασε έτσι, το αφηρημένο αριστούργημα  «Ανταλλαγή» του Βίλεμ ντε Κούνιγκ για 300 εκατομμύρια δολάρια από τον επιχειρηματία και κινηματογραφικό παραγωγό Ντέιβιντ Γκάφιν σε μια ιδιωτική πώληση  και ένα έργο του Τζάκσον Πόλοκ το «Number 17A» για 200 εκατομμύρια δολάρια.

Η «Ανταλλαγή» του Βίλεμ ντε Κούνιγκ
Η «Ανταλλαγή» του Βίλεμ ντε Κούνιγκ

Ένα έργο του Ζαν- Μισέλ Μπασκιά του κόστισε 100 εκατομμύρια δολάρια, ένα του Μπάρνετ Νιούμαν 84,2 εκατομμύρια και ένα του Τζάσπερ Τζονς το «Λάθος αρχή» του 1959, πάλι από τον Γκάφιν, για  80 εκατομμύρια δολάρια.

Έργο του Ζαν- Μισέλ Μπασκιά
Έργο του Ζαν- Μισέλ Μπασκιά

Το 2004 εξάλλου αγόρασε στη τιμή ρεκόρ των 60 εκατομμυρίων δολαρίων τον πίνακα του Πολ Σεζάν «Κουρτίνα, κανάτα και μπολ φρούτων» του 1893.  Ενώ το  2017 απέκτησε σε ιδιωτική αγορά το έργο του Άντι Γουόρχολ «Πορτοκαλί Μέριλιν» του 1964 για περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια. Στη συλλογή του όμως βρίσκεται και το «Νο. 2» του Μαρκ Ρόθκο (1953), το αριστούργημα του  Ρόι Λίχντενσταϊν « Ω…Εντάξει…»  (1964), καθώς και ένα έργο του Ρόμπερτ Ράιμαν.

Άντι Γουόρχολ «Πορτοκαλί Μέριλιν» του 1964
Άντι Γουόρχολ «Πορτοκαλί Μέριλιν» του 1964

Τρία από τα σημαντικότερα και πρώτα αποκτήματα της συλλογής του όμως, αυτά που τον ενέπνευσαν και δημιούργησαν το πάθος του για την τέχνη είναι δύο έργα του Ντεγκά ο πίνακας «Χορεύτριες με πράσινα» και το περίφημο γλυπτό «Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών», καθώς και ένας πίνακας του Μονέ με νούφαρα.  «Η εμπειρία των τεχνών ανοίγει το μυαλό μας σε νέες ιδέες και προοπτικές», λέει πολύ απλά ο ίδιος.

Προστάτης των τεχνών       

Ο Κεν Γκρίφιν κατάγεται από την πόλη Μπόκα Ράτον της Νότιας Φλόριντα, αλλά μετακόμισε στο Σικάγο μετά την αποφοίτησή του από το Χάρβαρντ το 1989. Έχει παντρευτεί δύο φορές, την πρώτη με την αγαπημένη του από το κολέγιο, από την οποία πήρε διαζύγιο το 1996 και τη δεύτερη με την Αν Ντίας, απόφοιτο επίσης του Χάρβαρντ, η οποία είχε εργαστεί στην Goldman Sachs, στη Soros Fund Management και στη Viking Global Investors πριν ξεκινήσει την δική της εταιρεία, Aragon Global Management, 55 εκατομμυρίων δολαρίων με έδρα το Σικάγο.

Ο Κεν Γκρίφιν με την πρώην σύζυγό του επιχειρηματία Αν Ντίας
Ο Κεν Γκρίφιν με την πρώην σύζυγό του επιχειρηματία Αν Ντίας

Το ζευγάρι είχε παντρευτεί το 2003 και η δεξίωση είχε γίνει στις Βερσαλίες, περιλαμβάνοντας και παράσταση των Cirque du Soleil ενώ τραγούδησε η Ντόνα Σάμερ. Απέκτησαν  τρία παιδιά και χώρισαν  το 2014 με ένα από εκείνα τα αμερικανικά διαζύγια, που συνοδεύονται από έντονες δικαστικές διαμάχες και πολλά εκατομμύρια.

Αμερικανικό σκίτσο για τον Κεν Γκρίφιν
Αμερικανικό σκίτσο για τον Κεν Γκρίφιν

Η προστασία των τεχνών του ιδρυτή της Citadel ξεκίνησε πάντως από νωρίς, έτσι είναι μεγάλος δωρητής και πατρόν της τέχνης σε μουσεία όπως το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, όπου είναι επί μακρόν διαχειριστής ενώ έχει υποστηρίξει το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο, το Μουσείο Τέχνης Νόρτον στη Φλόριντα, η νέα πτέρυγα του οποίου φέρει το όνομά του, καθώς και το Shed, ένα κέντρο παραστατικών τεχνών και χώρο τέχνης στη Νέα Υόρκη.

Επίσης υπηρετεί στο διοικητικό συμβούλιο του Whitney Museum of American Art στη Νέα Υόρκη, του οποίου το λόμπι φέρει το όνομά του: Kenneth C. Griffin Hal.

Διαβάστε επίσης:

Η ενέργεια του ατμού και η σύγχρονη τέχνη – Μια έκθεση που τα ενώνει στον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό ΔΕΗ

Πολύτιμα θραύσματα του Παρθενώνα σε ξένα μουσεία – Ποια είναι, πού βρίσκονται, πώς θα επιστρέψουν