Με πνεύμα μεταιχμιακό, ο Δημήτρης Εφέογλου παρουσιάζει νέα έργα του στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Την ατομική έκθεση με τίτλο As I Came Through the Desert Thus It Was επιμελείται ο Αποστόλης Αρτινός.

Ο καλλιτέχνης εκθέτει νέο σώμα δουλειάς γύρω από διαφορετικές μορφές αφαίρεσης και ανάμεσα στα όρια της ζωγραφικής και της γλυπτικής. Τα έργα της έκθεσης παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

«Ο Δημήτρης Εφέογλου ιχνογραφεί, στις ζωγραφικές του επιφάνειες, την αντίσταση ενός τοπίου. Μία εικόνα του κόσμου που επανέρχεται διαρκώς μπροστά στα μάτια του εκζητώντας την κατανόησή της»,  σημειώνει ο επιμελητής στο κείμενό του Η εναργής χειρονομία.

Πρόκειται για  ζωγραφισμένα διάτρητα χαρτιά μεγάλων διαστάσεων, με κυρίαρχο το μεταλλικό στοιχείο. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται στην γκαλερί μικρότερης κλίμακας ζωγραφικά έργα από πυκνές, χαραγμένες επιστρώσεις χρώματος σε ξύλινες επιφάνειες.

Σύμφωνα με το κείμενο του Αποστόλη Αρτινού, «οι επιφάνειες του Δημήτρη Εφέογλου, αν και με μια πρώτη ανάγνωση μπορούν να χαρακτηριστούν ως ζωγραφική, στην πραγματικότητά όμως, στη δική τους πραγματικότητα, διαφεύγουν από ειδολογικούς προσδιορισμούς».

Η ανάκτηση της α-σχήμιας

Και διευκρινίζει: «Είναι βεβαίως σχέδιο, είναι και ζωγραφική, είναι έργα που έχουν όμως και γλυπτικές διαστάσεις, με την επεξεργασία που κάνει ο καλλιτέχνης στο χαρτί, ή με την πυκνή πάστα στα έγχρωμα ζωγραφικά του έργα, αλλά κι όλα όμως κινούνται πέραν των παραπάνω διακρίσεων. Για την ακρίβεια είναι εικαστικές χειρονομίες που διατίθενται στην πρωτογένεια του γραφικού ίχνους. Ρυθμικές εκδηλώσεις, που εγκλείουν μέσα τους και δονούνται, από μορφικές συγκινήσεις πριν αυτές αναλάβουν το ανάγλυφο της διάρκειάς τους».

Θα ισχυριζόταν κανείς ότι το κύριο χαρακτηριστικό της δουλειάς του παραμένει η γραμμική και γραφική αφαίρεση. Εμμένει σε αυτή καθώς ζωγραφίζει με την εμμονή και τη σχολαστικότητα ενός μελετητή. Δημιουργείται έτσι το παράδοξο φαινόμενο πυκνότητας αλλά και διάχυσης στην επιφάνεια του καμβά του. Η υπερβολική προσπάθεια που καταβάλλει για αυτό το μινιμαλιστικό, αρχετυπικό αποτέλεσμα αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της δουλειάς του.

Όπως διευκρινίζει στο συμπυκνωμένο του κείμενο ο Αποστόλης Αρτινός, «πρόκειται για το ίχνος μιας ανάκτησης, αυτής της ανάκτησης της α-σχήμιας του κόσμου, πριν παραδοθεί στη διαφάνεια των σημαινόντων του. Υπάρχει μια μεταβολή εδώ, μια επιστροφή της γραφής, πριν αυτή εξευγενιστεί ως μια γλώσσα επικοινωνίας. Εδώ έχουμε αποκρύψεις, μουτζουρωμένα συναισθήματα, σκοτεινές, αξεδιάλυτες σκέψεις, μια γραφή που μαζεύει το κουβάρι της. Αυτές οι διπλωμένες ζωγραφικές επιφάνειες του Εφέογλου, που διαστρέφουν τον εικαστικό τους χαρακτήρα. Κάτι αποκρύπτουν εκεί, κάτι μοναδικά διασώζουν. Όπως ακριβώς κι οι μουτζουρωμένες γραφές του, ή τα σβησίματα των χαράξεων του στις ζωγραφικές του επιφάνειες, ένα πυκνό σώμα λήθης που συγκροτείται, ένα περιβάλλον ερήμωσης, μια μεταφυσική της απουσίας».

Δημήτρης Εφέογλου γεννήθηκε το 1986 στη Δράμα. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών. Απέκτησε μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών (ΜΕΤ) από την Ανωτάτη Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας (ΑΣΚΤ).

Η δουλειά του έχει εκτεθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Πληροφορίες

Ο τίτλος της έκθεσης αντλείται από το ποίημα «The City of Dreadful Night», 1874 του Τζέιμς Τόμσον (James Thomson ή Bysshe Vanolis, 1834 – 1882, Λονδίνο).

Διάρκεια έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου – 9 Οκτωβρίου 2021
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20
Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00
Τετ. & Σάβ. 11.00 –15.00
Κυριακή & Δευτέρα κλειστά
Τηλ. 2103608278
www.zoumboulakis.gr

Διαβάστε επίσης: Ηλιοδώρα Μαργέλλου: Με τα Δύο Χωριά στη φουάρ της Κοπενχάγης

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση