Αναβολή μέχρι νεωτέρας!

Μεγάλες ελληνικές εκθέσεις, που έχουν προγραμματιστεί εδώ και καιρό με ελληνοκινεζικές συμφωνίες για να παρουσιασθούν στο Πεκίνο δεν πρόκειται πλέον να πραγματοποιηθούν, εκτός αν -και όποτε- οι συνθήκες το επιτρέψουν. Εφ΄όσον δηλαδή η επιδημία του κορονωϊού αντιμετωπισθεί και παύσει να αποτελεί απειλή για τους ανθρώπους. Και δεν είναι μόνον οι ελληνικές εκθέσεις που αναβάλλονται, υπάρχει και η διάσημη Art Basel σύγχρονης τέχνης του Χονγκ Κονγκ που ματαιώνεται οριστικώς.

Η πρώτη από τις ελληνικές εκθέσεις,  οι «Αμέτρητες όψεις του Ωραίου», που παρουσιάσθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σημειώνοντας τεράστια επιτυχία -περί το ένα εκατομμύριο επισκέπτες-  επρόκειτο  να εγκαινιασθεί  τον Μάρτιο στο Εθνικό Μουσείο του Πεκίνου (NAMOC) και ήδη η προετοιμασία είχε προχωρήσει πολύ και μάλιστα συνεχίζεται, παρ΄ότι πλέον αυτό δεν είναι εφικτό.

Για το ίδιο μουσείο είναι προγραμματισμένη η έκθεση «Σωκράτης _ Κομφούκιος», ένας «διάλογος» μεταξύ των δύο μεγάλων φιλοσόφων. Και τέλος στο Capital Museum του Πεκίνου επρόκειτο να παρουσιασθούν οι «Greeks», μια έκθεση για όλο τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, που έχει περιοδεύσει στην Αμερική με μεγάλη επιτυχία. Στο μουσείο αυτό άλλωστε πραγματοποιήθηκε πέρυσι και η σπουδαία έκθεση με το «Ναυάγιο των Αντικυθήρων».

Άποψη της έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου». Η πραγματοποίησή της στο Πεκίνο αναβλήθηκε

Όλοι αυτοί οι προγραμματισμοί βέβαια γίνονταν πριν να ξεσπάσει η επιδημία, έτσι όλα τώρα μπαίνουν σε αναμονή, αφού το υπουργείο Πολιτισμού δεν προτίθεται φυσικά να διακινδυνεύσει  οποιαδήποτε αποστολή στην Κίνα.

Όσον αφορά την Art Basel, προγραμματισμένη για τις 19 έως 21 Μαρτίου, παρά τις προσπάθειες των διοργανωτών να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, τελικώς ανακοίνωσαν την ματαίωσή της. Μαζί και η Art Central, που θα γινόταν την ίδια εποχή. Άλλωστε η κυβέρνηση του Χονγκ Κονγκ έχει κλείσει από τα τέλη Ιανουαρίου τους πολιτιστικούς χώρους της για  τον φόβο μετάδοσης του ιού. Επιπλέον πολλοί εκθέτες  – 200 γκαλερί από 31 χώρες για την Art Basel και 80 γκαλερί για την Art Central – είχαν ήδη αποχωρήσει και η διοργάνωση οδηγούνταν έτσι κι αλλιώς σε αποτυχία. Από την άλλη όμως κι επειδή τέτοιες ματαιώσεις συνεπάγονται και αποζημιώσεις προς τους συμμετέχοντες, η όλη ιστορία αποτελεί  μία οικονομική καταστροφή. Αρκεί να σκεφτεί κανείς, ότι πέρυσι η Art Basel είχε 88.000 επισκέπτες και η Art Central 37.000.

Η αφίσα της έκθεσης «Οι Έλληνες. Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλεξανδρο», που παρουσιάστηκε στη Σεούλ το 2019

Στην Κίνα όπως είναι φυσικό τα μέτρα είναι πολύ πιο αυστηρά, με την περίφημη Απαγορευμένη Πόλη να έχει κλείσει τις πύλες της από τις 23 Ιανουαρίου. Ακόμη και οι εκδηλώσεις που προγραμματίζονταν για τα 600 χρόνια της, που συμπληρώνονται φέτος  είναι πλέον στον αέρα. Κλειστό είναι και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στο Πεκίνο ενώ ακυρώθηκαν και τα εγκαίνια  δύο νέων μουσείων σύγχρονης τέχνης στην πόλη Φοσάν – όχι πολύ μακριά από την Γουχάν – το ένα από τα οποία έχει κατασκευαστεί σε σχέδια του σπουδαίου Iάπωνα αρχιτέκτονα Ταντέο Άντο. Τα καλά νέα ωστόσο αργούν ακόμη, όπως είναι γνωστό, έτσι θα περάσουν πολλοί μήνες ώσπου η μηχανή να κινηθεί και πάλι.