Θέλησε να απαλλαγεί από όλα τα υπάρχοντά της και έτσι τα χύτευσε σε εποξική ρητίνη, μετατρέποντάς τα σε έργα τέχνης.

Στη συνέχεια πρόσθεσε στο μείγμα μεταλλικά ρινίσματα και κρυστάλλους χαλαζία και τα μετέπλασε σε «οργονίτες», δηλαδή σε αντικείμενα μετατροπής ενέργειας που, όπως θεωρούν ορισμένοι, απορροφούν την αρνητική και την μετατρέπει σε θετική. Και εν τέλει τα «οργονικά» γλυπτά της, χυτευμένα σε καλούπια σκηνικών εξαρτημάτων από κινηματογραφικές ταινίες, απέκτησαν διάφορες μορφές και σχήματα.

1

Αν οι εξηγήσεις δεν είναι αρκετές για να αντιληφθεί κανείς τη δουλειά της Δανάης Ανεσιάδου δεν έχει παρά να την δει από κοντά.

Στον τέταρτο όροφο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, με επιμέλεια της Ιόλης Τζανετάκη και στο πλαίσιο της ανάπτυξης της ιδέας «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο», η καλλιτέχνιδα, έχοντας δημιουργήσει ένα εκτυφλωτικό περιβάλλον, χάρις και στο έντονο κόκκινο χρώμα που κυριαρχεί σε πάτωμα και τοίχους προσκαλεί τον επισκέπτη σε έναν κόσμο σουρεαλιστικό, παράδοξο αλλά ταυτόχρονα προσωπικό και οικείο.

Σε μια αλληγορική σκηνογραφία εν τέλει, όπου τα διαφορετικά στοιχεία, που συγκροτούν αυτή την καλειδοσκοπική έκθεση δημιουργούν έναν καθηλωτικό και σαγηνευτικό περίγυρο, ο οποίος όμως προκαλεί συγχρόνως μια αλλόκοτη και δυσοίωνη αίσθηση.

Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν)

Και αν σ’ αυτά ας προστεθεί, ότι την έχουν χαρακτηρίσει ως την «Πλέον χαρακτηριστική ευρωπαϊκή φωνή της κρίσης του 21ου αιώνα», το πλαίσιο γύρω από το οποίο κινείται ως δημιουργός ολοκληρώνεται.

Οι συνδέσεις

Γεγονός είναι ότι η Δανάη Ανεσιάδου επιδιώκοντας να κατανοήσει και να στοχαστεί κριτικά για το παρόν εντοπίζει με το έργο της συνδέσεις ανάμεσα σε πράγματα, που επιφανειακά μοιάζουν τελείως άσχετα μεταξύ τους. Όπως τα fake news και οι θεωρίες συνωμοσίας, το βιομηχανικό κομμάτι ψυχαγωγίας του Χόλιγουντ αλλά και του αμερικανικού Πενταγώνου, τα τηλεοπτικά ριάλιτι, οι B- movies και η βιομηχανία της μόδας, χωρίς να λείπουν και οι αναφορές στην αρχαιοελληνική γλυπτική!

Παίζοντας έτσι, με τη φημολογία, τη φαντασία και τον μυστικισμό, το έργο της Ανεσιάδου λειτουργεί ως ένας οξύς κοινωνικοπολιτικός σχολιασμός πάνω στις πολλαπλές και πολυεπίπεδες κρίσεις, που αντιμετωπίζουμε, τις αόρατες, απωθημένες ή σκοτεινότερες όψεις της πραγματικότητας, καθώς και την ακραία πόλωση που βιώνουμε σε καθημερινή βάση σήμερα.

Άποψη εγκατάστασης thw: Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS, στις Βρυξέλλες 2023.
Άποψη εγκατάστασης thw: Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS, στις Βρυξέλλες 2023.

Αλλά ποιον αντίκτυπο μπορεί να έχουν όλα αυτά στη σημερινή κατάσταση του κόσμου αλλά και του μυαλού μας; Απαντώντας προσπαθεί να αποφύγει τα απλοϊκά δίπολα και αμφισβητεί, τι είναι αλήθεια και τι μυθοπλασία, διεκδικώντας το δικαίωμα να εξερευνά και να διερωτάται για τα πάντα. Το έργο της έτσι, συντονίζεται τόσο με τον πολιτικό ιστό όσο και με τα αδιόρατα νήματα της πραγματικότητας. Διακρίνεται από ένα ζωηρό ενδιαφέρον για την ιστοριογραφία και την πολιτική και αμφισβητεί ό,τι στην εποχή μας θεωρείται αληθές, αναδεικνύοντας τόσο τα δύο μέτρα και δύο σταθμά όσο και τα ψευδοδιλλήματα του κυρίαρχου δημόσιου λόγου.

Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν)

Η ιδέα

Όπως λέει η Δανάη Ανεσιάδου η σύλληψη της ιδέας γι’ αυτήν την έκθεση με τίτλο «D POSSESSIONS» έγινε στην περίοδο της πανδημίας, όταν όλος ο κόσμος ζούσε κάτω από ειδικές συνθήκες καθολικού περιορισμού και συλλογικής ευθύνης.

Η ίδια, γεννημένη στη Γερμανία από γονείς ελληνικής καταγωγής ζει εδώ και χρόνια στις Βρυξέλλες, άλλωστε στο Βέλγιο έκανε και τις σπουδές της: Καλές Τέχνες στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Γάνδη και προηγμένη έρευνα στις σπουδές θεάτρου και χορού στο DasArts στο Άμστερνταμ. Στο παρελθόν εξάλλου, εργάστηκε στον τομέα του σχεδιασμού κοστουμιών και της σκηνογραφίας για παραστάσεις θεάτρου, χορού καθώς και για ταινίες μικρού μήκους.

Η πρακτική της Ανεσιάδου μαρτυρά έντονα βιογραφικές αναμνήσεις, η ίδια όμως, θεωρεί την παρούσα κατάστασή της ως προσωρινή μονιμότητα, η οποία επαναδιαπραγματεύεται διαρκώς μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος και γίνεται άμεσα αισθητή μόνο σε εκείνες τις στιγμές που οι δύο αυτές διαστάσεις φαίνεται να συμπίπτουν.

Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Άποψη εγκατάστασης της Δανάη Ανεσιάδου, D POSSESSIONS στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν)

Πρόσφατα συμμετείχε στην έκθεση «Visions from the Underworld» σε επιμέλεια Dome Wood & Sam Steverlynck στη διοργάνωση 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα, σε μια περιήγηση, που προσκαλούσε τον επισκέπτη σε ένα υπνωτιστικό παιχνίδι σκιών.

Η έκθεση στο ΕΜΣΤ είναι η πρώτη ατομική της στην Ελλάδα αλλά το έργο της και οι παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί επίσης – εκτός από το Βέλγιο- στο Παρίσι, στην Πόλη του Μεξικού, στην Νέα Υόρκη, το Τόκιο, τη Βιέννη, το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Ρότερνταμ και αλλού.

Info

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Λεωφ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή, τηλ. 211 101 9000
Έκθεση: Δανάη Ανεσιάδου «D POSSESSIONS»
Διάρκεια: Έως 27.10.2024

Διαβάστε επίσης:

Βυζαντινό Μουσείο: Συντηρήθηκαν τα χειρόγραφα του Διονυσίου Σολωμού

Εμπορεύματα από όλη τη Μεσόγειο στα αρχαία ναυάγια της Κάσου

Ένα γραμματόσημο για 5 εκατομμύρια δολάρια – Έτοιμο να γράψει ιστορία