Ποτέ δεν δίσταζε να προωθήσει νέο αίμα στην καλλιτεχνική σκηνή. Η Δάφνη Ζουμπουλάκη παρουσιάζει τώρα την πρώτη ατομική έκθεση του Νίκου Τοπαλίδη με τίτλο Α walk along the shore. Παρουσιάζονται έργα γραφίτη σε χαρτί, ποικίλων διαστάσεων.

«Αλλεπάλληλες στρώσεις γραφίτη πάνω σε επιφάνειες χαρτιού, εκθέτουν μια ατμόσφαιρα νυχτερινή», σημειώνει στο κείμενό του ο συγγραφέας και επιμελητής της έκθεσης Αποστόλης Αρτινός.

1

«Σκοτεινοί ορίζοντες, που αναλαμβάνουν το ανάγλυφο της πραγματικότητάς τους απ’ τις χαράξεις και τα σκαλίσματα που κάνει ο καλλιτέχνης πάνω σ’ αυτή τη πυκνή, σκοτεινιασμένη επιφάνεια. Το ασημένιο αυτό σκοτάδι του γραφίτη φωτίζεται από ίχνη, που αποκαλύπτουν σταδιακά, στο διερευνητικό βλέμμα του θεατή, κι ανάλογα με τη γωνία θέασης, και τη θέση του φωτός, την αντοχή ενός τοπίου. Βραχώδεις λόφοι να κατηφορίζουν στη θάλασσα. Πού αλλού; Θα ’λεγε ο Σεφέρης. Το βλέμμα εδώ αναζητά επίμονα τα σημεία, και τα σημεία αναζητούν επίσης το βλέμμα που τα διακρίνει. Τα ζωγραφικά έργα του Τοπαλίδη είναι τοπία προς διερεύνηση, επιφάνειες που προσκαλούν το θεατή, το ενεργό βλέμμα του. Τοπία που αλλάζουν τους τονισμούς της ορατότητάς τους ανάλογα με τη δική μας ετοιμότητα.

Πολλά νυχτερινά τοπία του Τοπαλίδη είναι ακτογραμμές, αυτή η υποφωτισμένη γραμμή που αφήνει πάνω στην άμμο το κύμα μέσα στη νύχτα. Παρά θίν’ αλός, μια μεθόριος πάντα, μια επικοινωνία με το πέραν, με τους νεκρούς. Δεν είναι ειδυλλιακά τοπία της ζωής, αλλά ανησυχαστικά περιβάλλοντα ενός διεγερμένου ψυχισμού. Σκηνές, που μέσα τους θροΐζουν σελίδες της Σέλλευ και του Κλάιστ. Τις ακούω! Τοπία που διεγείρουν αυτό το αρνητικό πεπρωμένο του ρομαντικού ανθρώπου. Ο μυστηριώδης χαρακτήρας τους υποστασιώνει και τη μοιραία του σκιά. Γίνονται έτσι αυτές οι εικόνες, μια εικονοποιία του τραγικού, ακόμη μία, που αναμετράται με τις ιδεώδεις μορφές του. Υπάρχει μια τυπολογία εδώ, του μυστικού και του σκιώδους, της μη εξεικόνισης, που επαναδιατυπώνει τις αναπαραστατικές αντιλήψεις. Οι αναπαραστάσεις δεν ακολουθούν έναν μιμητικό κανόνα, αλλά αναλίσκονται σε μεταγλωσσικές υπερβάσεις. Είναι εικόνες που δεν περιγράφονται, αλλά υποστασιώνουν τις αδύνατες ομοιώσεις τους. Και είναι, εν τούτοις, αντικειμενοποιήσεις του κόσμου μας· πώς αλλιώς;».

Ποιος είναι ο Νίκος Τοπαλίδης;

Ο Νίκος Τοπαλίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1985.  Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Το έργο του εστιάζει στην τοπιογραφία. Δημιουργεί συνήθως αποσπασματικές συνθέσεις φανταστικών τοπίων αποδίδοντας τα σχέδια ανάγλυφα και πυκνά με τη χρήση γραφίτη. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις, μεταξύ των οποίων στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (2023), στο Μουσείο της Σανγκάης (2022), στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Αμβέρσα Αμβέρσας…

Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2022) του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών (στο οποίο παραμένει υπότροφος – Fellow) που έχει δημιουργήσει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

Η εκστατικότητα της Νύχτας

«Υπάρχει κάτι στην αναπαράσταση που είναι πριν την αναπαράσταση ή μετά απ’ αυτήν», συνεχίζει ο επιμελητής.

«Αυτό που πάντα θα διαφεύγει, κι ο καλλιτέχνης με διάφορα μέσα, και με διάφορες πίστεις, θα προσπαθεί πάντα να συλλάβει και να εξεικονίσει στην επιφάνεια του έργου του. Το άρρητο, το αθέατο, το μυστικό. Ένας άλλος ορίζοντας, ένας άλλος κόσμος μέσα στον κόσμο, που αντιστέκεται και διασώζει την πυρηνική του σιωπή. Μόνο η εκστατικότητα της Νύχτας, που ‘ναι το πριν του κόσμου, μπορεί κάτι απ’ αυτόν τον αδιάθετο πυρήνα να μαρτυρήσει. Υπάρχει, λοιπόν, ναι, ένα ερημικό ακρογιάλι, κάπου, μέσα στη νύχτα, κι ο παφλασμός του κύματός του, ο πρώτος ήχος του κόσμου, η πιο βαθιά μας ανάμνηση. Όλες οι απόπειρες της τέχνης αυτή την ανάμνηση ανακαλούν και πάνω σ’ αυτή φιλοτεχνούν, αγωνιωδώς και ματαίως, τις μετωνυμίες της. Οι εικόνες, μια μέγιστη φιλανθρωπία και μια μοναδική καταδίκη».

Πληροφορίες

Νίκος Τοπαλίδης

A walk along the shore

Ατομική Έκθεση

Εγκαίνια: Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου 2023 18.00 – 21.00

Διάρκεια: 7 Οκτωβρίου 2023

Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20

Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ. & Παρ. 11.00 -20.00

Τετ. & Σάβ. 11.00 –15.00

Κυριακή & Δευτέρα κλειστά