Μνήμον Φως αποκαλεί τη νέα έκθεσή του ο πνευματώδης ζωγράφος Χρήστος Μποκόρος. Εγκαινιάστηκε παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου το περασμένο Σάββατο. Εκείνη δήλωσε ότι ο Χρήστος Μποκόρος ζωγραφίζει «το θρίαμβο της ζωής πάνω σε όσα την ευτελίζουν». Την επιμελείται ο ιστορικός τέχνης του Μουσείο Μπενάκη Κωνσταντίνος Παπαχρίστου.

Πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Εικαστικό Τομέα του Δήμου Καλαμάτας (οργανωμένος Δήμος!) και της Κ.Ε.Φάρις υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή Παναγιώτη Λαμπρινίδη στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Η όλη διοργάνωση πραγματοποιείται με την ευγενική ενίσχυση του Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια.

Έχει ήδη προηγηθεί (και σχεδόν ολοκληρωθεί στις 10/10/21), η έκθεση στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη Χρήστος Μποκόρος 1821, η γιορτή που υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη. Επιμελείται και πάλι ο Κωνσταντίνος Παπαχρίστου (ευτυχές το γεγονός ότι τον προβάλλει και εδώ…) μαζί με τον Μάνο Δημητρακόπουλο (ΕΚΕΠ). Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021, συλλογικό όργανο δέκα πέντε Ιδρυμάτων και της Εθνικής Τράπεζας ειδικά για τον εορτασμό της εθνικής επετείου.

Παρουσιάζονται είκοσι έξι έργα, από τα πιο σημαντικά του καλλιτέχνη. Τρία εκ των οποίων συνέθεσε φέτος, ειδικά για την εκδήλωση, εξυμνώντας έτσι με το δικό του αφηρημένο αλλά τόσο συμπυκνωμένο τρόπο τα ιδανικά της Επανάστασης.

Η Κλεψύδρα του Χρόνου

Κεριά πάνω σε ξύλινες επιφάνειες: Διαχρονικά περιζήτητα έργα σε διεθνείς δημοπρασίες και εκθέσεις. Δεν θα μπορούσε η εθνική γιορτή με τους συμβολισμούς της να συναντήσει πιο καίριο εκφραστή.

Ωστόσο, τα έργα του Μποκόρου δεν έλκονται από το ζόφος και τον πεσιμισμό. Μοιάζουν με χαμηλόφωνους ύμνους που σιγοτραγουδάει ο ίδιος υπέρ της πατρίδας. Τα κλαριά της αμυγδαλιάς, τα φύλλα ελιάς, η ελληνικότητα. Οι αμυγδαλιές προμηνύουν την άνοιξη έχοντας το θάρρος να ανθίσουν μέσα στο καταχείμωνο. Το ίδιο και οι Έλληνες που «έδωσαν τον εαυτό τους για μια ιδέα», όπως δήλωσε σε δημοσιογράφους (Μαίρη Αδαμοπούλου) κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της έκθεσης Μνήμον Φως.

Επισημαίνοντας πως η έκθεση αποτελεί αφορμή να εξυμνηθεί ο αγώνας εκείνων που ξεπέρασαν τους φόβους τους για ανώτερα ιδανικά. Και να μετουσιωθεί η Μνήμη σε Μνημείο.

«Χρυσά, ζεστά και ζωηρά κεράκια» όπως έγραφε και ο Καβάφης. Να συμβολίζουν του μέλλοντος τις μέρες και όχι της λήθης. Ο μεταφυσικός αυτός ζωγράφος σμιλεύει την κλεψύδρα του Χρόνου στις αδρές του επιφάνειες και πάνω στις σημαίες του με τρόπο δεξιοτεχνικό.

Άνθη λεμονιάς, πορτοκαλιάς, κόκκινο κρασί, ένα καντήλι: Ψήγματα της καθημερινότητας, ψήγματα ανθρωπιάς και ανθρώπινης ζωής. Το μπανάλ εξυψώνεται και αποκτά την υφή της ποίησης.

Ο Χρήστος Μποκόρος συνθέτει έργα αρχετυπικά: Με πυκνή αφαίρεση μεταγγίζουν ό,τι πιο ουσιώδες ανιχνεύεται στην απροσδιοριστία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Έργο από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου

Η Ηθική της Ιστορίας

Στη ζωγραφική του Χρήστου Μποκόρου η έννοια του Χρόνου και της Μνήμης αποτελούν σταθερά σημεία αναφοράς. Στην έκθεση Φωτισμένες Σκιές που οργάνωσε η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου το 2011 στο Ελληνικό Ινστιτούτο Ελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών στη Βενετία, ο Μποκόρος παρουσίασε το έργο Η σκοτεινή σκιά του ανθρώπου φωτισμένη. Ένα τρίπτυχο που αναδιφούσε τα τραγικά βιώματα του Εμφυλίου πολέμου.

Όταν απέκτησε εργαστήρι στο ερειπωμένο χωριό της Βίνιανης στα βουνά της Ευρυτανίας όπου οι αντάρτες διατηρούσαν τα λημέρια τους, ήρθε σε επαφή και πάλι με τη νεότερη Ιστορία. Δεν άργησε να αφιερώσει την έκθεση Αδιάβαστο δάσος (Γκαλερί Ζουμπουλάκη 2004) και πάλι στη μνήμη των νεκρών στην Αντίσταση και τον Εμφύλιο.

Πρόκειται για έναν από τους αγαπημένους ζωγράφους του δικηγόρου και συλλέκτη σύγχρονης ελληνικής τέχνης Σωτήρη Φέλιου. Διόλου τυχαίο, αφού φοίτησε και ο Μποκόρος στη Νομική στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης περίπου την ίδια εποχή (1975-1979). Ενώ τους δένουν παρόμοιες αναζητήσεις στην Πολιτική… Παρότι ζωγράφιζε εξ απαλών ονύχων, αργότερα σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1983-1989).

Έχει τιμηθεί με το Μεγάλο Βραβείο του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ζωγραφικής στην Cagnes-sur-Mer στη Γαλλία. Επίσης, με το Βραβείο της Πόλης Saint-Paul-de-Vence στο πλαίσιο της 13ης Μπιενάλε Μεσογείου στη Νίκαια.

Έχει διακριθεί και ως σκηνογράφος. Το 2016 αναγορεύτηκε επίτιμο μέλος της Ρωσικής Ακαδημίας των Τεχνών στην Μόσχα. Από το 2017 συμμετέχει ως τακτικό μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου. Εργάζεται πλέον στην Καστέλα.

Ο χρόνος εξαγνίζει

Αξίζει να μνημονευτεί το κείμενο από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου (δεν θα μπορούσε κανείς να περιγράψει πιο πυκνά το έργο του ζωγράφου):

«Η ζωγραφική του Χρήστου Μποκόρου είναι δοξαστική, αισιόδοξη. Ο χρόνος εξαγνίζει, καθαγιάζει τα πράγματα, χαρίζοντάς τους μιαν εγκόσμια αθανασία. Η μνήμη του Μποκόρου δεν έχει προσωπικό εξομολογητικό χαρακτήρα. Ανασύρει από τη λήθη πράγματα οικεία και τα εξυψώνει στην περιωπή του αξιομνημόνευτου, του αρχέτυπου. Το αρχέτυπο πηγάζει από το συλλογικό ασυνείδητο και απευθύνεται σ’ αυτό. Καταλύτης στις ποιητικές μεταμορφώσεις του Μποκόρου είναι το ανέσπερο φως που καταυγάζει τα περισσότερα έργα του».

Και να κλείσει με τη σημείωση της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα με αφορμή την έκθεση της Συλλογής στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βενετίας: «Τα έργα του Μποκόρου αναζητούν το ιερό, το πνευματικό, το αρχέτυπο μέσα στο καθημερινό και το οικείο».

Πληροφορίες

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ-ΜΝΗΝΟΝ ΦΩΣ

Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Αρτέμιδος 124, Καλαμάτα

Τηλ.: 2721 360611

Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου – 31 Οκτωβρίου 2021

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: Καθημερινά 10:00 – 20:00

Διαβάστε επίσης: Αλεξία Αντσακλή Βαρδινογιάννη: Πώς τίμησε τα 10 χρόνια Artflyer χαρίζοντάς του εκθεσιακό χώρο

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση