Αφήγηση, τραγούδι και χορός συνθέτουν το παλίμψηστο για τη βία της αποικιοκρατίας που υπογράφει ο κονγκολέζος χορογράφος Φωσταίν Λινυεκουλά στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Προτείνει να αναθεωρήσουμε τους δρόμους της Ιστορίας με πλοηγό τις αφηγήσεις του συγγραφέα και κινηματογραφιστή Ερίκ Βιγιάρ για τη βίαιη αποικιοκρατία στο Κονγκό.

Ο βραβευμένος με Γκονκούρ γάλλος συγγραφέας θεωρεί πως η Ιστορία δεν ανήκει μόνο στους ιστορικούς. Στα βιβλία του («Ημερήσια Διάταξη», «Κονγκό», «14η Ιουλίου», στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πόλις), η ιστοριογραφία συναντά τη μυθοπλασία σε ένα υβριδικό είδος. «Το πιο ενδιαφέρον και το πιο δύσκολο [είναι] να γράψει κανείς μια ιστορία που να αφορά το συλλογικό υποκείμενο» όπως σημειώνει.

Από τις πρόβες

Η παράσταση

Ο ίδιος ο χορογράφος και χορευτής με τη συνοδεία επί σκηνής μιας τραγουδίστριας και του αφηγητή, ζωντανεύουν μνήμες και αλήθειες που αποσιωπήθηκαν όσον αφορά την αιματηρή αυτοκρατορία του Λεοπόλδου Β΄, ο οποίος μετέτρεψε μια επίγεια Εδέμ σε «γη των κολασμένων».

Η τέχνη του Φωσταίν Λινυεκουλά είναι αδύνατο να μην αγγίζει θέματα πολιτικής, η πορεία του Kονγκολέζου χορογράφου έχει χαραχτεί μέσα από αναρίθμητες τραυματικές ιστορίες της γενέτειράς του, που αποκτούν φωνή μέσα από το σώμα: ένα ζωντανό αρχείο μνήμης.

Εξάλλου «η μόνη μου πατρίδα είναι το σώμα μου», έχει δηλώσει ο ίδιος. Η ματιά του αναζητάει να ανασυνθέσει μία κατακερματισμένη πατρίδα, να επανέλθει στη γαλήνη ύστερα από την οργή.

Ο Φωσταίν Λινυεκουλά εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Στέγη το 2013 με το πρώτο του σόλο με τίτλο “Le Cargo”, όπου έθιξε και πάλι ζητήματα ταυτότητας, και βίαιου εκτοπισμού.

Τα γεγονότα πάνω στη μνήμη του σώματός τους δεν συμπίπτουν με τις επίσημες αφηγήσεις αλλά με τα προσωπικά τραύματα, τις πιο αχαρτογράφητες πτυχές της ιστορίας.

«Χορεύουμε για να θυμόμαστε;» αναρωτιέται. Μερικές φορές ο χορός αποτελεί όχημα για να τεθούν ερωτήματα στο ίδιο σου το σώμα, σαν μνημοτεχνικός μηχανισμός με τον οποίο καταγράφεται η σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο.

Πρόβες

Ο χορογράφος

Με σπουδές λογοτεχνίας και θεάτρου, ο Φωσταίν Λινυεκουλά ίδρυσε το 1997 την πρώτη ομάδα σύγχρονου χορού  Gàara company της Κένυας το 1997. Το 2001 στην Κινσάσα του Κονγκό δημιούργησε τα Studios Kabako, χώρο αφιερωμένο στις παραστατικές τέχνες, που παρέχει στους ντόπιους καλλιτέχνες προγράμματα εκπαίδευσης, έρευνας και δημιουργίας.

Εκείνος παράλληλα ανοίχτηκε σε άλλες καλλιτεχνικά περιοχές -τον κινηματογράφο, το βίντεο και τη μουσική.

Ερευνά μέσα από τα έργα του τις λειτουργίες της μνήμης όσον αφορά την τραυματική ιστορία του τόπου του. Σε άλλες περιπτώσεις εκφράζει τον προβληματισμό του για το περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Πάντα μέσα από το σώμα.

Έργα του έχουν περιοδεύσει σε θέατρα και μουσεία ανά τον κόσμο. Έχει συνεργαστεί με διάσημους χορογράφους όπως ο Γουίλιαμ Κέντριτζ στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Holland Festival το καλοκαίρι του 2019 αλλά και με τα Μπαλέτα της Λορένης για την αναβίωση του έργου «Η δημιουργία του κόσμου».

 

Πληροφορίες:

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συγγρού 107

12 – 14 Φεβρουαρίου 2020

Κεντρική Σκηνή | 20:30

 Με υποστήριξη από το Centre National de la Danse – Pantin, το Centre Dramatique National de Normandie-Rouen και το KVS (Βρυξέλλες)

Εισιτήρια

Κανονικό: 7, 15, 18, 22 €

Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 12, 14, 18 €

Παρέα 10+ άτομα: 11, 13, 16 €

Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €

Ανεργίας, ΑμεΑ: 5 €

Συνοδός ΑμεΑ: 10 €