ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα guts των Σαράντη και Φέσσα, γιατί είναι έξαλλοι στο ΜΜ με την Απαλαγάκη, η δωρεά του Πατέρα και οι νέες περιπέτειες των Coustas στις Σπέτσες
Περιεχόμενα
Τον σπουδαίο αμερικανό καλλιτέχνη Μπράις Μάρντεν θα φιλοξενήσει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από τον Μάιο σε μία έκθεση που αντλεί έμπνευση από την ελληνική αρχαιότητα. «Brice Marden και Ελληνική Αρχαιότητα» είναι ο τίτλος της, καθώς τα έργα του βρίσκονται σε διάλογο με επιλεγμένες αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου. Όπως μια μαρμάρινη φιάλη του 2700 – 2400 π.Χ., που διατηρεί ακόμη στο εσωτερικό της αζουρίτη, επίσης ένα κυπριακό, πήλινο αγγείο με απολήξεις πλαστικών αιγοειδών στο χείλος του ή βεβαίως ένα μαρμάρινο γυναικείο ειδώλιο (2700 – 2400/2300 π.Χ.).
Η έκθεση, που είναι η πρώτη μουσειακή του Μάρντεν στην Ελλάδα θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Σταθάτου και θα διαρκέσει από τις 20 Μαΐου έως τις 29 Αυγούστου. Διοργανώνεται στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε στενή συνεργασία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη και τον επιμελητή και εικαστικό Δημήτριο Αντωνίτση.
Ο Μάρντεν, που διανύει την όγδοη δεκαετία της ζωής του, έχοντας διαγράψει μία σημαντική πορεία εξήντα ετών στην τέχνη εξακολουθεί να συναρπάζει με τη χειρονομιακή του απλότητα. Το έργο του αντλεί από τη μακρά ιστορία της τέχνης, συνδυάζοντας στοιχεία τόσο από τον μινιμαλισμό και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό όσο όμως και από την αρχαία καλλιγραφία και την ποίηση.
Η Ύδρα ως έμπνευση
Τα τελευταία πενήντα χρόνια o καλλιτέχνης εμπνέεται από το ελληνικό τοπίο και από την ελληνική αρχαιότητα. Η σχέση του με την Ελλάδα ξεκινάει το 1971, όταν μαγεμένος από το ελληνικό φως αγόρασε το πρώτο του σπίτι στην Ύδρα, μαζί με την Έλεν, τη σύζυγό του, που είναι επίσης ζωγράφος. Έκτοτε περνούν εκεί ένα διάστημα κάθε καλοκαίρι. Και όπως είναι επόμενο η καθαρότητα του υδραϊκού τοπίου έχει επηρεάσει βαθιά τον Μάρντεν, ο οποίος παρατηρεί τη φύση και δημιουργεί.
Η έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα περιλαμβάνει έργα από όλο το εύρος της δουλειάς του καλλιτέχνη, αποκαλύπτοντας τον συντονισμό του με τη μεταφυσικότητα της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς. Ζωγραφικοί πίνακες, σχέδια, σημειωματάρια που φανερώνουν την οξεία παρατηρητικότητα και τη σπάνια αφαιρετική του ματιά, θα παρουσιαστούν σε διάλογο με επιλεγμένες αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, προσκαλώντας τον θεατή να αποκωδικοποιήσει το εικαστικό λεξιλόγιο αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη.
Η πορεία
Ο Μπράις Μάρντεν γεννήθηκε το 1938 στο Bronxville της Νέας Υόρκης, όπου ζει και εργάζεται. Έργα του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογές μουσείων σε όλο τον κόσμο, όπως σε αυτές των:Tate του Λονδίνου, Kunstmuseum της Βασιλείας, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Τεχεράνης, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης, Solomon R. Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης, Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, Philadelphia Museumof Art, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden της Ουάσινγκτον, Art Institute of Chicago, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο, Saint Louis Art Museum, Museum of Fine Arts του Χιούστον, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και Musée des beaux-arts du Canada στην Οτάβα.
Στις μεγάλες εκθέσεις του περιλαμβάνονται η έκθεση στο Μουσείο SolomonR. Guggenheim στη Νέα Υόρκη (1975), η έκθεση Paintings, Drawings, Etchings 1975–80 στο Μουσείο Stedelijkστο Άμστερνταμ (1981, η οποία ταξίδεψε στη Whitechapel Art Gallery στο Λονδίνο), η έκθεση Cold Mountain στο Dia Center for theArts στη Νέα Υόρκη (1991, η οποία ταξίδεψε στο Walker Art Center στη Μιννεάπολη, στο Menil Collectionστο Χιούστον, και στο Städtisches Kunstmuseum στη Βόννη), η έκθεση A Retrospective of Paintings and Drawingsστο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (2006–07, η οποία ταξίδεψε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και στο Hamburger Bahnhof–Museumfür Gegenwart στο Βερολίνο), η έκθεση Morocco στο Musée Yves Saint Laurent στο Μαρακές (2019), η έκθεση Think of Themas Spaces: Brice Marden’s Drawings στο Menil Collectionστο Χιούστον (2020), και η έκθεση Brice Marden. Inner Space στο Kunstmuseum Basel στη Βασιλεία (2022).
Διαβάστε επίσης
Η κλεμμένη γυναίκα με το πέπλο γύρισε στην πατρίδα της – Επιστροφή αρχαίων