Το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα πλησιάζουν σε μια συμφωνία που θα επέτρεπε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ως μέρος μιας πολιτιστικής ανταλλαγής, δίνοντας τέλος στη διαμάχη που χρονολογείται από το  1800 αναφέρει σε δημοσίευμά του το Bloomberg.

Σύμφωνα με το Bloomberg, το οποίο επικαλείται άτομα με γνώση του θέματος, η συμφωνία θα μπορούσε να προβλέπει την αποστολή μέρους των Γλυπτών – για πολλά χρόνια – στην Αθήνα. Σε αντάλλαγμα, η Αθήνα θα μπορούσε να δανείσει άλλα ιστορικής αξίας αντικείμενα στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ την ίδια στιγμή το Λονδίνο θα μπορούσε να εξασφαλίσει αντίγραφα των Γλυπτών.

Οι περίπλοκες συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αναφέρουν οι πηγές του Bloomberg,  σημειώνοντας ότι η διαδικασία της μετακίνησης των έργων είναι επίσης πολύ περίπλοκη.

Μια συμφωνία θα έλυνε μια διαφωνία που μαστίζει τις αγγλοελληνικές σχέσεις από την ίδρυση της σύγχρονης Ελλάδας το 1832, αναφέρει το Bloomberg.  Ο Λόρδος Έλγιν αφαίρεσε τα γλυπτά από τα ερείπια του Παρθενώνα υπό αμφισβητούμενες συνθήκες και τα μετέφερε στη Βρετανία, την περίοδο της Οθωμανωκρατίας . Οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν εντείνει τις εκκλήσεις για επιστροφή τους τις τελευταίες δεκαετίες, σε μια μακροχρόνια πολιτική και διπλωματική διαμάχη.

Οποιαδήποτε συμφωνία θα μπορούσε να είναι παρόμοια με αυτή που συνήφθη πέρυσι, όταν η Ελλάδα ανέκτησε 161 αρχαία αντικείμενα από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, ανέφεραν οι πηγές του Bloomberg.

Αυτή η συμφωνία, η οποία περιλαμβάνει επίσης ένα πολιτιστικό ίδρυμα με έδρα το Ντέλαγουερ, αφορά τη συλλογή Stern, μια σειρά κυκλαδίτικών έργων που βρίσκονταν στην κατοχή ενός Αμερικανού δισεκατομμυριούχου και τα οποία επιστρέφουν σταδιακά στην Ελλάδα αφού εκτεθούν στο Met μαζί με άλλα έργα που κάνουν το ταξίδι αντίστροφα, σε μια μακρά διαδικασία που θα λάβει χώρα μεταξύ 2023 και 2048.

Σε μια άλλη συμφωνία πέρυσι, ένα μουσείο στη Σικελία της Ιταλίας επέστρεψε ένα θραύσμα του Παρθενώνα στην Ελλάδα ως μέρος μιας συμφωνίας ανανεώσιμου δανείου. Ανάμεσα στα περίπλοκα εμπόδια που έλυσαν οι πρόσφατες συμφωνίες ήταν το ακανθώδες ζήτημα της ιδιοκτησίας και άλλες νομικές αξιώσεις, που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πρότυπο για τα έργα στο Βρετανικό Μουσείο.

Η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό. Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου τόνισε ότι θα «λειτουργήσει εντός του νόμου» σχετικά με μια νέα συνεργασία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και ότι «δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας καθώς αφηγείται μια μοναδική ιστορία της κοινής μας ιστορίας. ανθρωπότητα.”

Ενώ το γραφείο του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, Rishi Sunak, έχει αποκλείσει την αλλαγή του βρετανικού νόμου που απαγορεύει στα μουσεία να αφαιρούν αντικείμενα που έχουν στην κατοχή τους, μια συμφωνία δανείου ή εναλλαγής βάσει πολιτιστικής ανταλλαγής μπορεί να προσφέρει διέξοδο σε αυτό το νομικό εμπόδιο.

Το Parthenon Project, ένα όργανο υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Ed Vaizey, το οποίο συνεργάζεται με τα Μουσεία της Βρετανίας και της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, είπε ότι ένα αποτέλεσμα είναι «επιτέλους εφικτό».

«Έχουμε επιχειρηματολογήσει για μια συμφωνία που είναι επωφελής τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη Βρετανία, με επίκεντρο μια πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε εκπρόσωπος του έργου. «Αυτό θα σήμαινε το Βρετανικό Μουσείο να συνεχίσει τον ρόλο του ως «μουσείο του κόσμου» παρουσιάζοντας υπέροχα ελληνικά αντικείμενα ως μέρος εναλλασσόμενων εκθεμάτων, με τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επανενώθούν στο νόμιμο σπίτι τους στην Αθήνα».