Μέσα από τα ερείπια, τα κατεστραμμένα και καμένα κτίρια, εικόνες μιας διαφορετικής καθημερινότητας ξεπηδούν σε πόλεις της Ουκρανίας, ως σχόλια της εφιαλτικής πραγματικότητας, που ζουν οι κάτοικοί της, ζωγραφισμένα από τον Μπάνκσι.

Τον διάσημο καλλιτέχνη του δρόμου, που χρησιμοποιεί την τέχνη για να αφυπνίσει συνειδήσεις, και να περάσει ένα βαθύ αντιπολεμικό μήνυμα. Επτά είναι τα νέα έργα του, που εμφανίστηκαν σε κατεστραμμένα από τον πόλεμο μέρη από το Κίεβο ως την Μποροντιάνκα κι ο βρετανός καλλιτέχνης επιβεβαίωσε ήδη ότι έχει δημιουργήσει τις τοιχογραφίες.

Οι εικασίες άλλωστε είχαν αυξηθεί, ότι ο ανώνυμος καλλιτέχνης βρισκόταν στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο χώρα, αφού τρία έργα του εντοπίστηκαν την περασμένη εβδομάδα, ενώ τελικά προστέθηκαν κι άλλα.

Μια τοιχογραφία απεικονίζει έναν άνδρα που λέγεται ότι μοιάζει με τον ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν να ρίχνεται στο πάτωμα κατά τη διάρκεια ενός αγώνα τζούντο με ένα νεαρό αγόρι. Διότι το τζούντο είναι αγαπημένο άθλημα του Πούτιν, που κατέχει μαύρη ζώνη.

Ένα άλλο έργο δείχνει δύο παιδιά να χρησιμοποιούν μια μεταλλική παγίδα, γνωστή ως «σκαντζόχοιρο» για να κάνουν τραμπάλα. Και σε μια τρίτη τοιχογραφία, ζωγραφισμένη στα ερείπια ενός βομβαρδισμένου κτιρίου στην Μποροντιάνκα 54 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Κιέβου απεικονίζεται μια γυμνάστρια που κάνει άσκηση στηριζόμενη στο ένα χέρι.

Μπάνκσι - Ένα παιδί που νικά στο τζούντο έναν άνδρα με τα χαρακτηριστικά του Πούτιν
Ένα παιδί που νικά στο τζούντο έναν άνδρα με τα χαρακτηριστικά του Πούτιν

Αντιπολεμικά μηνύματα

Οι ρωσικές δυνάμεις είχαν εισβάλει και καταλάβει την πόλη από τις αρχές της επίθεσης, ενώ είχαν πραγματοποιήσει αεροπορικούς βομβαρδισμούς πολλών περιοχών αμάχων. Όταν η πόλη ανακαταλήφθηκε τον Απρίλιο οι ουκρανοί ερευνητές βρήκαν δεκάδες ομαδικούς τάφους όπου είχαν ταφεί τα πτώματα αυτών των απλών ανθρώπων, που είχαν βασανιστεί και σκοτωθεί, καθώς οι ρώσοι στρατιώτες κατά την αποχώρησή τους έσπερναν το θάνατο και την καταστροφή.

Αιτία για την οποία έχουν γίνει εκκλήσεις για έρευνες σχετικά με τα φερόμενα ως εγκλήματα πολέμου από τις ρωσικές δυνάμεις στο Ίρπιν και την Μπάκα.

Μπάνκσι - Νοικοκυρά με ρόλεϊ στα μαλλιά, μάσκα αερίων και πυροσβεστήρα
Νοικοκυρά με ρόλεϊ στα μαλλιά, μάσκα αερίων και πυροσβεστήρα

Άλλες τοιχογραφίες του Μπάνκσι δείχνουν μια γυναίκα με τη ρόμπα της, ρόλεϊ στα μαλλιά ενώ φορά μια μάσκα αερίων και κρατά πυροσβεστήρα. Σε μια άλλη ένας γενειοφόρος άντρας απλώς κάνει το μπάνιο του και σ΄ ένα άλλο μια πυρηνική κεφαλή σε σχήμα πέους είναι φορτωμένη στο πίσω μέρος ενός θωρακισμένου φορτηγού.

Αυτά τα έργα είναι οι πρώτες δημόσιες τοιχογραφίες του Μπάνκσι σε περισσότερο από ένα χρόνο, αν και δεν είναι η πρώτη φορά που το έργο του συνδέεται με την Ουκρανία.

Τον Μάρτιο, μια εκτύπωση ενός από τα πιο διάσημα αντιπολεμικά κομμάτια του, το CND Soldiers πουλήθηκε σε δημοπρασία, συγκεντρώνοντας 106.505 δολάρια, τα οποία αποδόθηκαν σε ένα νοσοκομείο παίδων στο Κίεβο. Η αρχική τοιχογραφία είχε εμφανιστεί για πρώτη φορά το 2003 έξω από τα κτήρια του Κοινοβουλίου στο Λονδίνο κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων εναντίον του πολέμου στο Ιράκ.

Το κορίτσι που γυμνάζεται με νάρθηκα στο λαιμό
Το κορίτσι που γυμνάζεται με νάρθηκα στο λαιμό

Σε ζώνη συγκρούσεων

Δεν είναι η πρώτη φορά πάντως, που ο καλλιτέχνης παρεμβαίνει σε μια ζώνη συγκρούσεων. Πιο σημαντική, ξεκινώντας από το 2005 ήταν η σειρά από τοιχογραφίες που είχε δημιουργήσει στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, συμπεριλαμβανομένου του έργου απευθείας στο φράγμα της Ισραηλινής Δυτικής Όχθης. Το 2017 συμμετείχε στα εγκαίνια ενός boutique ξενοδοχείου, του Walled Off Hotel, ακριβώς δίπλα στο φράγμα στη Βηθλεέμ.

Στα χαλάσματα ένας άνδρας προσπαθεί να κάνει το μπάνιο του
Στα χαλάσματα ένας άνδρας προσπαθεί να κάνει το μπάνιο του

Και πιο πρόσφατα κινητοποιήθηκε για την ευρωπαϊκή μεταναστευτική κρίση, δημιουργώντας μια τοιχογραφία στον καταυλισμό μεταναστών στη βόρεια Γαλλία, γνωστό ως «Η Ζούγκλα». Αλλά και το καλοκαίρι του 2020 χρηματοδότησε και ζωγράφισε μια βάρκα που διέπλεε τη Μεσόγειο, προκειμένου να βοηθήσει τους μετανάστες που προσπαθούσαν να φτάσουν στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσα σε σκάφη υπερπλήρη και μη ασφαλή.

Διαβάστε επίσης:

Έλλη Παπαδημητρίου: Με όπλο της μία Kodak

Έβελιν ντε Ρότσιλντ: Μια ζωή μέσα σε αμύθητα πλούτη