ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος και διευθύντρια του μουσείου του Λούβρου από τη δημιουργία του, το 1793!
Και η ανακοίνωση των καθηκόντων της έγινε από τον ίδιο τον Γάλλο Πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, που της ανέθεσε το τιμόνι του μουσείου σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους, λόγω της πανδημίας. Πρόκειται για την 55χρονη Λοράνς ντε Καρ ως σήμερα διευθύντρια του Musée d’ Orsay, όπου επίσης υπήρξε η πρώτη γυναίκα σ’ αυτή τη θέση, με πλήθος επιτυχιών στο ενεργητικό της.
Εκείνο όμως, που την οδήγησε στην ηγεσία του μουσείου των 10 εκατομμυρίων επισκεπτών (για το 2019) είναι το πρόγραμμά της «Λούβρο 2030», που η ίδια παρουσίασε στο Μέγαρο των Ηλυσίων. «Το σκεπτικό μου είναι, ότι το Λούβρο μπορεί να είναι ένα απολύτως σύγχρονο μουσείο. Είναι το μουσείο που μπορεί να ανοίξει στο σήμερα, ενώ μας μιλάει για το παρελθόν, να δώσει σημασία στο παρόν μέσα από τη λάμψη του παρελθόντος. Είναι η ηχώ της κοινωνίας», όπως είπε η ίδια στις πρώτες δηλώσεις της.
Δεσμεύθηκε, μάλιστα, αμέσως να αυξήσει τις ώρες λειτουργίας του Λούβρου, το οποίο σήμερα κλείνει τις πόρτες του στις 5.30 μ.μ., προκειμένου να προσελκύσει νεότερους επισκέπτες, μια κίνηση πάντως, που είχε επίσης σχεδιάσει ο έως σήμερα διευθυντής Ζαν Λυκ Μαρτινέζ.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις, εξάλλου, του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού στις προτεραιότητες της νέας διευθύντριας θα βρίσκεται η προώθηση ενός «διαλόγου μεταξύ της αρχαίας τέχνης και του σύγχρονου κόσμου» και η διεύρυνση του κοινού του μουσείου, με ιδιαίτερη προσοχή στους νέους.
Άνοιγμα στους νέους
Ιστορικός της τέχνης, ειδική στον 19ο με αρχές του 20ού αιώνα, η Ντε Καρ είναι σεβαστή στον κόσμο των μουσείων και έχει διακριθεί για τον δυναμισμό της, ειδικά στην προσέλκυση νεανικού κοινού. Αυτό ακριβώς που προτίθεται να κάνει και τώρα, όπως ανέφερε σε συνέντευξή της στον ραδιοφωνικό σταθμό France Inter, λέγοντας ότι θέλει να επικεντρωθεί στην προσέλκυση νεότερων γενεών.
«Από το 2017 ως πρόεδρος του Musée d’ Orsay η Λοράνς ντε Καρ προχώρησε στην ανανέωση και στην ουσιαστική ενεργοποίησή του, με ένα πρόγραμμα εκθέσεων, ζωντανών εκδηλώσεων και ενός νέου τρόπου προσέγγισης στα έργα, ανοιχτό σε όλο το κοινό και στους σημερινούς καλλιτέχνες», αναφέρει επίσης το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού.
Να σημειωθεί εδώ, ότι το Λούβρο, όσο και το Musée d’ Orsay εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό οικονομικά από τον τουρισμό, με τους ξένους επισκέπτες να αντιπροσωπεύουν περίπου το 70% του συνόλου. Το Musée d’ Orsay μάλιστα επί των ημερών της, είχε κάνει το 2019, το ρεκόρ των 3,7 εκατομμυρίων επισκεπτών.
Το ζήτημα όμως είναι, ότι μετά τον Covid-19, τα μεγάλα μουσειακά ιδρύματα του κόσμου επανασχεδιάζουν την πολιτική τους, με βάση τα νέα δεδομένα και με τη γνώση, ότι τα παλιά ρεκόρ είναι αδύνατον να επιτευχθούν γρήγορα, έτσι στρέφονται πλέον και στους ντόπιους επισκέπτες.
Προεδρική σφραγίδα
Η Ντε Καρ θα αναλάβει τη νέα της θέση την 1η Σεπτεμβρίου, αφού επικράτησε των λοιπών υποψηφίων: του αρχαιολόγου Ζαν Λυκ Μαρντινέζ, που απέτυχε να ανανεώσει τη θητεία του για τρίτη φορά, του διευθυντή του Μουσείου Πικάσο Λοράν Λε Μπον και της διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Ασιατικών Τεχνών –Γκυμέ, Σοφί Μακαρίου.
Ο Μαρτινέζ είχε αναλάβει στη θέση του διευθυντή του Λούβρου το 2013, μετά από μία μακρά θητεία ιστορικών της τέχνης και όπως λένε οι γάλλοι σχολιαστές, τώρα ο διορισμός της Ντε Καρ φαίνεται να επιστρέφει σε αυτήν την παράδοση. Αν αυτό θα σηματοδοτήσει και κάποια στροφή του μουσείου προς την νεότερη τέχνη, παρά την αρχαία, μένει να απαντηθεί.
Όπως είπε πάντως ένας σύμβουλος του Μακρόν, μπορεί ο Μαρτινέζ να έχει ένα πολύ καλό ιστορικό αλλά ο Γάλλος Πρόεδρος ήθελε να αφήσει τη δική του σφραγίδα σ΄ αυτόν τον πολύ σημαντικό, πολιτιστικό τομέα. Προδιαγεγραμμένη όμως, φαίνεται ότι ήταν και η επιλογή για πρώτη φοράς γυναίκας στο Λούβρο. Ο Μακρόν ωστόσο εντυπωσιάστηκε και από το πολιτικό όραμα της Ντε Καρ για το Λούβρο ως μοντέλο «εθνικού λόγου, συνδεδεμένου με σύγχρονα θέματα», σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές.
Προερχόμενη από οικογένεια ευγενών και συγγραφέων _ αντίθετα με τον προκάτοχό της, που προερχόταν από την εργατική τάξη _ η Λοράνς Ελιζαμπέτ ντε Περούζ ντε Καρ, όπως είναι το πλήρες όνομά της, είναι κόρη του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ζαν ντε Καρ και εγγονή του μυθιστοριογράφου Γκυ ντε Καρ, ενώ ο προπάππος της ήταν ο 5ος Δούκας του ντε Καρ. Σπούδασε ιστορία τέχνης στο Πανεπιστήμιο Paris-Sorbonne και στο École du Louvre, στη συνέχεια προσχώρησε στο National Institut du Patrimoine και πήρε την πρώτη θέση της ως επιμελήτρια στο Musée d’ Orsay το 1994.
Το 2007 ορίσθηκε ως επιστημονική διευθύντρια του Agence France-Muséums , ενός φορέα που ήταν υπεύθυνος για την ανάπτυξη του Μουσείου Λούβρου στο Αμπού Ντάμπι, το 2011 προήχθη σε γενική διευθύντρια πολιτιστικής κληρονομιάς και το 2014 ως διευθύντρια του Musée de l’ Orangerie. Ώσπου να μεταπηδήσει στην διεύθυνση του Musée d’ Orsay, διορισμένη από τον τότε Γάλλο Πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ.
Νέα ματιά στην τέχνη
Υπό την ηγεσία της, το Musée d’ Orsay πραγματοποίησε το 2019 την άκρως επιτυχημένη έκθεση με απεικονίσεις μαύρων γυναικείων μορφών στη δυτική ζωγραφική του 19ου αιώνα ενώ το μουσείο ξανάνοιξε πριν λίγες μέρες με μία εκδήλωση σχετικά με τον αντίκτυπο του Δαρβινισμού στις τέχνες της εποχής.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στο Musée d’ Orsay, η Ντε Καρ τόνισε εξάλλου την ποικιλομορφία και τα κοινωνικά ζητήματα ενώ ασχολήθηκε και με μεγάλες υποθέσεις επιστροφών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του έργου του Γκουστάφ Κλιμτ «Τριανταφυλλιές κάτω από τα δέντρα».
Το έργο βρισκόταν στο Musée d’ Orsay κατόπιν αγοράς αλλά όπως αποδείχθηκε, ήταν προϊόν λεηλασίας των Ναζί στην Βιέννη του 1938, έτσι επιστρέφεται εθελοντικά από το μουσείο στους κληρονόμους του. Κι αυτό, παρ’ ότι είναι το μοναδικό έργο του Κλιμτ στα γαλλικά κρατικά μουσεία.
«Το Λούβρο είναι η καρδιά του Παρισιού» λέει πλέον η Λοράνς ντε Καρ ενώ δεν παραλείπει να τονίσει τον σεβασμό της προς τον απερχόμενο πρόεδρο του Λούβρου, Μαρτινέζ, ο οποίος πάντως διορίσθηκε ήδη από τον Μακρόν ως ειδικός πρέσβης για την διεθνή συνεργασία για την πολιτιστική κληρονομιά.
Ένα θέμα που ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά, αφού το 2015, μετά την καταστροφή μουσείων και αρχαιολογικών χώρων στη Μοσούλη και την Παλμύρα είχε συντάξει την έκθεση για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, των αρχαιολογικών λεηλασιών και της εμπορίας, την οποία υπέβαλε η Γαλλία στο G7.
Από την πλευρά της ωστόσο η Ντε Καρ βρίσκεται μπροστά σε μια λαμπρή καριέρα. Όσον αφορά την Ελλάδα πάντως οι άριστες σχέσεις που υπάρχουν ανάμεσα στα ελληνικά μουσεία και το Λούβρο αναμένεται να συνεχιστούν, στο πλαίσιο ανταλλαγών και συνεργασιών στον ευρύτερο πολιτιστικό τομέα.
Διαβάστε ακόμη:
Γεφύρι της Πλάκας: Από την καταστροφή στα βραβεία Europa Nostra
Έγκριση από το ΚΑΣ: «Ναι» στη φωτογράφηση του οίκου Dior στην Ακρόπολη
Αυτοψία στο κτήμα Τατοΐου για τα αντιπυρικά μέτρα
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση