Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία συνδυάζονται με την τοπική γαστρονομία στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής επικοινωνίας και ανάπτυξης, που εγκαινιάζει ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (πρώην ΤΑΠ).

Και, παράλληλα, νέα προσπάθεια γίνεται για τον εμπλουτισμό των πωλητηρίων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων με την πώληση προϊόντων και τρίτων προμηθευτών, με το σύστημα της παρακαταθήκης. Ήδη μάλιστα το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως για το πρώτο πρόγραμμα αξιοποίησης 19 αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και μνημείων ή του περιβάλλοντος χώρου αυτών, προκειμένου διοργανώνονται εκδηλώσεις και δράσεις που σχετίζονται με την προαγωγή και προώθηση της τοπικής γαστρονομίας.

Ενδεικτικά, οι εκδηλώσεις μπορεί να αφορούν, διεξαγωγή γευσιγνωσίας συνδυαστικά με επίσκεψη στον χώρο, μαθήματα – masterclasses, παρουσίαση γαστρονομικών προϊόντων που σχετίζονται με την παραδοσιακή ελληνική παραγωγή του πρωτογενούς τομέα, όπως π.χ. ελιά / λάδι και παράγωγά τους, γαλακτοκομικά προϊόντα, φρούτα και παράγωγά τους, αλιευτική παραγωγή, κτηνοτροφική παραγωγή κ.λπ.

Τοπικά προϊόντα

Σε κάθε περίπτωση, και σύμφωνα με τους όρους παραχώρησης, οι εκδηλώσεις οφείλουν να αποσκοπούν στην προαγωγή και προώθηση της τοπικής γαστρονομίας της περιοχής και να συνάδουν με τη φυσιογνωμία του αρχαιολογικού χώρου, ιστορικού τόπου, μνημείου ή μουσείου.

Όπως σημειώνεται, εξάλλου, οι χώροι και τα μνημεία θα παραχωρούνται με την καταβολή τελών υπέρ του ΟΔΑΠ, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέπεται να παρεμποδίζεται η επίσκεψή τους. Οι όποιες εγκαταστάσεις, εξάλλου, θα πρέπει να είναι ελαφρές και αναστρέψιμες, να μη προκαλούν άμεση ή έμμεση βλάβη στο χώρο και να απομακρύνονται μετά το πέρας κάθε εκδήλωσης.

Και, φυσικά, η πώληση προϊόντων εντός των παραχωρούμενων χώρων θα απαγορεύεται.

Νέα εμπειρία

«Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε συνεργασία με τον ΟΔΑΠ προχωρεί σε άνοιγμα των παραδοσιακών στεγανών και δυναμική σύνθεση της πολιτιστικής κληρονομιάς με την σύγχρονη έκφραση σε ποικίλες μορφές της», όπως δηλώνει η υπουργός Πολιτισμού.

Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης

Προσθέτοντας, ότι «η βιωματική απόκτηση της πολιτιστικής εμπειρίας συνιστά ένα από τα κύρια desiderata των επισκεπτών ανεξαρτήτως προέλευσης. Αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία συνιστούν τη μία όψη της πολιτιστικής εμπειρίας. Παραδοσιακές εκδηλώσεις τοπικά ήθη, έθιμα, γαστρονομικές συνήθειες αποτελούν στοιχεία της πιο δυναμικής και βιωματικής άυλης κληρονομιάς συνθέτουν την άλλη όψη της πολιτιστικής εμπειρίας».

Οι προτεινόμενοι χώροι είναι: Αρχαιολογικός Χώρος Νεμέας, Αρχαιολογικός Χώρος Νικόπολης, Προαύλιο Αρχαιολογικού Μουσείου Δελφών, Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Ζώνης στην Αλεξανδρούπολη, Νέο Μουσείο Αιγών, Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικός Χώρος Μυστρά, Πλατεία Χρυσαφίτισσας Μονεμβασιάς, Ανδρομονάστηρο Μεσσηνίας, Νιόκαστρο Πύλου, Οχυρό συγκρότημα Τρουπάκηδων – Μούρτζινων Καρδαμύλης, Φρούριο Ρίου, Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου Ρόδου, Αρχοντικό Τσιατσιαπά Καστοριάς, Βόρειο τείχος Αμφίπολης, Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, Δυτική Τάφρος των ενετικών οχυρώσεων εντός της πόλης των Χανίων, Φρούριο Φραγκοκάστελλο Σφακίων και Αρχαιολογικός Χώρος της Καζάρμας (ενετικό φρούριο μέσα στην πόλη της Σητείας).

Τα πωλητέα

Στο πλαίσιο της λειτουργίας των πωλητηρίων του σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, καθώς και των αναμνηστικών αντικειμένων, που διατίθενται στο κοινό με θέματα εμπνευσμένα από την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, ο ΟΔΑΠ διευρύνει εξάλλου τον κύκλο των πωλούμενων ειδών με προϊόντα τρίτων, που θα πωλούνται με παρακαταθήκη.

Το πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Ο στόχος είναι να λειτουργεί ως πρεσβευτής της περιοχής κάθε πωλητήριο, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητές της και παράλληλα να στηριχθεί η τοπική τέχνη και παραγωγή. Μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Πολιτιστικών Παραγωγών, Πωλήσεων και Προβολής του ΟΔΑΠ, θα εκδίδεται τον Σεπτέμβριο κάθε έτους -για τα προϊόντα του επόμενου έτους- απόφαση του Δ.Σ. του ΟΔΑΠ, η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΟΔΑΠ και στην «Διαύγεια».

Στην πρόσκληση, η οποία μπορεί να είναι εθνικού, περιφερειακού ή τοπικού ενδιαφέροντος, προσδιορίζονται οι κατηγορίες ειδών, στις οποίες αφορά η πρόσκληση, οι θεματικές ή τα εκθέματα αρχαιολογικών χώρων και μουσείων από τα οποία έχουν εμπνευστεί, οι ενδεικτικές προδιαγραφές και τα ποσοστά προμήθειας, τα οποία αποδίδονται στους προμηθευτές για την πώληση των ειδών τους.

Διαβάστε ακόμη:

Εισβολή οπαδών αθλητικής ομάδας στην Ακρόπολη

Μνήμη Νίκου Γκάτσου σήμερα – Βίντεο για τον ποιητή της «Αμοργού»

Λητώ Κατακουζηνού: «Ο Βαλής μου» και η Γενιά του ΄30

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση