Με τον μαγικό αριθμό τρία η Πολυδεύκους επικυρώνεται ως καλλιτεχνική οδός του Πειραιά φιλοξενώντας πλέον τη διεθνή γκαλερί Carwan Gallery που μόλις άνοιξε πλάι στις πρωτοποριακές Rodeo και The Intermission.

Όπως τα παραδοσιακά καραβάν σαράι που υποστήριζαν τη ροή εμπορίου, η γκαλερί Carwan Gallery ιδρύθηκε το 2011 στη Βηρυτό με στόχο να λειτουργήσει ως πολιτιστικό χωνευτήρι, πλατφόρμα ανταλλαγής και διεθνοποίησης ιδεών και μοναδικών αντικειμένων από τη Μέση Ανατολή και όλο τον κόσμο: παρουσιάζει και παράγει συλλεκτικά κομμάτια ντιζάιν σε συνεργασία με διεθνής δημιουργούς και αρχιτέκτονες που κινούνται αισθητικά στην αιχμή του δόρατος. Το κύρος της εδραιώθηκε μέσω συνεργασιών με διεθνή ιδρύματα και οργανισμούς, συλλέκτες και κριτικούς καθώς και με την παρουσία της σε όλες τις φουάρ (Ντουμπάι, Βασιλεία, Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Μαϊάμι), τα σημαντικά μουσεία και τα πολιτιστικά κέντρα. Εγγύηση της πρωτοποριακής και πολυσυλλεκτικής της προσέγγισης αποτελεί η συνεργασία ανάμεσα σε αρχιτέκτονες, σχεδιαστές και καλλιτέχνες σε συγκεκριμένες υπερεθνικές, συλλογικές εκθέσεις έργων με ειδικά υλικά και μεθόδους παραγωγής που διαχέουν διεθνώς την υλικοτεχνική ιστορία της ευρύτερης περιοχής με εστιακό κέντρο την Εγγύς Ανατολή.

Η πρόσοψη στην Πολυδεύκους (@carwangallery)
Το νέο, εντυπωσιακό κτίριο της Carwan Gallery στον Πειραιά εδράζει σε μία από τις αποθήκες του 19ου αιώνα. Τα υλικά και οι διαστάσεις της με την ξύλινη οροφή ύψους δέκα μέτρων που στηρίζεται στους αδρούς τοίχους από τούβλα, προσδίδει ιδιαίτερο χρώμα στην όψη της και την απαραίτητη ιστορική, πολιτισμική διάσταση στην εκθεσιακή αίθουσα.

Ο νέος χώρος εγκαινιάζεται με την έκθεση 113 του Όμερ Άρμπελ, που κατοικοεδρεύει στο Βανκούβερ του Καναδά και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σταθερούς συνεργάτες της γκαλερί με τις διεθνείς επιρροές. Ο Άρμπελ συνήθως δημιουργεί έργα που τέμνουν τους τομείς της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής, του βιομηχανικού σχεδίου και της επιστήμης. Ενσωματώνει στις δημιουργίες του τις εγγενείς μηχανικές, φυσικές, χημικές ποιότητες των υλικών που χρησιμοποιεί και τις αντιδιαστέλλει με την παρουσία του φωτός στο εκάστοτε έργο του.

Τα 70 έργα @carwangallery

Στη συγκεκριμένη έκθεση παρουσιάζει μία σειρά πολυμορφικών δοχείων ως νέα εκδοχή και προσθήκη στη διαχρονική του μελέτη γύρω από την αμοιβαία σχέση ανάμεσα στο γυαλί και το χαλκό. Ένα υγρό κράμα με βασικό συστατικό του το χαλκό χύνεται μέσα σε γυάλινες φόρμες και η χημική ένωση ανάμεσα στις διαφορετικές θερμοκρασίες των υλικών προκαλεί διαστολή και συστολή των ξεχωριστών στοιχείων τους καθορίζοντας και τη συνολική μορφολογία που προκύπτει από τη σύζευξή τους καθώς και τις χρωματικές τους αποχρώσεις.

Τα έργα του Όμαρ στο εσωτερικό της γκαλερί

«Αρκετά χρόνια τώρα με ενδιαφέρει να συνενώσω τις συντεταγμένες επέκτασης του γυαλιού και του χαλκού ώστε να συνυπάρξουν ύστερα από τη συγχώνευσή τους. Ήθελα να μελετήσω το μορφολογικό ιδίωμα που θα προέκυπτε από δύο υλικά τόσο διαφορετικά, τα οποία όμως έχουν αναπτυχθεί παραλλήλως σε σύζευξη (…) τα δύο υλικά λόγω της ανόμοιας εγγενούς φύσης τους εξωθούνται στο να απωθεί το ένα το άλλο. Με ενδιαφέρει η φόρμα που απομένει, ως κατασκεύασμα που προκύπτει ή καταγράφει μία πράξη απρόβλεπτης πιθανότητας και τύχης», εξηγεί ο Όμερ Άρμπελ. Τα εβδομήντα γλυπτά του που παρουσιάζονται στον Πειραιά κατασκευάστηκαν στο χέρι από τον ίδιο τον καλλιτέχνη στο Βανκούβερ.

Ο ιδρυτής Νικολάς Μπελβάνς – Λεκόντ όταν ερωτήθη από το Harpers Bazaar για τη σκηνή του ντιζάιν στη Μέση Ανατολή @nb-lecompte instagram

Ο ιδρυτής της γκαλερί αρχιτέκτονας Νικολάς Μπελβάνς – Λεκόντ (Nicolas Bellavance Lecompte) επίσης γεννήθηκε στον Καναδά αλλά έζησε και εργάστηκε στο Βερολίνο, στη Βενετία, στο Μιλάνο προτού ανακαλύψει ότι η Βηρυτός αποτελεί εν δυνάμει διεθνές σταυροδρόμι ιστορίας και πολιτισμού. Με συνέταιρο τον αρχιτέκτονα και επιχειρηματία Κουέντιν Μόιζ (Quentin Moyse) τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν παρουσιάσει πλήθος εκθέσεων που συμπυκνώνουν το κύτταρο και τις αρχές της αρχιτεκτονικής και την τελευταία λέξη του βιομηχανικού ντιζάιν από μια ομάδα δημιουργών με διεθνή επιρροή όπως ο Μιχάλης Αναστασιάδης (Michael Anastassiades -για τη Flos, B&B Italia, Bang & Olufsen), η Ίντια Μαχντάβι (India Mahdavi), η Λίνζι Άντελμαν (Lindsey Adelman), ο Πολ Λέμπαχ (Paul Loebach) μεταξύ πολλών άλλων.

Ίντια Μαχντάβι @carwangallery instagram
Η εμφάνιση της Carwan Gallery καλύπτει ένα τεράστιο κενό που έχασκε στην Ελλάδα με την απουσία ντιζάιν και αρχιτεκτονικών εκθέσεων. Έφυγαν από τη Βηρυτό για τον πολιτισμικά συγγενή ελλαδικό χώρο (στο κατώφλι της Ευρώπης προς την Ανατολή) έχοντας εδραιώσει διεθνές δίκτυο (από τη Μέση Ανατολή ως την Ευρώπη) στο σχεδιασμό μοναδικών αντικειμένων και εκθέσεις επιρροής όπως η πρώτη τους με τίτλο Milan Does Beirut στην περίφημη Εβδομάδα βιομηχανικού σχεδίου στο Μιλάνο (Milan Design Week).
Όταν ξέσπασε η τραγωδία στις 4 Αυγούστου, είχαν ήδη εγκαταλείψει την πόλη: «Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψουν το τι συνέβη στη Βηρυτό. 135 θύματα και πέντε χιλιάδες τραυματίες, πολύ από τους οποίους άστεγοι, οικίες και κτίρια που καταστράφηκαν, νοσοκομεία που δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Δεν θα μπορούσαμε να αισθανθούμε πιο κοντά στους φίλους μας στη Βηρυτό» υπογράμμισαν. Μία νέα εποχή πάντως ανατέλλει τόσο για την Carwan Gallery όσο και για το διευρυμένο πλέον κοινό της.
Πληροφορίες:

3 Σεπτεμβρίου έως 7 Νοεμβρίου 2020
Δευτέρα έως Παρασκευή 2 μμ – 10 μμ
Σάββατο και Κυριακή 10 πμ με 10 μμ

Carwan Gallery, Αθήνα
Πολυδεύκους 39, Πειραιάς