Το κίνημα #ΜeΤoo, οι φεμινιστικές απεργίες και οι διεκδικήσεις για την εξάλειψη της έμφυλης βίας. Στο πλαίσιο αυτό και στον απόηχο συζητήσεων διεθνώς για το φύλο και τις ταυτότητες αλλά και της διερεύνησης της γυναικείας δημιουργίας, που συντελείται τελευταία κινείται η νέα έκθεση του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που με τίτλο «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024» επιχειρεί να αναδείξει τη γυναικεία φωτογραφική παραγωγή από τη Μεταπολίτευση ως τις μέρες μας.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 17 Μαΐου με τη συμβολή-συμμετοχή μόνον γυναικών: Είναι 40 καλλιτέχνιδες και φωτογράφοι, τέσσερεις επιμελήτριες και οκτώ ερευνήτριες σε ένα συλλογικό εγχείρημα, που για γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Οι δράσεις, που αφορούν την γυναίκα και βλέπουν συχνά και με διάφορους τρόπους, τα τελευταία χρόνια, τα φώτα της δημοσιότητας δεν αποτελούν ωστόσο, φαινόμενα των καιρών.

Ούτε και η σχέση τους με την καλλιτεχνική έκφραση είναι καινούργια, το αντίθετο μάλιστα, καθώς η γυναικεία δημιουργία και η φεμινιστική προσέγγιση δεν αποτελούν μια νέα ή καινοτόμα ερευνητική οπτική στον 21ό αιώνα. Ασχέτως αν για διάφορους λόγους η οπτική αυτή μοιάζει να μην αποτελεί προτεραιότητα της έρευνας και της κριτικής των καλλιτεχνικών πεδίων.

Η δυναμική συμβολή των γυναικών

Η έκθεση «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024» διαρθρώνεται σε τρεις αλληλοσυμπληρούμενες αφηγήσεις, που αποσκοπούν να καλύψουν τις πολλαπλές και σύνθετες διαστάσεις των φωτογραφικών πρακτικών μέσα στις πέντε αυτές δεκαετίες.

Συγκεκριμένα τις προσεγγίσεις ζητημάτων, που αφορούν τη γυναικεία ταυτότητα, τις αναπαραστάσεις της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας μέσα από τη φωτογραφία ντοκουμέντο και τις εξερευνήσεις του ίδιου του φωτογραφικού μέσου μέσα από εργασίες, που συχνά έχουν έντονο πειραματικό χαρακτήρα.

Ελένη Μαλιγκούρα, από τη σειρά Ομόνοια, 1987
Ελένη Μαλιγκούρα, από τη σειρά Ομόνοια, 1987

Και ο στόχος είναι, μέσα από αυτές τις αφηγήσεις, να καταδειχθεί η ποικιλόμορφη και δυναμική συμβολή των γυναικών στο πεδίο της φωτογραφίας. Από την πολυπλοκότητα της γυναικείας εμπειρίας και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο στο οποίο δραστηριοποιούνται ως τις πρωτοποριακές καλλιτεχνικές ιδέες που χρησιμοποιούν.

Η έκθεση συνοδεύεται μάλιστα από δίγλωσση έκδοση λειτουργώντας συμπληρωματικά στο θέμα καθώς εστιάζεται στην ιστορία της γυναικείας φωτογραφικής δημιουργίας στην Ελλάδα από τον 19ο αιώνα ως τη Μεταπολίτευση, με κείμενα επιστημόνων- ερευνητριών του πεδίου.

Οι προοπτικές

Παράλληλα με τις πρώτες μέρες λειτουργίας της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη το 5ο Διεθνές συνέδριο Fast Forward με ειδικό τίτλο «Hidden (Hi)stories: New Perspectives of Women’s Photographies» (17 έως τις 19 Μαΐου) στο Αμφιθέατρο «Ξανθίππη Χόιπελ» του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-Helexpo) με ανοιχτή συμμετοχή για το κοινό και σε συνδιοργάνωση με τα βρετανικά πανεπιστήμια University for the Creative Arts και University of Sunderland.

Έφη Παλαιολόγου, από τη σειρά Mean City, 1993-1999
Έφη Παλαιολόγου, από τη σειρά Mean City, 1993-1999

Κύριες ομιλίες θα δοθούν από την Φρανσουάζ Βερζές, πολιτική επιστήμονα, ακτιβίστρια και συγγραφέα του βιβλίου «Ένας φεμινισμός της αποαποικιοποίησης» σε συνομιλία με την ιστορικό τέχνης Άντζελα Δημητρακάκη, και την Αλεξάνδρα Μόσχοβη, καθηγήτρια Φωτογραφίας και Επιμέλειας.

Χριστίνα Δημητριάδη, από τη σειρά Ασκήσεις προς Λήθη, 2004
Χριστίνα Δημητριάδη, από τη σειρά Ασκήσεις προς Λήθη, 2004

Το συνέδριο «Hidden (Hi)stories: New Perspectives of Women’s Photographies» εντάσσεται στο πρόγραμμα παράλληλων δράσεων της 20ής Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης.

Info

MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης & MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών: Αποθήκη Α΄ & Αποθήκη Β1, Προβλήτα Α΄, λιμάνι Θεσσαλονίκης
Έκθεση: «ΙστορίεςΤης. Φωτογραφικές πρακτικές, 1974-2024»
Διάρκεια: 17 Μαΐου – 15 Σεπτεμβρίου

Διαβάστε επίσης:

Η Μονή Χώρας στην Κωνσταντινούπολη θύμα της ισλαμοποίησης του Ερντογάν

Μινωικό ανάκτορο της Ζωμίνθου: Μέτρα πυροπροστασίας

Έλληνες θεοί σε γαλλική έκθεση και ιστορίες… κάτω από τη γη