Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης με τη Σοφία Κόκκαλη σε παλιότερη ταινία του με τίτλο Νήμα
Με έμφαση στο ελληνικό σινεμά ξεκινάει σήμερα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που φέτος κλείνει τα εξήντα ένα χρόνια ζωής. Δίνει το παρόν ψηφιακά, μακριά από το περίλαμπρο Ολύμπιον και την πολύβουη κίνηση του λιμανιού.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης είχε δηλώσει εξαρχής σε στενούς του κύκλους την πρόθεσή του να παρασταθεί και να τονώσει την εγχώρια παραγωγή σε όλες τις εκφάνσεις της -σκηνοθέτες, παραγωγούς, αιθουσάρχες, διανομείς, τεχνικούς, ηθοποιούς και πάει λέγοντας.
Με έμπνευση τον Σεφέρη, «Είτε βραδιάζει /είτε φέγγει /μένει λευκό /το γιασεμί», δηλώνει: Σινεμά με κάθε τρόπο, φεστιβάλ με κάθε τρόπο.
Ανάμεσα λοιπόν στις εκατόν εξήντα μία ταινίες που παρουσιάζονται συνολικά, ο Ανδρεαδάκης επέλεξε να προβάλει δέκα οχτώ ελληνικές, τρεις από τις οποίες συμμετέχουν και στο διαγωνιστικό τμήμα. Εκεί θα διεκδικήσουν τον Χρυσό Αλέξανδρο. Πρόκειται για το Digger του Τζώρτζη Γρηγοράκη, τα Μήλα του Χρήστου Νίκου (που άνοιξαν το τμήμα Ορίζοντες στο πρόσφατο Φεστιβάλ της Βενετίας, μετά τον εγκλεισμό στην Ιταλία) και το Kala Azar, πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Τζανίς Ραφαηλίδου.
Ο πρωταγωνιστής του Digger Βαγγέλης Μουρίκης (Καλύτερος Ηθοποιός αναδείχθηκε στο 26ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο) υποδύεται έναν χαρακτήρα φιλήσυχο και συμφιλιωμένο με τη ζωή, αποτραβηγμένο σε κάποιο ορεινό ελληνικό χωριό. Εκεί θα επιστρέψει ο γιος του (Αργύρης Παντάζαρας) που όμως περιπλανιέται ως έρμαιο προσπαθώντας κάπου να ριζώσει. Η κάμερα παρακολουθεί με ευαισθησία και ενσυναίσθηση πατέρα και γιο στην έντονη διαπάλη τους να βρουν τι τους ενώνει. Αν τους ενώνει κάτι περισσότερο από το αίμα.
Αξιοσημείωτες όμως και οι ταινίες που δεν διαγωνίζονται. Πέρα από την γκανγκστερική μαύρη κωμωδία Η Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς του διαχρονικά γοητευτικού Γιάννη Οικονομίδη, ξεχωρίζει το Ντάνιελ ’16 με την υπογραφή του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου. Ο κεντρικός του πρωταγωνιστής του ανάμεσα σε μια ευρύτερη ομάδα εφήβων Νίκολας Κίκερ παραδίδει ρεσιτάλ ερμηνείας όταν καλείται να πάρει οδυνηρές για την ηλικία του αποφάσεις.
Γνωστός πρώτα ως ντοκιμενταρίστας ο Κουτσιαμπασάκος (Ο Ηρακλής, ο Αχελώος και η γιαγιά μου, 1997, Σιωπηλός Μάρτυρας, 2006), σε αυτήν την ταινία εφορμά από ένα εντυπωσιακό, πραγματικό γεγονός που παρότι αφορούσε τα πάτρια εδάφη παρέμεινε εν πολλοίς άγνωστο στην Ελλάδα: Σε εγκαταλελειμμένο χωριό του Έβρου κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, λειτουργούσε κοινότητα αγωγής ανηλίκων με παραβατική συμπεριφορά από τη Γερμανία που πραγματοποιούσαν έτσι την ποινή τους με εναλλακτικό τρόπο.
Το Ντάνιελ 16 συμπεριλαμβάνεται στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors (αφορά νέους δημιουργούς από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής), ανάμεσα σε δέκα διεθνείς παραγωγές και τρεις ελληνικές. Σε αυτό προβάλλονται το All the Pretty Little Horses του Μιχάλη Κωνσταντάτου και το Πρόστιμο του Φωκίωνα Μπόγρη ανάμεσα σε άλλες.
«Όσοι δεν βρίσκουν καιρό για να γυμναστούν, θα βρουν καιρό για να αρρωστήσουν», σημειώνει στην ταινία του με τίτλο Γυμναστήριο ο ιδιοφυής καλλιτέχνης, σκηνοθέτης και μουσικός Αλέξανδρος Βούλγαρης, που γράφει ταυτόχρονα το σενάριο και τη μουσική.
«Δεκαεφτά μονόλογοι για ένα γυμναστήριο που δεν υπάρχει πουθενά, για μία ταινία που δεν γυρίστηκε ποτέ, για τους ηθοποιούς αυτής της ταινίας, για τα λόγια που τους έκαναν αληθινούς χαρακτήρες».
Ο Βούλγαρης που υπογράφει πάντα ως The Boy, είτε όταν εμφανίζεται ως σκηνοθέτης είτε ως μουσικός με το συγκρότημά του Mary & The Boy, διακρίνεται για την κρυστάλλινη ματιά και πρωτοτυπία του. Η οποία όμως εδράζει και αρύεται από εμφανή πλούτο αναφορών στην τέχνη, τόσο του κινηματογράφου όσο και του λόγου ως γιος του Βούλγαρη και της Καρυστιάνη, τις οποίες όμως φιλτράρει και μετουσιώνει σε ένα εντελώς ιδιόμορφο και φρέσκο ιδίωμα. Διακρίνεται για την εξαιρετική ευαισθησία με την οποία κοιτάζει τους ανθρώπους και τη ζωή στα έργα του.
Το Γυμναστήριο (επίσης δική του η παραγωγή) προέκυψε μέσα από την εμπειρία του The Boy στο πλαίσιο των μαθημάτων κινηματογράφου στο Εθνικό Θέατρο το 2020, και αναδύει όλες τις αρετές του σκηνοθέτη.
Οι δέκα επτά μονόλογοι συνθέτουν την ιδιαίτερη ματιά του πάνω στην καμβά της μοναξιάς, της αλλοτρίωσης, του φόβου μπροστά στις καθημερινές απειλές στην ανθρώπινη ακεραιότητα. Ταινία, ποίηση ή μουσική, ανάλογα με το τι αισθάνεται κανείς πιο δυνατά.
Το Φεστιβάλ ανοίγει σήμερα με το λυρικό Ταξίδι της Φάλαινας του ρώσου σκηνοθέτη Φίλιπ Γιούργιεφ που κέρδισε το βραβείο της οργάνωσης Venice Days παράλληλα με το Φεστιβάλ της Βενετίας. Πρόκειται για την εμμονική αναζήτηση του κοριτσιού που ο έφηβος πρωταγωνιστής γνώρισε στο διαδίκτυο η οποία καταβυθίζει τον θεατή σε μία πρωτόφαντη εμπειρία.
Οι ελληνικές του 61ου ΦΚΘ σε αλφαβητική σειρά:
–All the pretty little horses του Μιχάλη Κωνσταντάτου
–Kala azar της Τζάνις Ραφαηλίδου
–Daniel ’16 του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου
–Digger του Τζώρτζη Γρηγοράκη
–Γυμναστήριο του The Boy (Αλέξανδρος Βούλγαρης)
–Ένας ήσυχος άνθρωπος του Τάσου Γερακίνη
–Μήλα του Χρήστου Νίκου
–Ποιος, ποιος θα φαγωθεί της Ελπινίκης Βουτσά-Ρεντζεποπούλου
–Πολίτης τρίτης ηλικίας του Μαρίνου Καρτίκκη
–Πράσινη Θάλασσα της Αγγελικής Αντωνίου
–Πρόστιμο του Φωκίωνα Μπόγρη
–Ράφτης της Σόνια Λίζα Κέντερμαν
–Σαρμάκο, Μια Ιστορία του Βορρά του Μάρκου Παπαδόπουλου
Ενότητες:
Ξεπερνώντας τα σύνορα
Παρουσιάζονται σε πρεμιέρα δύο ελληνικές συμπαραγωγές, των οποίων μεγάλο μέρος έχει γυριστεί στο εξωτερικό:
–Vasy’ s Odyssey του Βασίλη Παπαθεοχάρη
–Φιλικά πυρά της Δάφνης Χαριζάνη
Μια δεύτερη ματιά
Τρεις ταινίες που έχουν ήδη παρουσιαστεί στην Ελλάδα:
–Pari του Σιαμάκ Ετεμάντι
–H αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ του Δημήτρη Μπαβέλλα
–Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς του Γιάννη Οικονομίδη
Μικρού μήκους ελληνικές ταινίες
Από το πρόσφατο 43ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας θα προβληθούν 21 βραβευμένες ταινίες:
Bella της Θέλγιας Πετράκη
Dakar του Στέλιου Μωραϊτίδη
Madonna F64.0 του Σταύρου Μαρκουλάκη
Pashka του Ολτιόν Λίπε
Ανθολόγιο μιας Πεταλούδας του Κωστή Χαραμουντάνη
Απόδραση από τον Εύθραυστο Πλανήτη του Θανάση Τσιμπίνη
Βούτα του Δημήτρη Ζάχου
Η κλήση του Μάριου Ψαρά
Μελατονίνη του Νίκου Πάστρα
ΤΕΟ, ο γείτονάς μου του Χρήστου Καρτέρη
Το νόημα του Αυγούστου του Μάνου Παπαδάκη
Φυσαρμόνικα Μαν του Αλέξανδρου Σκούρα
As if underwater της Ανθής Δαουτάκη
The End of Suffering (a proposal) της Ζακλίν Λέντζου
Πρώτος έρωτας του Χάρη Ραφτογιάννη
Στα βήματα της της Αναστασίας Κρατίδη
Goads της Ίριδας Μπαγλανέα
Antivirus της Αναστασίας Σίμα
Βιολέττα του Φοίβου Ήμελλου
Το βάζο του Κυριάκου Ρόντση
Ρόζα Κάιρο του Ζακ Σιμχά
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ καθώς και περισσότερες πληροφορίες για την προβολή των ταινιών με κόστος 3ευρώ στο www.filmfestival.gr. Η προπώληση των εισιτηρίων έχει ξεκινήσει.