ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Άγγελος Πλέσσας «επιβραβεύει» ξεχωριστά ταλέντα στην Prizing Eccentric Talents στο PET Projects. Στη βάση της ομαδικής αυτής έκθεσης βρίσκεται η έννοια του βραβείου στον καλλιτεχνικό χώρο: Τη βραχύβια και επιφενειακή αίσθηση αξίας που αποφέρει στον εκάστοτε καλλιτέχνη. Ο προβληματισμός μπορεί να επεκταθεί σε όλες τις εκφάνσεις της τέχνης. Με λαμπρότερο παράδειγμα το χώρο του κινηματογράφου.
«Η σύλληψη αυτής της έκθεσης περιστρέφεται γύρω από τον τίτλο της. Σκεφτήκαμε τι φέρνει στο νου μας αυτός ο τίτλος. Αμέσως φανταστήκαμε την έννοια της βράβευσης, ως σενάριο σχετικά με το πως σχετίζονται και συνδέονται μεταξύ τους άτομα και ομάδες», σημειώνει ένας εκ των δύο επιμελητών της έκθεσης Άγγελος Πλέσσας. Και ιδρυτής του καλλιτεχνικού χώρο Pet Projects. Από τους καλλιτέχνες που από νωρίς διέκρινε ο Δάκης Ιωάννου.
«Η συμμετοχή σε μια έκθεση είναι σχεδόν σαν να παίρνεις βραβείο», είχε ακούσει κάποτε μία καλλιτέχνη να διαπιστώνει.
«Ενώ η επιμελητική μεθοδολογία έχει επιτρέψει στους καλλιτέχνες να επιτύχουν μεγαλύτερη αναγνώριση και επέκταση, μερικές φορές αποτυγχάνει να αναγνωρίσει τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργούν αυτές οι βραχύβιες αναγνωρίσεις. Με αποτέλεσμα μια αίσθηση λανθασμένης υπερεξουσίας, αυταπάτης, έλλειψη αίσθησης σκοπού ή διαδικασίας», συμπληρώνει ο Άγγελος Πλέσσας.
Τι συμβολίζει ένα βραβείο σήμερα;
Συνεπιμελείται την έκθεση στο PET Projects με τον Γιώργο Μπεκιράκη.
Τι συμβολίζει ένα βραβείο σήμερα αναρωτιούνται οι επιμελητές; Πώς κρίνεται;
Η βράβευση αποτελεί τελετουργική πράξη που προσδίδει κοινωνική αξία. Μπορεί να ιδωθεί μορφή συναλλάγματος που δίνει στα υποκείμενα νέες ταυτοποιήσεις και αναγνώριση.
Η σύγχρονη τέχνη προσφέρει τρανταχτά παραδείγματα όπου η δημιουργικότητα και η αξία της αποτελούν τη βάση του κινήτρου. Ο κόσμος της τέχνης συνιστά μόνιμο αρχείο από διαφορετικές μορφές αριστείας, διακρίσεων, αποκλειστικότητας, σπανιότητας.
Οι εκθέσεις τέχνης προσφέρουν μια φιλόδοξη προοπτική ως δοχεία. Και ταυτόχρονα εργαλεία αυτού του επαναλαμβανόμενου αναχρονιστικού κανονισμού. Αλλά επιπλέον συγκροτούν (κάποιες φορές) ένα κοινοτικό μυαλό μεταξύ καλλιτεχνών και επιμελητών. Για την επιθυμία να ειπωθεί κάτι καινούργιο για τον πολιτισμό.
Οι επιμελητές εξ ορισμού αναλαμβάνουν το μύθο εγκαθιδρύοντας αυτά τα συστήματα μέσα από υπερ-επιλογές, υπερ-κρίσεις, υπερ-εκτιμήσεις ανθρώπων και αντικειμένων;
«Κοιτάζουμε όλοι την καλλιτεχνική κοινότητα μέσα σε μια ευρύτερη προοπτική; Οι καλλιτέχνες τείνουν να συμφιλιώνονται με αυτές τις αντιφάσεις; Τι είδους μορφή παίρνει η επιβράβευση στην κοινωνία της υπερ-συνδεσιμότητας σήμερα;», παρατηρούν και αναρωτιούνται από κοινού οι επιμελητές.
Φέρνουν ως παράδειγμα την πρόσφατη μανία με τα NFT (non-fungible token). Καθώς και τις πλατφόρμες που μάλλον μοιάζουν περισσότερο με αναρχικά sequel της πιο συμβατικής εκθεσιακής φόρμας.
Κατά τη γνώμη τους, οι καλλιτεχνικές πλατφόρμες του NFT αντιγράφουν τη φόρμα της έκθεσης τέχνης, όπου στη συγκεκριμένη περίπτωση τα ψηφιακά αρχεία μετατρέπονται σε εργαλείο οικονομικής κερδοσκοπίας. Παρά τη ριζοσπαστική στροφή στην αποκλειστικότητα και τη διάκριση, αναδύονται νέες διαδικασίες επιμέλειας Η τεχνολογία καλείται να επιλύσει τα άμεσα προβλήματα αισθητικής, εννοιολογίας και φυσικά ιεραρχίας.
Punk καπιταλισμός
«Καλώς ήρθατε στον κόσμο του Punk Καπιταλισμού και της Αλγοριθμικής Επιμέλειας!».
Ίσως λόγω του θέματος, η έκθεση συναποτελείται από πλειάδα αναγνωρισμένων καλλιτεχνών. Καθένας από διαφορετικό χώρο, ύφος και εκφραστικό μέσο:
Aνδρέας Αγγελιδάκης
Δανάη Ανεσιάδου
Αμαλία Βεκρή
Θοδωρής Γιαννάκης
Μανώλης Δασκαλάκης Λεμός
Κατερίνα Κομιανού
Ελένη Μπαγάκη
Ειρήνη Μίγα
Μαρία Παπαδημητρίου
Ρένα Παπασπύρου
Πάνος Προφήτης
Σωκράτης Σωκράτους
Δέσποινα Χαριτωνίδη
Σάββας Χριστοδουλίδης
Όμως όχι: Η επιλογή των καλλιτεχνών πραγματοποιήθηκε με κριτήρια προσωπικά και αυθόρμητα. Οι καλλιτέχνες και τα έργα τους στην έκθεση δεν αναφέρονται ρητά στα παραπάνω επιχειρήματα και προβληματισμούς. Ο αντιφατικός τίτλος της έκθεσης Prizing Eccentric Talents εμφανίζεται στην καίρια στιγμή της μετα-πανδημίας. Ανακάμπτοντας μέσα από δογματικές ιεραρχίες και από τις συνομαδώσεις της προ-πανδημικής επιμελητικής ομογενοποίησης.
Η έκθεση εξετάζει πώς τέτοιες διαφοροποιημένες φωνές αλληλεπιδρούν ως νεοσυσταθείσα κοινότητα. Τα έργα τους στέκονται ως ελεύθερα κινούμενες προτάσεις, δίχως αλληλουχία, που δοκιμάζουν σωματικές και κοινοτικές σχέσεις. Αποτελούν δοχεία ιδεών που αναζητούν περιεχόμενα και ενδέχεται να αναδυθεί μια ενοποιημένη διάθεση.
«Η διάθεση είναι η έκθεση» καταλήγουν ομόφωνα οι Άγγελος Πλέσσας, Γιώργος Μπεκιράκης.
Πληροφορίες
Prizing Eccentric Talents
Ομαδική έκθεση
Επιμέλεια: Γιώργος Μπεκιράκης και Άγγελος Πλέσσας
Εναρξη έκθεσης: Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021
από τις 4μ.μ. μέχρι τις 10 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης έως 25 Σεπτεμβρίου.
Επισκέψεις στην έκθεση γίνονται με ραντεβού.
P.E.T PROJECTS
Κερκύρας 87,
Κυψέλη, 11363, Αθήνα
Διαβάστε επίσης:
Ηλιοδώρα Μαργέλλου: Με τα Δύο Χωριά στη φουάρ της Κοπενχάγης
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike