ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Αγάπη και σεξ στην Τέχνη. Ο Ανδρέας Μαλλούρης μέσα από την queer έκθεση και το υπόβαθρό του στην πλαστική ιατρική, περιστρέφεται γύρω από το σώμα. Το δοχείο της ψυχής όπως αρέσει στους πνευματικούς της Ινδίας να το χαρακτηρίζουν. Αποκρυσταλλώνοντας έτσι τις πολλαπλές διαστάσεις της ανθρώπινης ύπαρξης.
Το ιατρικό υπόβαθρο του Ανδρέα Μαλλούρη καταλαμβάνει το χώρο της έκθεσης, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Υπογραμμίζει το ρόλο της ιατρικής και της ανατομίας, που λειτουργεί ως εργαλείο ταξινόμησης των ανθρώπων. Τι σημαίνουν οι κανονικότητες; Πώς ερμηνεύεται ο όρος queer; Ενώ το ίδιο το σώμα του Ανδρέα Μαλλουρή λειτουργεί ως ελεύθερο σώμα, ενεργό στην έκθεση.
Η καλλιτεχνική του πρακτική διαχρονικά περιλαμβάνει γλυπτική, εγκατάσταση, φωτογραφία, σχέδιο, βίντεο, περφόρμανς. Αφορά στη θέση του σώματος σε σχέση με την ιστορία του, την βιοπολιτική, ιεραρχίες και τις μυθολογίες του.
Η νέα έκθεση τιτλοφορείται Persistent Excitements, Thanks και πραγματοποιίεται στο χώρο της καλλιτεχνικής κολλεκτίβας του βραβευμένου καλλιτέχνη Άγγελου Πλέσσα, στο πλαίσιο των Pet Projects.
Η έλλειψη ελευθερίας συστέλλει το σώμα
Τα τελευταία δύο χρόνια πραγματοποιήθηκαν ριζικές αλλαγές σε όλο κοινωνικό φάσμα Η ζωή σχεδόν ακαριαία άλλαξε σελίδα, διαφοροποιήθηκε δραματικά από το πρόσφατο παρελθόν, πριν δύο χρόνια. Τώρα η εμπειρία του χρόνου βιώνεται αλλιώς.
Το πέπλο του ιού δεν δηλητηριάζει απλώς τα σώματα αλλά και (ή κυρίως) τις ψυχές.
Διάχυτη αίσθηση της ανασφάλειας κατακερματίζει τις σχέσεις, αναχαιτίζει αυθόρμητους έρωτες, πυροδοτεί συγκρούσεις, εδραιώνει την αποστασιοποίηση. Αυτή η ξαφνική καταβαράθρωση των αξιών, έδωσε την ώθηση για τη δημιουργία των έργων της έκθεσης.
Έχει σημασία όμως σε αυτήν την τρομερή, απελπιστική πραγματικότητα, να μην χαθεί η ευκαιρία, «να επανασκεφτούμε τον μοιραίο μηχανισμό που έχουμε κτίσει για τον εαυτό μας», όπως σημειώνει η βραβευμένη με Μπούκερ συγγραφέας Αρουντάτι Ρόι.
«Τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερο από μια επιστροφή στην κανονικότητα. Ιστορικά, οι πανδημίες ανάγκασαν τους ανθρώπους να αποσπαστούν από το παρελθόν και να φανταστούν τη λέξη εκ νέου».
Το ζήτημα της ελευθερίας απασχολεί εκ νέου πολλούς σύγχρονους στοχαστές. Μόλις κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο Φιλελευθερισμός, από τον διάσημο βρετανό καθηγητή πολιτικής θεωρίας Μάικλ Φρήντεν (εκδόσεις ΠΕΚ).
Η διαχείριση της πανδημίας απαίτησε μεγαλύτερη κρατική παρέμβαση και στένεψαν οι ευκαιρίες για ατομική πρωτοβουλία. Η αγάπη, το σεξ και το πάθος, απουσιάζουν από τον δημόσιο διάλογο για τις επιπτώσεις του κρατικού ελέγχου.
Η Τέχνη όμως πάντα εκφράζει τις βαθύτερα ελατήρια της ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν σιωπά.
Προσωπικό ημερολόγιο
Ο Ανδρέας Μαλλούρης μπορεί έτσι να αφεθεί σε προβληματισμούς για την οικειότητα, τη θέση του σώματος σε σχέση με τη βιοπολιτική, τα καθεστώτα ετερο-κανονικότητας, την εκδήλωση αγάπης, την αρρενωπότητα.
Επίσης ιχνηλατεί τους queer χώρους, τη σεξουαλική ταυτότητα, την κοινωνική ενσωμάτωση και τη δραστηριότητα στο χώρο και το χρόνο.
Τα μέσα που χρησιμοποιεί παραμένουν μεταβλητά: γλυπτά από σαπούνι, τρισδιάστατη εκτύπωση, φωτογραφία, ακουαρέλες. Τα έργα του μπορούν να θεωρηθούν χειρονομίες που προσφέρουν ή υποδέχονται ένα σώμα σε κατάσταση ευθραυστότητας.
Εικόνες προσωπικού ημερολογίου που εκφράζει πάθος, φόβο, επιθυμία, διεκδικώντας την εξουσία στο σώμα μας, σημειώνει και ο επιμελητής Άγγελος Πλέσσας.
Τι εννοούμε queer
Το queer δεν συνδέεται μόνο με ομοφυλοφιλικές σχέσεις. Το queer αποτελεί πλέον στάση ζωής, με πολλές διαστάσεις και εφαρμογές.
Για παράδειγμα, στα αγγλικά αρχικά σημαίνει «παράξενο», «περίεργο», «αντισυμβατικό», «εκκεντρικό» και «ουράνιο – Uranian».
Ο όρος «Ουράνιος» εμποτίζει την έρευνα του καλλιτέχνη.
Θεωρείται συνώνυμο της ομοφυλοφιλίας, ιδιαίτερα όταν αναφέρεται στους άνδρες ομοφυλόφιλους. Στις προσωπικές σχέσεις, οι ομοφυλόφιλοι θεωρούνται «ουράνια όντα».
Αντί να κατατάσσει τα σώματα ως κανονικά ή queer, ο Μαλλουρής αποτυπώνει την επιθυμία και τη σεξουαλικότητα ως έννοιες ρευστές, κοινωνικά αποκεντρωμένες και διαδικαστικές.
Υπάρχουν πολλές αναφορές στο σώμα και ειδικά σε εκείνο που απουσιάζει. Έτσι μπορεί να υιοθετεί κριτική στάση σχετικά με την αναπαράστασή του. Απεικονίζει ίχνη σωμάτων ή προσπαθεί να ανιχνεύσει «αντιλήψεις» σωμάτων.
Εκτοξευτείτε στο διάστημα
Η προσέγγισή του όμως διαφέρει. Δεν παρουσιάζει το θέμα του έτοιμο, αλλά εμμέσως. Εκμαιεύει την προσοχή και το συναίσθημα του θεατή. Η κατανόηση προκύπτει αναδρομικά αφού καταλαγιάσουν οι πρώτες αισθήσεις, μέσα από τα συμπεράσματά του. Δεν του προσφέρονται στο πιάτο.
Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να πετάξετε ένα νεκρό σώμα;
– Βάλτε το σε διαστημική στολή, βάλτε το σε ένα αυτοκίνητο και εκτοξευτείτε στο διάστημα.
Ο Ανδρέας Μαλλούρης ζει και εργάζεται στην Λευκωσία και στην Αθήνα.
Είναι Πλαστικός Επανορθωτικός και Αισθητικός Χειρουργός με διδακτορικό στη Πλαστική Χειρουργική.
Πήρε επίσης πτυχίο Καλών Τεχνών από το πανεπιστήμιο University of West of England στο Ηνωμένο Βασίλειο και παρακολούθησε το μεταπτυχιακό MFA Fine Arts στο Goldsmiths, University of London.
Είναι συνιδρυτής και διευθυντής στο korai project space στη Λευκωσία.
Πληροφορίες
Ανδρέας Μαλλούρης
Persistent Excitements, Thanks
Pet Projects
Οδός Κερκύρας 87
Αθήνα 11363
www.angeloplessas.com
Διαβάστε επίσης Άγγελος Πλέσσας: «Κοιτάμε την τέχνη ως μορφή αυτοκριτικής»