Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Bons Vivants

Αλεξάνδρα Αθανασιάδη: «Πομπή» προς το Κολλέγιο Αθηνών

Αλεξάνδρα Αθανασιάδη: «Πομπή» προς το Κολλέγιο Αθηνών

Αλεξάνδρα Αθανασιάδη με έργο της σε προηγούμενη έκθεση

Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη παρουσιάζει έργα της στην έκθεση Πομπή προς την πόλη, που διοργανώνεται στο Κολλέγιο Αθηνών με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό ετών από την ίδρυσή του. Μάλιστα τις προσκλήσεις των εγκαινίων που πραγματοποιήθηκαν εχθές, υπογράφει ο ίδιος ο (δις) President/Διευθυντής του Κολλεγίου, Σπύρος Ν. Πολλάλης.

Θώρακας XV. 2007

Η μεγάλη οικογένεια

Πρόκειται για αξιοσημείωτο γεγονός ότι η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη δεν αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών ενώ παραμένει πάντα δεμένη με τη «μεγάλη κολλεγιακή οικογένεια» λόγω των δικών της προγόνων. Αφού ο πατέρας της, μεγαλοβιομήχανος Αλέξανδρος Αθανασιάδης (δολοφονήθηκε το 1988 από την εγκληματική οργάνωση «17 Νοέμβρη») προέρχεται από την οικογένεια του σπουδαίου εθνικού ευεργέτη Πρόδρομου Μποδοσάκη Αθανασιάδη. Με χρηματοδότησή τους χτίστηκε το πρώτο, μεγαλοπρεπές δημοτικό του Κολλεγίου Αθηνών στην Κάντζα, το Μποδοσάκειο.

Η έκθεση περιλαμβάνει γλυπτά και επιτοίχα έργα που παρουσιάζονται ως επί το πλείστον στην πλατεία του Θεάτρου (Bookis Plaza) και στους εσωτερικούς του χώρους. Απλώνεται όμως διακλαδωτά και στους εσωτερικούς χώρους της Βιβλιοθήκης και στο περίφημο Μπενάκειο Διδακτήριο όπου καθημερινά συγχρωτίζονται εκατοντάδες μαθητές.

Παιδαγωγική αξία

Η παιδαγωγική αξία της παρουσίας ατόφιων έργων τέχνης στη μαθητική κοινότητα παραμένει ανεκτίμητη. Η Τέχνη εκμαιεύει ερωτήματα, σκέψεις και συναισθήματα στο ασυνείδητο κάθε ανθρώπου και διεγείρει το φαντασιακό. Η προσωπικότητα εμπλουτίζεται με τρόπο και σε βάθος που συνήθως δεν φτάνει η συνειδητή πληροφορία.

Η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη ζήτησε τη συνδρομή εκπαιδευτικών και μαθητών, μαθητριών για την προετοιμασία της έκθεσης. Όπως και στο παρελθόν, θα διοργανώσει εκπαιδευτικές ομάδες εργασίας επιτρέποντας σε φερέλπιδες μαθητές να κατανοήσουν την καλλιτεχνική διαδικασία και οργάνωση του υλικού από έναν επαγγελματία.

Επί παραδείγματι, με αφορμή τα δέκα χρόνια του Νηπιαγωγείου Ι.Μ. Καρράς παρουσίασε έργα της δίπλα σε αυτών των μαθητών.

Θώρακες

Μακρά παράδοση

Το Κολλέγιο διακρίνεται από τη μακριά του παράδοση στην πνευματική και καλλιτεχνική πρωτοπορία, στα Γράμματα και τις Τέχνες με τόσο πεφωτισμένους δασκάλους όσο υπήρξαν ο Κάρολος Κουν και ο Μίνως Δούνιας. 

Άλλωστε ο ίδιος ο μεγαλοβιομήχανος και περίφημος συλλέκτης Δημήτρης Δασκαλόπουλος, απόφοιτος του Κολλεγίου, χρηματοδοτεί το Κτιρίου Τεχνών Δ. Δασκαλόπουλος, που θα ενισχύσει περαιτέρω αυτή την πολιτιστική φλέβα (2026).

Μυστικές μάχες – Παίγνιον Τροίας

Πολιτική αγωγή

Όπως σημειώνει ο επιμελητής Θεόφιλος Τραμπούλης:

«Σε ένα σχολείο που αναδεικνύει τον ρόλο και τη σημασία της πολιτειότητας, τα έργα της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη αποκτούν μια ιερή, τελετουργική διάσταση που αγγίζει τον πυρήνα του ανθρώπινου ως πολιτικού υποκειμένου. Οι στιβαρές αρχέγονες μορφές τους, τα άλογα, οι θώρακες, οι μνήμες και οι γραφές μοιάζουν να παρατάσσονται σε μια πομπή που κινείται στον δημόσιο χώρο του Σχολείου.

Η πλατεία ανάμεσα στο διδακτήριο και το Θέατρο σχετίζεται οργανικά με την ιδιαίτερη λειτουργία που έχουν οι δύο θεσμοί – σχολείο και θέατρο – ως μηχανισμοί πολιτικής αγωγής. Το θέατρο δεν είναι ένας χώρος ουδέτερης καλλιτεχνικής πράξης, είναι ένας χώρος συνάθροισης και μεταστοιχείωσης του πολιτικού. Το γλυπτικό έργο της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη χαρακτηρίζεται από τις στιβαρές φόρμες και
τη χρήση ευρεθέντων υλικών, κυρίως ξύλων και μετάλλων.

Η Αθανασιάδη επανέρχεται μέσα στα χρόνια σε ορισμένες βασικές γλυπτικές ενότητες, όπως τα άλογα και οι ανθρώπινοι θώρακες, τις οποίες αναπλάθει και εμβαθύνει. Σε διαρκή διάλογο με την κλασική ελληνορωμαϊκή κληρονομιά, όπως την υποδέχθηκε και την επεξεργάσθηκε ο Μοντερνισμός, το έργο της διακρίνεται για το υπαρξιακό του βάθος και μια υπαινικτική παιγνιώδη διάθεση».

Καταρράκτης 2018

Διακρίσεις

H Aλεξάνδρα Αθανασιάδη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο κορυφαία πανεπιστήμια της Οξφόρδης στην Αγγλία (αποφοίτησε το 1982 με διάκριση στη γλυπτική και τη χαρακτική) και στο Columbia (Κολάμπια) στη Νέα Υόρκη.

Έργα της έχουν εκτεθεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους και σε διάλογο με αυτούς, όπως στους Δελφούς και στην Αρχαία Μεσσήνη.

Έργα της κοσμούν διάφορες σημαντικές συλλογές ανά τον κόσμο και τη μόνιμη έκθεση στις Galerie Dutko στο Παρίσι και Γκαλερί Ζουμπουλάκη στην Αθήνα.

Το 1995 τιμήθηκε με το Princess Grace Foundation Award -Βραβείο του Ιδρύματος της Πριγκίπισσας Γκρέις.

Εγκαταλελειμμένος παιχνιδότοπος 2019

Αθώα ομορφιά

Στα γλυπτά της συνυπάρχουν με την τέχνη της διαλεκτικής, η έννοια του ηρωισμού και της φθοράς, του πεπερασμένου αλλά και του αέναου.

Η έκθεση των γλυπτών με την αθώα ομορφιά τους παραπέμπει σε σκιερές και μυστηριακές σκηνές διότι η γλύπτρια δεν παρέχει τις πληροφορίες και τις απαντήσεις αλλά τις υποβάλλει.

Όπως σημείωνε ο Ελύτης στα Ετεροθαλή,

«τι ‘ναι αυτό που δε λέγεται

Όμως κάποτε σε στιγμές

περίσσειας θεΐκής φανερώνεται».

Πληροφορίες

Για την έκθεση «Πομπή προς την πόλη» το Κολλέγιο Αθηνών προγραμματίζει μια σειρά από
Workshops για τους μαθητές και τις μαθήτριες του.

Ξεναγήσεις για το κοινό θα πραγματοποιηθούν τα Σάββατα, 9/11/2024, 18/1/2025 και 8/2/2025, στις 12:00 από τον επιμελητή της έκθεσης.

Επιμέλεια έκθεσης: Θεόφιλος Τραμπούλης

Διάρκεια έκθεσης: 30 Οκτωβρίου 2024 – 28 Φεβρουαρίου 2025

Διεύθυνση: Κολλέγιο Αθηνών, campus Ψυχικού
Στεφάνου Δέλτα 15, Ψυχικό

Ξεναγήσεις: Σάββατα, 9/11/2024, 18/1/2025 και 8/2/2025 , στις 12:00

Κράτηση θέσεων: τηλ. 210 6798100 (εσωτ. 4793),

azaousi@athenscollege.edu.gr

Άλογο LXV