Αγαπήθηκε για τη σπάνια γοητεία της, τον έντονο δυναμισμό της και την ανεξάντλητη ζωντάνια της.

Η ακτινοβολία της διεθνώς ήταν τέτοια, που όλοι την γνώριζαν με το μικρό της όνομα. Ιδίως όταν μαχόταν για την επιστροφή της δημοκρατίας στην Ελλάδα την περίοδο της χούντας των συνταγματαρχών.

Αλλά κι όταν έθετε για πρώτη φορά στη σύγχρονη εποχή το αίτημα της χώρας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Κάτι που μνημονεύεται σταθερά σε κάθε συζήτηση που γίνεται σε διεθνείς οργανισμούς με πρώτη την UNESCO.

Ή ακόμη όταν οι ιδέες της γίνονταν αποδεκτές με ενθουσιασμό, όπως ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, που γιορτάζεται σταθερά κάθε χρόνο από ευρωπαϊκές πόλεις.

Είναι η Μελίνα Μερκούρη φυσικά, η γυναίκα που αγάπησε επίσης με πάθος την πατρίδα της, την υπηρέτησε ως η μακροβιότερη υπουργός Πολιτισμού και υπερασπίσθηκε με σθένος τις ιδέες και τις επιλογές της.

Και αν τα εκατό χρόνια από τη γέννησή της που συμπληρώθηκαν το 2020 συνέπεσαν με την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού, γεγονός που δεν βοήθησε για ανάπτυξη όσων εκδηλώσεων θα αναμενόταν, μία έκθεση που έρχεται τώρα στην Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων μπορεί να αποτελέσει ένα λαμπρό επιστέγασμά τους.

Με τίτλο «Μελίνα Μερκούρη: Να με θυμάσαι και να μ’ αγαπάς», αυτή η έκθεση εξάλλου δίνει την ευκαιρία στους παλαιότερους να θυμηθούν την γυναίκα-σύμβολο και στους νεότερους να γνωρίσουν την τελευταία Ελληνίδα θεά! Όλα αυτά από τις 18 Ιανουαρίου, που επιλέχθηκε όχι τυχαία καθώς υπήρξε τυχερή μέρα της ίδιας και του Ντασσέν, αφού 18 γνωρίστηκαν, 18 παντρεύτηκαν και 18 προγραμμάτιζαν τις πρεμιέρες τους.

Μελίνα Μερκούρη και Ζυλ Ντασέν

«Η Μελίνα παραμένει ένας μύθος, καθώς συνδύασε τη λάμψη της καλλιτεχνικής της πορείας με το πάθος του αγώνα, έναν αγώνα σθεναρό και έντονο απέναντι στη δικτατορία, δυναμικό και συναισθηματικό για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα», όπως λέει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Συμπληρώνοντας ότι το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το «σπίτι» της για πολλά χρόνια, τιμά τη μνήμη της Μελίνας, τη μαγευτική προσωπικότητά της, την προσφορά της στην Ελλάδα και στον Πολιτισμό, τους γεμάτους πάθος αγώνες της. «Τη θυμόμαστε και την αγαπάμε πάντα», καταλήγει η υπουργός.

Εικόνες από την έκθεση

Ο κόσμος της Μελίνας

Φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, κοστούμια από παραστάσεις και ρούχα που τη συνόδευσαν σε σημαντικές της στιγμές, καθώς και αφίσες από τις μεγάλες της κινηματογραφικές επιτυχίες περιλαμβάνονται στην έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται οι διαφορετικές πτυχές της ζωής και της καριέρας της Μελίνας μέσα από μια πολύ ιδιαίτερη διαδρομή.

Εικόνες από την έκθεση

Κυρίως όμως είναι ορισμένα προσωπικά της είδη, το καμαρίνι της αλλά και αντικείμενα που είχε μαζί της στο τελευταίο ταξίδι της στη Νέα Υόρκη –πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά–  αυτά που ακουμπούν στο συναίσθημα και ανακαλούν στη μνήμη στιγμές της αλησμόνητης Μελίνας.

Θα θυμηθούμε –ή θα γνωρίσουμε– έτσι, λίγο καλύτερα τη Μελίνα της «Στέλλας» και του «Ποτέ την Κυριακή», της «Φαίδρας» και του «Τοπ Καπί», τη Μελίνα που γοήτευσε τις Κάννες και που τραγούδησε «Τα παιδιά του Πειραιά». Και θα μάθουμε για «Την συναρπαστική ζωή της, την σπουδαία καριέρα της, την θυελλώδης και πολύμορφη προσωπικότητα της Μελίνας Μερκούρη», όπως λέει η κυρία Μενδώνη.

Μελίνα Μερκούρη
Εικόνες από την έκθεση

Ο κόσμος της Μελίνας άλλωστε, όπως σημειώνει η στενή φίλη και συνεργάτης της Μανουέλλα Παυλίδου, γενική γραμματέας  του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη σήμερα ήταν «ένας κόσμος όπου ο πολιτισμός και η πολιτική δεν υπήρξαν ποτέ αφηρημένες έννοιες, αλλ’ αντίθετα πραγματώθηκαν πάντα ως εγκάρδιες πράξεις που διαπνέονταν από όραμα, δημιουργικότητα, πίστη και αλληλεγγύη».

Γι΄ αυτό στην έκθεση, όπως επεξηγεί η ίδια μνημονεύονται, η λαμπρή καριέρα της, ο ανυποχώρητος αντιδικτατορικός αγώνας και η θεσμική προσφορά Μελίνας στον σύγχρονο πολιτισμό μας, στη συντήρηση και στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων και, ασφαλώς, στη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Μελίνα Μερκούρη
Εικόνες από την έκθεση

«Είναι ενθύμια μιας προσωπικότητας που κέρδισε μια θέση στον συλλογικό μας μύθο εκφράζοντας την με αυθεντικότητα και ανιδιοτέλεια την προσωπική της αλήθεια», όπως λέει η Μανουέλλα Παυλίδου.

Η γενική εποπτεία της έκθεσης είναι της  ίδιας  ενώ να σημειωθεί ότι η μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη είναι του διευθυντή σήμερα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης αρχαιολόγου δρ Νίκου Καλτσά, ο οποίος βρισκόταν κοντά στην Μελίνα κατά τη θητεία της στο υπουργείο Πολιτισμού

Μελίνα Μερκούρη
Εικόνες από την έκθεση

Η έκθεση φιλοξενείται στους Νέους Φούρνους της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων έως τις 11 Μαρτίου και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Επιπλέον στο πλαίσιο της έκθεσης προγραμματίζεται ημερίδα με θέμα τις πρωτοβουλίες και τον ακτιβισμό της Μελίνας Μερκούρη κατά τη διάρκεια της θητείας της στο υπουργείο Πολιτισμού.

Διαβάστε επίσης:

Κυριάκος Μητσοτάκης για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Όταν υπάρχει διάθεση, υπάρχει και τρόπος

Δισεκατομμύρια για τέχνη και πολυτέλεια – Τα ρεκόρ της χρονιάς