• Πολιτισμός

    Αφροδίτη Παναγιωτάκου: Η Στέγη αναβιώνει τον απονευρωμένο ιστό της πόλης

    Αφροδίτη Παναγιωτάκου: Η Στέγη αναβιώνει τον απονευρωμένο ιστό της πόλης

    Σαρλίζ ιερόν στη Μάντρα


    «Θέλουμε να ξεφοβηθούμε, να αναπνεύσουμε…», προμήνυε η Αφροδίτη Παναγιωτάκου. Συμβαίνει λοιπόν η Στέγη «ηλεκτροδοτεί» τον απονευρωμένο ιστό της πόλης μέσω της Τέχνης.

    «Να ξεχαστούμε κι ας ξεχάσουμε κάτι -δεν πειράζει- δεν χρειάζεται άλλη τιμωρία για να καταλάβουμε τα σημαντικά της ζωής», συμπλήρωνε η ίδια. «Θέλουμε αυτήν την ελαφρότητα που τελικά χωράει σε μια φράση και λέει ωραία περάσαμε χθες… Όπως αξίζει να ζούμε τώρα: Ελεύθερα», κατέληγε η Αφροδίτη Παναγιωτάκου.

    Ο κόσμος δεν φοράει πλέον τα καλά του για να θαυμάσει και να συμμετέχει στην Τέχνη.

    Το Ίδρυμα Ωνάση και η Στέγη, τους πρώτους μήνες του 2022 θα λειτουργήσουν σαν ηλεκτρικό ρεύμα. Διαχέοντας φως σε περιοχές και δρόμους της Αθήνας, άλλοτε ζωντανές και ενίοτε ακμάζουσες που φευ, συν τω χρόνω, έσβησαν.

    Το Νέο Φιλί

    Με το νέο «δίκτυο» που δημιουργεί στη Στοά Ματάλα στην Πατησίων, στο Πεδίον του Άρεως, στη Μάντρα της Διονυσίου Αρεοπαγίτου και μέσω του Onassis Ready, στην οδό Λεγάκη 7α στου Ρέντη και σε άλλες αχαρτογράφητες τοποθεσίες, αξιοποιεί δυναμικές, ζωντανές γειτονιές της πόλης.

    Η Τέχνη θα λειτουργήσει ως στοιχείο συγκολλητικό και θα προσφέρει ευκαιρίες για διάλογο.

    Όπως συνέβη με την τοιχογραφία φιλί του Παπαηλιάκη. Δεν ήταν το μοναδικό… «Εκεί, στο κέντρο του Μεταξουργείου, σε μια περιοχή με ανθρώπους από όλα τα μέρη του κόσμου, μια περιοχή που ενώνει την αρχαία με την παλιά Αθήνα και τη σύγχρονη πολιτισμική Αθήνα, μια περιοχή που έχουν δοθεί πολλά φιλιά και σύντομα ελπίζουμε θα ξαναδοθούν», επισημαίνει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου.

    Ο Ρομάν Γαβράς

    Ο καλλιτέχνης που με το νέο έτος εγκαινιάζει αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα ονομάζεται Ρομάν Γαβράς (Romain Gavras), γιος του ημέτερου Κώστα Γαβρά.

    Πρόκειται για το τρίπτυχο, μελλοντολογικό έργο με τίτλο Gener8ion που παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη. Δημιουργεί το προσχέδιο ενός δυσοίωνου, αναρχικού μέλλοντος που θυμίζει φοβερά το παρόν και διατρέχει την πόλη σε τρία καίρια σημεία της.

    Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου συμμετέχει στην πραγμάτωσή του, διατηρώντας την εποπτεία στην επιμέλεια της εικαστικής εγκατάστασης. Η Αμάντα Λιβανού επίσης, ως σύμβουλος παραγωγής.

    Με την ευαισθησία και το κριτήριό του, ο Ρομάν Γαβράς συλλαμβάνει το πνεύμα των καιρών του,  δημιουργώντας εντυπωσιακές, πολυσυζητημένες ταινίες (μικρές και μεγάλες), κυρίως γύρω από το χώρο της μουσικής. Με τεράστια ονόματα (κυρίως χιπ χοπ) όπως οι Κέινι Γουέστ (Kanye West), M.I.A., Jay-Z και τους Justice, ενώ τώρα ετοιμάζει το τρίτο μεγάλου μήκους φιλμ του.

    Σέρφερ, αντάρτες και Σαρλίζ Θερόν

    Έτσι και το Gener8ion βασίζεται πάρα πολύ στη μουσική. Εξού και τη σύνθεσή του έχει αναλάβει ο  διάσημος μουσικός παραγωγός Surkin.

    Σέρφερ, αντάρτες, αλλά και η Σαρλίζ Θερόν συναντιούνται στις τρεις ποπ πολυμεσικές εγκαταστάσεις αυτού του έργου.

    Το πρώτο απόσπασμα του Gener8ion τιτλοφορείται Neo Surf και παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στη Συγγρού.

    Το εικαστικό έργο συνεχίζεται όμως με δύο άλλα μέρη, στη Μάντρα στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου με το Emotions και στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη με το Agartha στο πλαίσιο του προγράμματος Onassis Ready.

    Η Μάντρα αποτελεί μοναδικό δείγμα σκηνής ανοιχτού χώρου από την μπελ επόκ και πρόσφατα ενσωματώθηκε στο δίκτυο του Onassis Culture όπου θα παραμείνει έως το 2069.

    Με το έργο Emotions (Αισθήματα), ο θεατής μεταφέρεται στη φανταστική Βομβάη της Ινδίας εν έχει το 2034. Εκεί πραγματοποιείται η τεχνική επίδειξη της μηχανής τρισδιάστατης αποτύπωσης PrimeFocus™. Το σύστημα παράγει για την ινδική κινηματογραφική βιομηχανία εξαιρετικά ρεαλιστικά αντίγραφα ηθοποιών του Χόλιγουντ που εκφράζουν μεγάλη γκάμα συναισθημάτων. Όμως με ρομποτικό, απάνθρωπο τρόπο, χωρίς ικμάδα ζωής. Αιχμαλωτίζει το βλέμμα η υπέροχη Σαρλίζ Θερόν ως σκάνερ συναισθημάτων.

    Στο παλιό εργοστάσιο

    To Agartha (Αγκάρθα) θα εγκαινιάσει τον επάνω χώρο του Onassis Ready στην οδό Λεγάκη, στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη. Τα πλάνα από την εικαστική εγκατάσταση δημιουργήθηκαν στο Ουαϊόμινγκ των ΗΠΑ.

    Στήνονται εικόνες από το 2014, όπου μια αποσχιστική οργάνωση (ο Απελευθερωτικός Στρατός της Αγκάρθα) ζητάει την ανεξαρτησία της στις πολιτείες Ουαϊόμινγκ και Άινταχο το 2029. Η οργάνωση λειτουργεί ελαφρώς ως μασονία, θεωρεί ότι στο εσωτερικό μιας κούφιας γης κρύβεται το σύνολο των απαντήσεων για το μυστήριο της ζωής. Αρνούνται την ύπαρξη του Διαστήματος. Ή μήπως της προόδου;

    Κτήριο Φάντασμα

    Το Ίδρυμα Ωνάση με σκοπό να δημιουργήσει «διαστρωματικό», πολυσυλλεκτικό, διαπολιτισμικό διάλογο στην περιοχή του Ρέντη, αξιοποίησε ένα κτήριο φάντασμα της βιομηχανικής Ελλάδας.

    Ανάμεσα σε εργατικές πολυκατοικίες, μεταμόρφωσε το πρώην εργοστάσιο πλαστικών της εταιρίας KOCH σε χώρο ευοίωνο για καλλιτεχνικό πειραματισμό και εξερεύνηση. Ο Βασίλης Μπισμπίκης και η Λένα Κιτσοπούλου  τον εγκαινίασαν με τις δύο ξεχωριστές τους παραστάσεις -και όχι τυχαία. Αφού ο χώρος λειτουργεί σχεδόν ως carte blanche για την πειραματική τέχνη.

    Κάτι που κυρίως οι νέοι θα εκτιμήσουν. Γιατί για αυτούς πρωτίστως, δεν «γράφεται» η τέχνη;

    «Με την υποστήριξη του Onassis Culture και του καταπληκτικού ελληνικού συνεργείου, φτιάξαμε κάτι που δεν μπορούσα να φτιάξω οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, από εικόνες και τοποθεσίες που είχα στο μυαλό μου για την Ελλάδα από παιδί», σημειώνει ο Ρομάν Γαβράς.

    «Τα παιδιά θα είναι πάντα παιδιά, θα κάνουν πράγματα που κάνουν τα παιδιά και θα δημιουργούν αναμνήσεις ακόμα κι αν ο κόσμος μας πεθαίνει».

    Ο Κορονοϊός χτύπησε την πόρτα

    Μία ώρα μετά τη δημοσίευση αυτού του ρεπορτάζ, έφτασε στα γραφεία του mononews είδηση με την αναβολή της έκθεσης.

    Όπως μας εξήγησαν άνθρωποι μέσα από τη Στέγη, ήταν πολύ δύσκολο να συντονιστεί το τρίπτυχο αυτό έργο σε νέους χώρους που να είναι και διαθέσιμοι ταυτόχρονα. καθώς πρέπει κανείς να το παρακολουθήσει ολόκληρο.

    Η επίσημη ανακοίνωση σημείωνε: «Ο κορωνοϊός αναχαίτισε την πορεία του Gener8ion, το οποίο θα κάνει την εμφάνισή του στο κοντινό μέλλον. Ο Romain Gavras και το έργο του από το 2034 έρχονται στην Αθήνα την άνοιξη του 2022».

    ΟΙ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΩΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΡΕΣ ΔΕΝ ΙΣΧΥΟΥΝ ΠΙΑ

    Τετάρτη – Κυριακή
    19:00-23:30
    Εκθεσιακός χώρος -1, Στέγη

    Δευτέρα – Κυριακή
    17:00-22:00
    Η Μάντρα (Διονυσίου Αρεοπαγίτου 2, Αθήνα)

    Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή
    19:30-00:00
    Onassis Ready (Λεγάκη 7α, Άγ. Ιωάννης Ρέντης)

    Σάββατο – Κυριακή
    17:30-00:00
    Onassis Ready (Λεγάκη 7α, Άγ. Ιωάννης Ρέντης)

    Διαβάστε επίσης Λένα Κιτσοπούλου: Το ανευλαβές Cry από τη Γενεύη στο Θέατρο Τέχνης 



    ΣΧΟΛΙΑ