Με δύο εταιρείες κινεζικής προέλευσης προχωρά ο ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 125 νέων απλών ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων και παρελκομένων τους.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, στον διαγωνισμό κατατέθηκαν δύο οικονομικές προσφορές: μία από την Yutong και μία από τη Zhongtong, με επικρατέστερη και πιο συμφέρουσα οικονομική προσφορά να φέρεται πως είναι αυτή της Yutong.

1

 

Ο προϋπολογισμός και το αντικείμενο του έργου

Ο προϋπολογισμός για την εν λόγω προμήθεια αγγίζει τα 71,250 εκατομμύρια ευρώ πλέον ΦΠΑ και εκτός από την προμήθεια 125 οχημάτων, στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνεται και η κατάρτιση Έκθεσης Εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Αττικής, όπως επίσης και όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή των οχημάτων, των παρελκομένων, καθώς και του βιβλίου «ιστορικού» του κάθε οχήματος.

Υπενθυμίζεται ότι η δαπάνη του διαγωνισμού βαρύνει τις πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΤΑ 771) και ειδικότερα το Έργο «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ –  ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ», της Δράσης 16924 – Ηλεκτροκίνηση, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 335/06-02-2025 Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την υπ΄ αριθμ. πρωτ. 18886/03-02 2025 Σύμφωνη Γνώμη για το σχέδιο της διακήρυξης του Υποέργου «Προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων και των παρελκόμενων τους» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5181142) Α/Α 2 του Έργου «ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ – ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ», της Δράσης 16924– «Ηλεκτροκίνηση», της Ειδικής Υπηρεσίας συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης.

Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026.

Yutong και Zhongtong: Δύο εταιρείες με ιστορία στον τομέα των μετακινήσεων

Έχοντας πίσω τους μία πορεία δεκαετιών στον τομέα των μετακινήσεων μέσω της παραγωγή επιβατικών οχημάτων και όχι μόνο, η Yutong και η Zhongtong θεωρούνται ηγέτιδες εταιρείες.

Ωστόσο, αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έντονη παρουσία έχει μόνο η Yutong με την Zhongtong να δηλώνει το παρών σε διαγωνισμούς προμήθειας λεωφορείων.

Yutong με… άρωμα Ελλάδας

9μετρα midi λεωφορεία της Yutong στα αμαξοστάσια του ΟΣΥ

Την εδραίωσή της στην ελληνική αγορά προσπαθεί να επιτύχει η Yutong ενισχύοντας την παρουσία της με την ίδρυση της θυγατρικής της εταιρείας Yutong GR Μονοπρόσωπη A.E.

Η Yutong GR A.E., με έδρα την Αθήνα ιδρύθηκε στις 10 Μαΐου του 2024 με αρχικό κεφάλαιο 25.000€ και 2.500 ονομαστικές μετοχές. Επικεφαλής της θυγατρική εταιρείας ορίστηκε η Liu Guang. Η ίδρυση της εταιρείας συνέπεσε με την κυκλοφορία των ηλεκτρικών της λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα κυκλοφορούν 250 ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, πρόκειται για 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα, εκ των οποίων τα 100 είναι 9μετρα midi και τα υπόλοιπα 40 12μετρα, ενώ στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν 110 ηλεκτρικά λεωφορεία 12 μέτρων. Η παράδοση των λεωφορείων στην Ελλάδα έγινε σταδιακά από το 2023. Ωστόσο, τον Οκτώβριο του 2020 λεωφορείο της εταιρείας πραγματοποίησε δοκιμαστικά δρομολόγια στην Αθήνα, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του διαγωνισμού για την προμήθεια νέων ηλεκτρικών λεωφορείων.

Η μητρική εταιρεία που ιδρύθηκε το 1963, είναι η πρώτη η πρώτη εταιρεία λεωφορείων στην Κίνα που εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Σαγκάης το 1997. Μέχρι σήμερα έχει λάβει σημαντικές διεθνείς διακρίσεις για την ποιότητα και την καινοτομία της.

Μόλις το 2024 είχε εξάγει πάνω από 100.000 λεωφορεία σε περισσότερες από 100 χώρες και περιοχές, κατακτώντας περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου μεριδίου στην αγορά.

Zhongtong: Ο νέος «αντίπαλος» της Yutong με παρουσία στις διεθνείς αγορές

Εξίσου σημαντική εταιρεία είναι και η Zhongtong, που ιδρύθηκε το 1958 και εισήχθη στο Χρηματιστήριο το 2000. Λίγα χρόνια αργότερα μεταξύ 2003-2005 η εταιρεία ξεκίνησε τις διαδικασίες για την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε διεθνές επίπεδο.

Παράλληλα, χρόνο συν τω χρόνω η Zhongtong εστίασε στην παραγωγή ενεργειακά αποδοτικών λεωφορείων. Το 2024, νέα λεωφορεία της εταιρείας κυκλοφόρησαν στους δρόμους της Πορτογαλίας, της Σιγκαπούρης, της Κιργιζίας, αλλά και στην Αφρική για την εξυπηρέτηση των μεταφορών στο Κύπελλο Εθνών Αφρικής 2024.

Ενίσχυση του στόλου των αστικών λεωφορείων με εντατικούς ρυθμούς

Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων από την Ελληνική Κυβέρνηση, καθώς ο στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι μέχρι το καλοκαίρι του 2025 να κυκλοφορούν 950 νέα λεωφορεία.

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα κυκλοφορούν συνολικά περίπου 1.300 λεωφορεία. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα έχουν προστεθεί 740 αστικά λεωφορεία στον στόλο της ΟΣΥ και μαζί με τα λεωφορεία που εκτελούν δρομολόγια των ΚΤΕΛ, θα φτάσουν τα 950. Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι με τις νέες προσθήκες στον στόλο, μειώνεται και ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων.

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει ένα νέο σχέδιο μεταρρυθμίσεων και καίριων αλλαγών για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με στόχο τη βελτίωση της επιβατικής εμπειρίας αλλά και της ασφάλειας. Σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μέσα στις επόμενες 15 μέρες.

 

Διαβάστε επίσης:

Σιδηρόδρομος: Το μεγάλο στοίχημα για ασφαλείς μεταφορές και το νέο νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στο mononews: Χρέος του πολιτικού είναι να αλλάζει τα πράγματα, να αφήνει αποτύπωμα μεταρρυθμίσεων

Σιδηρόδρομος: Οι 3 μεγάλες παθογένειες και η μάχη του εκσυγχρονισμού