Ξεκίνησε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή η συζήτηση και επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Δικαιοσύνης «Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας».

Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Σε σχέση με τις διατάξεις που αναφέρονται στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας, διαβεβαίωσε τα μέλη της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, ότι προηγήθηκε συζήτηση με την Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέα, Λάουρα Κοβέσι. Στόχος της νομοθετικής παρέμβασης, όπως είπε ο κ. Τσιάρας, είναι να γίνει ουσιαστικότερος ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Πάντως, ο υπουργός Δικαιοσύνης παρέπεμψε στην επικείμενη διαδικασία της ακρόασης φορέων, διότι όσα ειπωθούν, «θα βοηθήσει ενδεχομένως είτε να γίνει κατανοητή η αναγκαιότητα των νέων διατάξεων είτε, πολύ πιθανόν, να γίνουν κάποιες αλλαγές και προσαρμογές».

1

«Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία εξελίσσεται. Και οι εξελίξεις αυτές μάς οδηγούν στις συγκεκριμένες νομοθετικές παρεμβάσεις. Είναι μία συζήτηση που έχει διεξαχθεί, σε ανώτατο επίπεδο, και μεταξύ εμού προσωπικώς και της κυρίας Κοβέσι και με τους εδώ εντεταλμένους Ευρωπαίους εισαγγελείς. Είναι μία διαδικασία για να κάνουμε αποτελεσματικότερο και ουσιαστικότερο τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας», σημείωσε και τόνισε ότι το νομοσχέδιο είναι σημαντικό βήμα για τη διαφάνεια, τον εκσυγχρονισμό και τον ουσιαστικό έλεγχο.

Αναφερόμενος στις διατάξεις του νομοσχεδίου για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλος Ξανθόπουλος, λίγο νωρίτερα, είχε εκτιμήσει ότι με το νομοσχέδιο, «αυξάνονται οι αρμοδιότητες του εισαγγελέα, με ταυτόχρονη μείωση των αρμοδιοτήτων του ανακριτή, στην επίδοση των κλήσεων και στα μέτρα περιοριστικού χαρακτήρα».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε, λοιπόν, από τον υπουργό Δικαιοσύνης να ενημερώσει την Επιτροπή αν αυτό επελέγη με βάση το ισχύον καθεστώς στην Ευρώπη ή γιατί είναι βούληση της κυβέρνησης να δώσει στον εισαγγελέα επιπλέον αρμοδιότητες. Ο κ. Ξανθόπουλος είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο φαίνεται να περιορίζονται τα δικαιώματα του κατηγορούμενου διότι παρέχεται στον εισαγγελέα δυνατότητα για απευθείας παραπομπή στο ακροατήριο, δηλαδή φαίνεται ο κατηγορούμενος να χάνει ένα στάδιο προστασίας που έχει σχέση με την προσφυγή κατά του παραπεμπτικού βουλεύματος.

Διευκρινίσεις ζήτησε ο βουλευτής και για το άρθρο 52 του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν σημαντικά δημοσιεύματα στον Τύπο, σύμφωνα με τα οποία είναι πιθανό να εμποδίζεται εφεξής η έρευνα για απόρρητες δαπάνες. «Το θέμα των απορρήτων δαπανών, ξέρουμε πολύ καλά, ότι το τελευταίο διάστημα έχει διογκωθεί και είναι εντυπωσιακό ότι απόρρητες δαπάνες γίνονται και από υπουργεία τα οποία δεν είχαν τέτοιου είδους δραστηριότητες τα προηγούμενα χρόνια.

Επομένως, είναι εξαιρετικά κρίσιμο να δούμε αν αυτή η αιτίαση ισχύει», υπογράμμισε ο κ. Ξανθόπουλος και κάλεσε, επίσης, τον υπουργό Δικαιοσύνης να απαντήσει αν κατά τη σύνταξη του νομοσχεδίου υιοθετήθηκαν οι επισημάνσεις που είχαν γίνει από την Επιτροπή Ελέγχου Διαφάνειας του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Πόθεν έσχες

Σε σχέση με το σκέλος του νομοσχεδίου που περιλαμβάνει τις διατάξεις για το πόθεν έσχες, ο κ. Τσιάρας, εξ αρχής, έσπευσε να τονίσει ότι η υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων αποτέλεσε σημαντικό λόγο δημόσιας αντιπαράθεσης και πολλών ερωτηματικών, από καιρό σε καιρό, που μπορεί να διατυπώνονταν και από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

«Ας είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας. Όλοι είμαστε γνώστες μιας πραγματικότητας που, σε μεγάλο βαθμό, διαδήλωνε την ανάγκη εκσυγχρονισμού», είπε χαρακτηριστικά και εξήγησε ότι, με τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση, η κυβέρνηση επιδιώκει να δημιουργήσει μία πολύ ευέλικτη, πολύ πιο σύγχρονη, πολύ πιο αποτελεσματική διαδικασία ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων.

Ένα «τεράστιο βήμα» προς την κατεύθυνση της διαφάνειας

Ο κ. Τσιάρας ανέφερε ότι το νομοσχέδιο συνιστά ένα «τεράστιο βήμα» προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, του ποιοτικότερου και αποτελεσματικότερου ελέγχου και του εκσυγχρονισμού των διαδικασιών. Ενδεικτικά σημείωσε ότι με το νομοσχέδιο:

– Τακτοποιείται το άτακτο, αποσπασματικό και δυσνόητο νομικό πλαίσιο και οι 49 περιπτώσεις υπόχρεων γίνονται πλέον 13, προκειμένου να διευκολύνεται ο έλεγχος.

– Αντί να ζητείται από τον υπόχρεο να ανατρέξει στις τράπεζες για τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, προβλέπεται ότι με εξουσιοδότηση του υπόχρεου θα τα λαμβάνει απευθείας η ελεγκτική Αρχή από τις τράπεζες.

– Αυξάνεται το υποχρεωτικό ελάχιστο όριο τυχαίων ελέγχων των δηλώσεων από το 4% στο 7%.

– Τα ελεγκτικά όργανα, από τέσσερα γίνονται ένα, που είναι σημερινή επιτροπή ελέγχου, δηλαδή η επιτροπή της Βουλής.

«Φιλοδοξία μου είναι να συναινέσουμε σε αυτό το νομοσχέδιο», επεσήμανε ο υπουργός Δικαιοσύνης, απευθυνόμενος στα κόμματα, «γιατί το θέμα των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων συνιστά θέμα για το οποίο η κοινωνία ζητάει πειστικές απαντήσεις». Υπογράμμισε, δε, ότι για την κατάθεση του νομοσχεδίου προηγήθηκε διαδικασία επεξεργασίας που διήρκησε περισσότερο από έναν χρόνο προκειμένου να ολοκληρωθεί.

Τέλος, ο κ. Τσιάρας ζήτησε το επόμενο διάστημα, οπότε το νομοσχέδιο θα απασχολήσει την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή αλλά και την Ολομέλεια της Βουλής, να μη γίνει αυτό το θέμα αντικείμενο κομματικής αντιπαράθεσης.

Είναι χαρακτηριστική η αποστροφή της ομιλίας του υπουργού Δικαιοσύνης για τα θέματα διαφάνειας που εγείρει κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με την περιουσιακή κατάσταση βουλευτών της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

«Με την ίδια λογική που κανείς θα μπορούσε να ελέγξει τα δάνεια των πολιτικών της ΝΔ, θα μπορούσε να ελέγξει και τις καταθέσεις των μεγαλοσχημόνων πολιτών, πολιτικών του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά ας φύγουμε από αυτού του τύπου την αντιπαράθεση.

Εγώ επιμένω ότι έχουμε ένα νομοσχέδιο, το οποίο πρέπει να το δει με σοβαρότητα όλο το φάσμα των πολιτικών παρατάξεων, έχουμε ένα νομοσχέδιο, για το οποίο θα κριθούμε όλοι -και για τη συμμετοχή μας και για τη μη συμμετοχή μας, και για τις ουσιαστικές προτάσεις ή την απουσία προτάσεων- είναι μία πρόκληση που ο καθένας αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που του αναλογεί», κατέληξε ο κ. Τσιάρας.

Διαβάστε επίσης:

Απάντηση Θ. Πλεύρη σε Α. Ξανθό: Θα προχωρήσει κανονικά η κατασκευή των νοσοκομείων σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη