ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η υπουργός, υπογράμμισε ότι δημιουργείται «ένα ισχυρό πλέγμα προστασίας διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομίας» και μια πολιτική «προστασίας και διάχυσης της ελληνικής γλώσσας, ως βασικός φορέας της οποίας είναι το ελληνόφωνο τραγούδι».
Η κυρία Μενδώνη, επισήμανε ότι είμαστε σε μια εποχή που «υπάρχει καθίζηση της μουσικής βιομηχανίας παγκοσμίως και αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο», όπως και ότι στην χώρα μας συμβαίνει ότι σε όλη την Ευρώπη, δηλαδή «αυτό που επικρατεί είναι η αγγλοσαξονική μουσική βιομηχανία».
Η πρωτοβουλία αυτή, είπε η υπουργός, «στηρίζει έμπρακτα το ελληνικό τραγούδι, τους Έλληνες συνθέτες και θωρακίζει την προστασία της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, που είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο» σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλον.
Απαντώντας στην κριτική του νομοσχεδίου από την Αντιπολίτευση η υπουργός καταλόγισε «επανάληψη επί πέντε χρόνια της ίδιας επιχειρηματολογίας» που «έχει μια αρκετά ρηχή προσέγγιση στα θέματα του Πολιτισμού» και αγνοεί ότι «η κοινωνία σας αγνόησε τελικά εμφαντικά» στις εκλογές. Αναγνώρισε ότι ίσως, ένα τέτοιο νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε έρθει πολύ νωρίτερα, αλλά «δεν μπορεί να ακούγεται αυτή η κριτική από κόμματα που κυβέρνησαν επί πενταετίες και δεκαετίες». Ρώτησε ευθέως τον ΣΥΡΙΖΑ εάν «είστε υπέρ της προστασίας του ελληνόφωνου τραγουδιού και κατ’ επέκταση των δημιουργών τους, γιατί από την τοποθέτηση της εισηγήτριας αυτό δεν διαφάνηκε».
Η κυρία Μενδώνη απέρριψε ότι θεσπίζονται αλόγιστα Συμβούλια και Επιτροπές για την προστασία της άυλης κληρονομίας, διευκρίνισε ότι η υφιστάμενη Επιστημονική Επιτροπή αναβαθμίζεται σ’ ένα Κεντρικό Συμβούλιο γιατί η προστασία αυτής της άυλης κληρονομίας καθίσταται απόλυτα επιτακτική, λόγω της παγκοσμιοποίησης, της κλιματικής αλλαγής που δημιουργεί δυσμενείς συνθήκες για την διαβίωση και επιβίωση των φορέων της πολιτιστικής κληρονομίας. Γι΄ αυτό και στην σύνθεση του νέου Συμβουλίου υπάρχει συμμετοχή συναρμοδίων Υπουργείων, καθώς μιλάμε για ζώσα άυλη πολιτιστική κληρονομιά και όχι για μουσιακή κληρονομιά.
Για τις διατάξεις που αφορούν τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και το ελληνόφωνο τραγούδι ή ηχογραφήματα τόνισε ότι « τίποτα δεν είναι υποχρεωτικό, όλα είναι σε μια προαιρετική βάση. Συνεπώς, η φυσιογνωμία κανενός ραδιοφωνικού δεν αλλάζει, εάν δεν θέλει να υιοθετήσει τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις». Για την εισαγωγή του 40% ελληνόφωνου τραγουδιού σε περιορισμένους κοινόχρηστους χώρους εξήγησε η υπουργός ότι αυτό «δεν μπορεί να επεκταθεί σε όλους τους χώρους γιατί τότε θα είχαμε ευθεία παρέμβαση στην ιδιωτική πρωτοβουλία και θα αντέβαινε άρθρα του Συντάγματος και των Συνθηκών» Γι’ αυτό, πρόσθεσε περιορίζεται «χωρο- χρονικά» σε δύο συγκεκριμένους χώρους ειδικά για τα τουριστικά καταλύματα και αυτό υπό την αίρεση ότι ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής αυτών των ξενοδοχειακών καταλυμάτων θα θελήσει να έχει μουσική σε αυτούς τους χώρους.
Η κυρία Μενδώνη ότι «δεν τρομάξαμε με τα σχόλια που είδαμε στην διαβούλευση», αντίθετα λάβαμε υπόψιν μας τις παρατηρήσεις των φορέων για αυτά που πραγματικά τους δυσκόλευαν, όπως ήταν εκεί που υπήρχε μόνο μια πηγή παραγωγής ήχων».
Αναφορικά με την εξουσιοδοτική διάταξη που παρέχει την δυνατότητα δυνητικής αξιολόγησης των οπτικοακουστικών παραγωγών (τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών) που ενσωματώνουν μουσική επένδυση ελληνόφωνου τραγουδιού ή ορχηστικής μουσικής ελληνόφωνου τραγουδιού ή μουσικά έργα χωρίς στίχο ή με στίχο Κράτους – μέλους της ΕΕ που ηχογραφούνται στην επικράτεια σύμφωνα με τους Κανόνες και τους Όρους επιδεξιότητας των καθεστώτων ενίσχυσης ή χρηματοδοτικών εργαλείων του ελληνικού δημοσίου, εξήγησε ότι αυτό γίνεται για τεχνικούς νομοθετικούς λόγους.
Για την εγγραφή στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και ηχογραφημάτων του Υπουργείου, είπε η κυρία Μενδώνη απαιτείται η συναίνεση των δικαιούχων και δεν γίνεται τίποτα αυθαίρετα, αντίθετα υλοποιείται μια υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας.
Η πρόβλεψη κυρώσεων σε όσους επιλέγουν να παίξουν ελληνόφωνο τραγούδι, είπε η υπουργός γίνεται για να μην καθίσταται ο νόμος γράμμα κενό». Σχετικά με την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας, υπογράμμισε η κυρία Μενδώνη είναι απόλυτα συνταγματικές και με τις συνθήκες.
Αναφορικά με το Β Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά κυρίως τον ΟΔΑΠΠ και την κριτική που ακούστηκε από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, η υπουργός είπε ότι «ο σημερινός ΟΔΑΠΠ δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το Ταμείο που παραλάβαμε», αλλά «αυτό δεν σημαίνει ότι θα στερηθούμε του δικαιώματος να βελτιώνουμε την λειτουργία αυτού του Οργανισμού, είτε σας αρέσει είτε δεν σας αρέσει» Σήμερα, είπε ο ΟΔΑΠΠ «έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιεί αυξανόμενα όλες τις δράσεις του Πολιτισμού» Σε σχέση με το 2019 ανέφερε η κυρία Μενδώνη ο μέσος όρος είσπραξης ανά επισκέπτη ήταν 0,10 λεπτά του ευρώ, με ευρωπαϊκό μέσο όρο 6 έως 7 ευρώ, ενώ σήμερα ο ΟΔΑΠΠ έχει πολύ περισσότερα έσοδα, χωρίς να έχει ανεβάσει τα εισιτήρια σε αντίθεση με τον διπλασιασμό του κόστους εισιτηρίου που έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επισήμανε, ότι οι προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου στο Υπουργείο γίνονται μέσω ΑΣΕΠ. Η κυρία Μενδώνη είπε ότι είναι «συνειδητή η επιλογή τα πωλητήρια του ΟΔΑΠΠ, όπως έγινε και με τα αναψυκτήρια να περάσουν σε ιδιώτες, αλλά με κριτήρια και έλεγχο από τους διαχειριστές που είναι δημόσιος υπάλληλος. Δεν δίνουμε δουλειές σε ιδιώτες». Διευκρίνισε ότι «ο Ερυθρός Σταυρός ή οπλίτης ιατρός όπου έχει διατεθεί παραμένουν μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία, αλλά σε έξι χώρους ενισχύουμε τις υγειονομικές μονάδες, ώστε να έχουμε καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας τους (13 ώρες ημερησίως) ιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό μαζί με ασθενοφόρο».
Συμφώνησε η υπουργός ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για απομακρυσμένους αρχαιολογικούς χώρους όπως της Δήλου και Καστελόριζο που σήμερα υπάρχουν θέσεις, αλλά δεν υπάρχει ανταπόκριση.
Απέρριψε την κριτική που παρουσιάστηκε και ως «εύνοια» από την Αντιπολίτευση για την μοριοδότηση φυλακτικού προσωπικού όταν αυτοί διαθέτουν τίτλο σπουδών από μια σχολή. Χαρακτήρισε «επικίνδυνη» ή δήλωση «επικίνδυνης άγνοιας» όταν παρουσιάζεται ότι «το αρχαιολογικό έργο και η αυτεπιστασία περιορίζονται στις ανασκαφές»
Οι θέσεις των κομμάτων
Η εισηγήτρια της ΝΔ Αγγελική Δεληκάρη ζήτησε την υπερψήφιση του νομοσχεδίου ως «πράξη υπευθυνότητας» τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα μεθοδικό νομοσχέδιο με το οποίο «το Υπουργείο Πολιτισμού αφουγκράζεται τις ανάγκες, αναγνωρίζει την ύπαρξη προβλήματος και νομοθετεί εισάγοντας διατάξεις που διαφυλάσσουν την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και το ελληνόφωνο τραγούδι». Η βουλευτής υπογράμμισε πως «οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι, άνθρωποι των Τεχνών και του Πολιτισμού, ανεξάρτητα από τον πολιτικό χώρο που ανήκουν ή την ιδεολογική τους τοποθέτηση, έχουν υπογράψει δημόσια ή εκφραστεί υπέρ αυτής της πρωτοβουλίας του Υπουργείου, κάτι που δείχνει πως κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση».
Εστιάζοντας στις διατάξεις του Κεφάλαιο Γ΄ του Α΄ Μέρους, που αφορά τις διατάξεις για τη εκπομπή ελληνικών μουσικών δημιουργιών από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς απέρριψε ως «άδικη την κριτική που έχει ασκηθεί». Η εισηγήτρια της ΝΔ υποστήριξε ότι «αυτό που επιδιώκεται είναι μια αύξηση του χρόνου μετάδοσής των ελληνικών δημιουργιών, χωρίς να υφίσταται κάποια επιβολή ή εξαναγκασμός. Αντίθετα παρέχεται κίνητρο, και συγκεκριμένα την προσαύξηση του επιτρεπόμενου ανώτατου χρόνου μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων». Χαρακτήρισε σημαντική την πρόνοια που εισάγεται για την ανάδειξη των ηχογραφημάτων των νέων δημιουργών. Τόνισε πως «η Πολιτεία δεν έρχεται να αλλοιώσει τη φυσιογνωμία κάποιου σταθμού. Η Πολιτεία επιδιώκει ουσιαστικά να δώσει κίνητρα για την αύξηση της μετάδοσης, όχι μόνο ελληνόφωνου μουσικού προγράμματος, αλλά και έργων νέων καλλιτεχνών, την ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού, καθώς και τα μουσικά έργα χωρίς στίχο που έχουν ηχογραφηθεί στην ελληνική επικράτεια.
Η βουλευτής, επισήμανε πως «παρόμοιες προβλέψεις υπάρχουν και σε μια σειρά από χώρες της Ε.Ε., όπως στη Γαλλία, στην Ισπανία (στην περιφέρεια της Καταλονίας), στην Ουγγαρία, στη Σλοβακία και, τέλος στην Πορτογαλία.» Χαρακτήρισε, επίσης, εντελώς άδικη και αδικαιολόγητη την κριτική για τις ρυθμίσεις που θεσπίζουν ότι το 40% της μουσικής που ακούγεται σε κοινόχρηστους χώρους αναμονής τουριστικών καταλυμάτων, εμπορικών κέντρων που επιλέγουν να παίζουν μουσική να είναι ελληνικές δημιουργίες.
Σχετικά με το Β’ Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης πολιτιστικών Πόρων η κυρία Δεληκάρη επισήμανε ότι προέχει η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης του Ο.Δ.Α.Π, η ενίσχυσή του με νέο προσωπικό για την υποστήριξη των έργων που έχει αναλάβει να υλοποιήσει, η αύξηση των εσόδων του Ο.Δ.Α.Π, αλλά και η αποδοτικότερη λειτουργία των πωλητηρίων μέσω της μίσθωσής τους σε ιδιωτικούς φορείς.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κυριακή Μάλαμα, από την δική της μεριά ανέφερε ότι επί της Αρχής του νομοσχεδίου τάσσεται κατά του νομοσχεδίου. Επισήμανε ότι το σχέδιο νόμου «από την δημόσια διαβούλευση μέχρι την Βουλή οδηγήθηκε σε αυτοακύρωση» Πρόκειται, είπε για ένα νομοσχέδιο «που ξεκίνησε λάθος, συνέχισε λάθος και καταλήγει απαξιωμένο από τον καλλιτεχνικό κόσμο». Είναι ένα νομοσχέδιο που αφορά «το ελληνικό τραγούδι που σχεδιάστηκε σε μέσα σε ένα γραφείο και προκάλεσε την οξεία κριτική του καλλιτεχνικού κόσμου, τραγελαφικά σχόλια στα social media και τώρα είμαστε μπροστά μας ένα νομοθέτημα που άλλαξε προσπαθώντας να αμβλύνει τις αντιδράσεις». Η βουλευτής, υποστήριξε πως «δεν υπηρετεί το στόχο της προστασίας της ελληνικής μουσικής, έχει διατάξεις που αυτοακυρώνονται, που η μία αναστέλλει την εφαρμογή της άλλης, παραπομπή στις καλένδες και συνολικά καταλήγει σε ένα νομοσχέδιο διαχείρισης πολιτικού κόστους άστοχων επιλογών». Η κυρία Μάλαμα, είπε πως με το νομοσχέδιο δεν ενισχύονται οι καλλιτέχνες, οι άνθρωποι της μουσικής, δεν ενισχύεται η ποιοτική σχέση του κοινού με την μουσική, με τους Έλληνες μουσουργούς. Ζήτησε την αλλαγή του όρου «ελληνόφωνο τραγούδι». Κατηγόρησε την ηγεσία του Υπουργείο Πολιτισμού ότι εμφανίζεται να μην γνωρίζει το εύρος της ελληνικής μουσικής. Καταλόγισε ότι επιχείρησε «να επενδύσετε σε ένα πελατειακό διχασμό του καλλιτεχνικού κόσμου, τάζοντας κέρδη σε κάποιους, αποκλείοντας κάποιους άλλους από τις δίκαιες αμοιβές πνευματικών δικαιωμάτων». Χαρακτήρισε « ως κορωνίδα αποτυχία τις διατάξεις για τον ελληνικό κινηματογράφο» Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε επίσης « κωμικοτραγικές» τις διατάξεις και του υπόλοιπου νομοσχεδίου. Κατέγραψε την έντονη αντίδρασή της στην εκχώρηση ανασκαφικού έργου σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου καταλογίζοντας ότι «προσπαθείτε να βάλετε από το παράθυρο τις αρχαιολογικές εταιρίες στο παιχνίδι» γι’ αυτό και θα πρέπει να αποσυρθεί η διάταξη.
Σχετικά με τα κριτήρια μοριοδότησης των υποψηφίων που θα θελήσουν να συμμετάσχουν στην προκήρυξη που αναμένεται για τον διορισμό μόνιμων αρχαιοφυλάκων από το Υπουργείο Πολιτισμού, η βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης είπε ότι « προσπαθήσατε την πριμοδότηση κάποιων σε βάρος κάποιων άλλων» και ζήτησε την προκήρυξη επαρκών μόνιμων θέσεων;
Η κυρία Μάλαμα ανέφερε ότι το κόμμα της καταθέτει τρείς τροπολογίες εμπρόθεσμα, η μία αφορά τους συνανθρώπους μας με αναπηρία που αποκλείονται από την δυνατότητα εργασίας στις θέσεις φύλαξης και πληροφόρησης σε μουσεία κι αρχαιολογικούς χώρους και δύο για δύο εμβληματικά μνημεία της Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής.
Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Νάγια Γρηγοράκου επισήμανε ότι το νομοσχέδιο από την στιγμή που κατατέθηκε για διαβούλευσης «όχι μόνο έγινε το επίκεντρο αρνητικών σχολίων των ενδιαφερομένων καλλιτεχνών, επαγγελματιών, χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και αντιδράσεων ακόμα και άλλων Υπουργών όπως του Τουρισμού, που μίλησε για ανεπίτρεπτη παρέμβαση του Κράτους στην ελεύθερη αγορά, για ρυθμίσεις που έχουν εντελώς διαφορετική ιδεολογική αφετηρία» Η βουλευτής είπε ότι οι αντιδράσεις που υπήρξαν «αφορούν τον πυρήνα του νομοσχεδίου και αναδεικνύεται η προχειρότητα του νομοθετήματος». Αποφύγατε, πρόσθεσε η βουλευτής «να δείτε πως προστατεύεται η άυλη πολιτιστική κληρονομία σε διεθνές επίπεδο, να συνομιλήσετε με τους καλλιτέχνες». Η κυρία Γρηγοράκου, είπε πως όλοι συμφωνούμε ότι στην προστασία της άυλη κληρονομιάς, αλλά το νομοσχέδιο αυτό «φέρνει ένα έμμισθο, τεράστιο και ως εκ τούτου δυσκίνητο 19μελές Συμβούλιο και μια νέα 9μελή Επιτροπή που αναρωτιόμαστε για τον ρόλο τους όταν υπάρχει ήδη αρμόδια Διεύθυνση και Συμβούλιο για την εφαρμογή της Σύμβασης ‘Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς» Για το ελληνόφωνο τραγούδι, η βουλευτής είπε ότι «οι δημιουργοί διεκδικούν ένα συνολικό πλαίσιο προστασίας και κατοχύρωσης των δικαιωμάτων τους όπως ισχύει σε άλλα Κράτη και έναντι των τεχνολογικών εξελίξεων». Οι ρυθμίσεις όμως του νομοσχεδίου δεν επαρκούν. Ζήτησε μεγαλύτερα κίνητρα, ενώ για τις υποχρεωτικότητες που θεσπίζονται ανέφερε ότι αυτές δεν θα προσφέρουν κάτι το θετικό. Πρότεινε αντί για «υποχρεωτικότητες» θα ήταν καλύτερα να θεσπιζόντουσαν κίνητρα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, δήλωσε πως θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο επί της Αρχής. Το νομοσχέδιο, είπε κάνει «ένα λειψό έως και προβληματικό βήμα» και αυτό το απέδωσε «στο κίνητρό του, που δεν είναι να διαφυλάξει και περισσότερο να αναδείξει την άυλη πολιτιστική κληρονομία και τους δημιουργούς της αλλά να αποκτήσει η Ελλάδα ένα ισχυρό brand name όπως το εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός κατά τις προγραμματικές δηλώσεις προκειμένου να ισχυροποιηθεί η ελληνική αστική τάξη και εντός και εκτός της ΕΕ». Γι’ αυτό και τα μέτρα που προτείνονται, ανέφερε ο κ. Δελής «είναι ελλειπή και δεν θίγουν τα μεγάλα συμφέροντα που αυτά έχουν». Επισήμανε, ότι αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία «παρά την υποτιθέμενη θετική εξέλιξη που επιδιώκει να επιφέρει εντάσσεται στην διαχρονική κοινή στρατηγική θέση όλων των Κυβερνήσεων που αφορά την στήριξη της πολιτικής της ΕΕ» που αντιμετωπίζει και την Τέχνη «με όρους καπιταλιστικής οικονομίας και ιδεολογίας». Χαρακτήρισε «θολό» το νομοθετικό πλαίσιο που δημιουργείται για τους Έλληνες δημιουργούς και εκτίμησε ότι τα αποτελέσματα που αναμένονται για αυτούς είναι «αμφίβολα». Ανοίγει «δρόμους εξαιρετικά επικίνδυνους και προβληματικούς» και είναι φανερό πως «η κυβέρνηση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τις ανάγκες που έχουν οι καλλιτέχνες για στήριξη εξ αιτίας της πολιτικής της. Ο βουλευτής του ΚΚΕ επέκρινε και το Β Μέρος του νομοσχεδίου για τον ΟΔΑΠΠ λέγοντας ότι ο Πολιτισμός αντιμετωπίζεται και πάλι «ως εργαλείο για την κερδοφορία του Τουρισμού». Οι διατάξεις του συνεχίζουν τον δρόμο του Νόμου του 2020 που θέλει τον Πολιτισμό ως εξαγώγιμο προϊόν και ως εμπόρευμα.
Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία- Χαϊδω Ασημακοπούλου ανέφερε ότι υπάρχει διαχρονικό κυβερνητικό έλλειμμα στην προστασία της άυλης κληρονομίας, της ελληνικής γλώσσας, της Ορθοδοξίας και της παράδοσης και το νομοσχέδιο αυτό δεν επιφέρει κάποια σημαντική βελτίωση στα πράγματα. Έκρινε ως ανεπαρκείς και αποσπασματικές τις διατάξεις για την προστασία και διάδοση του ελληνικού τραγουδιού. Επισήμανε ότι δεν αναφέρεται κάτι ιδιαίτερο για την διατήρηση του παραδοσιακού τραγουδιού. Διαφώνησε με την συγκρότηση και αποτελεσματικότητα του νέου Συμβουλίου και των νέων Επιτροπών που θεσπίζονται για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Δήλωσε αντίθετη με τον τρόπο σύστασης της δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού και ηχοηγραφημάτων. Σχετικά με τις διατάξεις για τα προσόντα και τα κριτήρια πρόσληψης ΙΔΟΧ στα πωλητήρια του ΟΔΑΠΠ είπε ότι θα έπρεπε να περιγράφονται και να καθορίζονται με τρόπο που θα εύνουν την αξιοκρατία και το αδιάβλητο και όχι να καθορίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις που θα εκδοθούν με εισηγήσεις του Οργανισμού. Παρατήρησε, ότι «εισάγουμε σύμφωνα με μελέτη της «διαΝΕΟσις περισσότερα πολιτικά προϊόντα από όσα εξάγουμε , ενώ επιπλέον ο πολιτιστικός τομέας απασχολεί το 3% των εργαζόμενων στην χώρα παράγει μόλις το 1,4% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, μια ένδειξη χαμηλής παραγωγικότητας». Μεταξύ άλλων για τα θέματα της πυροπροστασίας των αρχαιολογικών χώρων ζήτησε στρατηγικό σχεδιασμό κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης.
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Σία Αναγνωστοπούλου παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο δεν αφορά το σύνολο της παραγόμενης ελληνικής μουσικής και δεν έχει μια ευρύτερη συγκροτημένη αντιμετώπιση που θα έπρεπε να έχει ένα Υπουργείο Πολιτισμού. Αυτό που βλέπουμε, είπε η βουλευτής « είναι σαν να έχουμε ως μοναδικό στόχο την μετάδοση της ελληνικής γλώσσας μέσω του τραγουδιού ή να ξαναδουλευτεί το brand name Ελλάδα και Ελληνικός Πολιτισμός» Σημείωσε πως και άλλες χώρες έχουν θεσπίσει μέτρα προστασίας της δημιουργίας και μουσικής τους παραγωγή εδώ στις διατάξεις αυτές κάτι λείπει. Έχουμε το αβέβαιο βήμα ενός Υπουργείου Πολιτισμού που δεν προσπάθησε να αναδείξει και να διευρύνει τα πολιτισμικά αγαθά σε όλη την κοινωνία αντίθετα δημιούργησε αποκλεισμούς» Σχετικά με τα κίνητρα σε μουσικούς σταθμούς είπε «ότι αυτά δεν μου φαίνονται ότι το καλύτερο». Επισήμανε ότι στα Συμβούλια και τις Επιτροπές που δημιουργούνται διακρίνεται και πάλι ο σφικτός εναγκαλισμός του Υπουργείου.
Για το Β’ Μέρος του νομοσχεδίου είπε ότι «εδώ έχουμε το πνεύμα και το γράμμα που διέπει όλη την κυβερνητική πολιτική και την πολιτιστική πολιτική του Υπουργείου» η οποία «απέκλεισε την κοινωνία, τσιμεντοποιήσε την Ακρόπολη, νομιμοποιήθηκαν έργα αρχαιοκαπηλίας, καταστράφηκε η μουσειακή πολιτική της χώρας με τα πέντε μεγάλα μουσεία και καταστρώθηκε η εκμετάλλευση της πολιτισμικής μας κληρονομίας από φίλους και κολλητούς της Κυβέρνησης». Προειδοποίησε ότι «εάν υλοποιηθεί το σχεδιαζόμενο φάρδεμα της δυτικής πλευράς της Ακρόπολης θα μοιάζει με εκθεσιακό κέντρο σύγχρονης τεχνολογίας». Μίλησε για εκδικητική πολιτική σε ιστορικούς αρχαιολογικούς συλλόγους όπως ο ΣΕΑ που στερήθηκε το κτήριο της Ερμούς. Καταλόγισε προθέσεις σχετικά με αναθέσεις ανασκαφών σε ιδιωτικές εταιρείες. Αναφερόμενη στις διατάξεις για το ΟΔΑΠΠ είπε ότι αυτές έρχονται για να διαιωνίσουν το πελατειακό κράτος, την αδιαφάνεια και τη μη λογοδοσία παντού με απευθείας αναθέσεις σε ιδιωτικές εταιρείες. Μετά τα αναψυκτήρια, την φύλαξη τώρα σειρά παίρνουν και τα πωλητήρια. Αντίθετα, τα μεγάλα οράματα του ΟΔΑΠΠ αποδείχθηκαν «φούμαρα». Αυτό που γίνεται είναι «η ακόμα περισσότερη ιδιωτικοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων μας».
Η ειδική αγορήτρια της Νίκης Ασπασία Κουρουπάκη παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μια ακόμα εστία έντασης μεταξύ κάποιων που η Κυβέρνηση δυστυχώς τους αντιμετωπίζει ως ευπαθείς ομάδες (τραγουδιστές, συνθέτες και λοιπούς δημιουργούς) και αφετέρου εκείνους που καλούνται να επιφορτιστούν το κόστος ενίσχυσης αυτών , κυρίως του ανθρώπους της τουριστικής βιομηχανίας». Χαρακτήρισε «στρεβλό και άνευ ουσίας το αφήγημα περί προστασίας του ελληνικού τραγουδιού» όπως εισάγεται στο σχέδιο νόμου. Απέδωσε συνειδητή την επιλογή του όρου «ελληνόφωνου τραγουδιού» και όχι του «ελληνικού τραγουδιού» στο νομοσχέδιο και οφείλεται «στον εθνικομηδενισμού από την οποία διακατέχεται η Κυβέρνηση». Προτιμά είπε η βουλευτής να αγνοεί τα στοιχεία της ελληνικής μουσικής και τους ελληνικού τραγουδιού που έχουν ιδιαίτερα αναγνωρίσιμα μορφολογικά στοιχεία. Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι «ελλοχεύει το τέλος του ελληνικού τραγουδιού». Πρότεινε την καταγραφή του ελληνικού αυθεντικού ελληνικού μουσικού σύμπαντος και να προωθηθεί η διδασκαλία του σε νέους ανθρώπους ώστε να χτίσουν πάνω σε αυτό όπως οι μεγάλοι συνθέτες. Η λύση δεν είναι να λάβουν κάποιους λίγους πόρους από τον τουρισμό.
Ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών Ιωάννης Κόντης, διαφώνησε και αυτός με τον όρο της προστασίας του «ελληνόφωνου τραγουδιού» και ζήτησε να αντικατασταθεί με τον όρο «ελληνικό τραγούδι». Ο καλλιτεχνικός κόσμος είπε «χρειάζεται πραγματική στήριξη και όχι ημίμετρα όπως κάνει αυτό το νομοσχέδιο με ποσοστώσεις». Υποστήριξε ότι τα μέτρα αυτά δεν θα έπρεπε να περιορίζονται σε χώρους μόνο του τουρισμού, αλλά να επεκταθούν και σε καφετέριες και σε μπαρ και μάλιστα με τραγούδια ποιοτικά και όχι με στοίχους προαγωγής απαξιωτικών και βίαιων συμπεριφορών. Ζήτησε την βοήθεια των καλλιτεχνών πρωτίστως από την ίδια την Πολιτεία.
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Διαμαντής Καραναστάσης, αναγνώρισε «αγνή πρόθεση» της Υπουργού Πολιτισμού για αυτό το νομοσχέδιο και δεν οφέλη «η οποιαδήποτε δαιμονοποίηση ή η απόδοση σατανικών σχεδίων» Ανέφερε ότι το νομοσχέδιο έχει πολλά θετικά, αλλά και πολλά ταυτόχρονα αρνητικά. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι η ποσόστωση στους ραδιοφωνικούς σταθμούς σίγουρα ενισχύει τους Έλληνες καλλιτέχνες, αλλά από την ίδια στιγμή εγκλωβίζει τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και μάλιστα σε μια εποχή που βασιλεύουν οι υπηρεσίες strumming και οι δικτυακές μουσικές πλατφόρμες. Το ίδιο και οι διατάξεις για την κινηματογραφική παραγωγή, δημιουργεί εξαιρετικές συνθήκες για τους εγχώριους μουσικούς καλλιτέχνες, μουσικούς και συνθέτες αλλά δημιουργεί εξαιρετικές δεσμεύσεις για τους κινηματογραφιστές. Ο βουλευτής επιφυλάχθηκε να προχωρήσει σε προτάσεις και διαμόρφωση θέσης μετά την ακρόαση των φορέων.
*Η Επιτροπή, αποφάσισε η δεύτερη συνεδρίαση με την ακρόαση φορέων να διεξαχθεί αύριο το μεσημέρι και αργότερα το απόγευμα να πραγματοποιηθεί η ψήφιση του σχεδίου νόμου επί της Αρχής και η επί των άρθρων συζήτηση. Η β’ ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή ορίσθηκε για το πρωί της Παρασκευής. Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια την ερχόμενη εβδομάδα.
Διαβάστε επίσης:
Βίκυ Φλέσσα: Έστειλε εξώδικο σε Κασσελάκη και ΣΥΡΙΖΑ – Τους κατηγορεί για μονταζιέρα
Πηγές ΥΕΘΑ: Κανένα ζήτημα μεταφοράς ελληνικών F-16 στην Ουκρανία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Aegean: Φορολογικό πιστοποιητικό με συμπέρασμα «χωρίς επιφύλαξη» για τη χρήση 2023
- ΗΠΑ: Το Υπουργείο Δικαιοσύνης πιέζει την Google να πουλήσει το Chrome
- H METRO Running Team διένυσε 4.550 «Χιλιόμετρα Προσφοράς» το 2024
- Συμφωνία ΔΝΤ – Ουκρανίας: Ακόμα 1,1 δισ. δολ. από το πρόγραμμα βοήθειας – 9,8 δισ. συνολικά