ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Υπέρ δήλωσε η ΝΔ. “Κατά” δήλωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25. Για την Ολομέλεια επιφυλάχθηκαν για την τελική τους στάση το Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση.
Το νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων, την αλλαγή του συστήματος μοριοδότησης με το οποίο χορηγούνται οι άδειες σε παραγωγούς πωλητές στις λαϊκές αγορές, τη δυνατότητα του παραγωγού να μετατρέψει την άδειά του σε επαγγελματική, την υποχρέωση κάθε επαγγελματία να εισάγει μέχρι τις 8 το πρωί στην πλατφόρμα του e-καταναλωτής την τιμή εκκίνησης των προϊόντων που διαθέτει καθώς και την ποσότητα.
«Με το νομοσχέδιο αυτό θέλουμε να αποκλείσουμε την άνιση μεταχείριση», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, σε σχέση με το ζήτημα της μοριοδότησης, και υπογράμμισε πως πρέπει οι νέοι και οι νέες, που θέλουν να μπουν στην παραγωγική διαδικασία, να μπορούν αυτό να το κάνουν με διαφάνεια και να έχουν ίσες ευκαιρίες.
Ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε επίσης ότι με το νομοσχέδιο διευρύνονται οι επιλογές για τη μεταβίβαση των αδειών παραγωγών και επαγγελματιών πωλητών και απλοποιούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις. Παράλληλα, λαμβάνεται μέριμνα για την απρόσκοπτη και ομαλή συνέχιση της δραστηριοποίησης των υφιστάμενων αδειούχων πωλητών.
«Διευθετείται οριστικά το ζήτημα της θέσης σε όλους τους υφιστάμενους πωλητές όλων των λαϊκών αγορών και επιλύεται το θέμα της συνέχισης λειτουργίας των λαϊκών αγορών, με ελλιπή πράξη ίδρυσης και λειτουργίας», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και πρόσθεσε ότι μπαίνει οργάνωση στη λειτουργία των υπαίθριων αγορών, με την ηλεκτρονική καταγραφή όλων των μορφών οργανωμένων υπαίθριων αγορών στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα “Ανοιχτή Αγορά”.
Αναφερόμενος στις διατάξεις για το e-καταναλωτής, ο κ. Παπαθανάσης είπε ότι είναι υπέρ της λειτουργίας του ανταγωνισμού και του καταναλωτή. «Όταν ξεκινάει το πρωί μια λαϊκή αγορά, όλοι γνωρίζουμε ότι μπαίνει μια τιμή και όλοι γνωρίζουμε ότι κατά τη διάρκεια της ημέρας αυτή η τιμή είναι εκπτωτική. Δεν είπαμε ότι θα μπει μέσα στη διάρκεια της ημέρας να γράψει την πτώση της τιμής. Ξεκινά με μία τιμή το πρωί και αυτή η τιμή μπορεί να είναι ανταγωνιστική και να τη δει κάποιος καταναλωτής και να μην πάει στο σουπερμάρκετ να ψωνίσει. Να ξέρει, ότι αν ξεκινήσει – ξέρω ‘γω – η ντομάτα με 1,10 ή με 1 ή με 1,30 ανάλογα την ντομάτα – αν είναι Κρήτης, αν είναι το ένα, αν είναι το άλλο – θα πέσει στη διάρκεια της ημέρας και θα ξέρει ότι θα πάει εκεί να ψωνίσει”, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός και πρόσθεσε: “Αυτός ο νόμος υπηρετεί πρωτίστως τον πολίτη, υπηρετεί τον έμπορο, υπηρετεί τον παραγωγό ο όποιος θέλει με διαφανείς διαδικασίες να λειτουργεί η λαϊκή αγορά, να μην υπάρχει περίπτωση κάποιος να τον πετάξει έξω, να μπορεί να γνωρίζει πώς και με ποιους κανόνες μπορεί να προσέλθει, πως θα πουλήσει τα προϊόντα του και γενικά να έχει αυτό και να χτίζει αυτή την εμπιστοσύνη απέναντι στο κράτος».
Οι φορείς
Η αντιπεριφερειάρχης μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου είπε ότι το νομοσχέδιο έχει κενά και δεν θα λύσει προβλήματα. Προέκρινε τους καθημερινούς ελέγχους για τη διαφάνεια και τη νομιμότητα στις λαϊκές αγορές.
Η κ. Πατουλίδου κάλεσε την κυβέρνηση να προσέξει τους παραγωγούς ώστε να μπορούν να πουλάνε στις λαϊκές αγορές και επισήμανε ότι στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας προκαλούν αντιδράσεις σειρά διατάξεων όπως «η αλλαγή των αδειών των παραγωγών σε επαγγελματίες, η προκήρυξη για την είσοδο των αγροτών στις αγορές, οι αναρτήσεις προϊόντων και τιμών κάθε μέρα στο internet».
Ο Χάρης Πασβαντίδης, προϊστάμενος Τμήματος Οικονομικής Διαχείρισης Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής, είπε ότι η Διεύθυνση της οποίας προϊσταται, η οποία και είναι αυτή που θα κληθεί να επιβάλλει τη διαφάνεια, είναι αδύνατο να εφαρμόσει τις πρόνοιες του νομοσχεδίου.
«Η Διεύθυνση Λαϊκών Αγορών οφείλει να εποπτεύει 50 λαϊκές αγορές την ημέρα στις οποίες δραστηριοποιούνται κατά μέσο όρο εφτά χιλιάδες πωλητές. Αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς μία ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος διοίκησης», επισήμανε ο κ. Πασβαντίδης, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της δημιουργίας νομικού προσώπου.
«Ο χώρος των λαϊκών αγορών κυρίες και κύριοι βουλευτές, δεν είναι ένας χώρος αγγέλων, είναι ένας χώρος όπου υπάρχει καθημερινός ανταγωνισμός για μία καλύτερη θέση, για μεγαλύτερο πάγκο. Είναι ένας χώρος όπου υπάρχουν αδήλωτοι βοηθοί, που υπάρχουνε παραποιήσεις προϊόντων από ξένα σε ελληνικά, όπου υπάρχουν ένα σωρό άλλα πράγματα, παραγωγοί που αγοράζουν και δεν παράγουν. Υπάρχουν εικονικά τιμολόγια, υπάρχουν τα πάντα και καλούμαστε εμείς με 15 επόπτες να ελέγξουμε κάθε μέρα 50 λαϊκές αγορές. Αυτό, σας το λέω, είναι αδύνατο να συμβεί, αδύνατο», ανέφερε ο κ. Πασβαντίδης.
Ο Δημήτρης Καφαντάρης, γενικός γραμματέας της ΚΕΔΕ, εξέφρασε τη ριζική διαφωνία με την πρόβλεψη να είναι οι κυριακάτικες αγορές στην ευθύνη της Περιφέρειας.
«Οι λαϊκές αγορές ασκούνται σε δημοτικές περιοχές. Οι δήμοι παίρνουν τα σκουπίδια, οι δήμοι καθαρίζουν, οι δήμοι κάνουν όλα αυτά τα οποία πρέπει να κάνουν, ειδικά στην περιφέρεια, για να έχουμε ευταξία και για τους επιχειρηματίες, αλλά και για τους πολίτες. ‘Αρα, λοιπόν, θεωρώ ότι δεν έχει κανένα λόγο να εμπλακεί η Περιφέρεια σε αυτή τη διαδικασία των κυριακάτικων αγορών», είπε ο κ. Καφαντάρης. Αναφερόμενος στη μοριοδότηση, ο εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ, είπε ότι το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, σε σύγκριση με τα αρχικά σχέδια, «κατηγοριοποιεί καλύτερα τα μόρια για τη χορήγηση αδειών και θέσεων στις λαϊκές».
Ο Βασίλης Κουτσιάνος, γενικός γραμματέας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, ζήτησε να συμπεριληφθεί στη μοριοδότηση για την αδειοδότηση, τόσο η αναπηρία των ίδιων των ατόμων με αναπηρία όσο και των γονέων νομίμων κηδεμόνων ανήλικων τέκνων με αναπηρία τουλάχιστον 50%. Είπε επίσης ότι πρέπει να δίνεται δυνατότητα στα άτομα με αναπηρία που ασκούν χειροτεχνική δραστηριότητα, να καλύπτονται φορολογικά από την εφορία με διήμερο ή εβδομαδιαίο τέλος επιτηδεύματος, για όσο χρονικό διάστημα ασκούν τη δραστηριότητά τους σε πανηγύρια, εκθέσεις ή σε άλλες εκδηλώσεις των Δήμων.
Το ίδιο, ζήτησε, να ισχύει για όσους ήδη έχουν άδεια άσκησης υπαίθριου εμπορίου, πώλησης χειροτεχνημάτων ιδίας παραγωγής ΑμεΑ, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι εν λόγω άδειες έχουν δοθεί με εξετάσεις από το Εικαστικό Επιμελητήριο και δεν εκδίδονται καινούργιες άδειες.
Ο γ.γ. της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία ζήτησε εξάλλου υποχρεωτική παραχώρηση μίας θέσης 4 τετραγωνικών μέτρων σε άτομα με αναπηρίες, με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, μείωση 50% στα δημοτικά τέλη της μίσθωσης στα άτομα με αναπηρία που παράγουν χειροτεχνήματα σε πανηγύρια, εκθέσεις ή και σε άλλες εκδηλώσεις των δήμων και, επίσης, να δίνεται η δυνατότητα στάθμευσης στα άτομα με αναπηρία για ξεκούραση κατά την άσκηση του πλανόδιου εμπορίου, καθώς και να δίνεται το δικαίωμα στα Σωματεία Ατόμων με Αναπηρία, που παράγουν χειροτεχνήματα σε συνεργασία με τους δήμους, να εκμισθώνουν υπαίθριους χώρους για διάθεση των προϊόντων τους.
Ο Κωνσταντίνος Στουραϊτης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών και Παραγωγών Πωλητών Λαϊκών Αγορών Περιφέρειας Αττικής, είπε ότι πρέπει να δοθεί στους μικροπαραγωγούς επαγγελματική άδεια, ώστε να σταματήσει η παραβατικότητα στις λαϊκές αγορές. «Υπάρχει αυτή τη στιγμή σοβαρό πρόβλημα με τους μικροπαραγωγούς, οι οποίοι έχουν μικρές εκτάσεις, στο συμβόλαιο, στην οικογένειά τους. Θα πρέπει να βοηθηθούν. Δεν μιλάω για τους παραγωγούς οι οποίοι έχουν 100 και 200 στρέμματα στην επαρχία. Έχουμε τρομερό πρόβλημα στην Αττική», είπε ο κ. Στουραϊτης.
Ο ‘Αγγελος Δερετζής, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Παραγωγών Μακεδονίας – Θεσσαλίας – Θράκης, τάχθηκε κατά της διάταξης που δίνει τη δυνατότητα οι παραγωγοί να γίνουν επαγγελματίες στις λαϊκές αγορές. «Θα αλλάξει ισορροπία», είπε και πρόσθεσε: «Παίζονται πολιτικά παιχνίδια και δεν θα μπω σ’ αυτή τη διαδικασία. Δεν θέλω να πω τίποτα άλλο. Εάν δεν μπορείς σαν Υπουργείο Ανάπτυξης να κάνεις ελέγχους, τότε τι υπουργός είσαι;! Δεν μπορώ να καταλάβω ποιο είναι το νόημα! Θα πας, δηλαδή, να επιβραβεύσεις αυτούς που λένε ότι δεν είναι γνήσιοι παραγωγοί και ότι αγοράζουν; Αυτό θέλει να κάνει ο υπουργός; Νομίζω η δουλειά του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι να βγει και να κάνει ελέγχους κι εάν χρειάζεται να επιβάλει πρόστιμα, να επιβάλλει πρόστιμα».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Παραγωγών Μακεδονίας – Θεσσαλίας – Θράκης εξέφρασε την αντίθεσή του και στην υποχρέωση της ηλεκτρονικής ανάρτησης των προϊόντων και των τιμών: «Σχετικά με το ηλεκτρονικό σύστημα και όλα αυτά που πρέπει να στέλνουμε κάθε πρωί. Κοιτάξτε να δείτε, εδώ έβρεχε από τις 4 το πρωί μέχρι τη 1 η ώρα που φύγαμε και δεν κάναμε ούτε 5 ευρώ. Θα κάθομαι εγώ σε έναν υπολογιστή ή σε ένα τηλέφωνο να στέλνω δέκα είδη κάθε μέρα ή δεκαπέντε κάποιος που είναι παραγωγός; Δεν είναι εφικτό αυτό! Δεν είμαστε ούτε σε ένα γραφείο να στέλνουμε e-mail, ούτε θα δει η γιαγιά ότι σε εκείνη τη λαϊκή το αγγούρι έχει 0,10 ευρώ, οπότε θα φύγει από την Ηλιούπολη για να πάει στον Πειραιά για να πάρει ένα αγγούρι. Δεν είναι εφικτό αυτό, ειδικά για τις λαϊκές αγορές», είπε ο κ. Δερετζής.
Ο Γρηγόρης Κωτσόπουλος, νομικός σύμβουλος της Γενικής Συνομοσπονδίας Παραγωγών Επαγγελματιών και Βιομηχανικών Ειδών Λαϊκών Αγορών Ελλάδος, επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο υπάρχουν πολλές εξουσιοδοτικές διατάξεις που δίνουν υπερεξουσίες στον υπουργό Ανάπτυξης. Είπε επίσης ότι δεν είναι δυνατόν να εξαρτώνται οι παραγωγοί από μια προκήρυξη που γίνεται άπαξ ετησίως, ότι η πρόβλεψη για το ποσοστό διάθεσης της παραγωγής πρέπει να υπάρχει με βάση έναν μέσο όρο.
Ο κ. Κωτσόπουλος είπε ότι «οι αναπτυξιακοί οργανισμοί των ΟΤΑ πρακτικά σήμερα είναι αδύνατο να διοικήσουν, να αποτελέσουν φορέα λειτουργίας των λαϊκών αγορών. Είναι αδύνατο αναπτυξιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν συγκεκριμένο, προσδιορισμένο σκοπό από τον ίδιο τον νόμο, να λειτουργήσουν ως φορείς εποπτείας και ελέγχου των λαϊκών αγορών». Χαρακτήρισε, τέλος, εξοντωτικές τις ποινές που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε απώλεια θέσης από την λαϊκή αγορά. «Είναι αδιανόητο για δύο αποδείξεις φορολογικές που δεν θα εκδοθούν, ασχέτως ποσού, ο πωλητής, είτε επαγγελματίας είτε παραγωγός, να χάνει τη θέση του και ταυτόχρονα να του επιβάλλεται ως ποινή ότι για 15 μέρες δεν μπορεί να συμμετέχει σε καμία άλλη προκήρυξη, η οποία προκήρυξη όμως μπορεί να βγει μετά από έναν χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Πέτρος Χατζίρης, πρόεδρος της Πανελλαδικής Επαγγελματικής Ένωσης Υπαίθριων και Πλανόδιων Μικροπωλητών και Λιανεμπόρων, ζήτησε οι πασχαλινές υπαίθριες αγορές να έχουν διάρκεια τουλάχιστον 20 ημερών και των Χριστουγέννων η διάρκεια να αυξηθεί από τις 20 που προβλέπονται, κατά το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων που οι χριστουγεννιάτικες υπαίθριες αγορές διαρκούν πολύ περισσότερο.
Ο Ιωάννης Μπουλέκος, εκπρόσωπος του Συλλόγου Βιοτεχνών, Οικοτεχνών και Παραγωγών που συμμετέχουν στις Αγορές Καταναλωτών, κατήγγειλε ότι με το νομοσχέδιο καταργούνται οι αγορές των καταναλωτών. «Είμαστε όλοι παραγωγοί, βιοτέχνες και μεταποιητές οι οποίοι έχουμε αδειοδοτηθεί από το ελληνικό κράτος, άρα δεν παρανομούμε, δεν λειτουργούμε και ζητούμε τη συνέχιση των αγορών μας. Επιπλέον, ζητάω από το Υπουργείο να επαναφέρει στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο τις διατάξεις των αγορών καταναλωτών και να ξεκινήσει έναν μεγάλο διάλογο για την καλύτερη λειτουργία αυτών, αν θεωρεί το Υπουργείο ότι υπάρχουν ζητήματα και προβλήματα», είπε ο κ. Μπουλέκος.
Ο Στέφανος Τομαρόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ηλείας, είπε ότι με εξαίρεση την Πάτρα, όλες οι λαϊκές στην Πελοπόννησο, τη Δυτική Ελλάδα λειτουργούν χωρίς κανονιστικό πλαίσιο. Ο κ. Τομαρόπουλος είπε ότι προκειμένου οι ΟΤΑ να μην κερδοσκοπούν, θα πρέπει τα ημερήσια τέλη που επιβάλλουν να αναρτώνται στη Διαύγεια. Ζήτησε επίσης να αναφέρεται ρητώς στο νομοσχέδιο πως επαγγελματίες πωλητές διατηρούν μαζί με τις θέσεις στις λαϊκές αγορές και τις επαγγελματικές τους άδειες.
Ο Βασίλειος Μακρίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Θεσσαλίας και Θράκης εξέφρασε την αντίθεσή του με τη δυνατότητα να «μετατρέπονται οι παραγωγοί σε επαγγελματίες».
«Ας υποθέσουμε, ότι έχουμε μία λαϊκή αγορά, η οποία εμπεριέχει 100 παραγωγούς και 100 επαγγελματίες, δηλαδή, στο σύνολό τους είναι 200 οι θέσεις και πάνε όλοι οι παραγωγοί και μετατρέψουν την άδειά τους σε επαγγελματική. Θέλω να μου πείτε, αν αυτή η αγορά θα λέγετε ξανά λαϊκή αγορά ή κάτι άλλο;”, ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε: “Κατά την προσωπική μου άποψη, θα λέγεται εμπορική αγορά. Άρα, ουδεμία σχέση έχει για αυτό το οποίο έχουν γίνει οι λαϊκές αγορές. Ποιο, δηλαδή; Να βρίσκονται οι παραγωγοί και να συμπληρώνονται και με επαγγελματίες γης και θάλασσας και βιομηχανικών ειδών».
Ανέφερε επίσης ότι ο παραγωγός, εφόσον πληροί όλες τις προϋποθέσεις του νόμου, θα πρέπει να προσέρχεται απρόσκοπτα στις λαϊκές αγορές, γιατί «στις λαϊκές αγορές πρέπει να βρίσκεται ο παραγωγός, πρέπει να πουλάει φθηνά και ποιοτικά προϊόντα, πρέπει να πέφτει ο πληθωρισμός και εν τοιαύτη περιπτώσει να ικανοποιούνται και οι καταναλωτές, οι οποίοι τη σήμερον ημέρα στα δυσβάσταχτα οικονομικά χρόνια, είναι μία όαση για αυτούς».
Υπογράμμισε, τέλος, για τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, ότι δεν πρέπει να υπάρξει ποσόστωση, βάσει του ΟΣΔΕ. «Το βασικό έγγραφο για να αποδεικνύεται ότι κάποιος είναι επαγγελματίας αγρότης, είναι, τα εισοδήματά του να είναι άνω του 51%, αυτό ορίζει και η φορολογία, έτσι ώστε να έρχεται απρόσκοπτα στις λαϊκές αγορές. Απλά πράγματα, τα οποία διαταράσσονται, με ποσοστά είτε 50%, είτε 60%, είτε 70%», είπε ο κ. Μακρίδης.
Η Ελένη Μαραγκάκη, πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών και Παραγωγών εκτός πόλεως, Μακεδονίας, δήλωσε αντίθετη με τις πολλές εξουσιοδοτικές διατάξεις που έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο. «Είναι αδιανόητο να καθορίζονται με υπουργική απόφαση βασικές δομές που καθορίζουν το μέλλον και τη δυνατότητα ή μη, συνέχισης του επαγγέλματος. Αυτό αντίκειται σε θεμελιώδεις Αρχές της ασφάλειας δικαίου των πολιτών και είναι απαραίτητο, λοιπόν, αυτά να ορίζονται σαφέστατα στο νόμο», είπε.
Η κ. Μαραγκάκη χαρακτήρισε επίσης αδιανόητο να ζητείται η ηλεκτρονική καταχώριση από τους πωλητές παραγωγούς και επαγγελματίες, «όχι μόνο για τις καιρικές συνθήκες που είναι φοβερές, αλλά και γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχη απαίτηση από τις υπόλοιπες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, παρά μόνο σε μεγάλα τραστ με ετήσιο τζίρο του ύψους των 90 εκατομμυρίων ευρώ».
Είναι αστείο να πιστεύουμε, είπε η κ. Μαραγκάκη, ότι «οι άνθρωποι αυτοί που λειτουργούν στις λαϊκές αγορές, πολλές φορές με πολύ χαμηλά κριτήρια μόρφωσης ή τεχνολογίας, ότι θα μπορούν να καταχωρούν τα δεδομένα ενώ βρίσκονται στο δρόμο».
Ο Παντελής Μόσχος, πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων, Πωλητών Λαϊκών Αγορών, ζήτησε την ίδρυση Νομικού Προσώπων, κατ΄αρχήν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια για τις λαϊκές αγορές και στην υπόλοιπη Ελλάδα. «Εάν δεν δημιουργηθεί νομικό πρόσωπο στις περιφέρειες όλης της χώρας δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν οι λαϊκές, θα έρθουν σιγά σιγά σε αφανισμό και είναι αναγκαίες για όλη τη χώρα», είπε ο Παντελής Μόσχος και υπογράμμισε ότι μετά από 93 χρόνια παύει η απρόσκοπτη προσέλευση των παραγωγών στις λαϊκές αγορές, διαλύεται ο κοινωνικός χαρακτήρας τους, και οι λαϊκές αγορές μετατρέπονται σε εμπορικές αγορές.
Περιέγραψε επίσης τις δυσκολίες για την ηλεκτρονική ανάρτηση των τιμών και των προϊόντων: «Έχουμε το email που πρέπει να σταλεί στις 8:00΄ η ώρα το πρωί από τους παράγωγους και τους επαγγελματίες όλης της χώρας, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες, τις ποσότητες και τις τιμές στον καταναλωτή. Αυτό είναι πολύ δύσκολο και στα σούπερ μάρκετ, που έχουν πάνω από 90 εκατ. τζίρο και οι οποίοι δυσανασχετούν και αυτοί. Θα πρέπει να πάρουμε όλοι από έναν λογιστή, που είναι πάρα πολύ δύσκολο. Μπορεί να γίνει από τους παραγωγούς και τους επαγγελματίες μία φόρα τον μήνα ή μία φορά στις 15 μέρες βάσει των δελτίων αποστολής να κατοχυρώνονται. Οι τιμές δεν αλλάζουν εύκολα. Εμείς κάθε μέρα πουλάμε 1 ευρώ μήλα και αχλάδια από τον Σεπτέμβριο μέχρι τα Χριστούγεννα».
Ο Δημήτρης Μουλιάτος, πρόεδρος της Παναττικής Ομοσπονδίας Σωματείων Επαγγελματιών Λαϊκών Αγορών, ανέφερε είναι οι ίδιοι οι φορολογούμενοι επαγγελματίες πωλητές λαϊκών αγορών που θέλουν τους ελέγχους, για να προστατέψουν τους καταναλωτές, αλλά και τους εαυτούς τους.
«Δεν έχουμε να φοβηθούμε απολύτως τίποτα. Οι έλεγχοι με συνεχείς εισηγήσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο θεσμοθετούνται με το νομοσχέδιο, προστατεύουν το θεσμό των λαϊκών αγορών από τους λίγους, από τους ελάχιστους – θα έλεγα – που μπορούν να προκαλέσουν ζημιά στο σύνολο των πολιτών. Ο νόμος θέλει τη νόμιμη προσέλευση των παραγωγών που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα. Εμείς νοιαζόμαστε περισσότερο για τους παραγωγούς. Ξέρετε γιατί; Γιατί και το δικό μας το επάγγελμα εξαρτάται από την πρωτογενή παραγωγή και για αυτό θέλουμε να τους αγκαλιάσουμε, θέλουμε να τους προστατεύσουμε, να τους στηρίξουμε», είπε ο κ. Μουλιάτος και υπογράμμισε ότι η διάταξη που δίνει τη δυνατότητα στους παραγωγούς να μετατρέψουν τις άδειες τους σε επαγγελματικές είναι ευεργετική διότι πλέον γίνονται “νόμιμοι”.
Ο Παντελής Παπαδάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Κρήτης, αναφέρθηκε στις δυσκολίες για την ανάρτηση των προϊόντων και των τιμών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα. «Δεν μπορείς να κάνεις μια ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία να στέλνουμε SMS για να βάλουμε τα κιλά και τις τιμές. Στο Ηράκλειο, στο Ρέθυμνο και στα Χανιά, αυτό το πράγμα δεν μπορούμε να το κάνουμε. Υπάρχουν και άτομα ηλικιωμένα. Πρέπει να υπάρχει και κάποιος νεότερος, ο γιος τους ή η κόρη τους για παράδειγμα, για να μπορέσουν να τα στείλουν. Δεν έχουν ούτε καν κινητά και χρειάζονται λογιστή», είπε ο κ. Παπαδάκης.
Ο Απόστολος Τσακανίκας, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Παραγωγών Λαϊκών Αγορών Θεσσαλίας, ζήτησε οι υφιστάμενες άδειες να μην χαθούν από παραγωγούς και επαγγελματίες και τάχθηκε κατά της ποσόστωσης του 50%, λέγοντας: «Η ποσόστωση του 50% δεν βλέπω τι μπορεί να εξασφαλίσει και τι να προβλέψει. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τις παραγωγές, πόσο θα πουλήσουμε, τι θα πουλήσουμε. Γιατί να είμαστε εκτεθειμένοι και να χάνουμε την άδειά μας; Τα πρόστιμα πρέπει να είναι συμμορφωτικά και όχι τιμωρητικά. Όχι να χάνεται η άδεια. Όποιος παρανομεί να τιμωρείται, αλλά όχι να αφαιρείται η άδεια και να χάνει τη δουλειά του».
Ο Γεώργιος Λεχουρίτης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών-Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος, τάχθηκε υπέρ των “καθαρών” λαϊκών αγορών και όχι των αγορών των “μεταπρατών” και των “μεσαζόντων”. «Δεν ήθελα και δεν θέλω να πω μία ακραία λέξη, έξω η μαφία των λαϊκών αγορών. Διότι παρατηρείται και καταγγέλλονται περιπτώσεις και εξετάζονται πάρα πολλές περιπτώσεις αυτού του είδους, ότι κάποιοι διαμορφώνουν τις τιμές στις λαϊκές αγορές, με αποτέλεσμα και οι παραγωγοί αφού εκβιάζονται όχι απλώς δεν μπορούν να λειτουργήσουν, εκβιάζονται από τους μεσάζοντες εμπόρους οι οποίοι έχουν τη δύναμη και δίνουν – δεν ξέρω με ποιον τρόπο – άδειες σε εμπόρους λαϊκών αγορών» είπε ο κ. Λεχουρίτης και πρόσθεσε: «Θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο πρέπει να πάρει την κατεύθυνση το 80% να είναι παραγωγοί λαϊκών αγορών με 90% και το 10%, άντε το πολύ 20%, να είναι οι μεταπράτες. Για εμάς, ούτε οι μεταπράτες έμποροι δεν πρέπει να είναι στους χώρους των λαϊκών αγορών. Εάν θέλουν να δημιουργηθεί ένα διαφορετικό νομοθετικό πλαίσιο για εμπορικές λαϊκές αγορές, ας το κάνει το υπουργείο»
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ