ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τη νέα Στρατηγική της ΕΕ για το Μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας, παρουσίασε σήμερα, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο, ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.
Αναφέρθηκε αναλυτικά στις προβλέψεις της Στρατηγικής και τη χαρακτήρισε ως προϊόν «ευρείας διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους, καινοτόμα και με σταθερό προσανατολισμό στην υποστήριξη και την ανταγωνιστικότητα ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Είναι μια Στρατηγική για την οποία είμαι υπερήφανος», όπως είπε.
Ο επίτροπος επισήμανε την «αξία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Ευρώπης», καθώς συμβάλλει σε ποσοστό 7% στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, ενώ στον κλάδο απασχολούνται 13,8 εκατομμύρια εργαζόμενοι.
Ωστόσο, επανέλαβε τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο κόστος ενέργειας, στις ελλείψεις προσωπικού, στον προστατευτισμό, στην υπερβολική εξάρτηση από εισαγόμενες πρώτες ύλες, στην υστέρηση των ευρωπαϊκών εταιρειών σε τεχνολογίες αιχμής, όπως οι μπαταρίες, το λογισμικό και τα αυτόνομα οχήματα.
Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε πως η Στρατηγική εισάγει εμβληματικές πρωτοβουλίες σε πέντε τομείς:
– Καινοτομία και Ψηφιοποίηση.
– Καθαρή Κινητικότητα.
– Ανταγωνιστικότητα και Ανθεκτικότητα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
– Δεξιότητες.
– Ίσοι Όροι Ανταγωνισμού.
Δήλωσε μάλιστα ότι οι πόροι που διατίθενται για την υλοποίηση της Στρατηγικής μπορούν να το μετατρέψουν στη νέα πραγματικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Συγκεκριμένα:
– Έως 50 δισεκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του InvestEU για καθαρή τεχνολογία και καθαρή κινητικότητα.
– 1,8 δισ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας για την κατασκευή μπαταριών.
– 1 δισ. ευρώ από το Horizon Europe για συνδεδεμένα και αυτόνομα οχήματα και μπαταρίες.
– 570 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων για σημεία φόρτισης, με έμφαση στα φορτηγά.
– Χρηματοδότηση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένων 90 εκατ. ευρώ από το Erasmus+ για εκπαίδευση.
– Και πρόσθετη χρηματοδότηση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
«Το είπα κατά την ακρόαση μου, και θέλω να το τονίσω γι’ ακόμα μια φορά, ότι κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω στη μετάβαση στην καθαρότερη κινητικότητα», τόνισε και αμέσως προσέθεσε: «Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε την κοινωνική διάσταση αυτής της μεγάλης αλλαγής στην αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις αλλαγές στην παγκόσμια ζήτηση και παραγωγή, τις οικονομικές κρίσεις, τις γεωπολιτικές αλλαγές και αβεβαιότητες, που μέχρι σήμερα οδήγησαν σε κλείσιμο εργοστασίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Την ώρα που το εργατικό δυναμικό γερνάει και στερείται αναγκαίων δεξιοτήτων. Πρέπει να εκπαιδεύσουμε και να προσελκύσουμε εργαζόμενους με τις δεξιότητες για ένα ψηφιακό μέλλον.
Το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Δίκαιης Μετάβασης θα παρακολουθεί τις τάσεις απασχόλησης σε όλη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας και θα προβλέπει τις απειλές, προγραμματίζοντας στοχευμένη υποστήριξη εκ των προτέρων. Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για τους Εκτοπισμένους Εργαζομένους, ώστε να υποστηρίζει την αναδιάρθρωση των εταιριών και να μειωθεί έτσι ο κίνδυνος απολύσεων.
Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά οχημάτων όχι μόνο κατασκευάζεται στην Ευρώπη, αλλά καινοτομεί στην Ευρώπη, τροφοδοτείται από ευρωπαϊκή τεχνολογία και βασίζεται στις ευρωπαϊκές αξίες. Προσπάθειά μας είναι να μειώσουμε τους κινδύνους και να δημιουργήσουμε νέες ευκαιρίες. Να πετύχουμε καλύτερη ισορροπία μεταξύ των μακροπρόθεσμων στόχων με τις ρεαλιστικές ανάγκες. Και να εντείνουμε την πολιτική, οικονομική και ρυθμιστική στήριξη στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Η νέα Στρατηγική ανταποκρίνεται τόσο στην κοινωνική διάσταση της νέας εποχής της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, όσο και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Μετά τις ερωτήσεις και τοποθετήσεις των ευρωβουλευτών, ο επίτροπος κατέστησε σαφές ότι η νέα Στρατηγική στηρίζεται στον ρεαλισμό, όπως είπε. Και εξήγησε:
«Γνωρίζω ότι ο κλάδος ανησυχεί για τον κίνδυνο υπερβολικών κυρώσεων που συνδέονται με τον στόχο προτύπων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για το 2025. Γι’ αυτό θα προτείνουμε μια στοχευμένη τροποποίηση, μέχρι το τέλος Μαρτίου, προσφέροντας στους κατασκευαστές μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο, μεγαλύτερη ευελιξία. Η επίτευξη των στόχων του 2035 για τα αυτοκίνητα θα απαιτήσει μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση. Γι’ αυτό και επιμένουμε στα εναλλακτικά καύσιμα, με την αναθεώρηση των προβλέψεων γι’ αυτά να επισπεύδεται και πλέον να έχουμε θέσει ως στόχο να ολοκληρωθεί εντός του έτους.
Επίσης, σημαντικές είναι οι προβλέψεις της Στρατηγικής για τις υποδομές φόρτισης, όπου θα απαιτηθεί η στενή συνεργασία με τα κράτη μέλη, ειδικά για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Αυτοκινητοδρόμων. Ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών θα δώσει προτεραιότητα σε στρατηγικά έργα εξόρυξης και διύλισης στην Ευρώπη, τον εξορθολογισμό των αδειών και την παροχή οικονομικής στήριξης. Υπάρχουν αναλυτικές προβλέψεις για όλα τα ζητήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη νέα Στρατηγική, όμως επιμένω ότι είναι χρέος μας να στηρίξουμε τους εργαζόμενους στη μετάβαση. Και είμαι βέβαιος ότι δημιουργούμε ένα μέλλον για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, εξίσου εντυπωσιακό με το παρελθόν της».
Διαβάστε επίσης:
Αντίποινα από Καναδά: Ανακοίνωσε δασμούς 28,9 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Kίνα: Το DeepSeek έβαλε την τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία – Σε αναζήτηση νέων ταλέντων ΤΝ
- Υπουργός Άμυνα Γαλλίας: 15 χώρες θα έδιναν εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία
- Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλειστοί 3 σταθμοί αύριο με εντολή της ΕΛΑΣ
- Πίτερ Ναβάρο: «Σταματήστε αυτή τη βλακεία» απάντησε εκνευρισμένος σε ρεπόρτερ που τον ρώτησε για τους δασμούς (βίντεο)
