ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μυστήριο παραμένει γύρω από την υπόθεση του πλοίου «ANDROMEDA», το οποίο εντοπίστηκε και κατασχέθηκε από το Λιμενικό στην Κρήτη. Τις μέχρι τώρα εξελίξεις γύρω από το σημαίας Τανζανίας πλοίο που βρέθηκε να μεταφέρει 29 εμπορευματοκιβώτια με 410 τόνους εκρηκτικές ύλες, πυροκροτητές και λοιπός εξοπλισμό, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο υποναύαρχος Ιωάννης Αργυρίου, Διευθυντής Κλάδου Ασφάλειας και αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.
Το πλοίο “ANDROMEDA” κατευθυνόταν για τη Λιβύη, όπου υπάρχει εμπάργκο από την ΕΕ. Όπως προέκυψε από την προανάκριση, ο Πλοίαρχος έλαβε εντολή από τον πλοιοκτήτη να χαράξει για το λιμάνι Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου να παραδώσει το σύνολο του φορτίου των 29 εμπορευματοκιβωτίων.
Μάλιστα εντοπίστηκε ημερολογιακή εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου την 18-12-2017, Λιβύη για την οποία σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 1α σε συνδυασμό με την παρ. 4.1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού ΕΕ 2016/44, σχετικά με περιοριστικά μέτρα λόγω της κατάστασης στη Λιβύη και για την κατάργηση του Κανονισμού ΕΕ αριθ. 204/2011 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Υποτίθεται, σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα ότι το φορτηγό είχε φορτώσει από το λιμάνι Mersin Τουρκίας τα 29 containers με λιμάνι εκφόρτωσης το Τζιμπουτί, και από το λιμάνι Ισκεντερούν της Τουρκίας οι 11 δεξαμενές υγραερίου με λιμένα εκφόρτωσης το Ομάν.
Όμως στο πλοίο δεν βρέθηκαν από τους Λιμενικούς οι ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν. Το 8μελές πλήρωμα εκ των οποίων δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός κατόπιν εντολής του της Εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά, συνελήφθη και πρόκειται να προσαχθεί ενώπιον της, για σοβαρές παραβάσεις άρθρων του Π.Κ.
Για την υπόθεση ενημερώθηκε η αρμόδια Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, προκειμένου επιληφθεί για θέματα αρμοδιότητάς της.
Η υπόθεση άρχισε να διαδραματίζεται στην Κρήτη ανήμερα των Θεοφανείων όταν μετά από αξιοποίηση πληροφοριών του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής το πλοίο εντοπίστηκε από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. Δύο ημέρες αργότερα κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου. Δόθηκε εντολή να καταπλεύσει στον λιμένα Ηρακλείου Κρήτης, συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου, διενεργήθηκε έλεγχος από τον οποίο επιβεβαιώθηκε το περιεχόμενο των 29 εμπορευματοκιβωτίων με τις εκρηκτικές ύλες και τους πυροκροτητές διασταυρούμενο με τα αναγραφόμενα στα δηλωτικά και συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου. Ομοίως επιβεβαιώθηκε ότι, οι 11 δεξαμενές υγραερίου ήταν κενές φορτίου.
Τι υποστηρίζει η πλοιοκτήτρια εταιρία
Εν τω μεταξύ, στο τοπικό site της Κρήτης, Cretapost.gr έφτασε ανακοίνωση της πλοιοκτήτριας εταιρίας Coasters Maritime, που έφερε την υπογραφή του κ. Θεόδωρου Ρέλλου, αρχιπλοίαρχου και διαχειριστή της εταιρείας, το οποίο ανάφερε χαρακτηριστικά τα εξής:
Στη συνέχεια στη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαμε με τον κ. Ρέλλο, ο διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας επισήμανε τους κινδύνους που εγκυμονεί η παρουσία τόσο μεγάλης ποσότητας εκρηκτικών στο λιμάνι του Ηρακλείου, ένα λιμάνι όπως επισημαίνει ο ίδιος, κατ’ εξοχήν επιβατικό. Πιο συγκεκριμένα ο κ. Ρέλλος τόνισε:
«Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ηράκλειο 410.000 κιλά δυναμίτιδας, σε ένα λιμάνι επιβατικό που δεν έχει καν εμπειρία αποθηκών, πόσο μάλλον αποθηκών επικίνδυνων υλικών. Φοβάμαι ότι το ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ θα μείνει για πολύ καιρό εκεί, εφόσον η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο της δικαιοσύνης, όπως όλα δείχνουν. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αν γίνει κάποιο ατύχημα το μισό Ηράκλειο θα γίνει έρημος Σαχάρα. Θυμηθείτε την υπόθεση στο Μαρί της Κύπρου το 2011. Εκεί εξερράγησαν δύο κοντέινερ και το ωστικό κύμα έφτασε σε μια απόσταση 3 χιλιομέτρων. Πρέπει να ενημερωθεί και ο δήμαρχος Ηρακλείου για τον κίνδυνο».
Μεταξύ άλλων ο κ. Ρέλλος σημείωσε μιλώντας στο cretapost.gr ότι το πλήρωμα του ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ, δύο Ουκρανοί, πέντε Ινδοί και ένας Αλβανός βρίσκονται υπό κράτηση στο Λιμεναρχείο Ηρακλείου. Όπως υπογραμμίζει, η τελευταία επικοινωνία που είχε ο ίδιος με τον καπετάνιο ήταν στη 1:30 τα ξημερώματα και ότι μέχρι στιγμής η κατηγορία που θα τους βαρύνει δεν έχει ακόμη διατυπωθεί. «Ακούγεται» επισημαίνει «ότι θα τους απαγγείλουν κατηγορίες για παράνομη παράδοση φορτίου στη Λιβύη. Εμείς ως εταιρία έχουμε ζητήσει επίσημη ενημέρωση από το Λιμεναρχείο Αγίου Νικολάου και μέχρι τώρα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση. Η υπόθεση παραμένει σκοτεινή. Ετοιμάζονται να απαγγείλουν κατηγορίες στους ναυτικούς που είναι επαγγελματίες, ενώ στην ουσία η εταιρεία έχει πέσει θύμα ναυταπάτης από τους Τούρκους ναυλωτές και φορτωτές».
Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει ο κ. Ρέλλος αναφερόμενος στο χρονικό του ταξιδιού του πλοίου ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Το πλοίο φόρτωσε στο λιμάνι του Ισκεντερούν στις 18 Νοεμβρίου, συνολικά 11 φορτηγά τρέιλερ υγραεριοφόρα και στις 23 Νοεμβρίου στη Μερσίνα 29 κοντέινερς εκρηκτικά για τέσσερεις παραλήπτες στην Αθιοπία. Στις 25 Νοεμβρίου το πλοίο ήταν στο Σουέζ έτοιμο να περάσει τη διώρυγα με κατεύθυνση Τζιμπουτί. Οι Τούρκοι ναυλωτές όμως δεν έδειχναν διατεθειμένοι να πληρώσουν ούτε εμάς ούτε για τη διέλευση από τη διώρυγα. Έπρεπε να καταβάλουν συνολικά 440.000 δολάρια εκ των οποίων τα 175.000 θα ήταν για τη διέλευση από το Σουέζ. Εν ολιγοις η εταιρεία μας έπεσε θύμα ναυταπάτης. Έτσι, από τις 25 Νοεμβρίου έχουμε ένα καράβι που γυρίζει την ανατολική Μεσόγειο χωρίς να μπορεί να πάει πουθενά, λόγω του επικίνδυνου φορτίου του. Καμία χώρα δεν δέχεται την προσέγγιση του πλοίου. Κατ’ εξαίρεση πήγαμε στην Κύπρο, δύο φορές, Λεμεσό και Λάρνακα, αποβιβάσαμε έναν άρρωστο ναυτικό και κάναμε ανεφοδιασμό, χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Το πλοίο γύριζε γύρω – γύρω γιατί έπρεπε να βρει αγκυροβόλιο. Στις γιορτές μπορέσαμα να δέσουμε στη Σητεία. Το πλοίο έμεινε πέντε μέρες εκεί και δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα. Στη συνέχεια το έφεραν στο Τελωνείο στο Ηράκλειο όπου οι αρχές το έκαναν ΄΄φύλλο και φτερό΄΄. Όπως αποδείχθηκε όλα ήταν νόμιμα, το φορτίο του, το πλήρωμά του, τα χαρτιά του, όλα. Το πλοίο λόγω του ελέγχου καταστράφηκε. Έβλεπα σε βίντεο πως ξεφόρτωναν τα κοντέινερ με τα εκρηκτικά χρησιμοποιώντας κάτι ΄΄λύκους΄΄ που σκάγανε κάτω…»
Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Ρέλλος διευκρίνισε ότι η πλοικτήτρια εταιρεία είναι πιστοποιημένη για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων τέτοιου είδους. «Εμείς είμαστε πιστοποιημένοι γιατί αυτή τη δουλειά, την κάνουμε για χρόνια και λαμβάνουμε μέτρα ασφαλείας. Οι πελάτες μας είναι υπουργεία άμυνας, ορυχεία κ.λπ».
Στόχος της εταιρείας τώρα, όπως επισημαίνει ο εκπρόσωπος της είναι να διασφαλίσει αφενός τα συμφέροντά της αλλά παράλληλα, να επισημάνει τον κίνδυνο που εγκυμονεί η παραμονή των εκρηκτικών στο λιμάνι του Ηρακλείου. Πιο συγκεκριμένα αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Θέλουν να δώσουν το φορτίο στους Τούρκους ναυλωτές, αλλά αυτό δεν γίνεται χωρίς τη συναίνεση του μεταφορέα και δεν πρόκειται να φύγει από το Ηράκλειο. Θα κάνουμε επίσχεση του φορτίου για να κατοχυρώσουμε τα δικαιώματά μας. Στην Κύπρο είχαμε πολύ καλή αντιμετώπιση, ενώ τώρα είμαστε υποχρεωμένοι να κινηθούμε με τρόπο τέτοιο ώστε να μη χάσουμε τα δικαιώματά μας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Θρίλερ με ελληνικών συμφερόντων πλοίο που ελέγχεται για μεταφορά εκρηκτικών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Κρήτη: Ερευνούν πλοίο για παράνομη μεταφορά όπλων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θ. Καρποδίνη (ΕΟΠΥΥ): Οι έλεγχοι, οι βιοδείκτες και οι αλλαγές στη συνταγογράφηση
- Αγωγή ύψους 450 εκατ. ευρώ κατά του Δημοσίου για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο
- Επενδύσεις 2 δισ. σε ακίνητα πριν την εκπνοή του 2024 – Έσοδα 4,2 δισ. από τις ιδιωτικοποιήσεις
- Αφοι Βρισιμτζή – Champion ΑΕΒΕ: Πλειστηριασμός για την εταιρεία των 90 ετών