ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το Μέγαρο Μαξίμου όσο και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζουν εδώ και πολλές εβδομάδες όλα τα πιθανά και δυνατά σενάρια παρεμβάσεων που θα μπορούσαν να γίνουν. Όμως σχεδόν κάθε εβδομάδα τα δεδομένα αλλάζουν και στις εξισώσεις που έχουν να λύσουν προστίθενται νέοι παρονομαστές. Πριν από δεκαπέντε ημέρες, υπήρξαν πληροφορίες για πιθανή χαλάρωση του κανόνα χρέους για το 2023, γεγονός το οποίο θα επέτρεπε πιο χαλαρή δημοσιονομική πολιτική για το 2022-23, καθώς τα πλεονάσματα θα ήταν υποχρεωτικά από το 2024.
Κι αν αυτό ήταν το «θετικό» νέο και ξεκίνησαν οι ασκήσεις, αμέσως προέκυψε η αρνητική εξέλιξη: η κρίση στην Ουκρανία, η οποία όχι μόνο «ισορρόπησε» την αισιοδοξία, αλλά έφερε και σύννεφα, τουλάχιστον στους πιο απαισιόδοξους, ή πιο επιφυλακτικούς του οικονομικού επιτελείου. Γι’ αυτό και τα σχόλια, οι πληροφορίες, ακόμη και οι δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που μιλάνε για «επιδόματα που μελλοντικά θα δοθούν», προκαλούν πλέον εκνευρισμό και δυσαρέσκεια στο Μαξίμου.
Απρίλιο οι αποφάσεις
Πλέον, οι προτεραιότητες του σχεδιασμού είναι άλλες. Η αιφνίδια άνοδος του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου, η οποία δυσχεραίνει την κεντρική στόχευση της κυβέρνησης να επιτύχει επενδυτική βαθμίδα για τα ομόλογα το 2023 και να εξέλθει από την ενισχυμένη εποπτεία, αναβάλει τα σενάρια για νέα μέτρα στήριξης.
Στο κυβερνητικό και οικονομικό επιτελείο αναμένουν την 13η αξιολόγηση της ΕΕ, η οποία θα δοθεί στη δημοσιότητα αύριο, Τετάρτη, ενώ η τελευταία αξιολόγηση θα δημοσιοποιηθεί στις 7 Απριλίου.
Μέχρι τότε, θα πρέπει η χώρα να αποδείξει ότι αντεπεξήλθε πλήρως -ή σχεδόν πλήρως- στις υποχρεώσεις της, ώστε να δρομολογηθεί η έξοδος της χώρας από την ενισχυμένη εποπτεία, χωρίς πρόβλημα, τον Αύγουστο.
«Προς το παρόν, δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για οποιαδήποτε παρέμβαση. Αν και εφόσον υπάρξει, το όποιο ποσό προκύψει, θα διατεθεί αποκλειστικά για την στήριξη των πιο ευάλωτων» σημειώνουν κυβερνητικές πηγές.
Οι ίδιες πηγές μνημονεύουν τα μέτρα στήριξης που έχουν ληφθεί τα τελευταία δύο χρόνια κατά της πανδημίας καθώς και τις φοροελαφρύνσεις, και την επικείμενη, δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία έχει προσδιοριστεί για την 1η Μαΐου και έχει προαναγγελθεί ως «γενναία» και στο Μέγαρο Μαξίμου αναφέρουν ως τη μόνη σημαντική παρέμβαση που θα υπάρξει. Κάθε άλλη νέα παρέμβαση -κι όχι ανανέωση των ήδη υφιστάμενων που αν και εκτός προϋπολογισμού, θεωρούνται δεδομένες όσο διαρκεί η κρίση- στην παρούσα φάση θεωρείται, επιεικώς ως πρόωρη.
Τα όποια μέτρα στήριξης των πιο ευάλωτων, αν και εφόσον δρομολογηθούν, θα αποφασιστούν στα τέλη Απριλίου, όταν η κυβέρνηση θα καταθέσει το Πρόγραμμα Σταθερότητας στην Κομισιόν. Ακόμα και στο καλύτερο σενάριο, όμως, τα μέτρα θα είναι πολύ λελογισμένα, διότι η κυβέρνηση φοβάται ότι θα χρειαστεί να συνεχίσει τη στήριξη των νοικοκυριών και επιχειρήσεων έναντι των αυξήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα για πολλούς μήνες. Και οι πόροι του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, οι οποίοι, προς το παρόν αξιοποιούνται, δεν είναι ανεξάντλητοι, όπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου Υποδομών.
Τέλος, και μιας και αναφέραμε αρχικά το αποκαλούμενο «δώρο», επίδομα Πάσχα, να κλείσουμε με αυτό: Το Πάσχα πέφτει 24 Απριλίου. Άρα μετά από την κατάθεση του Προγράμματος Σταθερότητας στην Κομισιόν και πριν από τη σημαδιακή 1η Μαΐου της αύξησης του κατώτατου μισθού. Η αλληλουχία των γεγονότων πάντα κάτι δείχνει, είτε προς τη μια, είτε προς την άλλη πλευρά…
Διαβάστε επίσης