Τις δέκα σημαντικές προτεραιότητες για την επόμενη τετραετία παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας από το βήμα της Βουλής κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε προ ολίγου η πρώτη προτεραιότητα είναι η υλοποίηση των μεγάλων έργων που έχουν ήδη δημοπρατηθεί όπως τα οδικά (ΒΟΑΚ, Ε65, Πάτρα-Πύργος) και τα έργα Μετρό.

1

Η αμέσως επόμενη προτεραιότητα είναι η άφιξη των νέων πράσινων λεωφορείων για τα οποία ήδη τρέχει ο σχετικός διαγωνισμός με τα πρώτα οχήματα να αναμένεται να καταφθάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις αρχές του 2024, ενώ εντός του 2023 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια 650 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων.

Το επόμενο βήμα είναι η συντήρηση και η αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού δικτύου. Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός επισήμανε ότι είναι θέμα ωρών ή ημερών η υπογραφή σύμβασης με τον ΟΣΕ ώστε να ενισχυθεί χρηματοδοτικά ώστε να γίνουν τα απαραίτητα έργα και συντηρήσεις, ενώ πρόσθεσε ότι η ηγεσία του ΟΣΕ θα πρέπει να λογοδοτεί για τη διαχείριση των πόρων αυτών.

Μία ακόμα προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου είναι ο σχεδιασμός για την ενίσχυση της εναέριας κυκλοφορίας και την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ μέσω συμβάσεων που θα υπογραφούν στο Β΄Εξάμηνο του 2023 και την προώθηση ενός νέου νομοσχεδίου για τη δημιουργία ενός νέου οργανισμού για την ΗΠΑ.

Επιπλέον, θα γίνουν και τα απαραίτητα βήματα για να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια. Αυτό θα γίνει μέσω της κύρωσης ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου με στόχο τη μείωση των τροχαίων κατά 30% έως το 2025 και 50% έως το 2025.

Μία νέα αρμοδιότητα που αναλαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών είναι η ηλεκτροκίνηση και αναμένεται έως τις αρχές του 2026 να έχουν τεθεί σε λειτουργία 11.000 δημόσιοι και κοινόχρηστοι φορτιστές σε όλη την Ελλάδα. Επίσης, θα προωθηθεί η αεριοκίνηση και η υδρογονοκίνηση.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο νέο πακέτο έργων υποδομών που αναμένεται να δημοπρατηθεί στο επόμενο διάστημα. Πρόκειται για τα αρδευτικά δίκτυα και ήδη τρέχουν οι διαδικασίες για των ωρίμανση διαγωνισμών αξίας άνω των 600 εκατ. Ευρώ.

Όσον αφορά τις αστικές μετακινήσεις προωθείται ένα ειδικό σχέδιο για τις ανέπαφες πληρωμές στα μέσα μαζικής μεταφορές με την τραπεζική κάρτα να χρησιμοποιείται έναντι κομίστρου και να χρεώνεται κατά τη χρήση με το οικονομικότερο προϊόν,

Ο κ Σταϊκούρας τόνισε, δε, ότι θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης, δημοπράτησης, συντήρησης και καταγραφής των δημοσίων έργων. Αυτό θα γίνει μέσω της αναβάθμισης του ΕΣΗΔΗΣ, της ψηφιοποίησης των απαλλοτριώσεων που αφορούν τα έργα του υπουργείου υποδομών, καθώς και την κατάρτιση ενός μητρώου υποδομών για τους φορείς ηλεκτροκίνησης.

Σύμβαση ελληνικού δημοσίου και ΟΣΕ για ενίσχυση ασφάλειας. Υπογράφεται εντός των επόμενων ημερών. Θα πρέπει να δίνει λόγο για τη διαχείριση των πόρων που δίνονται για αυτό το λόγο.

Σε ποια έργα αναφέρθηκε κ. Σταϊκούρας

Αναλυτικότερα, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Χρήστος Σταϊκούρας, αναφέρθηκε στα εξής εμβληματικά έργα:

Μετρό Θεσσαλονίκης

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, αναμένεται να εξυπηρετεί, εντός του 2024, περίπου 300.000 μετακινούμενους συμπατριώτες μας ημερησίως.

Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2023, θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της – κατά προτεραιότητα – επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία που ξεκινάει. Σύντομα, μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.

Ε-65

Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία, ενώ το τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα εκτιμάται ότι θα παραδοθεί έως τις αρχές του 2024.

Πάτρα-Πύργος

Οι εργασίες ξεκίνησαν, τον Μάρτιο του 2022, και έχει σημειώσει πρόοδος υλοποίησης άνω του 15%. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Άκτιο-Αμβρακία

Αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.

ΒΟΑΚ

Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022. Όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και το Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους. Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Χανιά – Χερσόνησος.

Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.

Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες, και η πρόοδος είναι σχεδόν στο 50%. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα, και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Διαβάστε επίσης:

Όλα τα μέτρα στήριξης εργαζομένων, συνταξιούχων και ανέργων

Ολόκληρο το «πακέτο» φοροελαφρύνσεων – Ποιες ενισχύσεις έρχονται άμεσα και ποιες από το 2024

Εφάπαξ επίδομα για όσους συνταξιούχους έχουν προσωπική διαφορά