Το παρασκήνιο της έντονης αντιπαράθεσης με τον Χουλουσί Ακάρ στην Τουρκία αποκαλύπτει στο mononews.gr ο Σπήλιος Λιβανός, Αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΝΑΤΟ και επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στην επίμαχη Διάσκεψη.

Ο πρώην Υπουργός, απαντώντας στις αιτιάσεις του Τούρκου ΥΠΕΘΑ περί καταγραφής των δήθεν ελληνικών παραβιάσεων από τουρκικά ραντάρ, υπογραμμίζει πως η Ελλάδα ουδέποτε προέβη σε παραβιάσεις του εναέριου χώρου άλλου κράτους. Ενώ, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στον Γ.Γ. του ΝΑΤΟ, διαμηνύει με νόημα πως δεν πρέπει να κάνουμε ξανά το ίδιο λάθος, υποτιμώντας ακραίες ρητορικές θέσεις που τελικά μπορεί να καταλήξουν σε οδυνηρά αποτελέσματα. Σημειώνει επίσης, ότι η πολιτική των ίσων αποστάσεων δεν έχει αξία όταν αφορά κράτη που δεν σέβονται το διεθνές δίκαιο, τις συμμαχικές αρχές και αξίες.

1

Ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας, απαντώντας σε ερώτηση για την πιθανότητα πρόωρης προσφυγής στην κάλπη, τονίζει ότι “ο Πρωθυπουργός είναι απόλυτα θεσμικός”, περιγράφει ωστόσο, το διακύβευμα των επόμενων εκλογών.

– Ως Αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΝΑΤΟ και ως επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στη συγκεκριμένη Διάσκεψη στην Κωνσταντινούπολη, βρεθήκατε αντιμέτωπος με τον Υπουργό Άμυνας της Τουρκίας Χ. Ακαρ. Είδαμε, οι περισσότεροι, το τι διημείφθη, μπροστά στις κάμερες. Το ερώτημα είναι αν η παρέμβαση Ακαρ αποσκοπούσε και κάπου αλλού, πέρα από την παράθεση των τουρκικών αιτιάσεων. Μήπως εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο κλιμάκωσης της έντασης; Ποια είναι η πολιτική σας αίσθηση;

Καταρχήν, πρέπει να τονίσουμε ότι στο ΝΑΤΟ Ελλάδα και Τουρκία είναι δυο χώρες σύμμαχοι και προσωπικά θέλω να πιστεύω, ακόμα φίλιες μεταξύ τους. Όπως συνηθίζεται, οι εκπρόσωποι των χωρών καταθέτουν τις απόψεις τους και δέχονται ερωτήματα. Δυστυχώς η παρέμβαση Ακάρ αν και ξεκίνησε ήπια, εξελίχθηκε σε ένα κρεσέντο ανιστόρητων προκλήσεων και θέσεων που ξεφεύγουν κατά πολύ από το κλίμα συναίνεσης και αμοιβαιότητας που πρέπει να επικρατεί στους κόλπους της συμμαχίας. Το αν αυτή η ακραία παρέμβαση Ακάρ αποσκοπούσε σε επιθετικότερη κλιμάκωση της έντασης το ξέρει μόνο ο Τούρκος Υπουργός Άμυνας. Η αίσθησή μου είναι ότι επιχειρήθηκε μια unfair προσέγγιση αν σκεφτούμε ότι ο Ακάρ λειτουργούσε και ως οικοδεσπότης και υπήρξε η πρόσθεση περιθωριοποίησης της ελληνικής πλευράς. Όμως αυτό εξελίχθηκε σε μπούμερανγκ λόγω της δική μας ετοιμότητας και άμεσης αντίδρασης.

–Ήσασταν ο δεύτερος, μαζί με τους Έλληνες Βουλευτές, μετά τον ΥΠΕΞ Κ. Δένδια, στην περίφημη συνέντευξη Τύπου με τον Μ. Τσαβούσογλου, που είπατε “έξω από τα δόντια” τις ελληνικές θέσεις, εντός Τουρκίας. Υπάρχει αντίλογος, από τουρκικής πλευράς σε επίπεδο επιχειρημάτων; Γιατί, ίσως, αυτό το “επεισόδιο” θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ένα καλό παράδειγμα για το πως θα εξελίσσονταν μια διαδικασία σε επίπεδο Χάγης ή άλλου διεθνούς οργάνου για την ειρηνική διευθέτηση της διαφοράς με την Τουρκία.

Είναι προφανές, ότι στην περίσταση που βρέθηκα δεν είχα καμία άλλη δυνατότητα από το να αντιδράσω έντονα στις ακραίες και ανιστόρητες θέσεις που ακούστηκαν. Ίσως οι γείτονές μας είχαν την αίσθηση ότι μπορούν να θέτουν συνεχώς ζητήματα χωρίς απάντηση με στόχο τον κατευνασμό των πνευμάτων. Ίσως, επίσης, θεωρούν ότι η Ελλάδα είναι μια αδύναμη χώρα. Όμως, η Ελλάδα είναι μια χώρα ισχυρή, η οποία τα τελευταία 3 χρόνια έχει αποκαταστήσει τη διεθνή της αξιοπιστία χάρη στην πολιτική του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπως γνωρίζετε, η επιλογή του Πρωθυπουργού είναι η καθημερινή διεθνοποίηση των ακραίων προκλήσεων της Τουρκίας και η ανάδειξη των ελληνικών θέσεων. Πάγια σταθερή θέση μας είναι η επίλυση των διαφορών μας με βάση το διεθνές δίκαιο. Η επιλογή της Χάγης είναι μια διαδικασία διεθνούς δικαίου όπου φυσικά η κάθε χώρα θα καταθέσει τα επιχειρήματά της, αλλά αφού και οι δυο έχουν αποδεχθεί τους κανόνες. Εμείς δεν φοβόμαστε σε καμία περίπτωση διεθνείς διαδικασίες, γιατί πάντα σεβόμαστε τις διεθνείς συνθήκες και τους όρους τους.

– Εκτός από αυτά που είδαμε στους τηλεοπτικούς δέκτες, υπάρχει κάποιο “παρασκήνιο” από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση ή αυτές που ακολούθησαν; Τι ισχυρίζονται οι Τούρκοι όταν κλείνουν οι κάμερες; Πως αντιδρούν οι εκπρόσωποι των άλλων συμμαχικών κρατών;

Δεν είναι κρυφό ότι μετά την αντιπαράθεση με τον Τούρκο Υπουργό Άμυνας Ακάρ εντός της αίθουσας, ακολούθησε ένας έντονος διάλογος στους διαδρόμους, καθώς σύσσωμη η ελληνική αντιπροσωπεία δεν άφησε αναπάντητη καμία πρόκληση, ενώ υπήρξε ιδιαίτερη ενόχληση στην τουρκική πλευρά από την αναφορά μου στο θέμα της παράνομης τουρκικής κατοχής στην Κύπρο.

Αντίστοιχα, δε, οι χαοτικές αναφορές του Τούρκου Υπουργού Εσωτερικών Σοϊλού τη δεύτερη μέρα των εργασιών της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΝΑΤΟ στην Κωνσταντινούπολη, που ενέπλεξαν την Ελλάδα αφενός σε δήθεν πολιτικές στήριξης της τρομοκρατίας μαζί με τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία, και αφετέρου σε δήθεν push backs στο Αιγαίο, μας ανάγκασαν να προβούμε σε έντονη διαμαρτυρία δίνοντας αυστηρές απαντήσεις αποκατάστασης της αλήθειας και θέτοντας προβληματισμό για τις πραγματικές προθέσεις της Τουρκίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.

Όπως, όμως, ήδη ανέφερα, η επιχείρηση έντασης που στήθηκε από την τουρκική πλευρά, τελικά κατέληξε σε μπούμερανγκ για την Τουρκία, καθώς λόγω της συντονισμένης έγκαιρης αντίδρασής μας, όλοι οι παραβρισκόμενοι εκπρόσωποι των κρατών μελών του ΝΑΤΟ αντιλήφθηκαν ποια πλευρά επιθυμεί και προκαλεί τις εντάσεις.

–Ακούσαμε τον κ. Ακάρ να μιλά για καταγραφή από ραντάρ, των δήθεν παραβιάσεων του τουρκικού εναέριου χώρου από ελληνικά μαχητικά. Ποια είναι η απάντηση;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρη. Η χώρα μας δεν επιδίδεται ποτέ σε παραβιάσεις του εναέριου χώρου άλλου κράτους. Μάλλον κρίνουν εξ ιδίων τα αλλότρια. Εμείς αναδεικνύουμε συνεχώς τις τουρκικές υπερπτήσεις στο Αιγαίο με στοιχεία και καθημερινή καταγραφή. Η απάντηση της πολεμικής μας αεροπορίας είναι άμεση και δηλωτική των προθέσεών μας.

– Η άμεση και τεκμηριωμένη αντίδρασή σας, πέρα από την πολιτική εμπειρία σας, δείχνει και καλή προετοιμασία. Έχει αλλάξει κάτι σε αυτό το επίπεδο τα τελευταία χρόνια;

Καταρχήν, θεωρώ μεγάλη τιμή την επιλογή μου από τον Πρωθυπουργό ως εκπρόσωπο της Ελλάδας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΝΑΤΟ. Από την πρώτη στιγμή αφοσιώθηκα στα νέα μου καθήκοντα και προσπαθώ να αναδείξω τις ελληνικές θέσεις αναβαθμίζοντας τη διεθνή θέση της χώρας μέσω της κοινοβουλευτικής διπλωματίας. Σαφώς η κάθε παρουσία απαιτεί προσεκτική προετοιμασία, καταγραφή των θέσεων κάθε συμμάχου χώρας και αξιοποίηση κάθε διπλωματικής χαραμάδας προς εδραίωση της χώρας μας ως μέλος στον κεντρικό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ.

–Σχεδόν ταυτόχρονα με την “επίθεση Ακαρ”, είχαμε τις δημόσιες δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ Γ. Στόλτενμπεργκ, ο οποίος σε ρόλο “Πόντιου Πιλάτου”, όπως τον κατηγορούν, και εκφράζοντας τις πάγιες θέσεις του, σαν να μην υπάρχουν το τελευταίο διάστημα, πολλαπλάσιες έμπρακτες εκφράσεις του τουρκικού αναθεωρητισμού εις βάρος της Ελλάδας και μεσούντος του πολέμου στην Ουκρανία, εξακολουθεί να μιλά για “διαφορές” ανάμεσα στις δύο χώρες, και να κρατά ίσες αποστάσεις ανάμεσα στην Τουρκία που αμφισβητεί τις διεθνείς συνθήκες και το διεθνές δίκαιο και στην Ελλάδα που τα υπερασπίζεται. Αν τον είχατε απέναντί σας, όπως τον Ακαρ, από την ελληνική επιχειρηματολογία, ποια είναι τα τρία βασικά επιχειρήματα που θα χρησιμοποιούσατε για να καταδείξετε το ανυπόστατο των θέσεών του; Τελικά, ποιο είναι το πολιτικό μήνυμα της Ελλάδας προς τον κ. Στόλτενμπεργκ;

Ο κ. Στόλτενμπεργκ, από τη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ, κρίνει ότι πρέπει να λειτουργεί ψυχρά λαμβάνοντας υπόψιν ότι Ελλάδα και Τουρκία είναι δυο σύμμαχοι μέλη του ΝΑΤΟ. Όμως, το τελευταίο διάστημα στην Ευρώπη ζούμε έναν πρωτόγνωρο πόλεμο ακριβώς ως επιστέγασμα ακραίου αναθεωρητισμού από Ρωσικής πλευράς. Δεν πρέπει να κάνουμε ξανά το ίδιο λάθος υποτιμώντας ακραίες ρητορικές θέσεις που τελικά μπορεί να καταλήξουν σε οδυνηρά αποτελέσματα.

Η πολιτική των ίσων αποστάσεων έχει αξία όταν αφορά κράτη που σέβονται το διεθνές δίκαιο και τις συμμαχικές αρχές και αξίες. Εδώ όμως έχουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Μια χώρα που απειλεί με casus belli μια σύμμαχο χώρα, που θέτει θέμα κυριαρχίας των νησιών της, που εν τέλει ναρκοθετεί το σεβασμό στις διεθνείς συνθήκες.

– Στο τέλος του μήνα διεξάγεται η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ. Με ποιες θέσεις προσέρχεται η Ελλάδα; Θα θέσει ο Πρωθυπουργός το ζήτημα της εντεινόμενης τουρκικής επιθετικότητας στους συμμάχους; Κι αν επαναληφθεί το “βρείτε τα”, τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;

Η Ελλάδα αποτελεί κεντρική χώρα μέλος του ΝΑΤΟ. Η προσεχής Σύνοδος Κορυφής είναι πολύ κρίσιμη, όχι μόνο διότι θα κριθεί το ζήτημα της διεύρυνσης της συμμαχίας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Σύνοδος διεξάγεται εν μέσω ενός πολέμου που αποτελεί τον ορισμό του αναθεωρητισμού και αμφισβητεί δεδομένα που μέχρι τώρα θεωρούσαμε ως σταθερές, όπως ο σεβασμός των συνόρων. Ο Πρωθυπουργός θα συμμετέχει με αναβαθμισμένη τη θέση της χώρας μας, καθώς όλοι αποδέχονται και επικροτούν τον ρόλο που έχει παίξει από την αρχή αυτού του πολέμου επιλέγοντας τη σωστή πλευρά της ιστορίας.

Σαφώς η Ελλάδα θα αναδείξει το ζήτημα τη τουρκικής επιθετικότητας, όπως άλλωστε κάνει με κάθε ευκαιρία. Η Ελλάδα δεν φοβάται να παραθέσει με αυτοπεποίθηση και σαφήνεια τα επιχειρήματά της, γι΄ αυτό άλλωστε και πλέον όλοι σύμμαχοι γνωρίζουν τι γίνεται και ποιος εγείρει θέματα αναθεωρητισμού επικίνδυνα για τη σταθερότητα του Νοτιοανατολικού σκέλους της Συμμαχίας.

Η θέση μας παραμένει σταθερή και αταλάντευτη. Με την Τουρκία συζητάμε στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου. Σε καμία περίπτωση δεν αποδεχόμαστε οτιδήποτε άλλο εκφεύγει από τις διεθνείς συνθήκες και οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπαίνουμε σε παζάρι, δεν διαπραγματευόμαστε κυριαρχικά δικαιώματα, δεν δεχόμαστε απειλές κυριαρχίας.

Η Ελλάδα είναι ισχυρή και αυτό θα φανεί και στην προσεχή Σύνοδο, σας διαβεβαιώ για αυτό.

–Και μια τελευταία ερώτηση: Υπάρχουν, μεσοπρόθεσμα, λόγοι για πρόωρη προσφυγή στην κάλπη; Υπάρχει λόγος για πρόωρες εκλογές; Βγαίνει η τετραετία με δεδομένα τα προβλήματα στην οικονομία (πληθωρισμός, ακρίβεια), τα ενεργειακά και στα ελληνοτουρκικά; Εσείς, τι εισπράττετε από τους ψηφοφόρους στην εκλογική σας περιφέρεια, την Αιτωλοακαρνανία;

Για να είμαστε ειλικρινείς ο μόνος που αποφασίζει για εκλογές είναι ο Πρωθυπουργός. Πιστέψτε με, επειδή τον γνωρίζω και προσωπικά πολύ καλά, είναι απόλυτα θεσμικός. Πρόθεσή μας είναι η εξάντληση της τετραετίας και στη συνέχεια η κρίση του έργου μας από τον ελληνικό λαό. Στα 3 τελευταία χρόνια η Κυβέρνηση αντιμετώπισε με επιτυχία πρωτόγνωρες καταστάσεις. Από τα εθνικά θέματα, όπως συνέβη στον Έβρο, έως την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση. Σαφώς γνωρίζουμε ότι τα προβλήματα με την αύξηση του πληθωρισμού και την ενεργειακή κρίση απασχολούν τον κάθε πολίτη και αυξάνουν την αβεβαιότητα για το μέλλον. Όμως, οι πολίτες γνωρίζουν ότι η κρίση που βιώνουν είναι διεθνής και δεν οφείλεται σε εσωτερικούς παράγοντες, όπως η κρίση του 2010.

Η συνεχής επικοινωνίας με τους Αιτωλοακαρνάνες συμπολίτες μου, μου επιτρέπει να έχω ξεκάθαρη εικόνα των προβλημάτων της κοινωνίας. Αυτά προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με σημαντικά μέτρα στήριξης χωρίς, όμως, να θέτουμε σε κίνδυνο την πορεία της Ελληνικής Οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι όποτε και αν γίνουν εκλογές, άλλωστε εισερχόμαστε σε εκλογική χρονιά, οι Έλληνες θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ της σταθερότητας και της προόδου από τη μια και των αυταπατών και της αστάθειας από την άλλη. Και είμαι σίγουρος ότι θα επικροτήσουν την πολιτική, την ικανότητα και την αξιοπρέπεια του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Διαβάστε επίσης:

Τα επόμενα βήματα Ερντογάν: Γιατί ο Τούρκος Πρόεδρος επιμένει να συντηρεί την ένταση – Το παρασκήνιο και η στρατηγική της Κυβέρνησης