ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε σκληρή αντεπίθεση περνά ο υφυπουργός Πολιτισμού αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης, σχετικά με τις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ και κυρίως της τομεάρχη πολιτισμού κας Σίας Αναγνωστοπούλου για το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Ακολουθεί η αναλυτική ανακοίνωση του υφυπουργού:
Ο ΣΥΡΙΖΑ (και) στον τομέα του Πολιτισμού επιχειρεί να παραπλανήσει την κοινή γνώμη, ενώ παράλληλα εργαλειοποιεί ανερυθρίαστα τους ανθρώπους του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα. Ψεύδεται επικαλούμενος μια δήθεν διαχρονική στήριξη του κόμματος προς τον πολιτισμό η οποία μόνο στη σφαίρα του φανταστικού μπορεί να αναχθεί μετά από 4,5 χρόνια απραξίας και τέσσερις διαδοχικούς υπουργούς που βρέθηκαν στο στόχαστρο των ίδιων των καλλιτεχνών για πολλούς λόγους, συμπεριλαμβανομένου και του ζητήματος της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Η κα. Αναγνωστοπούλου αντί να εισφέρει ουσιαστικά στον δημόσιο διάλογο δυστυχώς ψεύδεται λέγοντας ότι η κυβέρνηση «διατηρεί την προσβλητική μετατροπή όλων των πτυχίων των καλλιτεχνών σε πτυχία ισοδύναμα με το απολυτήριο λυκείου».
Η κυβέρνηση δεν «μετέτρεψε» και δεν πρόκειται να «μετατρέψει» τους τίτλους σπουδών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε ισοδύναμα με το απολυτήριο λυκείου, ούτε σε ακαδημαϊκό, ούτε σε επαγγελματικό/μισθολογικό επίπεδο.
Σε ακαδημαϊκό επίπεδο:
Οι δραματικές σχολές βρίσκονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, εκεί δηλαδή που τοποθετήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Τα απολυτήρια λυκείου είναι στο 4.
Ας απαντήσει η κα Αναγνωστοπούλου γιατί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος σε ανακοίνωσή της στις 18.12.2017 (επί ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή) αναφέρει επί λέξει ότι «οι καλλιτέχνες βρίσκονται σε ένα επαγγελματικό αδιέξοδο, αφού αντιμετωπίζονται ως απόφοιτοι λυκείου, ενώ έχουν ξοδέψει πολλά χρόνια και πολύ χρήμα σε καλλιτεχνικές σχολές.»
Ας απαντήσει η κα Αναγνωστοπούλου γιατί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος κάλεσε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας τα μέλη της καλλιτέχνες έξω από το Υπουργείο Παιδείας στις 19.01.2018 (επί ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή) με ανακοίνωση που κατέληγε ότι «επειδή είναι προφανές ότι η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας εξυπηρετεί συντεχνιακά συμφέροντα και υπογράφει τη θανατική καταδίκη των καλλιτεχνικών σπουδών στην Ελλάδα, είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώσουμε την πρόθεσή μας να εναντιωθούμε στις μεθοδεύσεις του Υπουργείου με όλες μας τις δυνάμεις.»
Ας απαντήσει ο ΣΥΡΙΖΑ τι έκανε για τη διαβάθμιση των ωδείων, και πώς ο τότε Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου μπροστά στην οργή ωδειαρχών και σπουδαστών απέσυρε σε μια νύχτα τις διατάξεις του.
Ας πάρει θέση επιτέλους ο ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με την ανώτατη καλλιτεχνική εκπαίδευση. Ο κύριος Τσίπρας δεν ασχολήθηκε ποτέ με το θέμα ως Πρωθυπουργός, δεν έκανε ποτέ μία σύσκεψη για το ζήτημα, ενώ και ως αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης στη συνάντησή του με εκπροσώπους των καλλιτεχνών στις 28.12.2022 περιορίστηκε στο να αοριστολογήσει λέγοντας ότι «την επόμενη ημέρα θα υπάρξει μια ευρύτερη διαβούλευση για το πώς μπορεί να αναμορφωθεί το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να υπάρξει μία διαβάθμιση που θα αντιστοιχεί και στο επίπεδο των σπουδών και στην σημασία των παραστατικών τεχνών». Είναι υπέρ της ανωτατοποίησης των ανώτερων ιδιωτικών δραματικών σχολών; Επιθυμεί άρα την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος σε σχέση με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Ποια είναι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ;
Ας μας πει έστω ο ΣΥΡΙΖΑ τι επενδύσεις έκανε στις κρατικές σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, σε τι κατάσταση άφησε τις υποδομές τους, πόσες συναντήσεις και συζητήσεις έκαναν οι τέσσερις διαδοχικοί Υπουργοί Πολιτισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τους διευθυντές των σχολών, τι έκαναν για την αναβάθμιση των σπουδών τους.
Αντιθέτως, η σημερινή κυβέρνηση για πρώτη φορά με συστηματικό τρόπο εξετάζει τις χρόνιες εκκρεμότητες στο πεδίο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ, δέσμιος συμφερόντων, δεν τόλμησε να αγγίξει την περίοδο 2015-2019. Και δεν αρχίσαμε τώρα, είναι μια δουλειά που έχει ξεκινήσει αθόρυβα πολύ καιρό τώρα.
Ήδη σε συνεργασία με τις κρατικές σχολές έχουμε δρομολογήσει τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών των κρατικών σχολών που εποπτεύει το ΥΠΠΟΑ (κάποια χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1950!), την απόδοση των προγραμμάτων σπουδών τους σε μονάδες ECTS, την εκπόνηση σχεδίου για την δημιουργία 4ου έτους. Επιπλέον έχουμε μεριμνήσει για την αναβάθμιση των υποδομών των σχολών: οι επισκευές και η ανακαίνιση στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και στη Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης είναι ήδη σε τροχιά υλοποίησης.
Το θέμα είναι όντως περίπλοκο, και το γεγονός ότι δεν έχει διευθετηθεί εδώ και δεκαετίες το επιβεβαιώνει. Ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε το δρόμο της απραξίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιλέγει να το διαχειριστεί με την αρμόζουσα προσοχή. Πλέον υπάρχει πολιτική βούληση, κάτι που για πρώτη φορά πιστοποιείται σε επίπεδο Πρωθυπουργού, και μια ενδεδειγμένη μεθοδολογία. Προφανώς απαιτούνται διυπουργικές επιτροπές για ένα σύνθετο θέμα, προφανώς απαιτείται η συμμετοχή σε αυτές ειδικών αλλά και προσωπικοτήτων που θα αποτελέσουν εχέγγυο για την ολοκλήρωση των εργασιών και των προτάσεων και προφανώς σε διαβούλευση με τον κλάδο. Πολύ σύντομα πρόκειται να υπάρξουν ανακοινώσεις σε σχέση με αυτό.
Σε επαγγελματικό/μισθολογικό επίπεδο στον Δημόσιο τομέα:
Αναγνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες του καλλιτεχνικού επαγγέλματος και προκειμένου να διασφαλιστεί μισθολογική δικαιοσύνη και σταθερότητα στους καλλιτέχνες που παράγουν καλλιτεχνικό έργο στο Δημόσιο, στη χθεσινή σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό αποφασίστηκε η άμεση νομοθετική αποτύπωση στο σύνολο του Δημοσίου τομέα της αποσύνδεσης της εκπαιδευτικής βαθμίδας (π.χ. ΔΕ, ΤΕ) από την πρόσληψη και αμοιβή καλλιτεχνών, χωρίς να θίγονται υφιστάμενες μισθολογικές προβλέψεις.
Με απλά λόγια, δεν συνέβη ποτέ καμία εξίσωση προς τα κάτω των καλλιτεχνών. Θυμίζουμε επίσης ότι:
– Οι καλλιτέχνες δεν προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ
– Το ΠΔ85/2022 αφορά μόνο προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ
– Το ΠΔ85/2022 δεν αφορά προσλήψεις του Υπουργείου Παιδείας
– Προφανώς, τίποτα από τα παραπάνω δεν αφορά τους καλλιτέχνες που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα
Και τότε προς τι όλο αυτό; Όντως υπήρχε μια ανησυχία ότι ορισμένοι δήμοι ενδεχομένως δεν ακολουθούν τη διαδικασία πρόσληψης και αμοιβής που ακολουθούν οι εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟΑ. Η παρούσα Κυβέρνηση θέλει να μην υπάρχουν αμφιβολίες ως προς τη διαδικασία και οι καλλιτέχνες που προσλαμβάνονται από ΟΤΑ να μην αντιμετωπίσουν τέτοια ζητήματα.
Για τον λόγο αυτό δίνουμε μία ουσιαστική και οριστική λύση επεκτείνοντας στους ΟΤΑ κάτι που ισχύει ήδη σε άλλους φορείς του Δημοσίου, π.χ. στους εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟΑ. Το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής δεν προσλαμβάνει χορευτές βάσει εκπαιδευτικής βαθμίδας, το Εθνικό Θέατρο δεν προσλαμβάνει ηθοποιούς βάσει εκπαιδευτικής βαθμίδας, και δικαίως. Δηλαδή με απλά λόγια: όταν το Εθνικό Θέατρο θέλει να προσλάβει ηθοποιό δεν θέτει κανένα κριτήριο σχετικά με το εάν ο εν λόγω ηθοποιός έχει πτυχίο και ποιο, αλλά αρκεί να είναι κατάλληλος για τον ρόλο.
Αντιστοίχως, ούτε στην Εθνική Λυρική Σκηνή, ούτε στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ή στους λοιπούς εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟΑ φορείς, το ζήτημα της εκπαιδευτικής βαθμίδας, δηλαδή το εάν ο υποψήφιος καλλιτέχνης έχει ή όχι πτυχίο και ποιο παίζει ρόλο στην πρόσληψη και στην αμοιβή του. Άλλοι είναι οι τρόποι αξιολόγησης του καλλιτεχνικού έργου, και στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα. Επομένως με τις πρόσφατες κινήσεις ξεκαθαρίζει το τοπίο και σε αυτό το σημείο.
Ας μιλήσουμε όμως και για αριθμούς: Οι ηθοποιοί και χορευτές, ΙΔΑΧ και ΙΔΟΧ, που απασχολούνται αυτή τη στιγμή στο Δημόσιο πλην εποπτευόμενων φορέων ΥΠΠΟΑ και πλην Υπ. Παιδείας είναι περίπου 100, κυρίως σε ΟΤΑ. Σε αυτούς αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ; Ας ξεκαθαρίσει την κινούμενη άμμο των επιχειρημάτων του.
Ως προς την δήλωση της κας. Αναγνωστοπούλου ότι η Κυβέρνηση έχει «επιδείξει τη μέγιστη αδιαφορία για εκείνους που εργάζονται και παράγουν τον σύγχρονο πολιτισμό», την καλούμε να σχολιάσει την αύξηση της πολιτιστικής απασχόλησης στην Ελλάδα από το 2019 ως το 2021 κατά 11,6% σύμφωνα με την Eurostat, καθώς και συγκρίνει τα €9,66 εκατ. που δόθηκαν ως επιχορηγήσεις σύγχρονου πολιτισμού την πενταετία 2015-2019, με τα €25,8 εκατ. της τριετίας 2020-2022.
Την καλούμε επίσης να απαντήσει γιατί τόσοι καλλιτέχνες έκλεισαν τα βιβλία τους επί ΣΥΡΙΖΑ, γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ασχοληθεί με εργασιακά, ασφαλιστικά και φορολογικά ζητήματα του κλάδου, γιατί στην αρχή κατήγγειλε το Μητρώο Καλλιτεχνών που συστήσαμε κατά την πανδημία ως μέτρο στήριξης και στη συνέχεια ζητούσε την περαιτέρω αξιοποίησή του, γιατί δεν είχε ολοκληρωθεί η Εθνική Πινακοθήκη, γιατί δεν είχε λειτουργήσει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και γιατί δεν είχε διευθυντή, γιατί δεν είχε γίνει διοικητική παραλαβή του Ακροπόλ, γιατί εκκρεμούσαν δεκάδες χρηματοδοτικές προτάσεις για ταινίες στα συρτάρια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, και πολλά άλλα τα οποία, κακά τα ψέματα, αυτή η Κυβέρνηση υλοποίησε.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την Κυβέρνηση ότι οι παραπάνω κινήσεις είναι προεκλογικού χαρακτήρα, κρίνοντας ενδεχομένως εξ ιδίων τα αλλότρια. Ίσως επί ΣΥΡΙΖΑ τα μολύβια κατέβηκαν καιρό πριν τις εκλογές, όμως η παρούσα Κυβέρνηση συνεχίζει να παράγει έργο καθημερινά, και θα συνεχίσει.
Σε κάθε περίπτωση, και καθώς οι εκλογές πλησιάζουν, εμείς θα αναμένουμε τις τεκμηριωμένες και ολοκληρωμένες προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την καλλιτεχνική εκπαίδευση και τον σύγχρονο πολιτισμό εν γένει ώστε οι πολίτες να κρίνουν και να αξιολογήσουν και τις περιόδους διακυβέρνησης 2015-2019 ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και 2019-2023 ΝΔ, και τα προεκλογικά προγράμματα.
Διαβάστε επίσης:
Ένα επαναστατικό, νεανικό και παιγνιώδες κίνημα στο Μουσείο Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρηματιστήριο: Άντεξε απέναντι στις διεθνείς πιέσεις με πρωταγωνίστριες Titan, OTE και Eurobank
- Κ. Χατζηδάκης: Ρυθμίσεις λογικής οι παρεμβάσεις σε τράπεζες, χαμηλοσυνταξιούχους και ένστολους
- Τεχνική Ολυμπιακή: Αγορά κτηρίου γραφείων στη Φρανκφούρτη
- Συρία: Διαδηλώσεις υπέρ της δημοκρατίας, των δικαιωμάτων των γυναικών και κατά της Άγκυρας