Φτάνει σήμερα στην Βουλή το διυπουργικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, στο οποίο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι αλλαγές αναφορικά με το πανεπιστημιακό άσυλο, αλλά και οι διατάξεις που αφορούν στην επίλυση του προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την εφαρμογή της απλής αναλογικής σε δήμους και περιφέρειες.

Η δημοσία διαβούλευση για το νομοσχέδιο αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα, καθώς το διυπουργικό κυβερνητικό νομοσχέδιο περνάει, την ερχόμενη Δευτέρα, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή με τη διαδικασία του επείγοντος. Την ίδια ημέρα αναμένεται να ξεκινήσει και η συζήτηση της Ολομέλειας της Βουλής σχετικά με το νομοσχέδιο, ενώ η διαδικασία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί με την ψήφισή του, την ερχόμενη Τετάρτη ή, το αργότερο, την Πέμπτη.

Η πολυσυζητημένη διάταξη για το πανεπιστημιακό άσυλο

Στόχος της διάταξης περί του ακαδημαϊκού ασύλου, όπως δήλωσε η αρμόδια υπουργός, Νίκη Κεραμέως, είναι να βελτιώσει την γενικότερη κατάσταση στα ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα. Υπενθυμίζεται ότι, με την ψήφισή της, η εν λόγω διάσταση έρχεται να αντικαταστήσει τον «νόμο Γαβρόγλου» (ν.4485/2017).

Οι διαφορές που εμφανίζει η διάταξη του υπουργείου Παιδείας, συγκριτικά με τον «νόμο Γαβρόγλου», είναι οι εξής:

-Στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.

-Η ακαδημαϊκή ελευθερία, καθώς και η ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών, προστατεύονται σε όλους τους χώρους των Α.Ε.Ι., έναντι οποιουδήποτε προσπαθεί να τις καταλύσει ή περιορίσει.

-Εντός των χώρων των Α.Ε.Ι., οι αρμόδιες αρχές ασκούν όλες τις κατά νόμο αρμοδιότητές τους, συμπεριλαμβανομένης της επέμβασης, λόγω τέλεσης αξιόποινων πράξεων».

Σημαντικές οι αλλαγές στην κυβερνησιμότητα Δήμων και Περιφερειών

Αναφορικά με την διάταξη που σχετίζεται με την κυβερνησιμότητα των Δήμων και των Περιφερειών, βασικός στόχος της κυβέρνησης είναι να «απαλλαχθεί» από την απλή αναλογική, η οποία αποδείχθηκε προβληματική, όπως φάνηκε από τις τελευταίες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές του Μαΐου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των κωλυμάτων, που προκλήθηκαν, αποτελεί ο δήμος Θεσσαλονίκης, όπου, λόγω της ισχύουσας νομοθεσίας, ο υποψήφιος που επικράτησε στον δεύτερο γύρο των εκλογών και συγκεκριμένα ο κ. Ζέρβας, δεν έχει ουσιαστικά την πλειοψηφία στο διοικητικό συμβούλιο, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολο το έργο του.

Ταυτόχρονα, η διάταξη για τους Δήμους και τις Περιφέρειες δίνει μια επιπλέον δυνατότητα, η οποία θα σχετίζεται με την επιλογή που θα έχουν οι δημοτικές και περιφερειακές παρατάξεις να συμπράξουν, εάν το επιθυμούν, υπό την προϋπόθεση ότι μια από αυτές είναι η παράταξη του δημάρχου ή του περιφερειάρχη αντίστοιχα.

Με τον τρόπο αυτό, η νέα παράταξη θα λειτουργεί ως ενιαία και θα λογίζεται ως η παράταξη, με την οποία έχει εκλεγεί ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, με στόχο να καταστεί εφικτή η συγκρότηση των συλλογικών οργάνων, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές.

Επιπλέον, η πλειοψηφία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής θα προέρχονται από τον συνδυασμό, με τον οποίο έχει εκλεγεί ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης. Ένας ακόμη παράγοντας της διάταξης που θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση είναι ότι εισάγονται ρυθμίσεις, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η πλειοψηφία των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των δήμων και των Περιφερειών θα προέρχεται από τον συνδυασμό του δημάρχου ή του περιφερειάρχη, συμπεριλαμβανομένων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης.

Στο ίδιο νομοσχέδιο και οι διατάξεις για ψηφιακή σύνταξη και ΕΟΠΥΥ

Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι, μέσα στο διυπουργικό νομοσχέδιο, περιλαμβάνονται και άλλες διατάξεις, όπως η ψηφιακή σύνταξη, που έχει προαναγγείλει ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, καθώς και οι αλλαγές στην λειτουργία του ΕΟΠΥΥ και των φαρμάκων υψηλού κόστους, τα οποία οι ασφαλισμένοι θα μπορούν να προμηθεύονται και από ιδιωτικά φαρμακεία.