ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απολύτως σοβαρά λαμβάνουν οι Έλληνες επιτελείς, σε στρατιωτικό και διπλωματικό επίπεδο, τις εντεινόμενες απειλές Ερντογάν και Τούρκων επισήμων, πολύ περισσότερο μετά το νέο επεισόδιο, εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, με στόχο τον εμβολισμό σκάφους του Λιμενικού από ακταιωρό της γείτονος, τις προειδοποιητικές βολές που ερρίφθησαν και τις πρόσφατες στοχευμένες διαρροές στον φιλοκυβερνητικό Τύπο της γείτονος, σύμφωνα με τις οποίες «στην Άγκυρα έχει χαθεί η πεποίθηση ότι τα προβλήματά μας με την Ελλάδα μπορούν να επιλυθούν με διπλωματικά μέσα».
Κυρίως δε, μετά από τις on camera δηλώσεις Καλίν -του «πρωτοπαλίκαρου Ερντογάν και έως πρότινος θεωρούμενου ως «περιστερά» έναντι των «γερακιών» του τουρκικού καθεστώτος- ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, διεύρυνε την απειλή πολέμου, διατυπώνοντας casus belli ακόμα και στην περίπτωση επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων στην Κρήτη.
Το σενάριο της άμεσης υλοποίησης της συγκρουσιακής επιλογής Ερντογάν
Ένα από τα βασικά σενάρια που επεξεργάζονται τα ελληνικά επιτελεία είναι η Τουρκία να υλοποιήσει άμεσα, εντός του 2023, στο πεδίο, την ειλημμένη συγκρουσιακή της επιλογή απέναντι στη χώρα μας.
Όπως έγραψε χαρακτηριστικά ο τέως σύμβουλος εθνικής ασφαλείας του Πρωθυπουργού ναύαρχος Αλέξανδρος Διακόπουλος, φαίνεται καθαρά πλέον ότι η Τουρκία συμπεριλαμβάνει επίσημα και ανοιχτά την «στρατιωτική επιλογή» στις πιθανές μεθόδους «επίλυσης» των διαφορών της με την Ελλάδα.
Το «θα έρθουμε ξαφνικά ένα βράδυ», δεν είναι ένα λεκτικό πυροτέχνημα αλλά ήρθε για να μείνει.
«Η Τουρκία κτίζει μεθοδικά, μέσω αυτών των εστιών έντασης, ένα αφήγημα που την εμφανίζει ως «αμυνόμενη» απέναντι στις ελληνικές προκλήσεις και παραβιάσεις των συνθηκών ενώ έχει ήδη προσχεδιάσει τις ενέργειές της.
Υπό το φως των παραπάνω είναι πιθανό να δούμε τουρκικά πολεμικά πλοία να παρεμποδίζουν ενδεχόμενη μεταφορά στρατευμάτων ή υλικού στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Με δεδομένο ότι το 2023 θα είναι εκλογική χρονιά και για τις δύο χώρες, όπου καμία Κυβέρνηση δεν θέλει να φανεί αδύναμη ή υποχωρητική, ένα τυχαίο ή και προσχεδιασμένο γεγονός μπορεί να πάρει δυσανάλογες διαστάσεις. Ο κίνδυνος μιας ανάφλεξης είναι μικρός αλλά υπαρκτός», υποστηρίζει δημοσίως ο κ. Διακόπουλος.
Διπλωματική ή στρατιωτική ελληνική απάντηση;
Απέναντι σε αυτά τα σενάρια και την πιθανότητα υλοποίησης των τουρκικών απειλών, στην γκρίζα ζώνη μεταξύ ειρήνης και πολέμου, με μια καλά οργανωμένη κίνηση, η οποία προδήλως δεν θα σχετίζεται με «ατύχημα», κίνηση που θα επιρρίπτει το blame game στη χώρα μας και ταυτόχρονα δεν θα προκαλεί, σε πρώτη φάση, τεράστιες αντιδράσεις στη διεθνή κοινότητα- ποιος άραγε, θα «παίξει» ως πρώτη είδηση διεθνώς ένα ναυτικό αποκλεισμό με στόχο την παρεμπόδιση της αλλαγής φρουράς σε ελληνικό «στρατιωτικοποιημένο», κατά τους Τούρκους, νησί;- η Κυβέρνηση, με ψυχραιμία και αποφασιστικότητα, έχει ξεκαθαρίσει ότι αυτό θα συνιστούσε πολεμική ενέργεια.
Ωστόσο, άριστοι γνώστες του φακέλου των ελληνοτουρκικών, από τον ακαδημαϊκό χώρο αλλά με άτυπο συμβουλευτικό ρόλο σε αρμόδια υπουργεία, δεν διστάζουν να θέτουν σε δημόσια συζήτηση πλέον, το «μεγάλο στρατηγικό δίλημμα», που όπως υποστηρίζουν, θα αντιμετωπίσει σε μια τέτοια περίπτωση η χώρα μας.
Αν η Αθήνα απαντήσει μόνο με διπλωματικά μέτρα, για παράδειγμα, μια διεθνή καταγγελία αυτής της παράνομης πράξης στον ΟΗΕ, ή αίτημα προς τους Ευρωπαίους εταίρους για διπλωματική στήριξη- κυρώσεις, τότε, ενυπάρχει ο κίνδυνος να καταρρεύσει, όπως δηλώνουν, το συνολικό αφήγημα της ελληνικής αποτροπής, που με κόπο έχει χτιστεί τα τελευταία χρόνια. «Θα εξευτελιστεί η χώρα», λέει σε συνομιλητές του, εις εξ αυτών.
Ο έτερος δρόμος, σύμφωνα πάντα με τους ίδιους ειδικούς, είναι η Αθήνα να καταφύγει σε στρατιωτικά αντίμετρα. Τι σημαίνει αυτό; Όχι άμεση κήρυξη πολέμου. Αλλά, σε πρώτη φάση, πλήρη στρατιωτική κινητοποίηση, μερική ή ολική επιστράτευση, έξοδος του συνόλου του Στόλου στο Αιγαίο, με την Αεροπορία και το Στρατό σε ανάλογη ετοιμότητα μάχης, στο πρότυπο του ’87, ώστε να σταλεί, προς πάσα κατεύθυνση, το μήνυμα που κατά καιρούς έχει εκπέμψει ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης «θα κάνουμε ότι χρειαστεί».
Υπενθυμίζεται ότι προσφάτως, ο ΑΓΕΕΘΑ στρατηγός Φλώρος, είχε διαμηνύσει ότι «ξέρουμε ακριβώς τι θα γίνει και πώς θα γίνει» και αυτό είναι γνωστό και ολοκληρωμένο σε επίπεδο στρατιωτικής ηγεσίας, με τις σαφείς κατευθύνσεις από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά και την κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου κεντρικά. Μάλιστα, είχε τονίσει ότι μπορεί ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να κάνει αυτά που λέει, αλλά αντιστοίχως «κι εμείς κάνουμε αυτά που λέμε». Υπογραμμίζοντας ότι η έννοια της «σημειακής κρίσης» στην πραγματικότητα δεν υπάρχει, καθώς «δεν είναι δυνατόν να γίνει κάτι στο Καστελλόριζο και να μην εξαπλωθεί παντού». Ουσιαστικά, αναφερόταν στο τι πρόκειται να πράξει η Ελλάδα σε περίπτωση που αποφασιστεί να υπάρξει στρατιωτική αντίδραση σε πιθανή τουρκική παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων στην Ανατολική Μεσόγειο. Με το ερώτημα που τίθεται –αν και η απάντηση μοιάζει αυτονόητη- να είναι, για παράδειγμα, αν το σενάριο της παρεμπόδισης μεταφοράς στρατευμάτων ή υλικού στα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία.
Τι θα γίνει αν οι Τούρκοι εκμεταλλευτούν «ακυβερνησία» στην Ελλάδα;
Το παρελκόμενο ερώτημα που βρίσκεται στα επιτελικά τραπέζια, είναι τι ακριβώς θα συμβεί στην απευκταία περίπτωση που ο Ερντογάν «πατήσει το κουμπί» κατά τη διάρκεια μια υπηρεσιακής- μεταβατικής κυβέρνησης στην Ελλάδα, στο μεσοδιάστημα δηλαδή, ανάμεσα σε εκλογικές αναμετρήσεις.
Απέναντι στο υπαρκτό αυτό ενδεχόμενο, αρμοδίως έχει ήδη προταθεί να παραμείνουν στις θέσεις τους οι σημερινοί Υπουργοί Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, με το «γάντι», για κάποιους, να πέφτει στην αντιπολίτευση αναφορικά με το αν θα αυτή θα αποδεχόταν την συγκεκριμένη πρόταση, με δεδομένη την στρατηγική πόλωσης που ακολουθείται, κάποιες φορές ακόμα και στα εθνικά θέματα, όπως συμβαίνει με τη «στοχοποίηση» του ΑΓΕΕΘΑ και πιθανή εμπλοκή του στις καταγγελλόμενες υποκλοπές.
Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαβουλεύσεις της ελληνικής διπλωματίας για την διασφάλιση της απόλυτης και έμπρακτης εφαρμογής των ρητρών αμοιβαίας συνδρομής, που προβλέπονται στις σχετικές Συμφωνίες Στρατηγικής Συνεργασίας που έχουν υπογραφεί τα δύο τελευταία χρόνια με Γαλλία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Διαβάστε επίσης
Οικονόμου: Από την Άνοιξη και μετά είναι πιθανόν να ξεκινήσουν οι διαδικασίες των εκλογών
Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε Τουρκία: Αποφύγετε τις απειλές κατά της Ελλάδας για τα 12 μίλια