Συστάσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων φέρνει στο προσκήνιο ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, δύο χρόνια μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και τη δημοσίευση του πορίσματος για την πολύνεκρη τραγωδία.

Μίας τραγωδίας δίχως τέλος, καθώς συνεχίζουν να υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για τις συνθήκες του δυστυχήματος, με αποκορύφωμα την ύπαρξη εύφλεκτου υλικού.

1

Γερανοφόρα οχήματα προσπαθούν να απομακρύνουν κομμάτια από τα κατεστραμμένα βαγόνια μετά από σύγκρουση δύο τραίνων, σε δυστύχημα που σημειώθηκε έξω από τη Λάρισα, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023 ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ
Γερανοφόρα οχήματα προσπαθούν να απομακρύνουν κομμάτια από τα κατεστραμμένα βαγόνια μετά από σύγκρουση δύο τραίνων, σε δυστύχημα που σημειώθηκε έξω από τη Λάρισα, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023 ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Με τη δημοσίευση του πορίσματος, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ κατέθεσε περί τις δεκαεπτά συστάσεις ασφαλείας, που ενδεχομένως να μη χρειάζονταν αν είχε ολοκληρωθεί εγκαίρως η «αιματηρή» σύμβαση 717 από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τους εμπλεκόμενους αναδόχους. Ωστόσο, το μόνο σίγουρο είναι ότι το ζήτημα της ασφάλειας θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψην και λόγω άλλων περιστατικών, όπως ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας στην Ειδομένη τον Φεβρουάριο του 2025, όπως επίσης και άλλα προβλήματα και βλάβες που γνωστοποιούνται κατά καιρούς και εγείρουν νέα ερωτήματα περί ασφάλειας.

Ποιες είναι οι 17 συστάσεις

Σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, πολλές από τις συστάσεις ασφαλείας μπορούν να εφαρμοστούν έχοντας ως προϋπόθεση την υποστήριξη της κυβέρνησης, συνιστώντας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη βελτίωση του Σχεδίου Δράσης, το οποίο αποτυπώνεται μέσω του νομοσχεδίου με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις», το οποίο ψηφίστηκε στις 19 Δεκεμβρίου 2024 στην Ολομέλεια της Βουλής.

πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Συστάσεις στον ΟΣΕ

Όπως υπογραμμίζεται στο πόρισμα, όσον αφορά στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), πρέπει να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με την πραγματικότητα της λειτουργίας του τρέχοντος σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα, βελτιώνοντας τον τρόπο ελέγχου αυτών των κινδύνων. Την ίδια ώρα ο οργανισμός οφείλει να βελτιστοποιήσει την απόδοση και την αξιοπιστία των στοιχείων της υποδομής και να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφάλειας που συνδέονται με αυτά, καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.

Παράλληλα, σημαντικό ρόλο παίζει και η τακτική αξιολόγηση των ικανοτήτων του προσωπικού, που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με την ασφάλεια και να εξασφαλίζεται η διατήρησή τους.  Όπως επισημαίνεται και στο πόρισμα, το σύνολο των ικανοτήτων αφορά μη-τεχνικές δεξιότητες αλλά και τη σωματική και ψυχολογική ικανότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σταδιοδρομίας του.

Συλλήβδην, ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης του προσωπικού, στοχεύοντας στην έγκαιρη αντίληψη της οποιασδήποτε επιδείνωσης της εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τους Σταθμάρχες ή άλλο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα κρίσιμα για την ασφάλεια. Συν τοις άλλοις, θα πρέπει να δημιουργηθεί η δυνατότητα του ΟΣΕ να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα, με σκοπό στην εφαρμογή μέτρων διαρθρωτικής βελτίωσης που μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που θα υποστηρίζει το έργο του επιχειρησιακού προσωπικού.

Βέβαια, σημείο κλειδί στη διερεύνηση τυχόν λαθών ή ατυχημάτων, θα είναι η μεγιστοποίηση της διαθεσιμότητας καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάλυση ατυχημάτων και συμβάντων και η δυνατότητα χρήσης αυτών των τεχνολογιών για τη συνεχή παρακολούθηση των επιδόσεων ασφαλείας.

Συστάσεις στην Hellenic Train

Η Hellenic Train δε μένει εκτός απυρόβλητου στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τον οργανισμό να καλεί την εταιρεία να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί, και το λοιπό προσωπικό της, όποτε χρειάζεται, που εκτελούν εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια, αφενός είναι ανάλογα προετοιμασμένοι, η ικανότητά τους αξιολογείται και διατηρείται τακτικά και τα καθήκοντά τους εκτελούνται αναλόγως.

Επιπλέον, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνιστά την ανάπτυξη ενός συστήματος παρακολούθησης της απόδοσης των μηχανοδηγών, με σκοπό τη δημιουργία της ικανότητας βάσει της οποίας γίνεται αντιληπτή οποιαδήποτε επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Συστάσεις στη ΡΑΣ

Την ανάπτυξη ενός συστήματος αναφοράς περιστατικών με στόχο την ενίσχυση της δυνατότητας του ελληνικού σιδηροδρομικού τομέα να διδαχθεί από ανεπιθύμητα συμβάντα συστήνει μεταξύ άλλων ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ). Το εν λόγω σύστημα θα πρέπει να παρέχει την απαραίτητη δομή και ταξινόμηση για την υποχρεωτική αναφορά περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τον διαχειριστή υποδομής και όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στο ελληνικό δίκτυο.

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ επισημαίνει επίσης ότι εξίσου σημαντική και ακόμη πιο επείγουσα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει την ικανότητά της για εποπτεία, στοχεύοντας στη δημιουργία άποψης για το επίπεδο επιδόσεων ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος.

Συστάσεις στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους και την ΕΕ

Τη λήψη μέτρων για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσης συνιστά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους, αφενός για τα Ενιαία Πιστοποιητικά Ασφαλείας και, αφετέρου, για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν την Εθνική Αρχής Ασφάλειας να παρακολουθήσει αποτελεσματικά τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών εταιρειών.

Παράλληλα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της ΕΕ σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφάλειας, τη λειτουργία των Εθνικών Αρχών Ασφάλειας και των Εθνικών Οργανισμών Διερεύνησης και το σύστημα εθνικών κανόνων.

Την ίδια ώρα, συνίσταται και η δημιουργία εικόνας για την καταλληλότητα της εφαρμογής των κανόνων επιχειρησιακής ασφάλειας που καθορίζονται από την ΕΕ στο εθνικό πλαίσιο των κρατών μελών, σε όλα τα επίπεδα.

Συστάσεις στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Μία εξίσου σημαντική σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αφορά και το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (Πυροσβεστική, Ιατρική και Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη, Αστυνομία, Πολιτική Προστασία) και βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων ορθών πρακτικών, οφείλει να συντάξει λεπτομερείς οδηγίες για ένα Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Κρίσεων που θα επιτρέψει ταχεία, συντονισμένη βοήθεια κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης.

Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, το προαναφερθέν σχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες για το συντονισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για τον καθορισμό των περιμέτρων, για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος και για την πρόληψη και τη μείωση των κινδύνων της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες.

Ανοίγει ο δρόμος για επενδυτές στον ΟΣΕ;

Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε ότι ο ΟΣΕ «πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο του ΟΤΕ, του ΟΛΠ και της ΔΕΗ», γεγονός που δημιούργησε νέα ερωτήματα σχετικά με το αν είναι στα σχέδια της Κυβέρνησης η εύρεση επενδυτών για τον ΟΣΕ ή αν απλώς ο υπουργός εννοούσε ενδεχόμενη αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας του οργανισμού.

Την ίδια ώρα,  τα κόμματα της αντιπολίτευσης δήλωσαν τις προηγούμενες ημέρες την πρόθεσή τους να καταθέσουν πρόταση δυσπιστίας στην Κυβέρνηση, μετά την έκδοση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τις εξελίξεις να προβλέπονται ραγδαίες στο πολιτικό σκηνικό της χώρας την εβδομάδα που διανύουμε.

Πάντως, το γεγονός ότι το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που άφησε πολλές αιχμές για τη μη ύπαρξη ασφάλειας στον σιδηρόδρομο και οι κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό για τη δεύτερη επέτειο της τραγωδίας των Τεμπών, πυροδότησαν νέες αντιδράσεις, καθώς κατέστη σαφές ότι κανείς μέχρι στιγμής,δε μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των επιβατών.

Η πρόοδος του Σχεδίου Δράσης για τον σιδηρόδρομο

Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Στην πρόοδο του Σχεδίου Δράσης για τον σιδηρόδρομο αναφέρθηκε με σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά τη δημοσίευση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη, με την Κυβέρνηση να έχει υποβάλει μέχρι τον Ιανουάριο του 2025 τρεις διμηνιαίες αναφορές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο του 2024.

Όπως επισημαίνεται το σχέδιο δράσης με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026 περιλαμβάνει τις κάτωθι βασικές θεματικές:

  1. εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια, με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο.
  2.  βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
  3.  οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα.
  4.  ενίσχυση του Εθνικού Φορέα Διερεύνησης (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
  5.  προώθηση γνώσης και κουλτούρας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Μία ημέρα πριν την παρουσίαση του πορίσματος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή αναφορικά με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφαλείας των Σιδηροδρόμων ETCS, ανέλυσε διεξοδικά την πορεία των έργων στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

«1ον. Σηματοδότηση
• Το 2019 το σύστημα σηματοδότησης ήταν εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 151,9 χλμ., ήτοι 31%.
• Τον Φεβρουάριο του 2023 είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σε 259,2 χλμ., ήτοι 54%.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και το σύστημα λειτουργούσε σε 487 χλμ., ήτοι στο 100% του άξονα.
• Σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ., ήτοι το 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Άρα έχουμε καλύτερα, πληρέστερα και πιο λειτουργικά συστήματα σηματοδότησης σήμερα.

2ον. Τηλεδιοίκηση
• Το 2019 το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 5,6 χλμ., ήτοι 1%.
• Τον Φεβρουάριο του 2023, είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σε 149,5 χλμ., ήτοι 31%.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023, με την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και το σύστημα λειτουργούσε σε 487 χλμ., ήτοι το 100% του άξονα.
• Σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ. ήτοι το 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Άρα έχουμε καλύτερα, πληρέστερα και πιο λειτουργικά συστήματα τηλεδιοίκησης σήμερα.

3ον. ETCS
1. Παρατρόχιο σύστημα
• Το 2019 το παρατρόχιο σύστημα ETCS ήταν εγκατεστημένο σε 209,4 χλμ., ήτοι στο 43%.
• Τον Φεβρουάριο του 2023 είχε εγκατασταθεί σε 259,2 χλμ., ήτοι στο 54%.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023 είχε εγκατασταθεί σε 394 χλμ., ήτοι στο 81%.
• Σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο σε 387 χλμ., ήτοι το 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Άρα έχουμε πληρέστερο, εγκατεστημένο παρατρόχιο σύστημα ETCS σήμερα.

2. Επί συρμού σύστημα (On Board)
• To 2019 ήταν εγκατεστημένες 140 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 93).
• Όμως, το σύστημα δεν ήταν λειτουργικό, καθώς δεν υπήρχαν συμβάσεις συντήρησης, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σταδιακά σημαντικές φθορές, ενώ δεν υπήρχε έγκριση θέσης σε λειτουργία (αδειoδότηση) από τη ΡΑΣ.
• Επίσης, δεν είχαν γίνει δοκιμές ενσωμάτωσης (integration test) και δεν υπήρχε ολοκληρωμένη και συνεχής σηματοδότηση, που υπάρχει σήμερα.
• Τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένες 139 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 92).
• Τον Φεβρουάριο του 2025 είναι εγκατεστημένες 136 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 89).

Από αυτά, για την αντιμετώπιση των σημαντικών φθορών εξαιτίας της απουσίας συντήρησης, έχει συναφθεί, το Μάρτιο του 2024, σύμβαση ΓΑΙΑΟΣΕ – HITACHI RAIL για την ανάταξη 115 μονάδων ETCS (On Board Units).
Έως σήμερα έχουν αναταχθεί 72 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα (πλήθος τρένων: 54).
Έως τον Σεπτέμβριο του 2025, θα έχουν αναταχθεί και οι υπόλοιπες 43 μονάδες ETCS (On Board Units) σε λειτουργικά τρένα που περιλαμβάνονται στη σύμβαση (πλήθος τρένων: 24).
Σημειώνεται ότι 2 μονάδες ETCS (On Board Units) έχουν αναταχθεί στο πλαίσιο παλαιότερης σύμβασης της ΓΑΙΑΟΣΕ, για 13 μονάδες ETCS (On Board Units) διερευνάται η δυνατότητα και τυχόν τεχνικές λύσεις ανάταξης, ενώ οι υπόλοιπες 6 μονάδες ETCS (On Board Units) είναι κατεστραμμένες και δεν ανατάσσονται (πλήθος τρένων: 11).

Συνεπώς σήμερα, σε σχέση με το 2019 και τον Φεβρουάριο του 2023, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο:
• Έχουμε ολοκληρωμένη και λειτουργική σηματοδότηση σε όλο τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη (πλην του κατεστραμμένου τμήματος από τη θεομηνία Daniel), απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του συστήματος ETCS.
• Έχουμε ολοκληρώσει το αντικείμενο των συμβάσεων εγκατάστασης του παρατρόχιου συστήματος ETCS, με την εξαίρεση του τμήματος που έχει πληγεί από τη θεομηνία Daniel.
• Υπάρχει ενεργή σύμβαση ανάταξης του επί συρμού συστήματος ETCS, η οποία έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 63% (72 / 115), και που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2025.
• Υπάρχει έγκριση θέσης σε λειτουργία του παρατρόχιου συστήματος ETCS από τη ΡΑΣ (από Νοέ-2022) για τα τμήματα Πλατύ – Θεσσαλονίκη & Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας.
• Είχε αδειοδοτηθεί (Ιούν-2023) και το τμήμα Δομοκός – Λάρισα, που καταστράφηκε από την θεομηνία Daniel.
• Για τα τμήματα ΣΚΑ – Οινόη, Οινόη – Τιθορέα, Τιθορέα – Δομοκός και Λάρισα – Πλατύ, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής φακέλων, από τον ΟΣΕ στη ΡΑΣ, προκειμένου να αδειοδοτηθούν.
• Αδειοδοτήθηκε, το Νοέμβριο του 2022, από τη ΡΑΣ το επί συρμού σύστημα ETCS.
• Δρομολογούνται οι διαδικασίες προκειμένου να ξεκινήσουν οι δοκιμές ενσωμάτωσης (integration test) το καλοκαίρι του 2025.
• Μετά από αυτές τις εργασίες, το σύστημα, με δεδομένο – το επαναλαμβάνω – ότι υπάρχει πλέον σηματοδότηση, θα είναι – όπως πρέπει – πλήρως λειτουργικό.

4ον. GSM-R
1. Παρατρόχιο σύστημα
• Το 2019 το παρατρόχιο σύστημα GSM-R ήταν εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ., ήτοι στο 78%, χωρίς να έχει γίνει κάποια διαδικασία για την αδειοδότηση και, κατ’ επέκταση, τη λειτουργία του.
• Τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ., ήτοι στο 78%.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023 παρέμενε εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ. ήτοι στο 78%.
• Σήμερα, είναι εγκατεστημένο σε 377,9 χλμ., ήτοι στο 78%, έχοντας ανατάξει τις ζημιές που προκάλεσε ο Daniel.
Σημειώνεται ότι υπολείπεται το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός για να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση στο 100% του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και για το οποίο έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.

2. Επί συρμού σύστημα (On Board)
• Το 2019 ήταν εγκατεστημένες σε τρένα 119 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios).
• Τον Φεβρουάριο του 2023 ήταν εγκατεστημένες σε τρένα 119 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios).
• Σήμερα, είναι εγκατεστημένες σε τρένα 100 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), έχοντας λάβει, βασικό αυτό, τον Ιούλιο του 2023, τη σχετική αδειοδότηση από τη ΡΑΣ.
Η διαφορά 19 μονάδων GSM-R (On Board Cab Radios) οφείλεται στην απώλεια 4 μονάδων που ήταν τοποθετημένες στις μηχανές των αμαξοστοιχιών του δυστυχήματος των Τεμπών, καθώς και στην αποξήλωση 15 μονάδων από ακινητοποιημένα τρένα για να τοποθετηθούν σε λειτουργικά.

Συνεπώς σήμερα, σε σχέση με το 2019 και τον Φεβρουάριο του 2023, είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο:
• Έχει ληφθεί, από τον Ιούλιο του 2022, η αδειοδότηση από τη ΡΑΣ για το παρατρόχιο σύστημα GSM-R, οπότε και μπήκε σε λειτουργία το σύστημα, καθιστώντας δυνατή την επικοινωνία, μέσω αυτού, του προσωπικού του διαχειριστή υποδομής επί της γραμμής.
• Βρίσκεται σε φάση υλοποίησης η σύμβαση συντήρησης και ανάταξης του παρατρόχιου συστήματος GSM-R, που περιλαμβάνει και τη συντήρηση των εγκαταστημένων μονάδων (On Board συσκευές Cab Radios) προκειμένου να είναι λειτουργικές.
Εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Μαρτίου του 2025 θα έχουμε 118 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios) σε 59 τρένα που θα εξυπηρετούν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2025, θα έχουμε 158 μονάδες GSM-R (On Board συσκευές Cab Radios), δηλαδή 38 επιπλέον από το 2019.

Συμπερασματικά, τα συστήματα ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι σήμερα πολύ καλύτερα από τον Φεβρουάριο του 2023, πολύ περισσότερο δε από το 2019!

Επιπλέον της αρχικής μου τοποθέτησης, έχω να προσθέσω τα εξής:

1ον. Σήμερα λειτουργούν 5 Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ).
• Το 2019 λειτουργούσε μόνο το ΚΕΚ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) για το τμήμα Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ – Αεροδρόμιο (Γραμμή Προαστιακού).
• Το 2020 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Κορίνθου για το τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, καθώς είχε πάψει να λειτουργεί από το 2010 για το τμήμα ΣΚΑ – Κιάτο λόγω βανδαλισμών.
• To 2021 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Θεσσαλονίκης για το τμήμα Πλατύ – Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας – Προμαχώνας.
• Το 2022 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λιανοκλαδίου για το τμήμα Τιθορέα – Δομοκός.
• Τον Αύγουστο του 2023 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λάρισας για το τμήμα Δομοκός – Πλατύ.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023 το ΚΕΚ ΣΚΑ για το τμήμα ΣΚΑ – Τιθορέα.
• Και το 2025 τέθηκε, για πρώτη φορά, σε λειτουργία σύστημα επιτήρησης κυκλοφορίας συρμών, στο τμήμα της μονής γραμμής μεταξύ των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.
Η λειτουργία αυτών των Κέντρων ενισχύει την ασφάλεια.

2ον. Σήμερα λειτουργούν 4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ).
• Το 2020 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΣ Κορίνθου.
• Το 2024 τέθηκαν διαδοχικά, εντός του έτους, τα ΚΕΣ ΣΚΑ, Λιανοκλαδίου και Λαρίσης.
Η λειτουργία αυτών των Κέντρων ενισχύει την ασφάλεια.

3ον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενεργοποίησε τη διαδικασία επί παραβάσει όχι για το ευρωπαϊκό σύστημα ETCS.
Διότι αν το είχε κάνει γι’ αυτό το λόγο, θα έπρεπε να το κάνει για όλη την Ευρώπη, αφού το σύστημα αυτό έχει εγκατασταθεί, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στο 14% του Ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, με σχεδιασμό για 31% στο τέλος του 2023.

Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι στο 26% του συνολικού εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου αυτό το σύστημα είναι ήδη λειτουργικό, με 0% το 2019!

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα, επί της οποίας η χώρα μας έχει τοποθετηθεί έγκαιρα και αρμοδίως, επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με τις συνολικές απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, σύμφωνα με την Οδηγία 798, του 2016».

Διαβάστε επίσης:

Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη: Ολα τα αναπάντητα ερωτήματα για τη σύγκρουση των τρένων

ΟΣΥ: Θέμα ημερών η κυκλοφορία των νέων 18μετρων λεωφορείων στην Αττική – Όλο το χρονοδιάγραμμα

Τέμπη: Νέα δεδομένα μετά το πρώτο πόρισμα για την εμπορική αμαξοστοιχία – Τεταμένο παραμένει το κλίμα γύρω από τη Δικαιοσύνη