ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Προς αναζήτηση του καταλληλότερου τεχνικού συμβούλου για τον νέο ΟΣΕ βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με το νέο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου να τίθεται σε διαβούλευση στις αρχές Μαΐου.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, όπως δήλωσε ο ίδιος κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την αναδιαμόρφωση του ΟΣΕ, ήδη βρίσκεται σε επαφές με φορείς από το εξωτερικό, καθώς μέχρι τα τέλη του 2025 θα πρέπει να έχει υπογραφεί η σύμβαση του τεχνικού συμβούλου.
Τα μνημόνια με Γερμανία και Γαλλία
Η πρόσφατη συζήτηση με τη Deutsche Bahn
Ειδικότερα, ο κ. Κυρανάκης έχει συζητήσει ήδη με τη Deutsche Bahn, τη γερμανική σιδηροδρομική εταιρεία, με την οποία η Ελλάδα έχει συνάψει μνημόνιο συνεργασίας (ΜοU) ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, με στόχο να τεθούν οι βάσεις για μεταφορά τεχνογνωσίας και συμπράξεις για ανάπτυξη και αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου στα πρότυπα και με μεθόδους των γερμανικών δικτύων.
Σύμφωνα με το μνημόνιο, η DB E&C δεσμεύεται μεταξύ άλλων να παρέχει συμβουλευτικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες στον ΟΣΕ, που έχουν να κάνουν με την αξιολόγηση της οργάνωσης, των διαδικασιών και της δομής του Εκπαιδευτικού Κέντρου του ΟΣΕ, την αξιολόγηση των τρεχόντων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την εκτίμηση μέτρων βελτίωσης και ένταξης νέων μεθόδων εκπαίδευσης, την υλοποίηση προγραμμάτων Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών, την εφαρμογή προγράμματος ανταλλαγής και μεταφοράς τεχνογνωσίας, αλλά και την υποστήριξη στον τομέα της ψηφιοποίησης των σιδηροδρομικών συστημάτων και διαδικασιών.
Το μνημόνιο με τους Γάλλους
Ωστόσο, ένα ακόμα μνημόνιο συνεργασίας σχετικά με τον ΟΣΕ υπεγράφη λίγους μήνες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, τον Μάιο του 2023, μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Τη συμφωνία υπέγραψαν ο τότε υπουργός Επικράτειας, Γιώργος Γεραπετρίτης, αρμόδιος για θέματα μεταφορών και ο Γάλλος υπουργός Κλεμάν Μπον.
Στο μνημόνιο συμπεριλαμβανόταν μεταξύ άλλων η αναμόρφωση της οργανωτικής δομής του ΟΣΕ, η πρόληψη σιδηροδρομικών ατυχημάτων, η εκπαίδευση και η επιμόρφωση του προσωπικού, η ρύθμιση ζητημάτων ευθύνης των σιδηροδρομικών φορέων, ζητήματα διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, η οργάνωση και επίβλεψη σιδηροδρομικών μεταφορών στον τομέα της ασφάλειας, η οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, η οργάνωση επιτροπών και την καθιέρωση διαδικασιών για τη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Επίσης, στο μνημόνιο προβλεπόταν η εφαρμογή μέτρων ασφαλείας που ισχύουν στη Γαλλία, δεδομένου ότι η Γαλλία διαθέτει ένα από τα πιο ανεπτυγμένα συστήματα ασφαλείας στον σιδηροδρομικό τομέα. Στη συνέχεια, η συμφωνία θα θα εξειδικευόταν με ειδικότερες συμφωνίες μεταξύ των αρμοδίων φορέων και κυρίως μεταξύ της Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF) και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ).
Τα πιο αξιόπιστα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα
Πάντως, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε «ανοιχτός για νέες συζητήσεις» με φορείς που διαθέτουν «αξιόπιστα σιδηροδρομικά δίκτυα», αναζητώντας τον πιο κατάλληλο φορέα για τη θέση του τεχνικού συμβούλου.
Εκτός από τη Γαλλία και τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες διαθέτουν αξιόπιστα σιδηροδρομικά δίκτυα με αναβαθμισμένη την επιβατική εμπειρία, τόσο λόγω υποδομών όσο και από την άποψη της ποιότητας των υπηρεσιών και των μετακινήσεων.
Η Ελβετία στην κορυφή των σιδηροδρομικών δικτύων
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Ελβετία με την Swiss Federal Railways (SBB CFF FFS), που ιδρύθηκε το 1902 στη Βέρνη.
Ο ελβετικός σιδηρόδρομος φημίζεται για την ακρίβειά του. Το δίκτυο είναι πυκνό, γεγονός που επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, με συντονισμένες ανταποκρίσεις με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι μετακινήσεις με τον σιδηρόδρομο θεωρούνται ιδιαίτερες, καθώς οι αμαξοστοιχίες περνούν από γραφικές περιοχές, που κλέβουν το βλέμμα των επιβατών. Οι επενδύσεις σε τροχαίο υλικό και υποδομές είναι συνεχείς, πράγμα που εξασφαλίζει την ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού διατίθενται υπηρεσίες όπως Wifi κ.ά.
Η Μεγάλη Βρετανία και η Great British Railways
Ένα από τα πιο αξιόπιστα σιδηροδρομικά δίκτυα διαθέτει και η Μεγάλη Βρετανία, το οποίο μάλιστα είναι και το παλαιότερο σε όλον τον κόσμο, με χρονιά εκκίνησης to 1825.
Το 1990 οι σιδηροδρομικοί πάροχοι ιδιωτικοποιήθηκαν, αλλά το δίκτυο έχει επανέλθει σε δημόσιο έλεγχο, με εταιρεία διαχείρισης την Network Rail. Παράλληλα, οι 4 από τους 14 παρόχους έχουν επανέλθει στη διαχείριση του δημοσίου. Το δίκτυο στη Μεγάλη Βρετανία ακολουθεί συνεχείς προσπάθειες εκσυγχρονισμού, με την ηλεκτροκίνηση όλο και περισσότερων συρμών, όπως και την αναβάθμιση της σηματοδότησης.
Να σημειωθεί ότι εδώ και μερικά χρόνια γίνονται προσπάθειες για την ίδρυση της Great British Railways, της κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας, που αναμένεται να αναλάβει τη διαχείριση των εθνικών σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα, όπως επίσης και τη διαχείριση των υποδομών και την ενοποίηση των λειτουργιών τροχιάς και τρένων. Στόχος μέσω αυτής της εταιρείας είναι η αναδιαμόρφωση του βρετανικού σιδηροδρόμου, η βελτίωση της επιβατικής εμπειρίας, η απλοποίηση της τιμολόγησης, η δημιουργία ενοποιημένων δικτύων μεταφορών σε συντονισμό με τα υπόλοιπα μέσα, η οικονομική βιωσιμότητα κ.ά. Οι προσπάθειες ίδρυσης του νέου φορέα ξεκίνησαν το 2021 και συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.
Η επανακρατικοποίηση του σιδηρόδρομου ήταν ανάμεσα στις προεκλογικές υποσχέσεις του κόμματος των Εργατικών. Η κυβέρνηση ξεκίνησε τη διαβούλευση σχετικά με τις παραμέτρους του σχεδίου για τη σιδηροδρομική μεταρρύθμιση τον Φεβρουάριο του 2025.
Ο σιδηρόδρομος του Βελγίου και ο στόχος της αειφορίας
Ο σιδηρόδρομος στο Βέλγιο διαθέτει μία σειρά χαρακτηριστικών που στοχεύουν στην αειφορία.
Η NMBS/SNCB, η εθνική βελγική σιδηροδρομική εταιρεία εφαρμόζει πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον, αποσκοπώντας στην εξοικονόμηση ενέργειας, νερού αλλά και στη διαχείριση των αποβλήτων. Η εταιρεία επενδύει σε νέες συνδέσεις και στη συνεχή αναβάθμιση των υποδομών, με το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου να είναι ηλεκτροκίνητο.
Ταυτόχρονα, βελτιώνονται συνεχώς οι συνδέσεις και η προσβασιμότητα των σταθμών, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι μέσω του σιδηρόδρομου συνδέονται επιτυχώς όλο και περισσότερες περιοχές.
Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί στην Ολλανδία είναι περισσότεροι από τους δήμους
Ακόμα ένας από τους πιο αξιόπιστους σιδηροδρόμους στην Ευρώπη είναι ο ολλανδικός. Η Nederlandse Spoorwegen, είναι η κρατική εταιρεία στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ολλανδίας, ιδρυθείσα το 1938.
Το ολλανδικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι το πιο πολυσύχναστο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το τρίτο πιο πολυσύχναστο στον κόσμο μετά την Ελβετία και την Ιαπωνία.
Η Ολλανδία ως χώρα δείχνει ιδιαίτερη αγάπη στον σιδηρόδρομο ως μέσο μεταφοράς, κάτι που αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ο αριθμός των σιδηροδρομικών σταθμών ξεπερνά τον αριθμό των δήμων, συνδέοντας όλες τις μεγάλες πόλεις και τις κωμοπόλεις. Ο συνεχής εκσυγχρονισμός, η υψηλή συχνότητα των δρομολογίων και η ακρίβεια των χρόνων άφιξης και αναχώρησης, η ηλεκτροκίνηση, αλλά και οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, το Βέλγιο και η Γαλλία, σκιαγραφούν το προφίλ του ολλανδικού σιδηρόδρομου.
Ο αυστριακός σιδηρόδρομος συνδέει αστικές και αγροτικές περιοχές
Με ποσοστό ακρίβειας στις αφίξεις των τρένων, που ενίοτε ξεπερνούν το 90%, ο αυστριακός σιδηρόδρομος φιγουράρει ανάμεσα στα πιο αξιόπιστα σιδηροδρομικά δίκτυα.
Η Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), η κύρια σιδηροδρομική εταιρεία στην Αυστρία διαθέτει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, από περιφερειακά τρένα έως υπεραστικά, αλλά και τρένα υψηλής ταχύτητας.
Εκσυγχρονισμένες υποδομές, συνδέσεις υψηλής ταχύτητας με μεγάλες πόλεις της Αυστρίας, αλλά και με άλλες χώρες, είναι μόλις μερικά από τα χαρακτηριστικά του εν λόγω δικτύου, το οποίο διαθέτει και μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα, που περιλαμβάνει από την αγορά εισιτηρίων έως και τον προγραμματισμό ταξιδιών, ακόμα και συνδυαστικά με άλλα μέσα μεταφοράς.
Διαβάστε επίσης:
Σιδηρόδρομος: Το νέο νομοσχέδιο που έρχεται να σαρώσει παθογένειες δεκαετιών
Egis: Σε τροχιά εκσυγχρονισμού το μετρό της Γαλλίας με έργα άνω του 1 δισ. ευρώ
Σιδηρόδρομος: Οι παθογένειες στον ΟΣΕ και η ιστορία των ατυχημάτων από το 2000 μέχρι σήμερα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
