ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας καθώς και αυτή του ανεξάρτητου Χ. Κατσιβαρδά, εγκρίθηκε το νομοσχέδιο το οποίο δημιουργεί το πλαίσιο για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ως παραρτήματα πανεπιστημίων από το εξωτερικό.
Ειδικότερα, επί της αρχής, υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν 159, κατά 129 και «παρών» 11 σε σύνολο 299 ψηφισάντων.
Η διαδικασία ψηφοφορίας καθυστέρησε πάνω από 2,5 ώρες, καθώς η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου και οι βουλευτές της Τζώρτζια Κεφαλά και Ελένη Καραγεωργοπούλου διάβαζαν μία προς μία τις 205 διατάξεις του σχεδίου νόμου προκειμένου να αποφασίσουν τι θα ψηφίσουν.
Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο περιλαμβάνει 205 άρθρα εκ των οποίων τα 170 αφορούν τα δημόσια Πανεπιστήμια, ενώ τα 30 την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα.
Οι αλλαγές στα μη κρατικά ΑΕΙ
Πάνω από 70 νομοτεχνικές αλλαγές έγιναν στο σχέδιο του νόμου για την «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων».
Σε τροποποιήσεις και προσθήκες στις διατάξεις που ενισχύουν την κρατική εποπτεία και τη σύνδεση της ίδρυσης των νέων παραρτημάτων με την ευρύτερη αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης προβλέπουν οι αλλαγές στις διατάξεις του νομοσχεδίου, που έγιναν μία ημέρα πριν τη ψήφισή του.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα ξένα πανεπιστήμια που επιθυμούν να επενδύσουν στην ίδρυση ενός μη κρατικού μη κερδοσκοπικού παραρτήματος στην Ελλάδα, θα αξιολογηθούν βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων και κτιριακών προϋποθέσεων από την ανεξάρτητη Αρχή πιστοποίησης της χώρας, την ΕΘΑΑΕ και τον αρμόδιο φορέα για την κτιριακή επάρκεια, τον ΕΟΠΠΕΠ.
Στις διατάξεις προστέθηκαν νέες προϋποθέσεις για την αξιολόγηση των αιτήσεων που αφορούν την βιωσιμότητα των παραρτημάτων βάσει της έδρας τους αλλά και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Ειδικότερα, στα άρθρα 138 και 139 που αφορά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τη διαδικασία αδειοδότησης, η ΕΘΑΑΕ καλείται να κρίνει την αρνητική ή θετική συνεισφορά του κάθε παραρτήματος στο σχέδιο εθνικής στρατηγικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αλλά και να αξιολογήσει την ανάγκη ίδρυσης ενός μη κρατικού πανεπιστημίου δεδομένης της παρουσίας και των δημοσίων ΑΕΙ.
Πρακτικά, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να βάλει «κόφτη» σε περιπτώσεις που τα επιστημονικά αντικείμενα (σχολές) δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τοπικής ή εθνικής οικονομίας. Υπάρχει ειδική αναφορά στη διάταξη για υποβολή γνώμης για την περίπτωση των Ιδρυμάτων που θέλουν να εγκατασταθούν εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για τα οποία σημειώνεται ότι προβλέπεται και μειωμένη κατά 50% η εγγυητική επιστολή και το παράβολο που προβλέπονται στο νόμο.
Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να αποφύγει τον υπερκορεσμό, τη δημιουργία δηλαδή πολλών σχολών με ίδιο αντικείμενο, το οποίο θα οδηγούσε σε παθογένειες που ταλαιπωρούν ήδη την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες.
Αλλαγές υπήρξαν και στο άρθρο 40 για τα δημόσια Πανεπιστήμια, σχετικά με την ανάδειξη των εξωτερικών μελών των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, καθώς πλέον προβλέπεται ηλεκτρονική ψηφοφορία μέσω του συστήματος «Ζευς», αντί για μυστική ψηφοφορία μεταξύ των εσωτερικών μελών.
Διαβάστε επίσης:
Κασσελάκης από TikTok: Γιατί ενώ σπούδασα στο εξωτερικό, είμαι κατά των μη κρατικών ΑΕΙ;
Μητσοτάκης για μη κρατικά ΑΕΙ: Ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση – Ενισχύουμε και τα δημόσια
Μάντζος: Δε θα στηρίξουμε άνευ όρων την αναθεώρηση του άρθρου 16