Τι απαντά ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε όσους τον ρωτούν για εκλογές και ποια είναι η στρατηγική που έχει χαράξει για την τραγωδία…
Απαντήσεις στο πνεύμα «τι είναι αυτά που με ρωτάτε τούτες τις ώρες» και «είναι τελείως λάθος η ερώτηση» εισπράττουν όσοι, ευθέως ή δια της πλαγίας οδού, επιχείρησαν να αποσπάσουν τις μύχιες σκέψεις του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για το «πότε θα γίνουν οι εκλογές», τις προθέσεις του και πιθανές αλλαγές στον στρατηγικό σχεδιασμό μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο κ. Μητσοτάκης, σε αρκετά αυστηρό ύφος, σύμφωνα με πληροφορίες, ξεκόβει εξ αρχής οποιαδήποτε συζήτηση για το θέμα και επαναφέρει την πυξίδα στο μείζον, που δεν είναι άλλο από την τάχιστη διερεύνηση των αιτίων της καταστροφής και κυρίως τη ριζική αλλαγή του πλαισίου λειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα.
Στην Κυβέρνηση τονίζουν ότι στον αντίποδα της διαχείρισης ανάλογων φονικών συμβάντων κατά το παρελθόν, από την πρώτη στιγμή -κάτι που πιστοποιεί την απαιτούμενη σχετική προεργασία και στρατηγική- όλοι οι αρμόδιοι υπουργοί (Καραμανλής, Πλεύρης, Θεοδωρικάκος) βρέθηκαν επί ποδός και επί τόπου, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες.
Υπογραμμίζουν, επίσης, ότι δεν «κρύφτηκαν» από τις τηλεοπτικές κάμερες («όλοι θυμούνται πότε και υπό ποιες συνθήκες είχε μεταβεί στο Μάτι ο τότε Πρωθυπουργός κ. Τσίπρας, το «σόου», όπως έμεινε στη συλλογική μνήμη, στην κλειστή αίθουσα συσκέψεων του Κέντρου Επιχειρήσεων, τα «ψέματα για τους νεκρούς» κλπ).
Αναδεικνύουν ακόμα το γεγονός ότι εξ αρχής ανέλαβαν την ευθύνη, με κορυφαία την σχετική άμεση πρωτοβουλία του κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή (η οποία, επίσης σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε κατά το παρελθόν σε ανάλογες με «θεατρικό υπόβαθρο» περιπτώσεις, έγινε αποδεκτή από τον Κυριάκο Μητσοτάκη).
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο δεύτερο στάδιο, το οποίο θα αναπτυχθεί αμέσως μετά από τη λήξη του εθνικού πένθους, στο πλαίσιο της ίδιας στρατηγικής, θα «βγουν μπροστά» οι συγκεκριμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις στο δίκτυο, τα ελλιπή βήματα- με βάση το τραγικό αποτέλεσμα- πλην κατά πολύ καλύτερα σε επίπεδο ποσοστών εφαρμογής των συμβάσεων έναντι των προηγούμενων κυβερνήσεων, θα εξηγηθεί το τι πήγε στραβά σε θεσμικό επίπεδο, τι οδήγησε στις καθυστερήσεις και σε ποια χρονική στιγμή.
Πρόκειται για την εφαρμογή στην πράξη αυτού που εξέπεμψε εξαρχής η Κυβέρνηση, ότι «η αλήθεια σώζει ειδικά στις δύσκολες στιγμές και εμείς δεν φοβόμαστε την αλήθεια».
Ενώ, εφόσον χρειαστεί, κάτι που πρέπει να θεωρείται βέβαιο με βάση τις διαφαινόμενες αντίστοιχες στρατηγικές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, από την Κυβέρνηση διαμηνύουν ότι θα περάσουν στην «αντεπίθεση» χωρίς να αφήσουν «τίποτε να πέσει κάτω».
Ωστόσο, αυτό που ενδιαφέρει τον Πρωθυπουργό δεν είναι η πολιτική αντιπαράθεση, αλλά η επίλυση του προβλήματος και, όπως όλα δείχνουν, «συνομιλητής του κ. Μητσοτάκη θα είναι περισσότερο η θυμωμένη κοινωνία, κυρίως δε η νεολαία».
Οι αλήθειες που θα πει ο Πρόεδρος της ΝΔ σε αυτό το επίπεδο και το άμεσο και μεσοπρόθεσμο μετρήσιμο αποτέλεσμα στις δρομολογούμενες παρεμβάσεις, θα κρίνουν πολλά, όχι μόνο για τις προσεχείς εκλογές…
…και η «βεβαιότητα» ότι «η κάλπη πάει για πολύ αργότερα»
Πάντως, κορυφαία στελέχη του κυβερνώντος κόμματος με τα οποία συνομίλησε ο Predator, εκφράζοντας την προσωπική τους γνώμη, εκτιμούν ότι το σενάριο της 9ης Απριλίου έχει «καεί».
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι «είναι πολύ κοντά στο δυστύχημα», πως «δεν θα έχουμε προλάβει να δείξουμε ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι», και μέσα από την ολοκλήρωση και δημοσιοποίηση του σχετικού πορίσματος της Επιτροπής που συστάθηκε.
Σε αυτή τη λογική, μάλλον, θα πρέπει να θεωρείται λιγότερο πιθανό και το σενάριο διεξαγωγής των (πρώτων) εκλογών εντός του δεύτερου 15μέρου του Απριλίου.
Αυξάνοντας έτσι, τις πιθανότητες για προσφυγή στη λαϊκή ετυμηγορία εντός του Μαΐου.
Αλλά, αυτά λέγαμε και πριν τα Τέμπη, με τους περισσότερους αν όχι όλους, πλην του πρωθυπουργού, να δηλώνουν σίγουροι για την 9η Απριλίου και ζήσαμε στο πετσί μας την εξέλιξη των πραγμάτων.
Τι οδήγησε στο δάκρυ του Κώστα Αχ. Καραμανλή
Η εμφανής on camera συγκίνηση του παραιτηθέντος Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή δίπλα στα συντρίμμια θα είναι ένα από τα πλάνα στα οποία θα ανατρέχουμε στο μέλλον. Όπως και η απόφασή του να παραιτηθεί, αναλαμβάνοντας και την πολιτική ευθύνη.
Όμως, τι ήταν αυτό που οδήγησε στο δάκρυ του Σερραίου;
Η αυτονόητη απάντηση είναι η κατάσταση που αντίκρυσε κατά την άμεση επιτόπια επίσκεψη του στον τόπο της καταστροφής.
Ωστόσο, ο «καταλύτης» που προκάλεσε το «σπάσιμο» του απολύτως ψύχραιμου σε γενικές γραμμές πολιτικού, ήταν, όπως μας μεταφέρει αυτόπτης μάρτυρας, οι ακριβείς περιγραφές που του έκανε ο επικεφαλής των σωστικών συνεργείων για τα ευρήματα στα εκτροχιασμένα βαγόνια.
Περιγραφές με συγκεκριμένες και εκτενείς αναφορές -όπως κάνουν τα γενναία αυτά στελέχη που έχουν αντιμετωπίσει κατ΄ επανάληψη αλλά με απόλυτη ψυχραιμία τον όλεθρο- σε, πως να το πω, στοιχεία … της ανθρώπινης ανατομίας, τα διαμελισμένα σώματα μέσα στα βαγόνια της μοιραίας αμαξοστοιχίας.
Εδώ «βρήκαμε αυτό το μέλος», εκεί «βρήκαμε εκείνα τα μέλη», «στο κυλικείο του τρένου συναντήσαμε αυτό κι εκείνο»…
Η εικόνα του Υπουργού, που είδε όλη η Ελλάδα, αποτέλεσε το «φυσικό» επακόλουθο αυτών των περιγραφών, της στεγνής αποτύπωσης της φονικής πραγματικότητας, που διαμόρφωσε ένα «ανθρώπινο λάθος» της στιγμής και πολλά πολιτικά λάθη δεκαετιών.
Πάντως, την απόφαση παραίτησης του Σερραίου -που συγκλονίζει ακόμα και τον τουρκικό Τύπο, ο οποίος θεωρεί τον Καραμανλή ως πρότυπο πολιτικής συμπεριφοράς- σίγουρα οι εν λόγω περιγραφές και η επιτόπια επίσκεψη την επιτάχυναν.
Διότι, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο Predator, ο κ. Καραμανλής, με δεδομένες τις πολιτικές του καταβολές και την ανθρώπινη ευαισθησία, την είχε δρομολογήσει στο μυαλό του από τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου.
Ο Γιώργος Καραγιάννης ο νέος «δυνατός παίκτης» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Τον σημερινό Υφυπουργό αρμόδιο για τις Υποδομές δείχνουν καλά πληροφορημένες πηγές ως το «νέο ισχυρό πρόσωπο στο Υπουργείο», δίπλα στον ομόλογό του για τις Μεταφορές Μιχάλη Παπαδόπουλο, μετά από την παραίτηση του Κ. Αχ. Καραμανλή και την ανάληψη του θώκου από τον κ. Γιώργο Γεραπετρίτη.
Με δεδομένες τις υποχρεώσεις του τελευταίου και στο Μαξίμου, αλλά και την «ειδική εντολή» που έχει λάβει από τον Πρωθυπουργό με τρεις συγκεκριμένους σκοπούς αναφορικά με το δυστύχημα και το σιδηροδρομικό δίκτυο, πηγές της Λεωφόρου Μεσογείων διαβλέπουν ότι πλέον, κομβικό ρόλο «άτυπου Υπουργού» θα διαδραματίζει ο κ. Γιώργος Καραγιάννης και ο κ. Παπαδόπουλος.
Με δεδομένες και τις αυξημένες αρμοδιότητες του κ. Καραγιάννη και στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας της ΝΔ- ανέλαβε επικεφαλής «περιφερειάρχης» για τους τοπικούς στρατηγικούς πυρήνες της Κρήτης- και παρά την άρνησή του να είναι υποψήφιος βουλευτής στην Θεσσαλονίκη, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, πηγές με γνώση της ανθρωπογεωγραφίας της ΝΔ, θεωρούν σίγουρη την περαιτέρω αναβάθμισή του μετεκλογικά.
Κρατήστε και το όνομα του Ιωάννη Ξιφαρά, σημερινού Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, ο οποίος, αν και βρίσκεται υπό τον αρμόδιο Υφυπουργό κ. Μ. Παπαδόπουλο, λέγεται ότι θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στο «νέο» σχήμα, αλλά και την επόμενη μέρα, καθώς, μεταξύ άλλων, εκτός από το ακαδημαϊκό του προφίλ, έχει εμπειρία σε εγκαταστάσεις και υποδομές που σχετίζονται με σιδηροδρομικά έργα.
Σίγουρα κάτι θα ξέρει και για το τι μας οδήγησε ως εδώ και το τι μέλλει γενέσθαι….
«Φωτιές» άναψε πάλι ο Κώστας Τσιάρας
Εντύπωση προκάλεσε σε κοινοβουλευτικά στελέχη, ακόμα και της κυβερνητικής πλειοψηφίας, ο τρόπος που διαχειρίστηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το «πόθεν έσχες» ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κώστας Τσιάρας.
Κι αυτό γιατί, ενώ, με την συγκεκριμένη παρέμβαση, η Κυβέρνηση επιχειρούσε να περάσει το μήνυμα ότι αφήνει πίσω της περιπτώσεις «τύπου Πάτση», άπαντες, εντός κι εκτός Ολομέλειας, ασχολήθηκαν με τη ρύθμιση αναφορικά με τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των συζύγων των πολιτικών.
Η αντιπολίτευση δε, έκανε κοινοβουλευτικό «πάρτι» καθώς, στις αρχικές προτεινόμενες ρυθμίσεις διέβλεπε κενά, τα οποία, εφόσον οι διατάξεις υπερψηφίζονταν ως είχαν, θα επέτρεπαν στους πάσης φύσεως «Πάτσηδες» να παρανομούν μέσω των συζύγων τους, χωρίς και πάλι να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν, όπως εκτιμούσαν.
Ακούστηκε ότι η Κυβέρνηση κάποιους θέλει να καλύψει, ότι ο Πρωθυπουργός θέλει να ρίξει το πολιτικό σύστημα στο σκοτάδι της αναξιοπιστίας και της αδιαφάνειας και άλλα πολλά.
Είναι βέβαιον ότι η συγκεκριμένη αντιπολίτευση, έτσι κι αλλιώς, θα κατέφευγε στις γνωστές «κορώνες».
Αλλά, είναι επίσης σαφές ότι η λαβή δόθηκε και από τον ίδιο τον Υπουργό Δικαιοσύνης.
Διαβάζοντας κανείς τα πρακτικά της Βουλής, εντυπωσιάζεται από επιχειρήματα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κώστα Ζαχαριάδη, ενός σοβαρού στελέχους της νέας κοινοβουλευτικής γενιάς: «Για να γίνει μια κουβέντα νόμος, χρειάζεται να φέρετε μια νομοτεχνική. Περιμέναμε μισή ώρα. Λέμε «καθυστέρησε ο Υπουργός». Περιμέναμε μία ώρα. Λέμε «καθυστέρησε ο Υπουργός». Μιάμιση ώρα, δύο ώρες, δυόμισι, τρεις ώρες. Είμαστε εδώ. Καλόπιστα πάλι. Φέρτε τη νομοτεχνική, να σταματήσουμε και εμείς να έχουμε αμφιβολίες».
Τελικά, τι λέτε ότι συνέβη;
Ο κ. Τσιάρας, αφού δήλωσε ότι «αυτά τα πράγματα θέλουν το χρόνο τους» και πως μια διατύπωση οφείλει να εξαντληθεί «μέχρι τελευταίας λέξεως», έφερε τις απαραίτητες νομοτεχνικές διορθώσεις και το νομοσχέδιο ψηφίστηκε.
Στο μεταξύ, η Κυβέρνηση είχε εκτεθεί, πιθανότατα χωρίς λόγο.
Να σημειωθεί ότι η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου αποτελούσε και προαπαιτούμενη μεταρρύθμιση για την εκταμίευση της δεύτερης δόσης των κονδυλίων που λαμβάνει η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το σιδηροδρομικό δίκτυο
Κρίσιμο ρόλο στην επόμενη μέρα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου θα διαδραματίσουν οι πόροι για την ολοκλήρωση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), που έχουν συμπεριληφθεί στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ενώ, πρόσθετοι πόροι αναμένεται ότι θα διατεθούν για τρία έργα ΣΔΙΤ σχετικά με την αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής υποδομής.
Για να δούμε, διότι το ERTMS -στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το πολυσυζητημένο Ευρωπαϊκό Σύστημα Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ETCS) θα έπρεπε να έχει εφαρμοστεί, ακόμα και στο σημείο της τραγωδίας, από το 2020.
Για το τι απέγινε το 90% των κονδυλίων του Connecting Europe που έλαβε η Ελλάδα για 16 σιδηροδρομικά έργα από το 2014, στο πλαίσιο συνολικής χρηματοδότησης 700 εκατομμυρίων ευρώ, ελπίζουμε να δημοσιοποιηθεί στο πλαίσιο του πορίσματος της «Επιτροπής Γεραπετρίτη».
Τα υπόλοιπα (ελπίζουμε ότι) θα τα βρει η Δικαιοσύνη.
Τι απαντά ο Δημήτρης Ρέππας για το δυστύχημα
Ανάμεσα τα πολιτικά πρόσωπα διαδραμάτισαν κατά το παρελθόν σημαίνοντα ρόλο στην εξέλιξη του σιδηροδρομικού δικτύου είναι και ο πρώην Υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ και κορυφαίο στέλεχος του κινήματος κ. Δημήτρης Ρέππας.
Επιχειρήσαμε να αποσπάσουμε ευθέως την άποψή του για το πώς φτάσαμε ως εδώ, τι έφταιξε και οδηγηθήκαμε στην τραγωδία στα Τέμπη.
Ο ίδιος δεσμεύτηκε να δώσει συνέντευξη στο mononews σε λίγες μέρες, ωστόσο, συνεργάτες του υπογραμμίζουν ότι επί ημερών Ρέππα στο Μεταφορών (Οκτώβριος 2009 -Ιούνιος 2011), μεταξύ άλλων, είχε δημιουργηθεί «Ενιαίο Κέντρο Κυκλοφορίας» με στόχο την ασφάλεια του δικτύου.
Αυτό το Κέντρο «είχε την αρμοδιότητα να ελέγχει ανά πάσα στιγμή, τη θέση κάθε τραίνου στο δίκτυο».
Σε κάθε δρομολόγιο συνεργάζονταν τρεις παράγοντες: ο σταθμάρχης, ο προϊστάμενος αμαξοστοιχία και ο μηχανοδηγός, κάτι που τα τελευταία χρόνια λέγεται ότι δεν ισχύει».
Στην ερώτηση τι απέγινε το εν λόγω Κέντρο, η απάντηση αρχικώς ήταν «η υπηρεσία αυτή ατόνισε και ουσιαστικώς σταμάτησε να λειτουργεί στην πορεία».
Και στην επιμονή μας να μάθουμε γιατί ατόνισε, η απάντηση είναι «επειδή βγήκαν στη σύνταξη τα περισσότερα στελέχη και ο ΣΥΡΙΖΑ μείωσε ακολούθως τον προϋπολογισμό του ΟΣΕ».
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Οι ματαιώσεις τηλεοπτικών εμφανίσεων, όπως αυτή της κ. Όλγας Κεφαλογιάννη
Πλείστα όσα κορυφαία στελέχη -κυρίως Υπουργοί- ματαίωσαν τις τηλεοπτικές τους εμφανίσεις μετά από το δυστύχημα στα Τέμπη.
Ένα (μια) από αυτά είναι και η κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, βουλευτής της Α Αθήνας, η οποία ματαίωσε, σύμφωνα με πληροφορίες, την εμφάνισή της σε μεγάλο κανάλι, το Σαββατοκύριακο.
Ενδεικτικό…
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- ΤτΕ: Αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στα 7,5 δισ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό
- ΙΕΑ: Ρεκόρ θα σημειώνει η παγκόσμια ζήτηση για άνθρακα έως το 2027
- Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών για ΣτΕ: Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αδυναμία πρόσβασης στις αποφάσεις