Μπορεί ο πρωθυπουργός να απαγόρεψε στους υπουργούς του να έχουν TikTok, ωστόσο ο ίδιος επιλέγει πολύ συχνά το συγκεκριμένο μέσο, για να απευθυνθεί στους πολίτες. Είτε για να ευχηθεί καλό Πάσχα μαζί με τη σύζυγό του, είτε για να μιλήσει για τη διεξαγωγή των εκλογών. Όπως και νά’χει, τα social media (μέσα κοινωνικής δικτύωσης) έχουν αλλάξει εκ βάθρων την πολιτική επικοινωνία και είναι, όπως φαίνεται, «μονόδρομος» για την προσέγγιση των νέων ψηφοφόρων.

Όπως λέει στο Mononews ο Γιάννης Ράζος, Business Consultant & Strategy Specialist της εταιρείας Think&Do: «Οι πολιτικοί σε όλο τον κόσμο και στη χώρα μας δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα, πλέον, στην εμφάνισή τους, στην προβολή τους μέσα από τα social media, στην επαγγελματική προσέγγιση του κοινού (δεξαμενή ψηφοφόρων), με καλύτερα γραφιστικά, καθηλωτική μουσική, πάντα εναρμονισμένα όλα με τους κανόνες της εκάστοτε διαδικτυακής πλατφόρμας.

1

Γιάννης Ράζος, Business Consultant & Strategy Specialist της εταιρείας Think&Do

Κάθε υποψήφιος έχει στο δυναμικό του τουλάχιστον έναν συνεργάτη, αποκλειστικά για τα social media. Συνήθως το επιτελείο αποτελείται από τρεις συνεργάτες.

Ο ένας είναι ο επικεφαλής, που ασχολείται με τον έλεγχο, πριν «ανέβει» κάτι, δίνει κατευθυντήριες οδηγίες και ουσιαστικά έχει τον έλεγχο και την ευθύνη. Οι άλλοι δύο ακολουθούν συνήθως τον πολιτικό στις επισκέψεις του και τραβάνε βιντεάκια μέχρι 30 δευτερόλεπτα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάποιο στόρι στο Facebook ή στο Instagram».

Η χρήση των social media στην πολιτική επικοινωνία δεν συνιστά καινοτομία, όπως ήταν, για παράδειγμα, η επιτυχημένη χρήση τους από τον Μπαράκ Ομπάμα. Αλλά αποτελεί κυρίως κομμάτι της στρατηγικής επικοινωνίας.

«Η εποχή της μαζικής επικοινωνίας έχει παρέλθει προ πολλού και είναι μόνο στο πεδίο των ξεθωριασμένων αναμνήσεων των παλαιότερων ηλικιών. Η τεχνολογία, πλέον, σου δίνει τη δυνατότητα να δώσεις ξεχωριστά σε κάθε άτομο προσωποποιημένο μήνυμα. Μπορεί με εκπληκτική ακρίβεια να απεικονίσει στάσεις και θέσεις για κάθε πρόσωπο και με τέτοιο βάθος, που ακόμη και το ίδιο το υποκείμενο δεν γνωρίζει ή δεν αντιλαμβάνεται για τον ίδιο του τον εαυτό», σχολιάζει ο Γρηγόρης Τσιμογιάννης, Σύμβουλος Στρατηγικής Επικοινωνίας στην εταιρεία Precise Strategy.

Γρηγόρης Τσιμογιάννης, Σύμβουλος Στρατηγικής Επικοινωνίας στην εταιρεία Precise Strategy

Στο… άρμα των social media

Οι επικοινωνιολόγοι υπογραμμίζουν ότι τα social media έχουν τρομακτική δυναμική, η οποία αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, όταν μειώνουμε την ηλικία του κοινού, στο οποίο στοχεύουμε. Και πάρα πολλοί είναι εκείνοι, οι οποίοι τα επιλέγουν, για να ενημερωθούν και για να αλληλεπιδράσουν.

Σύμφωνα με έρευνες, τα πιο αγαπημένα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα είναι: 

  • Facebook 26,7 %
  • Instagram 23 %
  • TikTok 20 %
  • YouTube 15 %
  • Twitter 14 %

Στην ελληνική πολιτική σκηνή τα social media, που χρησιμοποιούνται περισσότερο, είναι:

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Twitter
  • TikTok

«Όλα τα κόμματα και όλοι οι υποψήφιοι επιχειρούν να επικοινωνήσουν με τους δυνητικούς τους ψηφοφόρους μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και να προωθήσουν τα μηνύματά τους σε αυτή τη σύγχρονη ψηφιακή «Εκκλησία του Δήμου», που, όπως και στην αρχαιότητα οι λαϊκιστές και οι δημαγωγοί, έχουν την αυξημένη δυνατότητα της παραπλάνησης», αναφέρει ο κ.Τσιμογιάννης.

«Οι νέοι ψηφοφόροι, η λεγόμενη γενιά X, είναι η γενιά του Διαδικτύου και ταυτόχρονα η γενιά των αλλεπάλληλων κρίσεων. Απέχουν από την κομματική ενασχόληση, είναι από τη φύση τους δύσπιστοι έως κυνικοί και δεν είναι τυχαίο πως φλερτάρουν με την αντισυστημική ψήφο. Η δυσκολία των κομμάτων να βρουν σημεία επαφής μαζί τους αυξάνεται περισσότερο, καθώς δεν ενημερώνονται ούτε από την τηλεόραση, ούτε από τις εφημερίδες, ούτε, καν, από τις ενημερωτικές ιστοσελίδες. Σε αυτό το πλαίσιο είναι απολύτως λογική η επιλογή των κομμάτων να κάνουν χρήση του TikTok, για παράδειγμα, προκειμένου να επικοινωνήσουν μαζί τους. Δεν είναι κάτι εύκολο και τις πιο πολλές φορές αυτή η προσπάθεια είναι ανεπιτυχής, όπως βλέπουμε. Γιατί στις δικές τους πλατφόρμες επικοινωνίας δύσκολα διεισδύουν οι παλαιότεροι και η ξύλινη γλώσσα. Αν και τα κόμματα επιχειρούν να κάνουν ταχύτητα μαθήματα εκμάθησης της γλώσσας τους, ο προεκλογικός χρόνος είναι πιεστικός και όχι τόσο πειστικός. Κυρίως, όμως, είναι αναποτελεσματικός, γιατί τις περισσότερες φορές, αν και είναι πιο φρέσκα τα μηνύματα και πιο ενδιαφέρων ο τρόπος προσέγγισης, αρέσουν περισσότερο στα μεγαλύτερης ηλικίας κοινά και όχι στους επιθυμητούς αποδέκτες τους».

Τα λάθη και τα tips

Η δύναμη της τηλεόρασης παραμένει αδιαμφισβήτητη. Αλλά τα μικρής διάρκειας βίντεο – reels στη γλώσσα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – κερδίζουν συνεχώς έδαφος.

Ο κ. Ράζος εξηγεί: «Ένα μονόλεπτο βίντεο, που θα ανέβει ως reel στο Instagram, στο Facebook ή στο TikTok και θα έχει υποστεί την κατάλληλη επεξεργασία με γραφιστικά και με λεζάντες – υπότιτλους, καθώς και με την αρμόζουσα μουσική, μπορεί να καταφέρει να εμφανιστεί, μόνο εντός Αττικής, σε 2 εκατομμύρια μοναδικούς χρήστες. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο νούμερο είναι τα 6 εκατομμύρια χρήστες».

Οι ειδικοί συμφωνούν ότι κάθε πολιτικός μπορεί, πλέον, μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να δείχνει το έργο του, τις προτάσεις του, τις λύσεις που έχει δώσει σε ζητήματα, που απασχολούν τους συμπολίτες του, σε καθημερινή βάση. Επιπλέον, μέσα από τα διαφημιστικά εργαλεία της εκάστοτε πλατφόρμας, αυξάνεται ο αριθμός των χρηστών, οι οποίοι θα δουν τις αναρτήσεις του, εκμεταλλευόμενος τα ενδιαφέροντα του κάθε χρήστη και την διαφημιστική του στόχευση σε αυτά.

Όσο για τα λάθη, που παρατηρούνται τις περισσότερες φορές, αυτά είναι:

  • Η υπερπροβολή του πολιτικού
  • Τα ορθογραφικά λάθη και τα ασύντακτα κείμενα
  • Ότι ανεβάζουν παντού τα πάντα. Στην κάθε πλατφόρμα πρέπει να ανεβαίνουν αυτά που πρέπει.
  • Η ώρα των δημοσιεύσεων / αναρτήσεων. Η κάθε πλατφόρμα έχει το δικό της κοινό. Οπότε θα πρέπει να προτιμούμε να κάνουμε την ανάρτηση τις ώρες που είναι ενεργοί όσο το δυνατόν περισσότεροι χρήστες.
  • Τα μεγάλα βίντεο. Πλέον συνίσταται μέχρι 60 δευτερόλεπτα. Μετά το 1 λεπτό ο χρήστης κουράζεται και φεύγει από το βίντεο.

Έξτρα tip: Στα social media δεν υπάρχει zapping, μόνο scrolling. Άρα θα εμφανιστείς όπως και να’χει, είτε οργανικά, είτε μέσω διαφήμισης.

Διαβάστε επίσης:

S&P: Στην τελική ευθεία για την επενδυτική βαθμίδα η χώρα – Τα μηνύματα του οίκου για οικονομία και εκλογές