Αριστοτέλης Παντελιάδης/ Διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ
“Να σπάσουμε και μερικά αυγά για να κάνουμε την ομελέτα…” λέει χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης παρουσιάζοντας στο “mononews.gr” τη δική του συνταγή για να ξαναχτίσουμε το brand name Ελλάδα.
Ο κ. Παντελιάδης, ο επιχειρηματίας που δεν δίστασε και έκανε πρώτος το μεγάλο επενδυτικό βήμα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες με το deal “My Market – Βερόπουλος” , πιστεύει ότι “χρειάζεται υπερκομματική προσπάθεια και με πρωταγωνιστές ανθρώπους που έχουν πετύχει στον τομέα τους – όχι πολιτικούς- να καταστρωθεί ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης”.
Με ποιό τρόπο μπορούμε να ξαναχτίσουμε το Brand name Ελλάδα;
Χρειάζεται να ξανακάνουμε την Ελλάδα να σημαίνει κάτι θετικό για τους ξένους. Πρέπει καταρχάς να επιλέξουμε τα σημεία, στα οποία θεωρούμε ότι είμαστε ή μπορούμε να γίνουμε καλοί και έχουν ενδιαφέρον για τον υπόλοιπο κόσμο, και να επικεντρωθούμε σ’ αυτά. Μπορούμε π.χ. να αποφασίσουμε ότι αιχμή του δόρατος είναι συγκεκριμένες μορφές τουρισμού, συγκεκριμένα κλασσικά αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, εξειδικευμένα αγροτικά προϊόντα και επιλεγμένες μορφές υπηρεσιών. Μπορούμε επίσης να προωθήσουμε την ιδέα της ημιμόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα για Ευρωπαίους συνταξιούχους. Για ό,τι όμως επιλέξουμε, πρέπει να καταστρώσουμε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο και να το υλοποιήσουμε. Χρειάζεται συναίνεση κομμάτων και εμπλεκομένων. Χρειάζεται συστηματική δουλειά και κεντρικός συντονισμός, καθώς και κάποιες (όχι πολλές) επενδύσεις. Και φυσικά, συνέπεια και υπομονή.
Για να μη χαλάμε ό,τι χτίζουμε, πρέπει να σταματήσουμε να δυσφημούμε μόνοι μας την Ελλάδα, τόσο με τις πράξεις, όσο και με τις παραλείψεις μας.
2. Ποιοι είναι αυτοί που πρέπει να πρωταγωνιστήσουν στη μάχη για να πάρει η Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στο Ευρωπαϊκό στερέωμα;
Έχουμε ανάγκη τους καλύτερους. Ανθρώπους που έχουν πετύχει στον τομέα τους, ανθρώπους της αγοράς, της τέχνης και του πολιτισμού, ακαδημαϊκούς και επιστήμονες. Θα πρότεινα να αποφύγουμε τους πολιτικούς, δεν είναι ο ρόλος τους αυτός. Οι πολιτικοί πρέπει απλώς να δώσουν το έναυσμα και το θεσμικό πλαίσιο για τη διαδικασία που ανέφερα παραπάνω, δεν υπάρχει λόγος να εμπλακούν στην υλοποίηση, η οποία οφείλει να είναι υπερκομματική. Στους ανθρώπους που θα πείσουμε να εργαστούν για τη μεγάλη προσπάθεια, να δώσουμε αρμοδιότητες και ελευθερία κινήσεων. Μπορούμε να αλλάξουμε το τοπίο, έχουμε ανθρώπους που ξέρουν να το κάνουν, αλλά θα χρειαστεί να «σπάσουμε και μερικά αυγά για να κάνουμε την ομελέτα»..
3. Πώς μπορεί η Ελλάδα να πείσει όλους όσοι έχουν μεταναστεύσει τα τελευταία χρόνια να επιστρέψουν στη χώρα τους;
Αίροντας τα εμπόδια και τις κακοδαιμονίες που τους έδιωξαν. Όσοι εργάζονται σήμερα στο εξωτερικό ζουν με το όνειρο να γυρίσουν στην Ελλάδα. Ποια Ελλάδα όμως; Όχι αυτή που τους έδιωξε. Μια Ελλάδα που θα μπορέσει να υιοθετήσει τα θετικά στοιχεία των κοινωνιών, στις οποίες ζουν. Ένα κράτος που σέβεται τον πολίτη και αξιοποιεί με διαφανή και έξυπνο
τρόπο τα χρήματά του. Ένα κράτος που ενισχύει την επιχειρηματικότητα, αντί να της βάζει εμπόδια. Ένα πλαίσιο σταθερότητας και ασφάλειας.
Όλα αυτά είναι τόσο αυτονόητα, τόσο απλά, τόσο εύκολα, αλλά δυστυχώς και τόσο μακριά από την ελληνική πραγματικότητα…
4. Πώς μπορεί να σπάσει ο κύκλος της απαισιοδοξίας και της απογοήτευσης;
Με μικρά αλλά γενναία και αποφασιστικά μέτρα, που θα περάσουν σε όλους το μήνυμα ότι κάτι αλλάζει. Ότι δεν θέλουμε να μένουμε άλλο κολλημένοι στο βάλτο. Ότι αποφασίσαμε να σηκώσουμε τα μανίκια και να δουλέψουμε όλοι μαζί, αντί να τρωγόμαστε μεταξύ μας.
Να πολεμήσουμε τις αδυναμίες μας. Υπάρχουν πράγματα, τα οποία συμφωνούμε όλοι ότι θα θέλαμε να αλλάξουν. Ας ξεκινήσουμε απ’ αυτά. Να καταργήσουμε τις γκρίζες ζώνες και να απλοποιήσουμε τη νομοθεσία, για να κόψουμε τη διαφθορά. Να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία στο πραγματικά απαραίτητο επίπεδο.
Είμαστε περήφανοι για τη μικρή επιχειρηματικότητα. Λέμε ότι είναι ο κορμός της κοινωνίας και το εργαλείο της ανάπτυξης. Λέμε επίσης ότι είμαστε καλοί σ’ αυτό, αποτελεσματικοί, εφευρετικοί και ευέλικτοι. Ας δώσουμε λοιπόν την ευκαιρία σε μικρές επιχειρήσεις να αναλάβουν εργασίες που τώρα εκτελεί (κυριολεκτικά) ο αναποτελεσματικός, βαρύς και κοστοβόρος δημόσιος τομέας. Θα μειώσουμε το κόστος, θα αυξήσουμε την ποιότητα και θα αναδείξουμε νέες επιχειρήσεις και επιχειρηματίες.
Δεν χρειάζονται θαύματα, χρειάζεται όμως σχέδιο και θάρρος. Και κυρίως, όραμα υλοποιήσιμο, που θα εμπνεύσει ξανά τον Έλληνα, αλλά δεν θα τον απογοητεύσει στη συνέχεια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Γιώργος Περιστέρης: Χρειαζόμαστε έναν νέο επενδυτικό πατριωτισμό
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θα πρέπει κάποιος να καταπίνει χάπια της χαράς για να τα βλέπει όλα αισιόδοξα
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ελάτε να ξαναχτίσουμε το brand name Ελλάδα