Το νέο οικονομικό και παραγωγικό μοντέλο που προτείνει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σκιαγραφεί, με τη συνέντευξή του στο mononews.gr, ο επικεφαλής της Επιτροπής που συνέταξε το νέο οικονομικό πρόγραμμα του κινήματος, κ. Νίκος Χριστοδουλάκης.

Ο πρώην Υπουργός Ανάπτυξης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δίνει έμφαση στην ενθάρρυνση δημιουργίας επιχειρήσεων που έχουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και θα χρειάζονται εργαζόμενους με περισσότερα προσόντα άρα και υψηλότερα εισοδήματα, στη μείωση των αφορολόγητων τουλάχιστον στο μισό όριο και το τριπλασιασμό του φόρου στα μερίσματα, ώστε, εκτός των άλλων, να βοηθηθεί η αποταμίευση των επιχειρήσεων, οι επενδύσεις και η απασχόληση.

1

Παράλληλα, παρουσιάζει τους βασικούς άξονες του προγράμματος του ΠΑΣΟΚ, αναδεικνύοντας την ανάγκη αύξησης της εγχώριας προστιθέμενης αξίας με ισχυρή παραγωγική βάση στη βιομηχανία, τη διατροφική αλυσίδα και τα δίκτυα ενέργειας. Και εξηγεί πως η εφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος δεν θα οδηγήσει σε νέα δημοσιονομική εκτροπή.

Ταυτοχρόνως, ο κορυφαίος συνεργάτης του κ. Νίκου Ανδρουλάκη ασκεί κριτική στις επιλογές της ΕΕ και της Κυβέρνησης αναφορικά με την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, εξηγώντας γιατί στη Χαριλάου Τρικούπη χρησιμοποιούν τον όρο «δημοσιονομικός λαϊκισμός» όταν αναφέρονται στο ευρύτερο οικονομικό πρόγραμμα της Κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Η κριτική του πρώην Υπουργού εστιάζει και στις εξαγγελίες Τσίπρα από τη ΔΕΘ για την αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς καμία ελάχιστη βάση. Ενώ, τοποθετείται και απέναντι στο ενδεχόμενο μετεκλογικών συνεργασιών, υπογραμμίζοντας με νόημα: «Πολιτικές συνεργασίες δεν προλέγονται γιατί τότε οι ψήφοι θα σκορπίσουν πριν τις εκλογές. Οι συνεργασίες προκύπτουν ως αναγκαιότητα πάντα μετά τις εκλογές, αναλόγως των επιδόσεων των κομμάτων και τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Νίκου Χριστοδουλάκη στον Γαβριήλ Σερέτη

 

Στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ αναδεικνύετε την ανάγκη αλλαγής του οικονομικού και παραγωγικού μοντέλου της χώρας, ταυτόχρονα με την μείωση των ανισοτήτων. Πώς θα μπορούσε αυτό να γίνει πραγματικότητα, αυτή τη φορά;

Με την ενθάρρυνση δημιουργίας επιχειρήσεων που έχουν μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και χρειάζονται εργαζόμενους με περισσότερα προσόντα άρα και υψηλότερα εισοδήματα, και όχι να προσφέρουν υπηρεσίες χαμηλού κόστους με εξίσου χαμηλούς μισθούς.

Γι’ αυτό δίνουμε μεγάλη προτεραιότητα στην εκπαίδευση με πυρήνα τις γνώσεις μηχανικής και μαθηματικών, καθώς και στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Φυσικά παράλληλα πρέπει να δράσει και το φορολογικό σύστημα και να σταματήσει να αναπαράγει τις πλούσιες κληρονομιές με τα θεόρατα αφορολόγητα που θεσπίστηκαν ή να ενισχύει τους ήδη κατέχοντες με την υπερβολικά χαμηλή φορολόγηση μερισμάτων στο 5%.

Εμείς προτείνουμε τα αφορολόγητα να μειωθούν τουλάχιστον στο μισό όριο και ο φόρος στα μερίσματα να τριπλασιαστεί στο 15%. Εκτός των άλλων, αυτό θα βοηθήσει στην αποταμίευση των επιχειρήσεων και σε περισσότερες επενδύσεις και σε απασχόληση.

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του προγράμματός που καταρτίσατε; Και πώς η επίτευξη των στόχων σας θα καταστεί δυνατή χωρίς νέες δημοσιονομικές εκτροπές;

Στα οικονομικά, η αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας με ισχυρή παραγωγική βάση στην βιομηχανία, την διατροφική αλυσίδα και τα δίκτυα ενέργειας. Τουρισμός και πολιτισμός μπορούν να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε όρους βιωσιμότητας και αισθητικής.

Τονίζουμε την αξία μιας μεγάλης επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου στην χώρα που θα διευκολύνει αφάνταστα την διασύνδεση των περιοχών, ενώ παράλληλα θα μειώσει θεαματικά τις εκπομπές αερίων. Καμιά δημοσιονομική εκτροπή δεν θα υπάρξει.

Τα κεφάλαια που χρειάζονται θα βρεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, αρκεί βέβαια να μην σκορπιστούν από τώρα σε μικρο-έργα και αεριτζήδες.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας, τα βασικά προβλήματα στις εξαγγελίες της Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης; Και, αντιστοίχως, που κάνει λάθος η Ε.Ε;

Στην μάχη για την ενεργειακή κρίση έχει αφήσει απέξω την μείωση του ΦΠΑ και προφανώς το κάνει επίτηδες επειδή η άνοδος των τιμών εκτοξεύει τους φόρους και τα δημόσια έσοδα, με τα οποία στην συνέχεια η κυβέρνηση κάνει πολιτικές.

Όμως ο πληθωρισμός πέφτει μόνο με την μείωση του ΦΠΑ και γι’ αυτό πολλές χώρες τον έχουν ήδη ρίξει αισθητά, από την Ιβηρική έως την Γερμανία και την Βρετανία.

Το ίδιο ακριβώς λάθος κάνει και η ΕΕ που θα έπρεπε να υιοθετήσει την μείωση ΦΠΑ και ειδικών φόρων καυσίμων ως ενιαία πολιτική με ταυτόχρονη βέβαια αύξηση των ελέγχων στις ολιγοπωλιακές αγορές για να μην επωφελούνται οι μεγάλες εταιρείες. Παρεμπιπτόντως, η μείωση των έμμεσων φόρων θα μείωνε και το λαθρεμπόριο που στην χώρα μας ακμάζει ανενόχλητο.

Ακούσαμε τον κ. Ανδρουλάκη στη ΔΕΘ να κάνει λόγο για «δημοσιονομικό λαϊκισμό». Στο σύνολό του, ποια είναι τα βασικά προβλήματα του οικονομικού προγράμματος της Κυβέρνησης.

Για την κυβέρνηση, το πρόβλημα είναι ότι ξόδεψε πακτωλούς δημοσίου χρήματος για να ενισχύσει υπαρκτές και ανύπαρκτες επιχειρήσεις, πραγματικούς και εικονικούς επαγγελματίες και εργαζόμενους. Το κόστος για δύο χρόνια υπερβαίνει τα 40 δισ. ευρώ επιβαρύνοντας τρομακτικά το δημόσιο χρέος. Την ίδια στιγμή, εξαγγέλλει μειώσεις φόρων στα μερίσματα, μειώσεις στην φορολογία περιουσίας, κατάργηση ειδικών φόρων κλπ.

Για να σας το πω σχηματικά, η ΝΔ προσπαθεί να κάνει ανάπτυξη αφενός μέσω της διόγκωσης δαπανών και ελλειμμάτων, αφετέρου με λιγότερους φόρους που πάλι οδηγούν σε αυξημένα δημοσιονομικά ελλείμματα. Ο συνδυασμός είναι τόσο όμορφος, αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να κρατήσει για πολύ. Για αυτό είναι δημοσιονομικός λαϊκισμός.

Αντιστοίχως, ποια δομικά ελλείμματα εντοπίζετε στις εξαγγελίες του κ. Τσίπρα από τη ΔΕΘ;

Στις εξαγγελλίες του κ. Τσίπρα εντοπίζω δύο μεγάλα θέματα που και αυτά ηχούν ωραία αλλά δυστυχώς αργότερα θα έχουν ανυπολόγιστες συνέπειες. Το πρώτο είναι η αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Την πρώτη φορά που θα εφαρμοστεί η ΑΤΑ, οι μισθωτοί θα έχουν όντως μια ανακούφιση. Μετά όμως θα φουντώσει άγρια ο πληθωρισμός γιατί οι επιχειρήσεις θα ξέρουν ότι έρχεται και νέα ΑΤΑ, και τότε οι μισθωτοί θα χάσουν πολύ περισσότερα από όσα πήραν αρχικά.

Κάτι ανάλογο θα συμβεί και με την αθρόα εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς καμία ελάχιστη βάση. Πολύ σύντομα το κίνητρο να διαβάζει κάποιος για να έχει καλές επιδόσεις θα εξαλειφθεί αφού όλοι θα μπαίνουν στο μεγάλο καζάνι, χωρίς κριτήρια και επιβράβευση.

Μοιραία θα επικρατήσει η «λογική του γκαζόν» όπου όλα κουρεύονται το ίδιο χαμηλά μπας και ξεπεταχτεί κάποιος ψηλότερα. Ένας από τους ελάχιστους μηχανισμούς ανόδου και προόδου που έχει απομείνει για τα πιο φτωχά παιδιά θα καταρρεύσει. Αν η Αριστερά ήθελε να τα βοηθήσει, θα έπρεπε να ζητήσει ακόμα αυστηρότερες εξετάσεις για να επιβραβεύονται περισσότερο οι καλύτεροι.

Έχετε υπογραμμίσει ότι σε μικρο-οικονομικό επίπεδο, το κύριο πρόβλημα είναι η καθίζηση της αγοραστικής δύναμης των φτωχών νοικοκυριών που θα κάνουν το κοινωνικό κλίμα δυσβάστακτο και το πολιτικό τοπίο ταραχώδες. Ποια είναι η λύση στο πρόβλημα;

Παράλληλα με τα μέτρα εναντίον του πληθωρισμού, πρέπει να επιχορηγούνται απευθείας τα φτωχά νοικοκυριά και μετά αυτά να αποφασίζουν πού θα διαθέσουν την ενίσχυση. Βέβαια η πολιτική αυτή έχει το πρόβλημα ότι εισρέουν ως δικαιούχοι και πολλοί απατεώνες που κλέβουν την εφορία και εμφανίζονται με δήθεν χαμηλά εισοδήματα.

Για αυτό χρειάζονται όχι μόνο εισοδηματικά κριτήρια, αλλά επίσης της κτηματικής ή τραπεζικής περιουσίας που έχουν, τα αυτοκίνητα κλπ.

Δύσκολο να εντοπιστούν όλοι, αλλά τουλάχιστον πρέπει να αποφύγουμε το πανηγύρι της πανδημίας όπου το κάθε οικογενειακό ταβερνάκι δήλωνε ρεστωράν με δύο σεφ και 20 εργαζόμενους και έπαιρνε αθρόες ενισχύσεις.

Στο πρόσφατο παρελθόν είχατε πει «κανέναν στο ΠΑΣΟΚ δεν θα ενθουσίαζε μία συγκυβέρνηση με την κεντροδεξιά». Αυτό, νομοτελειακά, δεν οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η συνεργασία με τον ΣΥΡΙΖΑ, εφόσον χρειαστεί ο τόπος να μην μείνει ακυβέρνητος, είναι μονόδρομος;

Νομοτελειακή δεν είναι καμία συνεργασία με άλλες πολιτικές δυνάμεις, ούτε όμως και ο παντοτινός αποκλεισμός τους εκτός και αν είναι ακραίες. Το μόνο που ισχύει είναι ότι πολιτικές συνεργασίες δεν προλέγονται γιατί τότε οι ψήφοι θα σκορπίσουν πριν τις εκλογές. Οι συνεργασίες προκύπτουν ως αναγκαιότητα πάντα μετά τις εκλογές, αναλόγως των επιδόσεων των κομμάτων και τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Είδατε ποτέ πριν τις τελευταίες Γερμανικές εκλογές να λένε τα κόμματα με ποιους θα συνεργαστούν μετά τις εκλογές; Όχι βέβαια. Τσιμουδιά! Όταν όμως προέκυψε το ενδεχόμενο να σχηματιστεί κυβέρνηση με τον Σολτς, τότε μόνο κάθισαν κάτω και επί δύο μήνες προσπαθούσαν να βρουν κοινά σημεία από τα προγράμματα τους. Όποιος το είχε αποτολμήσει προεκλογικά, θα είχε πάει από νωρίς στα Τάρταρα. Κάθε πράγμα στον καιρό του, μην βιάζεστε…

Διαβάστε επίσης:

Μητσοτάκης-Τσίπρας-Ανδρουλάκης: Κέρδη και ζημιές μετά το «μπρα ντε φερ» στη Βουλή

Γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξακολουθεί να θεωρείται ο καταλληλότερος για Πρωθυπουργός και τι σηματοδοτούν οι «κίτρινες κάρτες» στην Κυβέρνηση; – Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της δημοσκόπησης της Opinion Poll για το mononews