• Top Stories

    Πανελλαδικές: Δείτε τις απαντήσεις στα Λατινικά

    • NewsRoom
    μηχανογραφικά


    Το mononews.gr σε συνεργασία με το Φροντιστήριο «Νέα Παιδεία» σας παρουσιάζει τις απαντήσεις στα Λατινικά, στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι μαθητές και μαθήτριες των ΓΕΛ.

    Δείτε τις απαντήσεις:

    Πανελλαδικές

    ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ, 14/06/2017
    ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ

    Α1.

    Νόμισε πως ερχόταν προς το μέρος του ένας άνθρωπος με πελώριο ανάστημα και βρώμικη όψη, όμοιος με είδωλο νεκρού. Μόλις τον είδε ο Κάσσιος, τον κατέλαβε φόβος και θέλησε να πληροφορηθεί τ’ όνομά του. Εκείνος απάντησε πως ήταν ο Πλούτωνας .

    ————————————————————————————————-

    Στον Λατινικό πόλεμο, ο Τίτος Μάνλιος, ύπατος, που καταγόταν από αριστοκρατική γενιά, είχε την αρχηγία του στρατού των Ρωμαίων. Αυτός, όταν κάποτε έφευγε από το στρατόπεδο, διέταξε να απέχουν όλοι από τη μάχη. Αλλά λίγο αργότερα ο γιος του πέρασε έφιππος μπροστά από το στρατόπεδο των εχθρών και προκλήθηκε σε μάχη από τον αρχηγό των εχθρών με αυτά τα λόγια:[…]

    Δεν σου πέρασε η οργή όταν περνούσες τα σύνορα της πατρίδας; Παρ’ όλο που είχες έλθει με εχθρική και απειλητική διάθεση, γιατί, όταν είδες τη Ρώμη, δεν σου ήρθε στο μυαλό: «Μέσα σ’ εκείνα τα τείχη βρίσκονται το σπίτι και οι εφέστιοι θεοί μου, η μητέρα, η σύζυγος και τα παιδιά (μου)»; Εγώ λοιπόν αν δεν (σε) είχα γεννήσει, η Ρώμη δεν θα πολιορκείτο˙ αν δεν είχα γιο, θα πέθαινα ελεύθερη σε ελεύθερη πατρίδα. Εγώ τίποτε πια δεν μπορώ να πάθω, ούτε πρόκειται να είμαι για πολύ καιρό τόσο δυστυχισμένη: όμως αντίθετα αυτούς, αν συνεχίσεις, τους περιμένει ή πρόωρος θάνατος ή μακρόχρονη σκλαβιά.

    Β1.

    ingenter
    facies
    simillimo
    quae
    exercitus
    proeliis
    minaciora
    illud
    penatium
    nulli rei
    diutius
    miser
    hac
    morte
    servitutis

    B2.α.

    Existimem
    veniendo
    aspice
    concipient
    praeesse
    abisset
    abstenturam
    habebuntur
    passuram esse
    possitis

    B2.β

    Προσοχή, το ρήμα είναι αποθετικό.
    Α πληθυντικό πρόσωπο υποτακτικής:
    ΕΝ. ingrediamur
    ΠΡΤ. ingrederemur
    ΜΕΛ. ingressuri simus
    ΠΡΚ. ingressi simus
    ΥΠΕΡ. Ingressi essemus

    Γ1α.

    Magnitudinis:γενική της ιδιότητας στο hominem.
    consul:ομοιόπτωτος προσδιορισμός,παράθεση στο T. Manlius.
    aliquando:επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου στο abiret.
    animo: αφαιρετική του τρόπου στο perveneras.
    Missera: κατηγορούμενο στο εννοούμενο υποκείμενο ego.

    Γ1β.

    “Se”, είναι το υποκείμενο του ειδικού απαρεμφάτου “esse” . Βρίσκεται σε αιτιατική πτώση και υπάρχει το φαινόμενο του λατινισμού. Υπάρχει ταυτοπροσωπία με το ρήμα ,όμως, επειδή είναι ειδικό και εξαρτάται από ρήμα ενεργητικό το υποκείμενό του επαναλαμβάνεται σε αιτιατική πτώση προσωπικής αντωνυμίας γ προσώπου.

    “Ego” είναι το υποκείμενο του απαρεμφάτου “pati”. Βρίσκεται σε ονομαστική πτώση γιατί το απαρέμφατο βρίσκεται σε ταυτοπροσωπία με το ρήμα και δεν ισχύει ο λατινισμός μιας και ως προς το είδος του είναι τελικό.

    Γ1γ. Dux hostium lacessivit filium…

    Γ1δ.

    Qui natus erat.
    Dum tu ingrederis/re.

    Γ2.α.

    Υπόθεση : si pergis. Απόδοση: manet
    ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ/ ΑΝΟΙΧΤΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ.
    Μη πραγματικό παρελθόν: Υπόθεση: si perrexisses Απόδοση: mansisset
    Yπόθεση δυνατή πιθανή στο παρόν – μέλλον : Υπόθεση: si pergas Απόδοση: maneat.

    Γ3α.

    Habens
    Επειδή είναι συνημμένη στο υποκείμενο της κύριας πρόταση “ ego”

    Γ2γ.

    Quem simul aspexit Cassius. Εισάγεται με τον χρονικό σύνδεσμο simul γιατί δηλώνεται το προτερόχρονο εκφέρεται με οριστική έγκλιση, γιατί δηλώνει τον χρόνο και τίποτε άλλο, χρόνου παρακειμένου, γιατί σε σχέση με τις προσδιοριζόμενες προτάσεις δηλώνει το προτερόχρονο στο παρελθόν.

    Cum aliquando castris abiret: Πρόκειται για δευτερεύουσα επιρρηματική χρονική πρόταση, η οποία εισάγεται με τον ιστορικό-διηγηματικό σύνδεσμο cum (χρησιμοποιείται για τις διηγήσεις του παρελθόντος). Εκφέρεται με Υποτακτική, γιατί υπογραμμίζει τη βαθύτερη σχέση της κύριας με τη δευτερεύουσα πρόταση, δημιουργώντας μια σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσά τους και η Υποτακτική κάνει έντονο τον υποκειμενικό χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα εκφέρεται με Υποτακτική Παρατατικού, γιατί έχουμε εξάρτηση από ρήμα ιστορικού χρόνου (edixit) και σύμφωνα με την ακολουθία των χρόνων δηλώνεται το προτερόχρονο στο παρελθόν

    Τα θέματα κρίνονται βατά για τους πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές.

    Πατήστε εδώ για να μεταφερθείτε στην σελίδα του φροντιστηρίου «Νέα Παιδεία» στο Facebook

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Πανελλ.: Αυτά είναι τα θέματα σε Ιστορία, Φυσική και Ανάπτυξη Εφαρμογών

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πανελλ.: Δείτε τις απαντήσεις στην Ιστορία προσανατολισμού

     

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Πανελλ.: Αυτές είναι οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα



    ΣΧΟΛΙΑ