Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), προτείνει να αλλάξει εξ’ ολοκλήρου το εκπαιδευτικό σύστημα, όσον αφορά στο μάθημα της Ιστορίας, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Πιο συγκεκριμένα, στην 50σέλιδη έκθεση του για την Ιστορία (πρόταση που ταυτίζεται με αυτήν που είχε κάνει και ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου), το ΙΕΠ αναφέρει ενδεικτικά πως στη Δ’ Δημοτικού, αντί για Αρχαία Ελληνική Ιστορία θα πρέπει να διδάσκεται οικογενειακή, προφορική και τοπική ιστορία.
Στην Ε’ Δημοτικού, από την προϊστορική εποχή μέχρι την ελληνιστική και ρωμαϊκή Εποχή και την εποχή του Χριστιανισμού, θα διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας, ενώ έμφαση θα δίνεται σε κοινωνικοπολιτισμικές αλλαγές, που αφορούν σε θέματα όπως ο πόλεμος, η ειρήνη, η δουλεία και η θέση της γυναίκας.
Για την ΣΤ’ Δημοτικού, θα υπάρξει πρόταση αφαίρεσης της παρουσίασης των στρατιωτικών γεγονότων της ελληνικής επανάστασης και έμφαση στη διδασκαλία των βασικών κοινωνικών χαρακτηριστικών της ελληνικής κοινωνίας, όπως η εκβιομηχάνιση και ο εκσυγχρονισμός. Όσον αφορά στους πρωταγωνιστές της επανάστασης, θα δημιουργηθεί θεματικός φάκελος με τίτλο: «Επώνυμοι και ανώνυμοι πρωταγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης. Η καθημερινή ζωή των επαναστατημένων. Συνήθειες και πρακτικές».
Πολλαπλές αλλαγές θα υπάρξουν και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου, ωστόσο η Α’ Λυκείου είναι αυτή που όπως φαίνεται θα επηρεαστεί περισσότερο. Αντί για την διδασκαλία των προϊστορικών πολιτισμών της Ανατολής ως την εποχή του Ιουστινιανού, σύμφωνα με το ΙΕΠ, η ύλη θα αφορά στην περίοδο απο τα τέλη του 19ου αιώνα έως και σήμερα. Το πρώτο κεφάλαιο του νέου βιβλίου λοιπόν θα έχει τίτλο «Ο καπιταλισμός ως παγκόσμιο σύστημα 1880-1914». Επομένως οι μαθητές θα διδάσκονται για το πως εδραιώθηκε η νεωτερικότητα, για τον κόσμο της εργασίας, την αποικιοκρατία, τον ιμπεριαλισμό, το συνδικαλιστικό σύστημα, τον αγώνα για την χειραφέτηση των γυναικών και άλλα. Στο τελευταίο κεφάλαιο, η διδασκαλία θα αφορά στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου, την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων, την παγκοσμιοποίηση, την διεύρυνση της ΕΕ, την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισμού και την εγκατάλειψη του κράτους πρόνοιας. Παράλληλα, η θεματολογία θα επηρεάζει και ζητήματα όπως ο εμφύλιος της Γιουγκοσλαβίας, ο πόλεμος στον Κόλπο, ο θρησκευτικός ριζοσπαστισμός, ενώ η διδασκαλία θα αφορά και σε θέματα όπως ο ΟΗΕ και οι αλλαγές στην ενημέρωση.
Συμπερασματικά λοιπόν, το ΙΕΠ προτείνει το εκπαιδευτικό σύστημα να επικεντρώνει την προσοχή του σε οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα, καθώς και σε θέματα που αφορούν στην ιστορία της τέχνης. Τέλος, σύμφωνα με το Ινστιτούτο θα πρέπει να αυξηθεί κατά μια ώρα η διδασκαλία του μαθήματος σε όλες τις τάξεις από το Γυμνάσιο έως και τη Β’ Λυκείου.
Κείμενο: Ιωάννα Κατσίμπα
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αλέξης Τσίπρας: Δεν νομίζω πως θα χρειαστεί έκτακτη σύνοδος κορυφής
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σάλλας, Γερμανός, Μηνά, Κόουπ: Τέσσερις επιχειρηματίες κόντρα στη μιζέρια της ελληνικής πραγματικότητας
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Βίκυ Σταμάτη: «Γιορτάζουμε σήμερα εγώ και ο γιος μου»