Ζητήματα οδικής κουλτούρας θίγουν οι πολίτες εδώ και δέκα μέρες, μέσω του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα», που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τις 3 Ιανουαρίου 2025.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μεταξύ άλλων τα πρόστιμα παραβίασης του ΚΟΚ γίνονται αυστηρότερα και διευκολύνεται η διέλευση των δίκυκλων στους δρόμους. Ωστόσο, οι πολίτες εμφανίζονται φανερά προβληματισμένοι, για το αν όλα όσα προτείνονται μπορούν να εφαρμοστούν, όπως επίσης και για το ύψος των προστίμων παραβίασης του ΚΟΚ, χαρακτηρίζοντάς τον «μη φιλικό» και όσον αφορά στα πρόστιμα «ακραία τιμωρητικό».

1

Η προστασία το Α και το Ω

Πολλοί από τους πολίτες που σχολίασαν το σχέδιο νόμου μιλούν για ζητήματα προστασίας τόσο των πεζών όσο και των οδηγών. Ειδικότερα, μερικοί από τους σχολιαστές αναφέρονται στις διαβάσεις των πεζών, οι οποίες πρέπει να είναι όλες ευδιάκριτες με φωτεινό σηματοδότη και όχι μόνο σε κεντρικούς δρόμους.

Επιπλέον, κάποιοι άλλοι σχολιάζουν ότι πρέπει να απαγορευτεί πλήρως η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, καθώς ακόμα και η ομιλία με χρήση ακουστικών ή ασύρματων gadgets μπορεί να αποτελέσει αιτία τροχαίου ατυχήματος.

Την ίδια ώρα, οι πολίτες ζητούν από την Πολιτεία να επιστήσει την προσοχή στους Δήμους, ούτως ώστε να κλαδεύουν τα δέντρα που κρύβουν τα σήματα στους δρόμους, όπως επίσης και να βελτιώσουν την κατάσταση των υποδομών στους δρόμους που βρίσκονται στα όρια της δικαιοδοσίας τους. Ωστόσο, αυτό που επισημαίνεται ως αίτημα των πολιτών είναι η ύπαρξη σωστής και επαρκούς δημόσιας συγκοινωνίας.

Αντιδράσεις για τη μείωση ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές

Ένα άλλο σημείο που έχει προκαλέσει αντιδράσεις είναι και η μείωση του ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από τα 50χλμ. στα 30χλμ., κάτι το οποίο, όπως αναφέρουν τα σχόλια, ενδεχομένως να οδηγήσει σε νέα προβλήματα.

Παράλληλα, οι ίδιοι οι οδηγοί εκτιμούν ότι θα έπρεπε να εφαρμοστούν αυστηρότερα μέτρα για όσους οδηγούν και βρίσκονται υπό την επήρεια ουσιών, ενώ στον αντίποδα όλων αυτών, βλέπουμε πολίτες που στρέφονται ενάντια στους πεζούς και υπογραμμίζουν ότι ακόμα και οι ίδιοι οι πεζοί οφείλουν να σέβονται τον ΚΟΚ.

Κεφάλαιο «Πατίνια»

Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στα σχόλια των πολιτών αποτελούν και τα πατίνια, για τα οποία γίνεται ιδιαίτερος λόγος, μιας και είναι ένα μέσο μεταφοράς που επιλέγουν περισσότερο οι ανήλικοι. Οι πολίτες εκθέτουν μία σειρά από επιχειρήματα που έχουν να κάνουν τόσο με το ζήτημα της άγνοιας του ΚΟΚ από τους νεότερους έως και την ακαταλληλότητα των δρόμων.

Δεν είναι όμως, μόνο τα πατίνια που προβληματίζουν την κοινή γνώμη. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, οι μηχανές, τα μοτοποδήλατα και τα δίκυκλα «καταχρώνται του ενδιάμεσου στενού χώρου από τα αυτοκίνητα και δημιουργούν μύρια όσα προβλήματα», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ένας πολίτης.

Έμφαση στην αστυνόμευση

Άλλοι πολίτες εμφανίζονται ακόμα πιο προβληματισμένοι με το ζήτημα της αστυνόμευσης, κρίνοντας ότι οι κάμερες θα έπρεπε να βρίσκονται σε πιο εμφανή σημεία για να αποτελούν ένα «κίνητρο» για τους οδηγούς να σέβονται τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Επιπρόσθετα, ζητούν να αυξηθεί η ύπαρξη της Τροχαίας στους δρόμους, όχι μόνο για να τιμωρεί, αλλά και να διαπαιδαγωγεί.

«…Η αλλαγή κουλτούρας -και στο ζήτημα της οδικής συμπεριφοράς- μπορεί να έχει κάποια αποτελέσματα αν γίνει στο πλαίσιο ενός μακροπρόθεσμου κρατικού σχεδιασμού. Επειδή αυτός ο σχεδιασμός είναι μάλλον ουτοπικός, η έντονη παρουσία μιας αστυνομίας που θα παρεμβαίνει όχι μόνο για να τιμωρεί αλλά και να διαπαιδαγωγεί είναι εκ των ων ουκ άνευ. Όπως συμβαίνει στις προηγμένες κοινωνίες, ή ακόμα και στη βαλκανική γειτονιά μας», σχολιάζει μεταξύ άλλων ένας πολίτης, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι δεν είναι πεπεισμένος πως ο νέος ΚΟΚ θα αλλάξει τα μέχρι τώρα δεδομένα, «γιατί στην ουσία προϋπόθεση για να εφαρμοστεί στην πράξη -γιατί αυτό είναι το ζητούμενο- είναι η αλλαγή συμπεριφοράς των πολιτών, δηλαδή η αλλαγή κουλτούρας».

Μια νέα κουλτούρα

Τη δημιουργία μίας νέας οδικής κουλτούρας προτείνουν οι περισσότεροι πολίτες μέσα από τα σχόλιά τους, έχοντας πάντα στο επίκεντρο την ασφάλεια στους δρόμους.

Οι πολίτες θεωρούν ότι η οδική κυκλοφορία θα ήταν ωφέλιμο να υπάρχει ως μάθημα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ίσως ενίοτε με τη βοήθεια και της Τροχαίας, με στόχο την εκπαίδευση των μαθητών από πολύ νεαρή ηλικία. Το ίδιο προτείνουν και για τους ενήλικες μέσω προγραμμάτων διά βίου μάθησης.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα» θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2025 στις 20:15. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τα σχόλιά τους για το σχέδιο νόμου στην αντίστοιχη σελίδα στο opengov.gr.

Διαβάστε επίσης:

Πράσινο Ταμείο: Έρχονται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για τους Δήμους της Αττικής

Πράσινα ταξί: Τα «αγκάθια» της δράσης και το «όχι» των οδηγών

Τέλη ταφής απορριμμάτων Αττικής: Το «κόκκινο πανί» των δήμων – Ποια η θέση της Περιφέρειας