ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Ο νέος ΚΟΚ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θέτει αρκετά νέα δεδομένα σε αρκετά σύγχρονα ζητήματα. Έρχεται σε επικαιροποίηση μετά από πάρα πολλά χρόνια, οπότε αυτό ήταν κάτι που το περιμέναμε. Περιέχονται πολλές από τις προτάσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) που έχουν κατατεθεί. Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε τις λεπτομέρειες και τις διατυπώσεις, οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο και μπορεί να έχουν σχέση με την πρακτική εφαρμογή του ΚΟΚ», αναφέρει ο Πρόεδρος του ΣΕΣ, Θανάσης Τσιάνος στο mononews.gr.
Ο κ. Τσιάνος προσθέτει στη συνέχεια: «Ως ΣΕΣ θα συμμετέχουμε στη διαβούλευση με σχόλια. Αυτή την περίοδο, ο σύλλογος ετοιμάζει τα σχόλιά του για την διαβούλευση, μέσω συζητήσεων που γίνονται μεταξύ των μελών του. Αυτή τη στιγμή γίνεται η ζύμωση για τα σχόλια».
Εν όψει της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα», που ολοκληρώνεται στις 24 Ιανουαρίου, ο Πρόεδρος του ΣΕΣ εξηγεί στο mononews.gr τα κρίσιμα ζητήματα που τίθενται μέσω του νέου ΚΟΚ, όπως επίσης και τις προοπτικές ανάπτυξης του μεταφορικού συστήματος.
Ποια κρίσιμα ζητήματα τίθενται μέσω του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 24 Ιανουαρίου;
Τα κρίσιμα ζητήματα είναι πρώτον η κατηγοριοποίηση των ποινών- των παραβάσεων, οι οποίες είναι στη σωστή κατεύθυνση. Η κατηγοριοποίηση είναι πιο απλή σε σχέση με την προηγούμενη. Είναι πιο κατανοητή τόσο από τους πολίτες όσο και από τα αστυνομικά όργανα, οπότε αυτό είναι κάτι αρκετά σημαντικό. Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε και να εξετάσουμε το ότι η κατηγοριοποίηση γίνεται με βάση την επικινδυνότητα και την αντικοινωνικότητα των παραβάσεων. Δε θα τιμωρείται το όχημα, αλλά ο οδηγός και αυτό είναι μία σημαντική παράμετρος που μπαίνει στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Αυτό ήταν και μία από τις θέσεις του ΣΕΣ.
Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε και κάποιες μικρές βελτιώσεις πάνω σε αυτή την κατηγοριοποίηση. Δηλαδή, για παράδειγμα, αν κάποια παράβαση θα πρέπει να έχει μικρό ή μεγάλο πρόστιμο όπως φαίνεται στο νέο σχέδιο νόμου. Αυτό είναι μία ακόμα πρότασή μας.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι η ψηφιοποίηση και θεματοποίηση τους συστήματος των παραβάσεων και ο νέος ΚΟΚ κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό αν θέλουμε να έχουμε βελτιωμένη αστυνόμευση, γιατί δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ένας τροχονόμος σε κάθε δρόμο. Θα πρέπει να υπάρχουν σύγχρονα συστήματα αστυνόμευσης, όπως οι κάμερες και ένα αυτοματοποιημένο σύστημα παραβάσεων, έτσι ώστε η κλήση να αποδίδεται αυτόματα και την ίδια στιγμή στον παραβάτη και με μεγαλύτερη συχνότητα και δύσκολα να διαγράφονται κλήσεις, εκτός και αν είναι απολύτως αιτιολογημένες.
Όσον αφορά στη θέσπιση της υποτροπής;
Αυτό είναι ένα άλλο σημαντικό σημείο στον νέο ΚΟΚ. Αν κάνει κάποιος την ίδια παράβαση μέσα σε ένα χρόνο ή τρεις φορές την παράβαση μέσα σε πέντε χρόνια, τότε τα πρόστιμα θα είναι πάρα πολύ σημαντικά. Θα πρέπει ωστόσο, να εξετάσουμε την αυστηρότητα του νόμου και ποιες παραβάσεις θα πρέπει να περιλαμβάνει η υποτροπή. Πάντως, αυτό το μέτρο ίσως είναι το πιο σημαντικό, το οποίο αν εφαρμοστεί σωστά, τότε θα έχουμε ένα πάρα πολύ σημαντικό κέρδος στην οδική ασφάλεια.
Επίσης, ο νέος ΚΟΚ θέτει θέματα διήθησης των δίκυκλων και ουσιαστικά προσπαθεί να βάλει κανόνες σε κάτι το οποίο σήμερα συμβαίνει ανεξέλεγκτα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό το μέτρο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά ωστόσο, θα πρέπει να αστυνομευθεί η διήθηση, η οποία θα παραβαίνει τους νόμους του νέου ΚΟΚ. Ουσιαστικά, ο νέος ΚΟΚ βάζει κανόνες και περιορισμούς σε ένα μέτρο που σήμερα γίνεται ανεξέλεγκτα. Αν δεν υπήρχε η διήθηση σήμερα στη χώρα μας, δηλαδή, αυτή η συνηθισμένη πρακτική από τα δίκυκλα, δε θα πρότεινε κάποιος να θεσπιστεί η διήθηση ως μέτρο.
Πώς θα σχολιάζατε την πρόταση του ορίου των 30χλμ. την ώρα;
Το μέτρο του ορίου χιλιομέτρων στα 30 χλμ την ώρα κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Μπαίνει κάπως περιορισμένα στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, γιατί θα αφορά μόνο τους μονοδρόμους με μία λωρίδα κυκλοφορίας. Εμείς θα κάνουμε κάποια βελτιωτική πρόταση στη διαβούλευση για πιο σαφή και γενικευμένη ισχύ του ορίου των 30χλμ. την ώρα. Όπως και να ισχύσει, θα πρέπει να γίνουν όλα τα απαραίτητα συνοδά μέτρα, τα οποία αφορούν στην υποδομή για τη μείωση της ταχύτητας κυκλοφορίας στην πράξη και επίσης θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν τα όρια ταχύτητας στις πόλεις με μελέτες και με σήμανση η οποία πρέπει να μπει, ώστε να ευνοούν τη μείωση τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και την αύξηση της βιώσιμης κινητικότητας.
Γενικά υπάρχει μία παραφιλολογία σχετικά με το όριο των 30 χλμ. την ώρα και ο πολίτης να νομίζει ότι αφορά όλο το οδικό δίκτυο. Αυτό δεν ισχύει, ούτε και στην πρόταση του ΣΕΣ, αλλά ούτε και έτσι όπως έχει κατατεθεί το σχέδιο νόμου. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες προφανώς θέλουν μεγαλύτερο όριο ταχύτητας. Τόσο και στο τοπικό δίκτυο όσο και εκεί που υπάρχουν μεγάλες εμπλοκές πεζών και οχημάτων στα αστικά κέντρα, η ταχύτητα θα πρέπει να είναι μειωμένη. Αυτό το λέμε γιατί η Ελλάδα δυστυχώς παρουσιάζει ένα πολύ υψηλό δείκτη θανατηφόρων ατυχημάτων, από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη. Έχουμε πάρα πολλά μηχανάκια σε μεγάλο ποσοστό χρήσης. Έχουμε τον παλαιότερο και πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρώπη και μετά από μια δεκαετία κρίσης έχουμε και υποδομές, οι οποίες είναι ασυντήρητες και σε πολλές περιπτώσεις και επικίνδυνες. Για παράδειγμα, δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και διαγραμμίσεις στους δρόμους. Άρα, το όριο των 30χλμ. την ώρα δεν είναι επιλογή είναι ανάγκη και πρέπει να ισχύσει νομοθετικά όσο το δυνατόν καλύτερα και να εφαρμοστεί και στην πράξη, διότι ο νέος ΚΟΚ θέτει το πλαίσιο. Ωστόσο, η εφαρμογή του και η συμμόρφωση από τους πολίτες είναι ένα άλλο ζήτημα, στο οποίο η Πολιτεία θα πρέπει να δώσει ακόμα μεγαλύτερη προσοχή. Είναι και θέμα οδικής συμπεριφοράς.
Ποιες προοπτικές παρουσιάζονται σχετικά με την ανάπτυξη και την αναβάθμιση του μεταφορικού συστήματος μέσω του νέου ΚΟΚ;
Ο νέος ΚΟΚ στοχεύει σε καλύτερη αστυνόμευση, σε μία πιο σύγχρονη αστυνόμευση με αυτοματοποιημένα συστήματα παραβάσεων, άρα στοχεύει και σε καλύτερη συμμόρφωση των οδηγών στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Αυτό θα συνεισφέρει σημαντικά και στην οδική ασφάλεια και στη βιώσιμη κινητικότητα. Όταν τηρούνται οι κανόνες, τότε τα πράγματα γίνονται πολύ πιο εύκολα. Κάποιος μπορεί να κινηθεί με μεγαλύτερη ασφάλεια και πιο άνετα, χρησιμοποιώντας τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ένα δίκυκλο ή ένα ποδήλατο αν μειωθούν οι ταχύτητες στην πόλη και βελτιώνει και τις συνθήκες από τα μηχανάκια, τα ποδήλατα και τα υπόλοιπα μέσα. Πρέπει να φτάσουμε σε ένα σημείο που να μη φοβάστε να αφήσουμε ένα μικρό παιδί να κινηθεί μόνο του στο οδικό δίκτυο, γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχει φόβος και είναι ρεαλιστικός και δικαιολογημένος ακόμα και να αφήσεις για παράδειγμα έναν μαθητή γυμνασίου να περάσει απέναντι τον δρόμο για να πάρει το σχολικό. Αυτό είναι κάτι το οποίο δυστυχώς το έχουμε συνηθίσει σαν κοινωνία, αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να αλλάξει.
Info
Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και οι Επιστημονικές του Επιτροπές διοργανώνουν Ημερίδα με τίτλο: «Οι συγκοινωνιολόγοι συζητούν και προτείνουν: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές» η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 27 Ιανουαρίου 2025, ημέρα Δευτέρα και ώρα 09:00 στο Αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (Αναστάσεως 2 και Τσιγάντε, Παπάγου, Αττική). Η ημερίδα είναι υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες και το πρόγραμμα της ημερίδας.
Διαβάστε επίσης:
Χρήστος Σταϊκούρας: Βελτιώνουμε, μέρα με τη ημέρα, το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες
Νέος ΚΟΚ: Ζητήματα οδικής κουλτούρας και ασφάλειας στο νέο σχέδιο νόμου – Πώς αντιδρούν οι πολίτες
ΟΑΣΑ: Εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός για το 2025 – Νέες δυνατότητες και εκσυγχρονισμός στα ΜΜΜ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σπίτι μου 2: Έσπασε κάθε ρεκόρ με σχεδόν 50.000 αιτήσεις σε 3 ημέρες – Οι προσφορές των τραπεζών και τα επιτόκια
- Η εκλογή Τασούλα και Κακλαμάνη ανοίγει θέσεις στα γαλάζια ψηφοδέλτια – Ποιοι είναι οι νέοι υποψήφιοι
- Metlen: Ξεκινά νέος κύκλος ανάπτυξης- Δύο νέες επενδύσεις στη μεταλλουργία φέτος- Σε ένα μήνα η επόμενη
- Γιώργος Οικονόμου: Επενδύσεις 1,4 δισ. δολάρια σε πλοία κοντέινερ και ιδρύει νέα εταιρεία