ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής περιστατικών bullying, αυστηρό πλαίσιο ποινών για χρήση κινητών και παραβατικότητα αλλά και «πληρωμή των σπασμένων» σε περιπτώσεις βανδαλισμών εντός του σχολείου από τους γονείς, προβλέπεται στο πυκνό πλέγμα δράσεων της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας για την καταπολέμηση του πολύπλευρου φαινομένου της σχολικής βίας, που βρίσκεται σε έξαρση.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί σήμερα, Τρίτη στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει την εθνική καμπάνια για τη σχολική βία, ενώ ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, o οποίος θα τον συνοδεύσει, θα παρουσιάσει τη νέα πλατφόρμα, που αναμένεται να λειτουργήσει τις επόμενες ημέρες.
Καταγγελίες
Τα «αθέατα» περιστατικά σχολικού εκφοβισμού ή όσα δεν λαμβάνουν της απαραίτητης προσοχής από τη σχολική μονάδα φιλοδοξεί να φέρει στο «φως» το Υπουργείο Παιδείας με την λειτουργία της πλατφόρμας για το bullying.
Οι γονείς –δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων- έχουν ήδη λάβει ενημέρωση από τα σχολεία ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον αριθμό Μητρώου του μαθητή για την εισαγωγή τους στην ψηφιακή πλατφόρμα και την υποβολή της καταγγελίας.
Ο ρόλος της πλατφόρμας θα είναι διττός: από τη μία έχει στόχο να καταγράφει, να αξιολογεί και να αντιμετωπίζει τα περιστατικά βίας ή εκφοβισμού εντός του σχολείου και από την άλλη να δημιουργήσει ένα αποθετήριο δεδομένων για την εξαγωγή συμπερασμάτων, ανατροφοδότησης και στοχευμένου σχεδιασμού προγραμμάτων πρόληψης τα οποία θα απευθύνονται τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς.
Για περιστατικά που αφορούν δημοτικά, η είσοδος επιτρέπεται μόνο στους γονείς, οι οποίοι μπορούν να υποβάλλουν αναφορές ή καταγγελίες, ενώ σε Γυμνάσια και Λύκεια (όπου εντοπίζονται και τα περισσότερα περιστατικά εκφοβισμού ή βίας), δικαίωμα χρήσης έχουν και οι ίδιοι οι μαθητές.
Η πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί με στόχο την διευκόλυνση του χρήστη και απευθύνεται σε όσους έχουν υπάρξει θύμα ή και θεατές σκηνικών βίας, με τις καταγγελίες να είναι επώνυμες.
Οι ομάδες δράσης
Το υπουργείο Παιδείας έχει δημιουργήσει τρεις ομάδες δράσης, ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού, για να αντιμετωπίσει συνολικά και σε βάθος το φαινόμενο.
Σε πρώτο στάδιο, ο διευθυντής σε συνεργασία με τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής (στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) ή έναν δάσκαλο που έχει αναλάβει αυτή την αρμοδιότητα (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση), λαμβάνουν ενημέρωση για ένα περιστατικό που τους αφορά και το διαχειρίζονται εντός του σχολείου.
Η διαχείρισή του περιστατικού συνεπικουρείται από την τετραμελή Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού, η οποία συγκροτείται ανά διεύθυνση πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και περιλαμβάνει τη συνδρομή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών. Η ομάδα αυτή αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου το περιστατικό, σε περίπτωση που δεν δύναται αυτό να επιλυθεί εντός του σχολείου.
Οι δύο παραπάνω ομάδες καταγράφουν τις δράσεις τους και την πορεία μέχρι την επίλυση του περιστατικού. Σε τρίτο στάδιο, στο Υπουργείο Παιδείας θα συγκροτηθεί μία επταμελής ομάδα, η οποία θα παρακολουθεί την πορεία των περιστατικών, θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία της πλατφόρμας, θα καταρτίζει σχέδια για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας καθώς και για το πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια έχει ενισχυθεί ο ρόλος των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, με επισκέψεις όπου εντοπισθεί κάποιο περιστατικό για όσο χρόνο κριθεί απαραίτητο.
Ποινές
Ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης έχει ήδη εξαγγείλει την επιστροφή των αυστηρών συνεπειών στους μαθητές, ως συμπληρωματικό μέτρο για τη λειτουργία της πλατφόρμας, στο πλαίσιο της εξάλειψης της σχολικής βίας.
Οι αποβολές από διήμερες γίνονται πλέον πενθήμερες με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και διευκολύνεται η αλλαγή περιβάλλοντος ενός μαθητή, ο οποίος δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο ίδιο σχολείο, ύστερα από έναν χρόνο όπως ισχύει μέχρι τώρα.
Πρόκειται για αίτημα των εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν διαμαρτυρηθεί για το μέχρι πρότινος «χαλαρό» πλαίσιο που ίσχυε, με μόλις δύο ημέρες αποβολή.
Επιπλέον, επανέρχεται ο χαρακτηρισμός των απουσιών σε δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες. Μέχρι το 2019, πριν αλλάξει το πλαίσιο συνεπειών ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου, οι δικαιολογημένες απουσίες ήταν 74 και οι αδικαιολόγητες 40.
Αν και το υπουργείο Παιδείας –σύμφωνα με πληροφορίες- δεν έχει καταλήξει ακόμα στον ακριβή αριθμό, η επαναφορά των αδικαιολόγητων απουσιών θα ασκήσει σημαντικές πιέσεις στους μαθητές που προχωρούν σε παραβάσεις ή ασκούν βία, καθώς θα κινδυνεύουν να μείνουν στην ίδια τάξη.
Μία ακόμα παράπλευρη συνέπεια του χαρακτηρισμού των απουσιών, θα είναι και η «επιστροφή» των μαθητών στις τάξεις. Εδώ και χρόνια, οι εβδομάδες πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς, βρίσκουν τα σχολεία «άδεια», καθώς οι μαθητές –ιδίως της Γ’ Λυκείου- επιλέγουν να μελετήσουν για τις Πανελλήνιες.
Η συνήθης τακτική έχει αποδυναμώσει τον ρόλο του Λυκείου, ένα στοίχημα για τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος επιθυμεί να φέρει και το Εθνικό Απολυτήριο μέσα στη χρονιά, σε μία προσπάθεια να ενισχύσει το σχολείο.
«Φραγή» στα κινητά και καταλήψεις
Η αυστηροποίηση των ποινών στόχο έχει να βάλει κι ένα τέλος στο καθεστώς «κινητά μέσα στην τάξη». Αν και οι μαθητές απαγορεύεται να έχουν κινητό στο σχολείο, κάτι τέτοιο δεν τηρείται.
Το υπουργείο Παιδείας σημειώνει ότι σε περίπτωση που σε κινητό μαθητή βρεθούν –είτε διαμοιράζονται σε άλλους- βίντεο ή φωτογραφίες οι οποίες εκθέτουν συμμαθητές τους, ο μαθητής θα λαμβάνει την ύψιστη των ποινών, δηλαδή αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Ο κανονισμός του σχολείου αυστηροποιείται συνολικά, με στόχο να εφαρμοστεί –επιτέλους- η απαγόρευση των κινητών αλλά και η άκρατη χρήση τους από τους μαθητές εν ώρα μαθήματος ακόμα και για κακόβουλη χρήση που ενισχύει τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.
Η πολιτική ηγεσία επιχειρεί να αλλάξει τη σχέση μεταξύ σχολείου, μαθητών και γονέων, στο πλαίσιο ενός πιο αυστηρού πλαισίου στον Κανονισμό.
Αυτό περιλαμβάνει συνέπειες και ευθύνες και για τις καταλήψεις, κατά τη διάρκεια των οποίων, είναι συχνό φαινόμενο οι βανδαλισμοί και η καταστροφή δημόσιας περιουσίας, τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς τους.
Στον κανονισμό, αναμένεται να προβλεφθεί, οι γονείς να έχουν ποινικές ευθύνες αλλά και να αναλάβουν οικονομικά την αποκατάσταση των ζημιών, εφόσον οι μαθητές έχουν προκαλέσει ζημιές.
Διαβάστε επίσης:
Πιερρακάκης σε Κασσελάκη: Τα ζητήματα παιδείας απαιτούν υπευθυνότητα αντί για πυροτεχνήματα