• Πολιτική

    Μετρό Θεσσαλονίκης: Στόχος να καλύψει ως το 2040 το 90% του νομού

    • NewsRoom


    Με μία ώρα καθυστέρηση άρχισε η εκδήλωση παρουσίασης της μελέτης ανάπτυξης μετρό Θεσσαλονίκης, στον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης, λόγω της καθυστέρησης στην πτήση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

    Ο κ. Μητσοτάκης έφτασε στο «Καραπάντσειο» Πολιτιστικό Κέντρο των Αμπελοκήπων λίγο πριν τις 11:00 το πρωί και έγινε δεκτός με χειροκροτήματα, αλλά και συνθήματα από συγκεντρωμένους. Τον υποδέχτηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.

    Συνομίλησε για λίγο με πολίτες και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας και στη συνέχεια μετέβη στον τέταρτο όροφο, όπου είχε θερμή χειραψία με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, με τον οποίο κάθισαν δίπλα, αλλά και με τον υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο, ο οποίος μαζί με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», Νίκο Κουρέτα, ανέλαβαν το βάρος της παρουσίασης της μελέτης για το μετρό.

    Παρόντες μεταξύ άλλων ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, ο μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, υπουργοί, βουλευτές, δήμαρχοι και φυσικά κομματικά στελέχη και επικεφαλής φορέων και οργανισμών της Θεσσαλονίκης.

    Η γενική συγκοινωνιακή μελέτη, η πρώτη τα τελευταία 25 χρόνια, παρουσιάστηκε σταδιακά, σε ενότητες, υπό το σύνθημα «Σχεδιάζοντας με ορίζοντα το 2040», καθώς όπως ειπώθηκε το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος θα καλύπτεται από το μετρό μέχρι το 2040.

    «Το μετρό έχει κατασκευαστικά ολοκληρωθεί με τον σταθμό Βενιζέλου. Τώρα πραγματοποιούνται οι δοκιμές. Όλα είναι καινοτόμα και εφαρμόζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας και όγδοη στην Ευρώπη», είπε ο κ. Κουρέτας στην εισαγωγική τοποθέτησή του.

    Λόγω της μεγαλύτερης αναπτυξιακής δυναμικής της δυτικής Θεσσαλονίκης αυτή έχει προτεραιότητα για την κάλυψη από το μετρό, επισήμανε ο κ. Κουρέτας, ενώ ανακοίνωσε και τη δεύτερη γραμμή μετρό στην πόλη, που θα ενώσει τη δυτική με την ανατολική Θεσσαλονίκη.

    Την κεντρική παρουσίαση ανέλαβε ο κ. Ταχιάος.

    Ο κ. Ταχιάος είπε ότι η γενική συγκοινωνιακή μελέτη θα χρησιμεύσει ως ένας μπούσουλας για τη Θεσσαλονίκη, που δεν τον είχε από το 2000 και με αυτή τη μελέτη θα μπορέσει η πόλη να διεκδικήσει χρηματοδότηση σημαντικών έργων.

    Η μελέτη αυτή δεν δημοπρατήθηκε από τη διοίκηση της πρώην «Αττικό Μετρό ΑΕ» επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είπε ο κ. Ταχιάος, αλλά επειδή η επόμενη διοίκηση και οι κυβερνήσεις του κ. Μητσοτάκη την έκριναν σημαντική για την πόλη δεν είχαν κανένα πρόβλημα να τη συνεχίσουν και να την ολοκληρώσουν. «Το μεγάλο πρόβλημα με το μετρό είναι ότι το πολιτικοποιήσαμε ως έργο και το ίδιο επιχειρείται και με άλλα έργα στη Θεσσαλονίκη, όπως με το Flyover. Δεν θα το επιτρέψουμε. Γι’ αυτό και παρουσιάζουμε σήμερα το σχέδιο για το μέλλον της Θεσσαλονίκης κι όχι συγκεκριμένα έργα. Ώστε να γίνει διαβούλευση. Δεν υπάρχει οποιαδήποτε προεκλογική εξαγγελία. Υπάρχει στόχευση», τόνισε ο υφυπουργός.

    Ο κ. Σταϊκούρας μεταξύ άλλων επισήμανε ότι «δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, αλλά προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε τη ζωή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Σε έξι μήνες η πόλη θα αποκτήσει ίσως το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη. Το μετρό αναμένεται να εξυπηρετεί καθημερινά 191.000 επιβάτες από τον Νοέμβριο.

    Στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά που θα εξυπηρετεί επιπλέον 95.000 επιβάτες. Υπολογίζεται ότι μαζί με τα ηλεκτρικά λεωφορεία, που άρχισαν δρομολόγια από σήμερα (17 ήδη στη δυτική Θεσσαλονίκη) μπορεί να επιτευχθεί ένα άλμα της χρήσης των αστικών συγκοινωνιών από τους πολίτες, από το 15% που είναι σήμερα στο 50%. Με τη μελέτη που παρουσιάζεται σήμερα καλύπτεται το 90% της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Σχεδιάζουμε το μέλλον της Θεσσαλονίκης βασιζόμενοι σε επιστημονικά εργαλεία».

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Η δυτική – βορειοδυτική Θεσσαλονίκη βγαίνει από μια απομόνωση δεκαετιών. Αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύει το έμπρακτο ενδιαφέρον της και η προτεραιοποίηση του μετρό στους δήμους της περιοχής είναι η απόδειξη ότι εδώ έχουμε τον πιο νεανικό πληθυσμό, μια περιοχή που αναπτύσσεται διαρκώς και πρέπει να καλυφθεί με μέσα μαζικής μεταφοράς. Το πιο σύγχρονο και σίγουρα το πιο όμορφο μετρό ευρωπαϊκής πόλης».

    Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε μείζονες παρεμβάσεις στη δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ βρήκε και την ευκαιρία να περάσει το μήνυμά του για τις ευρωεκλογές: «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αποτύπωμα της Ευρώπης το βλέπουμε παντού. Οι διεκδικήσεις από την ΕΕ δεν γίνονται με προχειρότητα, ευχολόγια και γενικές παρατηρήσεις. Έχουν απαιτήσεις και πλέον το κύρος της πατρίδας μας έχει αναβαθμιστεί κι αυτό αποτελεί μια σημαντική βάση, καθώς έπαψε πια να είναι το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης, χάρις στην παράταξή μας. Και καλό είναι να μην το ξεχνάμε αυτό όταν πηγαίνουμε σε τρεις εβδομάδες στις κάλπες.

    Η μελέτη

    Η γενική συγκοινωνιακή μελέτη, όπως τόνισε στην παρουσίασή του ο κ. Ταχιάος, έγινε από το 2021 έως το 2023 και κάλυψε πληθυσμό περίπου 1 εκ. ευρώ κατοίκων με 13.000 ερωτηματολόγια, 67.000 συνεντεύξεις και έρευνα σε 30.000 μέλη νοικοκυριών, ενώ απογράφηκαν 690 χλμ. οδικού δικτύου.

    Διαπιστώθηκε ότι στη Θεσσαλονίκη γίνονται 1,6 εκ. μετακινήσεις ημερησίως, από τις οποίες 51% γίνονται με ΙΧ, 25% πεζή και μόλις 15% με τις δημόσιες συγκοινωνίες.

    Το 44% των μετακινήσεων γίνονται με σκοπό την εργασία και το 42% αυτών γίνονται προς το κέντρο της πόλης.

    Όσοι αναζητούν θέση στάθμευσης είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν έως και 9,15 ευρώ την ώρα…

    Με βάση την έρευνα σε 76 λεωφορειακές γραμμές της Θεσσαλονίκης και πάνω από 2.000 δρομολόγια προέκυψε ότι η μέση ημερήσια επιβατική κίνηση είναι 315.000 επιβάτες, η μέση ταχύτητα των λεωφορείων είναι 22 χλμ./ώρα, ενώ το ποσοστό επικύρωσης εισιτηρίων είναι μόλις 12%. Δηλαδή η εισιτηριοδιαφυγή είναι εκρηκτικό ζήτημα. Η υψηλότερη επιβατική κίνηση καταγράφηκε σε Εγνατία, Τσιμισκή και Β. Γεωργίου.

    Σε έρευνα στους τερματικούς της Θεσσαλονίκης, δηλαδή Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αεροδρόμιο «Μακεδονία», ΚΤΕΛ Μακεδονία και ΚΤΕΛ Χαλκιδικής καταγράφηκαν 8.700 αφίξεις την ημέρα στην πόλη και 890 τράνζιτ. Οι μισές είναι στο αεροδρόμιο και οι περισσότεροι από εκεί αποχωρούν με ΙΧ. Πόλος έλξης μετακινήσεων είναι το κέντρο. Τα αστικά προτιμούν όσοι έρχονται στην πόλη από ΚΤΕΛ Μακεδονία, ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και σιδηροδρομικό σταθμό.

    Από την έρευνα μετακινήσεων παρά την οδό προέκυψε ότι η σύνθεση των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη είναι 72,8% με επιβατικά ΙΧ, 9,2% με δίκυκλα, 5,3% με ταξί, 8,1% με επαγγελματικά οχήματα, 3,1% με φορτηγά και 1,5% με λεωφορεία.

    Σκοποί μετακίνησης είναι 35,5% εργασία, 12,2% για αναψυχή/κοινωνικά.

    Η μέση πληρότητα στα επιβατικά ΙΧ είναι μόλις 1,37.

    Συγκοινωνιακό μοντέλο

    Στη γενική συγκοινωνιακή μελέτη εκτιμήθηκαν οι ανάγκες μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη για το 2040 και με βάση το βέλτιστο συγκοινωνιακό μοντέλο προέκυψαν δυο γραμμές μετρό και 44 σταθμοί. To 2040, σύμφωνα με τη μελέτη, θα μετακινούνται 286.000 επιβάτες την ημέρα με μετρό στη Θεσσαλονίκη.

    Οι ωφέλειες υπολογίστηκαν σε 41 εκ. ευρώ στο οδικό δίκτυο και 125 εκ. ευρώ στα δημόσια έργα ετησίως.

    Προτεραιότητα δίνεται στη δυτική Θεσσαλονίκη, σχεδιάστηκε επέκταση του μετρό κι έξω από τον πολεοδομικό ιστό, αλλά και κάλυψη όλης της πόλης με σύγχρονες δημόσιες συγκοινωνίες.

    Το τελικό συνολικό μήκος γραμμών μετρό θα είναι 48 χλμ. και υπολογίζεται ότι θα δοθεί δυνατότητα εξυπηρέτησης σε 678.000 επιβάτες με μετρό.

    Όπως είπε ο κ. Ταχιάος, το σχέδιο για την ανάπτυξη του μετρό περιλαμβάνει:

    ΓΡΑΜΜΗ 1

    -Βασική γραμμή ΝΣ Σταθμός – Νέα Ελβετία (έναρξη λειτουργίας Νοέμβριος 2024)

    -Επέκταση Καλαμαριάς (έναρξη λειτουργίας εντός 2025 στο δεύτερο εξάμηνο)

    -Επέκταση προς Σταυρούπολη – Νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424, με διακλάδωση στην περιοχή του ξενοδοχείου «Καψής»

    -Επέκταση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» κι από εκεί μέχρι τα Τσαΐρια στο ThessIntec

    -Αναμονή επέκτασης και προς τη Θέρμη

    ΓΡΑΜΜΗ 2:

    -Άνω Εύοσμος – Χαριλάου/Πυλαία

    -Επέκταση προς ΚΤΕΛ Μακεδονία και Κορδελιό

    Οι νέοι σταθμοί έως το 2040

    Οι νέοι σταθμοί μετρό στο παραπάνω δίκτυο έως το 2040 χωροθετούνται ως εξής:

    -Δεύτερος σταθμός στον Ν.Σ. Σταθμό κι από εκεί για τη ΓΡΑΜΜΗ 2: Αμπελόκηποι, Μενεμένη, Εύοσμος (πλατεία), Περιφερειακή, Άνω Εύοσμος (Αναξοστάσιο). Επίσης θα υπάρχει δεύτερος κλάδος για το Κορδελιό με σταθμούς σε ΚΤΕΛ Μακεδονία, Επτανήσου, Κορδελιό.

    -Επέκταση ΓΡΑΜΜΗΣ 1 προς Νοσοκομεία σταθμοί: Καψής, Νεάπολη, Τερψιθέα, Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία, Νοσοκομεία (Αμαξοστάσιο)

    -Η ΓΡΑΜΜΗ 2 φεύγει από την Πλατεία Δημοκρατίας και σχεδιάζεται να κατασκευαστεί υπόγεια, χωρίς να σκαφτεί ο δρόμος. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε, αφού στον σχεδιασμό φαίνεται να ακολουθεί τη διαδρομή της οδού Τσιμισκή… Για τη συγκεκριμένη γραμμή αναμένεται να γίνει προφανώς εκτενής συνεννόηση με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Αυτή η γραμμή του μετρό θα έχει σταθμούς σε: Πλατεία Δημοκρατίας – Αριστοτέλους – ΧΑΝΘ – Πανεπιστήμιο- Αγ. Δημητρίου – Τούμπα – Χαριλάου – Αγία Κυριακή.

    -Η ανατολική επέκταση της ΓΡΑΜΜΗΣ 1 προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», όπως είπε ο κ. Ταχιάος, αποφασίστηκε να γίνει επίσης υπόγεια. Έτσι μπαίνει ένα τέλος στο σενάριο του υπέργειου μετρό προς το αεροδρόμιο. Οι σταθμοί που προβλέπονται σε αυτή την επέκταση είναι: Μίκρα – Ανωτέρα Σχολή Πολέμου – Πατριαρχικό (Mediterranean Cosmos) – Διαβαλκανικό – Γεωργική Σχολή – Αεροδρόμιο – ThessIntec.

    Διαβάστε επίσης:

    Κυριάκος Μητσοτάκης: Τον Νοέμβριο η παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης

    Ταχιάος: Πρώτη προτεραιότητα το Μετρό στις βορειοδυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης

    Τι τρέχει με Πειραιώς και Eurobank, οι κατασχέσεις της ΑΚΤΩΡ και ο «κόκκινος» Γεραπετρίτης, οι τραπεζικές business της Παντελάκης Sec, το μανιφέστο της Τσέτη, ο γάμος του Ξυλά, και δύο quiz με τις 10 Ferrari του εφοπλιστή και τον κουρασμένο της Εκάλης

     



    ΣΧΟΛΙΑ