ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε μετωπική σύγκρουση με τους εκπαιδευτικούς η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, για την αξιολόγηση.
«Προχωράμε στην αξιολόγηση» δήλωσε η κ. Κεραμέως, μετά την απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου χθες το βράδυ που έκρινε παράνομη την απεργία των ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ και ΠΟΣΕΕΠΕΑ).
Χθες το πρωί, η υπουργός Παιδείας κατέθεσε κατεπείγουσα αγωγή κατά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών (ΔΟΕ), της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ) και της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.
Η υπουργός ζητούσε να κριθεί παράνομη και καταχρηστική η «απεργία-αποχή» που στοχεύει στη μη εφαρμογή του ψηφισμένου από τη Βουλή των Ελλήνων νόμου για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου.
Σε χθεσινή ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας επισήμαινε ότι «οι Ομοσπονδίες τάχθηκαν έναντι κάθε έννοιας αξιολόγησης εξ αρχής, πριν ακόμη την ψήφιση του νόμου 4692/2020 για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και του νόμου 4823/2021 για αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης, των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού.
Και μετά την ψήφιση των σχετικών νόμων, η συνδικαλιστική ηγεσία των εκπαιδευτικών καλεί τους συναδέλφους τους να τους παραβούν και μάλιστα σε απεργία-αποχή αόριστης διάρκειας, από κάθε ενέργεια που σχετίζεται με μία βελτιωτική διαδικασία αξιολόγησης, που στοχεύει στη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
«Πάγια τακτική η απεργία-αποχή»
Συνιστά δε πλέον πάγια πρακτική των οργανώσεων αυτών να κηρύσσουν «απεργία-αποχή» από κάθε νομοθετημένη – από το Ελληνικό Κοινοβούλιο – διαδικασία που απλά δεν είναι της αρεσκείας τους, όπως π.χ. η μόλις χθεσινή εξαγγελία της ΟΛΜΕ για απεργία-αποχή και από την τηλεκπαίδευση σε περιπτώσεις όπου για αντικειμενικούς λόγους δεν είναι δυνατή η δια ζώσης εκπαίδευση (π.χ. σε περίπτωση παρεμπόδισης της πρόσβασης μαθητών στο χώρο του σχολείου).
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι αποφάσεις αυτές της συνδικαλιστικής ηγεσίας των εκπαιδευτικών δεν εκπροσωπούν το σώμα των εκπαιδευτικών, οι οποίοι στην συντριπτική τους πλειονότητα επιτελούν το λειτούργημά τους με συνέπεια και ειλικρινή επιθυμία διαρκούς βελτίωσης, προς όφελος ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Η απόφαση και οι αντιδράσεις
Το Δικαστήριο στην απόφασή του αναφέρει ότι «οι εναγόμενες Ομοσπονδίες όφειλαν να διαθέτουν το αναγκαίο προσωπικό εγγυημένης ελάχιστης υπηρεσίας, ώστε να μη ματαιωθεί, αλλά και να ικανοποιηθεί, έστω και ένα ουσιαστικό ποσοστό, η ανάγκη της εκπαίδευσης, δηλαδή η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων».
Μετά την απόφαση του δικαστηρίου οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες προχωρούν σήμερα το απόγευμα στις 6 σε συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας και στη Θεσσαλονίκη. Θα ακολουθήσουν συνεδριάσεις προκειμένου να αποφασίσουν τα επόμενα βήματά τους.
Αξιολόγηση
Η πολυσυζητημένη εδώ και δεκαετίες αξιολόγηση αφορά σε 160.000 εκπαιδευτικούς και σε 15.000 σχολικές μονάδες. Επίσης θα υπάρχει αξιολόγηση του έργου και των στελεχών εκπαίδευσης, με στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη βελτίωση της απόδοσης.
Η αξιολόγηση των νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών θα αποτυπώνει την εικόνα χωρίς σε καμία περίπτωση, όπως σημειώνει το υπουργείο, να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα για τον εκπαιδευτικό, καθώς στόχος θα είναι η βελτίωσή τους.
Ο νόμος για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ψηφίστηκε περύσι, προκαλώντας την αντίδραση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, που είχαν κηρύξει απεργία.